Het grote 'entreeprijzen vergelijken & voordelen' topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

maar zo ziet ge maar dat zo'n abonnement toch meer voordelen herbergt nog :)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door black-star »

Hippo schreef: De uitstekende maar dure sociale en -gezondszorg van België moeten wel kunnen betaald blijven
Sorry, maar ik verslik me nu bijna in mijn chips.
Wat ik hier in België per jaar betaald moest ik in Nederland ongeveer per Maand betalen...
De goederen die je in de winkels koopt mogen dan wel in Nederland goedkoper zijn maar de rest toch echt niet.
Het leven hier is ongeveer net zo duur als in Nederland.
Dbelgian schreef: hier zit niet echt een eerlijk vergelijk in daar de Nederlandse tuinen een tussenkomst krijgt in de lonen van de verzorgers dacht ik door de overheid.
haha, dat mochten de dierentuinen willen. De overheid betaald daar echt niet in mee.

KMDA zou eens die speciale regelingen af moeten schaffen, eens zien hoeveel abonnees ze dan overhouden.
Want ik heb niet zo'n leuke baas waardoor ik maar de helft hoeft te betalen voor een KMDA abonnement.

Harm

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Harm »

Antwerpen en Planckendael krijgen de meest subsidie van alle dierentuinen in de BeNeLux.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

niet gaan overdrijven, mensen van dierenopvangcentra in Nederland zijn toch ambtenaar dacht ik, zo heb je bv neeltje jans dat een halve zoo geworden is, het fungeert nog steeds als zeehondenopvangcentrum wat gefinancierd wordt door de overheid.

Of heb ik het daar mis?

De KMDA herbergt trouwens meerdere ondernemingen die bv een uitgebreide en te onderhouden kunstcollectie omvat, en niet alleen dierenparken uitbaat.

Hippo

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Hippo »

black-star schreef:
Hippo schreef: De uitstekende maar dure sociale en -gezondszorg van België moeten wel kunnen betaald blijven
Sorry, maar ik verslik me nu bijna in mijn chips.
Wat ik hier in België per jaar betaald moest ik in Nederland ongeveer per Maand betalen...
De goederen die je in de winkels koopt mogen dan wel in Nederland goedkoper zijn maar de rest toch echt niet.
Het leven hier is ongeveer net zo duur als in Nederland.
Daar wil ik je in geloven, gezien jij de ervaring hebt daarin ;) .
Maar volgens wat ik geleerd heb in mijn lessen Economie dit jaar is dat er veel wordt verekend in producten om zo de belastingen niet te doen stijgen. Ookal zou dat moeten gebeuren, maar dat is een totaal andere discussie die hier niet thuis hoort.
Harm schreef:Antwerpen en Planckendael krijgen de meest subsidie van alle dierentuinen in de BeNeLux.
Dat kan heel goed zijn, maar vanwaar haal je dat? De KMDA krijgt subsidie voor een project dat ze doen, geen jaarlijkse vaste bijdrage zoals Blijdorp. Wel een vaste subsidie voor monumenten, wetenschappelijk onderzoek, etc dacht ik.

Buiten dat wil ik iedereen erop wijzen dat de KMDA, volgens de ISIS-website, de tweede grootste operational budget nodig heeft van heel Europa.

ZSL (London Zoo, Whipsnade, wetenschappelijk onderzoekscentrum, ...) staat op kop met €51,592,875.
Op de tweede plaats staat de KMDA (Antwerpen, Planckendael, CRC, FCCC, De Zegge, ...) met €41,763,000.
Chester komt met maar €26,286,270 op de derde plaats. Berlijn gaf geen gegevens vrij.
Artis is €19,187,495 en Blijdorp €15,000,000.
Dit is allemaal voor 2009 of 2010.

De financiele verhoudingen zitten dus in een heel andere orde.
Een paar miljoen subsidie is voor de KMDA dus veel minder in verhouding.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Zijn ze bij de KMDA nu helemaal gek geworden, de zoo trekt voor het derde jaar op rij minder bezoekers en zij slaan de prijs (die al schandalig hoog was) nog op. Ze moesten geen 1'000 bezoekers meer halen!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Harm

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Harm »

Dat weet ik door mijn verzameling van nieuwsberichten, eigen berekeningen dus.
Dbelgian schreef:niet gaan overdrijven, mensen van dierenopvangcentra in Nederland zijn toch ambtenaar dacht ik, zo heb je bv neeltje jans dat een halve zoo geworden is, het fungeert nog steeds als zeehondenopvangcentrum wat gefinancierd wordt door de overheid.

Of heb ik het daar mis?
Neeltje Jans is niet alleen dierentuin, het is een museum en ze hebben alleen zeehonden, zeeleeuwen, haaien en wat vissen. Verder krijgen zij volgens mij geen subsidie. Ze zijn commerciëel, hebben de zelfde eigenaar als Boudewijn Seapark.
Dierenopvangcentra zijn geen dierentuinen, opvangcentra als AAP krijgen ook geen subsidie. Enkel voor projecten in opdracht van de regering, voor proefdieren bijvoorbeeld.

Hippo

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Hippo »

Kalmte zal u redden, Limburg Vooruit ;) .
Het is nu al zeker het derde jaar op rij dat je zegt "Zijn ze bij de KMDA nu helemaal gek geworden?". Wel knap dat je ieder jaar helemaal gek kunt worden.

Harm

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Harm »

Harm schreef:Antwerpen en Planckendael krijgen de meest subsidie van alle dierentuinen in de BeNeLux.
Hier kom ik op terug:
Moet zeggen dat het nieuwe dierenpark van Emmen de meeste subsidie krijgt, ze krijgen tientallen miljoen subsidie voor de bouw van het park. Naar mijn mening helemaal fout (wel leuk), maar dat is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Nu nog de afwerking want daar zijn ze toch niet al te goed in bij de kmda....

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door ScaraMcDuck »

black-star schreef:KMDA zou eens die speciale regelingen af moeten schaffen, eens zien hoeveel abonnees ze dan overhouden.
Want ik heb niet zo'n leuke baas waardoor ik maar de helft hoeft te betalen voor een KMDA abonnement.
Ik betaal persoonlijk ook gewoon volle pot voor mijn individueel abonnement (op dit moment 95 euro dus) ... en eigenlijk vind ik dat geen geld voor wat ik er voor in de plaats krijg: tot 365 dagen per jaar kunnen genieten van iets dat ik graag doe. Is het naief van mij te stellen dat er niet veel activiteiten zijn die je zoveel kan uitoefenen voor een dergelijke prijs? (en ja, dan ga ik de kost van transport en eten even buiten beschouwing laten, dat moet je toch voor alle meerekenen, niet?)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

een Abonnement van de Zoo kan je zien als een reis die je doet, je hebt het gevoel dat je leven een sleur wordt, dan ga je gewoon wanneer je wil naar de zoo, even aan niets anders dan de dieren denken, alles achter je laten (voor zover de moderne mens dat nog kan, en gewoon genieten. (ook al regent het).

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door black-star »

Hippo schreef: Maar volgens wat ik geleerd heb in mijn lessen Economie dit jaar is dat er veel wordt verekend in producten om zo de belastingen niet te doen stijgen. Ook al zou dat moeten gebeuren, maar dat is een totaal andere discussie die hier niet thuis hoort.
Wat ik geleerd heb op school (in NL) is dat België tweetalig is en dat blijkt ook niet zo overal te zijn ;)
Met andere woorden, geloof niet alles wat daar gezegd wordt.
(Ik ken ook verhalen dat Nederland totaal niet gebombardeerd is tijdens de tweede wereldoorlog)

Maar wat je zegt, totaal andere discussie.
ScaraMcDuck schreef:
black-star schreef:KMDA zou eens die speciale regelingen af moeten schaffen, eens zien hoeveel abonnees ze dan overhouden.
Want ik heb niet zo'n leuke baas waardoor ik maar de helft hoeft te betalen voor een KMDA abonnement.
Ik betaal persoonlijk ook gewoon volle pot voor mijn individueel abonnement (op dit moment 95 euro dus) ...
Wij betalen dus 179,00+20,00.
Wat ik dus echt veels te veel vind voor één park. Ik wordt gewoon gedwongen om alle parken erbij te nemen.
Als dit voor volgend jaar niet veranderd dan zeg ik het gezinsabonnement op.
Ze moeten me op zijn minst de kans geven om alleen een abo op Planckendael te nemen.

Bij mij gaat het om het principe, maar er zijn toch gezinnen genoeg voor wie 199 euro veel geld is.
En als ze dan niet de kans krijgen om maar de helft te betalen zullen er toch veel afhaken.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

een doorsnee gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen boven 3 heeft die 199 er uit na grofweg 2.3 bezoeken, dan moet je dus met 4 3x gaan en de rest van het jaar ga je gewoon "gratis" (verbruik van etenswaren niet inbegrepen).
En wanneer je je abonnement er al uit hebt, denk ik dat je sneller iets gaat verbruiken in een van de restaurants.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door black-star »

En wat met een gezin met één kind....?
En het doorsnee gezin verbruikt niets in het restaurant, die hebben hun eigen broodjes mee.

Geert

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Geert »

Ik vind het eigenlijk wel tegen het belachelijke aan.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door ScaraMcDuck »

black-star schreef:Wij betalen dus 179,00+20,00.
Wat ik dus echt veels te veel vind voor één park. Ik wordt gewoon gedwongen om alle parken erbij te nemen.
Als dit voor volgend jaar niet veranderd dan zeg ik het gezinsabonnement op.
Ze moeten me op zijn minst de kans geven om alleen een abo op Planckendael te nemen.

Bij mij gaat het om het principe, maar er zijn toch gezinnen genoeg voor wie 199 euro veel geld is.
En als ze dan niet de kans krijgen om maar de helft te betalen zullen er toch veel afhaken.
Ik ben het er volledig mee eens dat 199 euro een niet onaanzienlijk bedrag is. Dat lijkt me dan neer te komen op ergens rond de 50 tot 65 euro per persoon voor een gezin. Relatief is dat voor mij dus al erg goedkoop ten opzichte van wat ik zelf moet betalen ;)

Het lijkt me ook iets waar je zeer bewust al dan niet voor moet kiezen. Als het hele gezin graag en een paar keer per jaar naar de ZOO of Planckendael gaat, dan is het wat mij betreft te verantwoorden en niet duurder dan de hele rits activiteiten die andere gezinnen met 1 of 2 kinderen er op na houden. (voetballen, muziekscholen, kunstacademies en ga zo maar verder)

Probleem is natuurlijk dat het tegenwoordig vaak niet meer "of" dit "of" dat is, maar een accumulatie van allerhande kosten en activiteiten ... en tja ... dan is 200 euro een zware dobber in veel gevallen. Volledig mee eens. Ik vraag me eigenlijk wel af waarom er geen aparte abonnementen mogelijk zijn? (Al zouden die dan zonder twijfel relatief gezien wel weer duurder zijn dan een gecombineerd abonnement)

Ik zou het zelf niet veranderen aangezien het (los van het weer) voor mezelf even makkelijk is om beide parken te bezoeken, maar voor iemand die nu echt heel dicht bij het ene of het andere zit is dat een ander paar mouwen. (een tante van me woont bv. op een paar 100m van de achteringang van Planckendael ... dan is Antwerpen er verplicht bij moeten nemen op z'n minst raar)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

24€ om naar Planckendael te gaan, ze zetten hun prijs gelijk met de prachtige tuinen en gebouwen van Pairi Daiza. Niet dat Planckendael hun laatste grootte projecten niet mooi zijn,maar als ik moet kiezen rij ik naar Ath en niet naar Planckendael.

Ik weet dat ik het elk jaar herhaal,maar ze zijn echt ni normaal bezig. Hoeveel subsidie's hebben ze al niet ontvangen de laatste jaren? En nog blijft die prijs maar stijgen. Dit is echt bij de haren getrokken, proberen ze op deze manier nog meer aboonee's te versieren,want nu begint dit wel te lonen,zelfs voor mensen zoals mezelf.

Ach ja,ze zullen er zelf wel op terug komen als hun bezoekersaantal terug geschroefd is naar de jaren '90. Dan is het weer janken dat ze bijna failliet zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door ScaraMcDuck »

Ik wist niet dat die subsidies dienen voor de dagelijkse onderhouds- en personeelskost. Ik dacht dat dat was voor de grote (renovatie)projecten?

Gaat de vergelijking met Pairi Daiza wel op?

EDIT: Oeps, had niet gezien dat je de vergelijking maakte tussen Planckendael en Pairi Daiza, zat nog in de Zoo mindset van dit topic. :doh: Wat me van Pairi Daiza een beetje verontrustte, was een artikel op "Zoo in Beeld", vandaar mijn vraag over de vergelijking.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Prijsvergelijking dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Hippo schreef:Kalmte zal u redden, Limburg Vooruit ;) .
Het is nu al zeker het derde jaar op rij dat je zegt "Zijn ze bij de KMDA nu helemaal gek geworden?". Wel knap dat je ieder jaar helemaal gek kunt worden.

:lala
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie