Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Limburg vooruit »

Over de ondersoorten van olifanten bestaat al lang discussie, maar voor zover ik weet zijn alle olifanten in Planckendael met zekerheid zuivere Indische, 1 van de 2 olifanten in Olmen is zeker een zuid Afrikaanse.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Zoozot »

Dat moet een titanenwerkje geweest zijn om al die info bij elkaar te krijgen! :bravo: Ik moet alleen zeggen dat ik een beetje twijfel of je herschikkingen van de ondersoorten wel klopt. Bv. het is zeker dat alle olifanten in Wuppertal (m.u.v. het laatste jong) Zuid-Afrikaanse olifanten zijn omdat ze in de jaren '90 rechtstreeks vanuit Kruger zijn geïmporteerd of afstammen van deze laatste import. Op dezelfde manier kun je ervan uitgaan dat de vele Europese Aziatische olifanten waarvan bekend is dat ze uit Birma of Thailand afkomstig zijn en/of hiervan afstammen raszuivere Indische olifanten zijn.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Jarne »

rick04 schreef:
08 nov 2021, 18:22
Wat ik bij de gorilla's al eerder heb gedaan heb ik nu gedaan bij de olifanten op Zootierliste.
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... ilie=11901

De meeste informatie heb ik van; https://elefanten-fotolexikon.eu/home/

De totale Europese populatie bedraagt:
Aziatische olifanten:
- 95,215,0 Aziatische olifanten (Elephas maximus), 97 tuinen, gemiddeld 1,2,0 per tuin
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=1140102

- 0,2,0 Javaanse olifanten (E.m. sondaicus), 2 tuinen, gemiddeld 0,1,0 per tuin
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=1140103

- 0,1,0 Maleise olifant (E.m. hirsutus), 1 tuin
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... t=50902756

- 2,4,0 Sumatraanse olifanten (E.m. sumatranus), 1 tuin
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=1140105

- 3,12,0 Indische olifanten (E.m. indicus), 12 tuinen, gemiddeld 0,25,1 per tuin
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=1140107

Totaal: 100,234,0 (334) Aziatische olifanten in Europese dierentuinen


Afrikaanse olifanten:
- 51,147,0 Afrikaanse olifanten (Loxodonta africana), 51 tuinen, gemiddeld 1,3,0 per tuin
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... e=editmode

- 1,2,0 L.a. africana, 2 tuinen
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=1140101

- 8,5,0 L.a. knochenhaueri, 10 tuinen
https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... t=21102736

Totaal 60,154,0 (214) Afrikaanse olifanten in Europese dierentuinen.

Dit komt neer op een totaal populatie van 548 olifanten in Europese dierentuinen.
Hier stel ik mij toch zware vragen bij. Sowieso is de status van de Maleise ondersoort zeer twijfelachtig, naar mijn weten erkent bijna niemand die. Daarop verdergaand is veruit de meerderheid van de olifanten in Europa E. m. indicus. Zo is elke olifant in Planckendael zuiver Indisch.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
08 nov 2021, 18:54
Over de ondersoorten van olifanten bestaat al lang discussie, maar voor zover ik weet zijn alle olifanten in Planckendael met zekerheid zuivere Indische, 1 van de 2 olifanten in Olmen is zeker een zuid Afrikaanse.
De zuiverheid blijft een discussiepunt. Na al die handel en kweek door Europa en Azië zal dit lang niet allemaal meer zuiver zijn. Van beiden olifanten in Olmen is de precieze afkomst onbekend, dus er is dan niet met zekerheid te zeggen tot welke ondersoort ze behoren.

Wat de zuiverheid van de Planckendaelse olifantenkudde betreft:

Kai Mook
Alexander x Kaing Phyo Phyo
Alexander = Motek x Warda, beiden afkomst onbekend dus niet met zekerheid zuiver
Kaing Phyo Phyo = indicus

Tun Kai
Chang x Kai Mook
Chang = indicus
Kai Mook = onzekere grootouders

May Tagu
Luka x Kaing Phyo Phyo
Luka = Mita x Tisa, beiden afkomst onbekend dus niet met zekerheid zuiver
Kaing Phyo Phyo = indicus

Suki
Chang x May Tagu
Chang = Plaisak x Ida, beiden indicus
May Tagu = onzekere ouders

Kanvar
Plaisak x Ida, beiden indicus

Yu Yu Yin
indicus


Dus dit zou betekenen dat er in Planckendael 1,1,0 zuivere indicussen en 0,4,0 onzuivere olifanten rondlopen.


Zoozot schreef:
08 nov 2021, 19:36
Dat moet een titanenwerkje geweest zijn om al die info bij elkaar te krijgen! :bravo: Ik moet alleen zeggen dat ik een beetje twijfel of je herschikkingen van de ondersoorten wel klopt. Bv. het is zeker dat alle olifanten in Wuppertal (m.u.v. het laatste jong) Zuid-Afrikaanse olifanten zijn omdat ze in de jaren '90 rechtstreeks vanuit Kruger zijn geïmporteerd of afstammen van deze laatste import. Op dezelfde manier kun je ervan uitgaan dat de vele Europese Aziatische olifanten waarvan bekend is dat ze uit Birma of Thailand afkomstig zijn en/of hiervan afstammen raszuivere Indische olifanten zijn.
Was het zeker ja. Ondersoorten wil ik nog een keer uitpluizen ja, maar dat is nog een leuk klusje voor een andere vrije middag :D

Met deze indeling kom je in ieder geval al een heel eind verder in de buurt.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Apenarend »

Kan je de genetische afkomst halen uit het bloed? Elke PL olifant ondergaat wellicht wel eens een prikje met bloedafname.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
08 nov 2021, 20:22
Limburg vooruit schreef:
08 nov 2021, 18:54
Over de ondersoorten van olifanten bestaat al lang discussie, maar voor zover ik weet zijn alle olifanten in Planckendael met zekerheid zuivere Indische, 1 van de 2 olifanten in Olmen is zeker een zuid Afrikaanse.
De zuiverheid blijft een discussiepunt. Na al die handel en kweek door Europa en Azië zal dit lang niet allemaal meer zuiver zijn. Van beiden olifanten in Olmen is de precieze afkomst onbekend, dus er is dan niet met zekerheid te zeggen tot welke ondersoort ze behoren.

Wat de zuiverheid van de Planckendaelse olifantenkudde betreft:

Kai Mook
Alexander x Kaing Phyo Phyo
Alexander = Motek x Warda, beiden afkomst onbekend dus niet met zekerheid zuiver
Kaing Phyo Phyo = indicus

Tun Kai
Chang x Kai Mook
Chang = indicus
Kai Mook = onzekere grootouders

May Tagu
Luka x Kaing Phyo Phyo
Luka = Mita x Tisa, beiden afkomst onbekend dus niet met zekerheid zuiver
Kaing Phyo Phyo = indicus

Suki
Chang x May Tagu
Chang = Plaisak x Ida, beiden indicus
May Tagu = onzekere ouders

Kanvar
Plaisak x Ida, beiden indicus

Yu Yu Yin
indicus


Dus dit zou betekenen dat er in Planckendael 1,1,0 zuivere indicussen en 0,4,0 onzuivere olifanten rondlopen.


Zoozot schreef:
08 nov 2021, 19:36
Dat moet een titanenwerkje geweest zijn om al die info bij elkaar te krijgen! :bravo: Ik moet alleen zeggen dat ik een beetje twijfel of je herschikkingen van de ondersoorten wel klopt. Bv. het is zeker dat alle olifanten in Wuppertal (m.u.v. het laatste jong) Zuid-Afrikaanse olifanten zijn omdat ze in de jaren '90 rechtstreeks vanuit Kruger zijn geïmporteerd of afstammen van deze laatste import. Op dezelfde manier kun je ervan uitgaan dat de vele Europese Aziatische olifanten waarvan bekend is dat ze uit Birma of Thailand afkomstig zijn en/of hiervan afstammen raszuivere Indische olifanten zijn.
Was het zeker ja. Ondersoorten wil ik nog een keer uitpluizen ja, maar dat is nog een leuk klusje voor een andere vrije middag :D

Met deze indeling kom je in ieder geval al een heel eind verder in de buurt.
Wat een werkje ben je begonnen! Knap werk,al komen uw gegevens en mijn niet echt overeen, ik ben eerder genegen die van u te geloven.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Het is best lastig, maar het is te doen als ik het zo zie, ik houdt jullie op de hoogte ;)
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door ZooMan »

Geweldig werk rick04!
Mag ik soms vragen van waar je de informatie over ondersoorten haalt, dit kan van pas komen bij mijn eigen olifantenstamboek (ik zit echter nog maar enkel aan België :D, Pairi Daiza heeft namelijk wel heel veel olifanten :p ). Ik kan hier namelijk niet onmiddelijk informatie over vinden op het elefantlexicon (tenzij je je baseert op afkomst).

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Die baseer ik op afkomst, en bij een onzekere afkomst of onbekende afkomst houdt ik het bij de soort zelf.

Dit heb ik van België al helemaal uitgewerkt:
Antwerpen: 1,0 E.maximus en 1,0 E.m.indicus
Monde Sauvage: 1,1 L.africana
Pairi Daiza: 0,1 L.africana, 0,1 L.a.africana, 4,6 E.maximus, 0,1 E.m.borneensis, 2,7 E.m.indicus en 0,1 E.m.maximus
Planckendael: 0,4 E.maximusen 1,1 E.m.indicus
Olmen: 0,2 L.africana
You can find me in the zoo :)

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door jackdw »

Gek eigenlijk dat ze bij leeuwen ZOO liggen hameren op Indische, die bijna ziekelijk ingeteeld zijn, en wel of niet horen bij 1 van de 2 Afrikaanse onderverdelingen en bij olifanten, zelfs bij diegenen die van eilanden komen, wordt alles op 1 hoop gegooid, behalve dan misschien Sumatranen en de dwergolifantjes van Borneo ... :sssst:

De fok-produkten gaan toch nooit terug naar de natuur, en moesten ze toch ooit ergens uitsterven is een mix-olifant toch altijd beter dan geen olifant ... de dieren gaan zich na verloop van tijd toch terug aanpassen aan hun omgeving ... :party:

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door rick04 »

Leeuwen is ook zoiets ja, daar zal vast ook niet alles zo zuiver zijn als wordt gedacht, qua genen en ondersoorten.

Wat me nu al opvalt met het uitpluizen van alle olifanten tot waar de (overgroot) ouders soms wel vandaan komen is dat bijna geen enkele dierentuin alleen maar dezelfde ondersoort/afkomst.

Dan zijn er bijvoorbeeld 2/3 raszuivere Sri Lankaanse generaties en dan komt er opeens een Indische of troepi olifant bij, en dan zijn gelijk de jongen niet meer Sri Lankaans maar ook troepi.
You can find me in the zoo :)

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door jackdw »

Bij mensen veronderstellen we dat we verdraagzaam zijn waar we ook vandaan komen of wie we zijn, we passen ons wel aan en soms onze omgeving aan hen of ons
... :vriendjes:

Bij dieren ligt wel erg de nadruk op herkomst, net of zij zich niet integreren al is het soms niet meteen de eerste generatie ... klinkt bekend toch? :blush:

Misschien denken we te eng in vakjes? ... :google:

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
09 nov 2021, 06:49
Dan zijn er bijvoorbeeld 2/3 raszuivere Sri Lankaanse generaties en dan komt er opeens een Indische of troepi olifant bij, en dan zijn gelijk de jongen niet meer Sri Lankaans maar ook troepi.
De mix tussen die twee ondersoorten ga je zeker vaker tegenkomen. Het Aziatische olifanten EEP richt zich namelijk op twee verschillende populaties binnen het EEP. Dit zijn de I×M populatie en de Sumatraanse populatie. Binnen de I×M populatie (E. m. indicus × E. m. maximus) mogen beide soorten gewoon met elkaar kweken. Het is wel de bedoeling dat deze niet meer gemixt worden met zowel de Sumatraanse als de Borneo (Javaanse) olifanten.

Verder is het de bedoeling dat de Borneo (Javaanse) olifanten en hybrides daarvan uitgefaseerd worden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Apenarend »

jakidw schreef:
08 nov 2021, 23:36
Gek eigenlijk dat ze bij leeuwen ZOO liggen hameren op Indische, die bijna ziekelijk ingeteeld zijn, en wel of niet horen bij 1 van de 2 Afrikaanse onderverdelingen en bij olifanten, zelfs bij diegenen die van eilanden komen, wordt alles op 1 hoop gegooid, behalve dan misschien Sumatranen en de dwergolifantjes van Borneo ... :sssst:

De fok-produkten gaan toch nooit terug naar de natuur, en moesten ze toch ooit ergens uitsterven is een mix-olifant toch altijd beter dan geen olifant ... de dieren gaan zich na verloop van tijd toch terug aanpassen aan hun omgeving ... :party:
Tgoh, ik denk dat het verschil in benadering tussen leeuwen en olifanten ligt in het feit dat de Indische leeuwenpopulatie van in het begin een gescheiden dierentuinpopulatie is geweest. Houders die er zich niet aan hielden werden dan ook uit het programma verwijderd. Daarom is die populatie nu raszuiver (zij het dat de ondersoort recent inderdaad anders en ruimer werd gedefinieerd), maar wel genetisch arm.

Bij olifanten is men pas veel later begonnen met het ondersoorten-verhaal en is het daarom een veel moeilijker verhaal.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Apenarend »

jakidw schreef:
09 nov 2021, 09:18
Bij mensen veronderstellen we dat we verdraagzaam zijn waar we ook vandaan komen of wie we zijn, we passen ons wel aan en soms onze omgeving aan hen of ons
... :vriendjes:

Bij dieren ligt wel erg de nadruk op herkomst, net of zij zich niet integreren al is het soms niet meteen de eerste generatie ... klinkt bekend toch? :blush:

Misschien denken we te eng in vakjes? ... :google:
Er is ook maar 1 mensensoort, en geen sprake van ondersoorten, ligt daar niet het verschil?

Voor de discussie rond ondersoorten bij dieren kan ik je wel volgen (hoewel ik het zelf wel belangrijk vind dat het onderscheid wordt gemaakt) maar niet bv. voor het bestrijden van exoten (ook dat gaat over herkomst): je kan zo verdraagzaam zijn dat de ene soort gewoon overpowered wordt door de andere, en op termijn verdwijnt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door ZooMan »

Apenarend schreef:
09 nov 2021, 13:16
Er is ook maar 1 mensensoort, en geen sprake van ondersoorten, ligt daar niet het verschil?
Ik denk al jaren dat de mens ondersoorten heeft. Ik wil zeker niet racistisch klinken in deze reactie ofzo maar ik wil gewoon mijn kijk en mening hierover uitleggen. Zwarte mensen komen van (verre) oorsprong uit warme streken dus ze hebben deze huidskleur tegen de zon (hoe meer melanine je hebt hoe donkerder je bent, en melanine beschermt je tegen de zon) en zijn dus geen ondersoort. Maar Aziatische mensen (zoals Oost-Aziatische en Zuid-Oost Aziatische mensen) hebben speciale kenmerken (zoals een platter gezicht, andere ogen en kleiner gestalte), maar deze eigenschappen hebben niet echt een voordeel voor hen zoals bij zwarten wel het geval is (namelijk tegen de zon). Aziatische mensen leefden ook in een meer afgelegen gebied, dus ontwikkelden ze misschien apart en kregen ze daardoor deze kenmerken.
Dus als je het aan mij vraagt hebben mensen wel ondersoorten, minstens 1.
Laatst gewijzigd door ZooMan op 09 nov 2021, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Jarne »

ZooMan schreef:
09 nov 2021, 17:46
Apenarend schreef:
09 nov 2021, 13:16
Er is ook maar 1 mensensoort, en geen sprake van ondersoorten, ligt daar niet het verschil?
Ik denk al jaren dat de mens ondersoorten heeft. Ik wil zeker niet racistisch klinken in deze reactie ofzo maar ik wil gewoon mijn kijk en mening hierover uitleggen. Zwarte mensen komen van (verre) oorsprong uit warme steken dus ze hebben deze huidskleur tegen de zon (hoe meer melanine je hebt hoe donkerder je bent, en melanine beschermt je tegen de zon) en zijn dus geen ondersoort. Maar Aziatische mensen (zoals Oost-Aziatische en Zuid-Oost Aziatische mensen) hebben speciale kenmerken (zoals een platter gezicht, andere ogen en kleiner gestalte), maar deze eigenschappen hebben niet echt een voordeel voor hen zoals bij zwarten wel het geval is (namelijk tegen de zon). Aziatische mensen leefden ook in een meer afgelegen gebied, dus ontwikkelden ze misschien apart en kregen ze daardoor deze kenmerken.
Dus als je het aan mij vraagt hebben mensen wel ondersoorten, minstens 1.
Genetisch gezien is de grootste scheiding (die nog steeds heel klein is) tussen mensen ten zuiden van de Sahara en al de rest. De genetische variatie is interessant genoeg ook groter binnen de groep ten Zuiden van de Sahara, omdat al de rest primair afkomstig is van een klein groepje mensen dat ooit de oversteek heeft gemaakt. Om mensen uit Oostelijk Azië als een ondersoort te aanschouwen is dus pure polyfilie. Dat iets wel of geen evolutionair nut heeft is overigens niet echt van belang voor ondersoorten te bepalen. Bij chimpansees zijn het juist de extreem nuttige ziekteresistenties die de grenzen voor de ondersoorten bepalen.

Dit is overigens voor de duidelijkheid geen betoog om mensen ten Zuiden van de Sahara als ondersoort te bestempelen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
09 nov 2021, 17:46
Apenarend schreef:
09 nov 2021, 13:16
Er is ook maar 1 mensensoort, en geen sprake van ondersoorten, ligt daar niet het verschil?
Ik denk al jaren dat de mens ondersoorten heeft. Ik wil zeker niet racistisch klinken in deze reactie ofzo maar ik wil gewoon mijn kijk en mening hierover uitleggen. Zwarte mensen komen van (verre) oorsprong uit warme steken dus ze hebben deze huidskleur tegen de zon (hoe meer melanine je hebt hoe donkerder je bent, en melanine beschermt je tegen de zon) en zijn dus geen ondersoort. Maar Aziatische mensen (zoals Oost-Aziatische en Zuid-Oost Aziatische mensen) hebben speciale kenmerken (zoals een platter gezicht, andere ogen en kleiner gestalte), maar deze eigenschappen hebben niet echt een voordeel voor hen zoals bij zwarten wel het geval is (namelijk tegen de zon). Aziatische mensen leefden ook in een meer afgelegen gebied, dus ontwikkelden ze misschien apart en kregen ze daardoor deze kenmerken.
Dus als je het aan mij vraagt hebben mensen wel ondersoorten, minstens 1.
Wat dan met aboriginals, die hebben volledig afgesneden geleefd.
Al weet ik niet wat ik van uw standpunt moet denken. En dan spreek ik absoluut niet over rasisme want uw redenering heeft wel iets.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
09 nov 2021, 18:50
Wat dan met aboriginals, die hebben volledig afgesneden geleefd.
Dat was het enige probleem bij mijn theorie :D.
Aboriginals zien er ook een beetje anders uit dan Europeanen, vooral door huidskleur (maar dit heeft te maken met de temperaturen en dus zon in Australië), maar ook hun neus is duidelijk groter en breder (misschien voor meer zuurstof :s ). Uit onderzoek blijkt ook dat Zuid-Amerikaanse mensen en Aboriginals genetisch verwant zijn aan elkaar en dat ze allebei Siberische voorouders hebben, terwijl Oost-Aziatische mensen andere voorouders hebben dus nog altijd apart kunnen ontwikkelt hebben. Dus kort: Aboriginals zien er mogelijk weinig anders uit door hun genen, of toch volgens mij.
De enige reden die ik kan bedenken waardoor Oost-Aziatische mensen kleiner van gestalte zijn en een platter gezicht hebben is doordat ze gestroomlijnder en sneller zouden zijn, maar ik denk niet dat ze dit echt nodig hadden om te overleven en je zou dit eerder verwachten van Afrikaanse mensen (die vaak grote afstanden moeten lopen voor bv. drinkwater) of nomaden (die soms zandstormen moeten doorstaan).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Belangrijke dieren(tuin) & informatieve links

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
09 nov 2021, 17:46
Apenarend schreef:
09 nov 2021, 13:16
Er is ook maar 1 mensensoort, en geen sprake van ondersoorten, ligt daar niet het verschil?
Ik denk al jaren dat de mens ondersoorten heeft. Ik wil zeker niet racistisch klinken in deze reactie ofzo maar ik wil gewoon mijn kijk en mening hierover uitleggen. Zwarte mensen komen van (verre) oorsprong uit warme steken dus ze hebben deze huidskleur tegen de zon (hoe meer melanine je hebt hoe donkerder je bent, en melanine beschermt je tegen de zon) en zijn dus geen ondersoort. Maar Aziatische mensen (zoals Oost-Aziatische en Zuid-Oost Aziatische mensen) hebben speciale kenmerken (zoals een platter gezicht, andere ogen en kleiner gestalte), maar deze eigenschappen hebben niet echt een voordeel voor hen zoals bij zwarten wel het geval is (namelijk tegen de zon). Aziatische mensen leefden ook in een meer afgelegen gebied, dus ontwikkelden ze misschien apart en kregen ze daardoor deze kenmerken.
Dus als je het aan mij vraagt hebben mensen wel ondersoorten, minstens 1.
Historisch gezien is ondersoortverdeling gebruikt om raciale groepen onder de mensen te benoemen, iets wat Linnaeus al deed en tot ongeveer het midden van de 20e eeuw nog door andere taxonomen gedaan is. Heden ten dage is het meer een wetenschappelijke conventie geworden dat men genetische en morfologische variatie in moderne mensen niet met ondersoorten uitdrukt en alle mensen onder dezelfde soort rekent. Langs de andere kant heb je dan ook weer taxonomen die uitgestorven mensensoorten als de Neanderthaler en andere als ondersoorten van de Homo sapiens beschouwen.

Plaats reactie