Het grote 'entreeprijzen vergelijken & voordelen' topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef:Maar ik behoud wel het recht op kritisch commentaar, zéker op dit forum.
Als dit forum door kmda-mensen gevolgd wordt, dan is het heus niet om voortdurend lofuitingen aan hun adres te horen. Wat kan je daar immers uit leren? Je kan niet aan de ene kant willen dat je op sociale media druk besproken wordt en anderzijds gepikeerd zijn als er kritische dingen gezegd worden.
En ik ga ervan uit dat het verstandige mensen zijn: ze zullen wel filteren en interpreteren.
Apenarend schreef:... Een slechte naam begot, het is hier toch niet de fanpagina van de KMDA? Ik lees met evenveel aandacht een negatieve opinie van bv. Limburg Vooruit dan een positieve van bv. jou. Ik heb zelf geen enkele behoefte om tot een bepaalde aanhang van een bepaald park te behoren.
Zoals de bovenstaande gedachtengangen (en andere) eigenlijk aantonen, zijn we een forum waarop we allen eerst en vooral onze dierentuinpassie met elkaar delen. Van allerhande dierentuinen binnen de lage landen (en soms daarbuiten). Het behalen van een spreekwoordelijk wit voetje bij een specifieke dierentuin is zeker niet onze doelstelling als het van mij af hangt. Het verkrijgen of behouden van een goede naam uiteraard wel, maar dat zie ik net wat anders dan sommigen. Een goede naam kan je binnen een dierentuin krijgen door je te gedragen als een brave fanpagina waarop je eigenlijk alles positief gaat benaderen wat er in de dierentuin gebeurd. Maar je kan ook een goede naam bekomen door gewoon proberen open een gegronde en faire discussie met argumenten aan te gaan, zowel de min- als de pluspunten te bespreken. Dat er vaker minpunten naar voren komen ligt geheel aan de menselijke aard om bij negatieve zaken sneller te klagen dan dat men bij positieve zaken het geheel gaat bejubelen.

We zijn gestart vanuit een groep dierentuinliefhebbers die vooral de KMDA-tuinen lief had, maar we zijn zes jaar later gegroeid tot een groep liefhebbers die allerhande diverse tuinen lief heeft. Er zijn zeker nog redelijk wat mensen waarbij de Antwerpse Zoo een speciale plek veroverd heeft, maar er zijn net zozeer redelijk wat mensen waarvoor dat slechts een gewone dierentuin is zoals alle anderen. We groeien, we evolueren, we passen ons aan, en vooral... We ontmoeten steeds weer nieuwe dieren(tuin)vrienden, en zo worden onze groep van h' echte dieren(tuin)vrienden steeds weer wat gediversifieerderer en ook weer wat groter!

Dat er vergelijkingen worden gemaakt is onontbeerlijk, en daar kunnen we niet aan ontkomen. Iedereen is er schuldig aan, ook ikzelf. "Zeuren" we bij andere tuinen ook over de prijzen? Zeker, zo hebben we ook bij de prijzen die Emmen weldra wilt aanrekenen, of de reeds hoge inkomsprijzen van Pairi Daiza zeker al wat gezegd. Doch is deze discussie inderdaad groter en feller, daarvoor verwijs ik weer naar ons verleden. Het feit dat we hier gestart zijn als een forum waarbij de KMDA-tuinen de grootste focus waren, waardoor er dus betrekkelijk wat fans van deze tuinen op dit forum zitten.

Maar we zijn ook socialer geworden dankzij het internet, en een stuk mobieler. Ik weet daardoor wat de dierentuinprijzen zijn in het buitenland, en ik weet ook hoe makkelijk ik daar kan geraken. Op minder dan anderhalf uur geraak ik immers niet enkel meer in de Antwerpse Zoo of Planckendael, maar ook in Blijdorp, de Beekse Bergen, GaiaZoo. Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheden die flirten met de reistijd van 2u. Allemaal tuinen die naar mijn beleving me ook een mooie dagbeleving bieden, en die ik zeker evenwaardig durf te schatten naar mijn maatstaven. En als ik me ook mag schuldig maken aan een mening uit mijn eigen beleving, vind ik dat de reistijd van anderhalf uur helemaal niet meer onoverkomelijk is in deze tijden... Waarom meer betalen voor even leuk dagje uit?

Maar de tijd en de cijfers zullen daar wel in laten zien hoe de algemene doorsnee consument dat ziet... ;)


Als we toch aan het vergelijken zijn, ook de Beekse Bergen heeft een pittig zomertarief als we dat gaan vergelijken binnen Nederland. €21,50 per persoon in de zomer (daar tegenover staat wel weer een wintertarief van slechts €15,00 per persoon) en een parkeermunt van €7,50...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Voor de duidelijkheid toch nog even een dubbelpost...Want het scheppen van orde wordt door het voeren van gelijktijdige en gelijkaardige discussies in diverse topics nu eenmaal verwarrend.

Het dromen over over hoe de cijfers opgekrikt dienen te worden kan vanaf nu in het
Bezoekerscijfers KMDA opkrikken (dromen & discussietopic)-topic: viewtopic.php?f=85&t=4582&p=33893#p33893

Het bespreken van de algemene bezoekerscijfers van alle dierentuinen kan in:
Bezoekersaantallen 2012: viewtopic.php?f=94&t=4547

Het vergelijken van de prijzen van KMDA-dierentuinen en andere tuinen kan volop hier blijven verdergaan in het: Prijsvergelijking dierentuinen topic

Algemeen nieuws uit de Antwerpse Zoo of Planckendael kan gewoon in de aloude respectievelijke nieuwstopics.
Antwerpse Zoo: viewtopic.php?f=85&t=4560&start=20
Planckendael: viewtopic.php?f=85&t=4558&start=20
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Geert

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Geert »

Pachyderm schreef:En deze fora worden door de Efteling en Disney gerespecteerd, soms zijn er zelfs vriendschappen ontstaan, terwijl wij door de KMDA enkel verguisd worden...
Om hier nog even op terug te komen. Er worden ook door deze parken genoeg fora verguisd. Juist de fora die op een goede manier hun ideeën kunnen onderbouwen (zoals Eftelist met Oog voor Detail) die oogsten respect. En dat is iets wat hier ook gebeurt. Je moet de emotie van de bezoeker niet uitschakelen. Zo zei beroemd voormalig Efteling ontwerper (nu werkzaam bij Disney) Michel den Dulk, dat juist de fora hem scherp houd. Ik denk dat juist als je de kritieke punten goed kunt afleveren je juist respect oogst.

Zo ken ik namelijk nog een Efteling fan forum wat juist alles wat de Efteling doet onderhand goed vind, en die worden juist door de Efteling als vervelend aangeduid.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door black-star »

ScaraMcDuck schreef: Ik vraag me eigenlijk wel af waarom er geen aparte abonnementen mogelijk zijn? (Al zouden die dan zonder twijfel relatief gezien wel weer duurder zijn dan een gecombineerd abonnement)

(een tante van me woont bv. op een paar 100m van de achteringang van Planckendael ... dan is Antwerpen er verplicht bij moeten nemen op z'n minst raar)
Dat is dus wat ik probeer te zeggen, gewoon de abo's opsplitsen. Ze zullen dan inderdaad tezamen duurder zijn, wat voor de KMDA weer beter is. Maar wij worden dan tenminste niet meer gedwongen om geld te betalen voor iets waar je niet heen gaat.

Stel..., je woont aan de kust en ziet graag reptielen.
Wat kost een abonnement op het Serpentarium?
Toegangsprijs €10,00
Persoonlijke abo €95,00 (tja, KMDA houdt het krampachtig aan één).
Apenarend schreef: Vogelhuis, aquarium, reptielenhuis, kleine apenhuis, buitenvolières, nocturama zijn voor mij de belangrijkste trekpleisters,
De eerste twee zijn momenteel gewoon dicht en daarom vind ik dat Antwerpen daarvoor in ruil wel iets terug mag doen. Een gratis koffie bijvoorbeeld.
Emmen en Apenheul hebben dat al eens gedaan en dat brengt toch een glimlach op je gezicht.
Het kost praktisch niets en toch is de geste hartverwarmend.

Hippo schreef: Dan geldt dat toch ook allemaal voor Pairi Daiza? Zij vragen ook €24. Zij waren trouwens de afgelopen jaren altijd al het duurste park van heel België en nooit is daar zo'n grote discussie over ontstaan.
Je weet toch dat Pairi Daiza hetzelfde park is als Paradisio? ;) (grapje tussendoor)
Want ten tijde dat ze nog Paradisio waren is er echt wel een discussie geweest over de prijs.

En @Geert, ik ben het compleet met je eens, eerlijkheid is goud waard.

harimau

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door harimau »

Euh, GG, even terzijde...wij betaalden vorige zomer in Beekse Bergen slechts 10,5 euro bij vertoon van ons KMDA abbo...hummm.

De KMDA biedt een abbo-prijs voor uiteindelijk 3 parken en sommigen vinden dat dat moet worden opgesplitst? Vele buitenlandse tuinen bieden toch ook abbo die toegang bieden tot verschillende parken? Die misschien ook tot dezelfde groep horen? Waar is 't verschil?
Als je voor je televisie betaald, betaal je ook voor alle zenders die die uitzend...en heb je in elk evenveel interesse?

24 euro voor een zoo is niet niks natuurlijk...maar als 'k al eens met vrienden een terrasje doe en we drinken op 2 uurtjes elk 5 wijntjes, zijn we ook niet ver van de 20 euro, om 2 uurtjes op dezelfde barkruk te zitten...en wat kost een ticket voor een filmvoorstelling? Ik weet het niet...te lang geleden...maar ook niet niks voor 1,5 uurtjes film...de rest is reclame.

Ga eens lekker eten en wat geef je dan uit voor 2,5 uurtjes? 'k Bedoel geen frituur natuurlijk...een veelvoud zelfs.

Van de zoo of planckendael kan je een daguitstap maken, voor diegenen die er niet wekelijks komen...en deel de prijs dan eens door het aantal uren?

Bij vele Duitse dierentuinen worden de personeelsleden betaald door de stad. En de Nederlandse tuinen zijn ook minder duur...kan je natuurlijk klagen over de prijs van een trein-ticket om er naar toe te gaan.

En 1 forumganger heeft misschien wel erg persoonlijke redenen om de KMDA af te kraken, en die kritiek is dan niet meer relevant.

Genieten van de dieren doen we gelukkig allemaal...en ZOO-lang we dat kunnen betalen? ... :beestt:

Geert

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Geert »

Haha Harimau, mag ik eenmaal nog de vergelijking trekken met een pretparkketen. Hier in Nederland heeft het Compagnie de Alpes (CDA) das een pretparkengroep 3 parken in bezit. Dit zijn Walibi, Hellendoorn, en het Dolfinarium. Ook hebben ze heel de Walibi groep in bezit (dus Wavre en 2 parken in Frankrijk als ik me goed herinner) Nu bestaan er als je voor Walibi een abbo wilt de volgende opties

* Walibi Holland abbo
* 3 Parken-pas (Hellendoorn, Dolfi, en Walibi)
* Walibi pas (Alle Walibi parken)

Zo moet het toch ook kunnen bij de KMDA, dus een 3-parkenpas en een abbo alleen voor eenzelfde zoo?

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door black-star »

harimau schreef:Euh, GG, even terzijde...wij betaalden vorige zomer in Beekse Bergen slechts 10,5 euro bij vertoon van ons KMDA abbo...hummm.
Niet iedereen heeft een KMDA abo. Dus die vergelijking kan je niet maken.

Gewoon 4 abo's voor de KMDA.
1 voor alle drie de parken en één voor elk park individueel.

Dan kan de KMDA er ook nog iets aan verdienen.
Want iemand die op vakantie is aan de kust is dan eerder geneigd een abo te pakken op het serpetarium.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Meer formules betekent meer administratie, meer administratie betekent meer personeel , meer personeel betekent meer geld, nog duurdere tickets dus.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

harimau schreef:Euh, GG, even terzijde...wij betaalden vorige zomer in Beekse Bergen slechts 10,5 euro bij vertoon van ons KMDA abbo...hummm.

De KMDA biedt een abbo-prijs voor uiteindelijk 3 parken en sommigen vinden dat dat moet worden opgesplitst? Vele buitenlandse tuinen bieden toch ook abbo die toegang bieden tot verschillende parken? Die misschien ook tot dezelfde groep horen? Waar is 't verschil?
A) Als je voor je televisie betaald, betaal je ook voor alle zenders die die uitzend...en heb je in elk evenveel interesse?

24 euro voor een zoo is niet niks natuurlijk...maar als 'k al eens met vrienden een terrasje doe en we drinken op 2 uurtjes elk 5 wijntjes, zijn we ook niet ver van de 20 euro, om 2 uurtjes op dezelfde barkruk te zitten...

B) en wat kost een ticket voor een filmvoorstelling? Ik weet het niet...te lang geleden...maar ook niet niks voor 1,5 uurtjes film...de rest is reclame.


Bij vele Duitse dierentuinen worden de personeelsleden betaald door de stad. En de Nederlandse tuinen zijn ook minder duur...
C) kan je natuurlijk klagen over de prijs van een trein-ticket om er naar toe te gaan.
A) klopt VOLLEDIG zo bekijk ik het ook! en dan nog des te meer gelijk dak dan al die gezinnen zeg dat ze meer naar de zoo, pld en andere dierentuinen moeten gaan. Hoe meer afwisseling dus te minder saai het wordt en dus te meer je er gebruik van moet maken zeker bij die gratis tickets die je dan nog eens op de koop toe er gratis bij krijgt.

B) in de kinipolis
€ 9,10 Normaal tarief
€ 8,10 Kortingstarief
€ 7,30 Kinepolis Student Card
€ 7,40 Filmclubs
€ 2,00 Supplement 3D
€ 3,00 Supplement HFR 3D
kortingstarief voor Senioren (60+) :lala

C) ja ik kan dat inderdaad voor de rest van jullie is dit nog goedkoop voor een westvlaming niet... 7,6 Euro x 2 (heen en terug) = eensuplementje dus van 15 euro en 20 cent in deze economisch dure tijden
:-( (ik ga er zelfs van huilen)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door black-star »

Dbelgian schreef:Meer formules betekent meer administratie, meer administratie betekent meer personeel , meer personeel betekent meer geld, nog duurdere tickets dus.
Hoezo meer administratie.
Of je nu knopje A, B, C of D in moet drukken is toch niet veel meer werk...

En @Boomkangoeroe Mike, kies eens een goedkopere dag ;) .
Wij komen al voor 6 tot 6,50 naar binnen op de maandagavond (Utopolis).

zoo-tfan

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door zoo-tfan »

Er wordt de heletijd gezegd dat Nederland goedkoper is enzo maar ik denk dat Nederland sws al meer inwoners heeft en meer een dierentuin land is als België dus een beetje een kromme vergelijking.

En wat bedoelen jullie met dat het personeel goedkoper is? Zijn daar bronnen of argumenten voor? Het kan zijn dat het zo is hoor...

Als je net zoals het KDMA je projecten (deels?) gesubsidieerd krijgt. En andere tuinen niet heb je toch al een voorsprong? Dit lijkt me ook de grootste uitgaven post, het blijven vernieuwen om je zoo aantrekkelijk te houden

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

De grootste kost in een dierentuin (eigenlijk in elk bedrijf) is personeel. Voor elke 1'000 euro dat je netto uitbetaald aan personeel komen er nog eens een kleine 2'000 euros bij aan rsz, verzekering, belasting, enz, enz. Ik weet niet hoeveel personeel de zoo nog heeft,maar vroeger was dat veel te veel.

De 2de kost in een dierentuin is de nutsvoorzieningen, daar zou je van kunnen schrikken wat dat kost. Daar is de zoo de laatste jaren ook aan het investeren om die kost naar beneden te halen.

Op de derde plaats staat onderhoud en vernieuwingen, maar daar krijgt de KMDA 2/3 van gesubsidiëerd.

Ze compenseren het verlies aan bezoekers met een prijsstijging, en dat gaat er enkel maar voor zorgen dat ze nog minder bezoekers krijgen. Ik verwacht voor Planckendael dit jaar ook een terugval tegen deze prijzen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

zoo-tfan schreef: Als je net zoals het KDMA je projecten (deels?) gesubsidieerd krijgt. En andere tuinen niet heb je toch al een voorsprong? Dit lijkt me ook de grootste uitgaven post, het blijven vernieuwen om je zoo aantrekkelijk te houden
Tegenover veel andere tuinen heeft de KMDA inderdaad veel subsidie, doch is dat geen vast subsidie. Ze krijgen deze per project toegekend zover ik het begrepen heb. Elke andere dierentuin kan dat ook doen, enkel heeft de KMDA een voorsprong in de juiste contacten hiervoor, maar dat is het dan ook geweest. Dus het staat andere tuinen vrij om hetzelfde te doen binnen België....

Ze hebben daarnaast ook wel redelijk wat kosten aan hun wetenschappelijk centrum, iets wat private tuinen vaak slechts in mindere mate moeten inschrijven in hun boekhouding. Maar ook daar moeten we fair blijven, en onthouden dat er ook subsidies voor zijn.

De financiële constructies tussen Nederland en België zullen al bij al niet te gek veel verschillen. De ene heeft een venootschapsbelasting, de andere heeft andere zaken. Al bij al verwacht ik dat dat elkaar wel redelijk zal opheffen als we daar over doorgaan. Het zelfde met nuts- en engergievoorzieningen en de bijhorende kosten die we eerder in een vergelijking (bv Burgers en haar ecodisplays) zagen voorbijkomen, het ene heft het andere wellicht redelijk op als puntje bij paaltje komt.



Het feit dat ze in Vlaanderen een marktleider zijn lijkt me toch ook mee te spelen in de prijs, ze hanteren min of meer de "marktprijzen" om het zo te verwoorden. De marktleider van de Waalse markt hanteert immers ook die prijs. Of de prijs fair is kan alleen het publiek bepalen. Gezien de prijzen die de pretparken kunnen handhaven verwacht ik (helaas?) dat die prijs ook wel min of meer zonder problemen zal ingevoerd kunnen worden. En uiteindelijk is dat het enige waar men moet naar kijken. Maar dan moeten we wel in ons achterhoofd gooien dat er bij pretparken soms werkelijk gegooid wordt met kortingsbonnen... :sssst:

Of dat fair is een andere zaak, maar een dierentuin is namelijk meer dan ooit ook een commercieel bedrijf. En de cijfers bepalen of het achteraf een goede of slechte beslissing bleek. :google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Grootste verschil zijn de loonkosten. Zoals Limburg Vooruit al aangaf mag je het nettoloon met een factor van ongeveer 2.7 vermenigvuldigen om de kostprijs voor een werkgever te weten. Iedereen kan dat zelf vaststellen op zijn loonbrief: jouw bruttoloon is nog niet datgene wat door je werkgever moet betaald worden. Daarnaast is België heel duur op het vlak van ontslag, derdepensioenpijler, hospitalisatieverzekeringen, etc. Dat voor wat de loonkost betreft. Maar je hebt natuurlijk personeel nodig om de zaak te runnen.
Ook op het vlak van nutsvoorzieningen (water, gas, electriciteit) zou België heel duur zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door zoofreak »

Over die subsidies bestaan nogal wat misverstanden, zie ik.

De kmda put uit verschillende bronnen:
. de grootste bedragen worden toegekend door de Vlaamse Gemeenschap. De KMDA sluit met die overheid een 'beheersovereenkomst' af voor 4 jaar (denk ik, kan ook 3 jaar zijn). Daarin staat gestipuleerd welke doelstellingen de kmda moet nastreven om recht te hebben op dat geld. Het gaat voornamelijk over maatschappelijke doelen mbt educatie, onderzoek, enz. Periodiek is er een evaluatie en na afloop wordt de beheersovereenkomst niet automatisch verlengd, maar opnieuw genegocieerd. Bevoegde minister is momenteel Geert Bourgeois. Die mag dus regelmatig lintjes komen doorknippen. Dit systeem wordt wel vaker door de overheid gehanteerd (bvb voor de VRT) en is redelijk efficiënt.
. andere bedragen worden specifiek toegekend voor de restauratie van beschermde gebouwen door de dienst monumentenzorg. Dat gebeurt project per project en moet natuurlijk omstandig beschreven en geargumenteerd worden.
. met de Stad Antwerpen zijn afspraken ivm onderwijs gemaakt; Antwerpse scholen genieten van een forse korting in ruil voor een tegemoetkoming.
. er zijn ook afspraken geweest op Provinciaal niveau, maar ik ben niet zeker of dat vandaag nog zo is.

Doelstelling blijft natuurlijk van zoveel als mogelijk eigen middelen te genereren, om financieel zelfbedruipend te worden. Dat lukt aardig om de werkingskosten te dekken, en zelfs om te herinvesteren in nieuwe projecten.
Maar het is een wankel evenwicht: de overheid kan beslissen om in de beheersovereenkomst de bedragen significant te verlagen, of zelfs stop te zetten. Daar willen ze zich natuurlijk maximaal tegen wapenen.

De kmda wordt dus gezien als een sociaal-maatschappelijk relevante organisatie die veel meer biedt dan recreatie, maar ook sociaal, cultureel, opvoedkundig en wetenschappelijk van belang is.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door seborga »

Bedankt voor je interessante uitleg Zoofreak.

Naast de gewone subsidies zijn er ook nog de voordelen in natura. Zo wordt het vuilnis gratis opgehaald door de gemeente.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

Maar mensen met een stadskaart (van Antwerpen) ofzoiets in die aard, krijgen dan weer korting als ze die laten zien, zoals die paal in het flamingo restaurant laat weten...

-edit-
http://www.dna.be/a-kaart/content/zoo-antwerpen

TWit894

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Ik lees juist dat Olmen haar toegangsprijs voor het hoogseizoen heeft verhoogt naar €18. Ik vond persoonlijk €16 al veel maar had gehoopt dat ze die prijs een paar jaar zouden aanhouden. NU vind ik het toch echt wel duur voor wat je krijgt.
Maar goed, ik heb nog steeds een abonnement :D

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door seborga »

Hoeveel kost een abonement op Olmen?

TWit894

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door TWit894 »

Die prijs is gelukkig bij €60 gebleven :D

Plaats reactie