Pandapolitiek, reuzenpanda's in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
zoo-tfan

Re: Reuzenpanda's

Bericht door zoo-tfan »

Als het alleen voor de handel wordt gebruikt waarom krijgt België ze dan? Er zijn toch veel meer landen met hogere potentiële afzetmarkt voor chineese producten? Mij lijkt het dat er namelijk wel degelijk ook educatieve en beschermings redenen voor zijn. Want je kan niet zeggen dat China niks voor hun panda's doen, kunnen wij voor sommige dieren in Europa nog iets van leren hoor... Begrijp me niet verkeerd hoor er zullen ook zeker wel politieke redenen bij zitten!!!

Johnny

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Johnny »

zoo-tfan schreef:Als het alleen voor de handel wordt gebruikt waarom krijgt België ze dan? Er zijn toch veel meer landen met hogere potentiële afzetmarkt voor chineese producten? Mij lijkt het dat er namelijk wel degelijk ook educatieve en beschermings redenen voor zijn. Want je kan niet zeggen dat China niks voor hun panda's doen, kunnen wij voor sommige dieren in Europa nog iets van leren hoor... Begrijp me niet verkeerd hoor er zullen ook zeker wel politieke redenen bij zitten!!!
Het heeft natuurlijk ook enorm veel nut om ze in Belgie te plaatsen voor educatieve en beschermingsredenen...... gewoon geslaagd lobbywerk, en puur politiek. Niks anders.
De Chinezen kunnen nu wel degelijk op eigen vleugels vliegen, Johnny, ze hebben Afrika leeggezogen (qua mineralen) en hebben er de vleugeltjes meer draagvlak mee gegeven.
Nee dus. De fabelachtige groeicijfers hebben jarenlang de interne problemen verbloemd. Nu de groei begint af te nemen, worden de problemen steeds duidelijker. China als wereldmacht is een feit, China als supermacht en de nieuwe eerste economie van de wereld is een illusie.

zoo-tfan

Re: Reuzenpanda's

Bericht door zoo-tfan »

Dan nog snap ik de keuze van België niet, niks ten nadelen van de Belgen natuurlijk maar er zijn betere landen om politiek mee te flirten

Of weet iemand daar precies de redenen van want door alleen te zeggen: "ja, het is politiek". Is wel makkelijk

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14917
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gorilla Gust »

zoo-tfan schreef:Dan nog snap ik de keuze van België niet, niks ten nadelen van de Belgen natuurlijk maar er zijn betere landen om politiek mee te flirten
China was geen vragende partij, maar Pairi Daiza wel...

Als je dan een degelijk dossier op tafel kan leggen, goede banden hebt en deze continu verder verstevigd met China (en je ze laat proeven van al de weelde die het park in kwestie ook heeft, er zijn in de benelux namelijk amper tot geen vergelijkbare dierentuinen), aantoont dat je begaan met China (ook naast de Panda's vloeide er geld van de mensen achter het park naar culturele projecten in China. Zo zouden ze volgens geruchten ook betrokken zijn bij het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië welke gesmaakte optredens in China kon verzorgen.) maak je wel al sneller kans...

Politiek speelt op zich een kleinere rol denk ik, want desondanks dat er regelmatig bezoeken van de Dalai Lama worden uitgesteld, is hij hier wel al op bezoek geweest. Dus echt een breukpunt hoeft dat ook niet te zijn binnen het pandaverhaal.

Een nee heb je sowieso, maar met stevig lobbywerk, zeer veel tijd, een passie voor China en een mooie som geld achter de hand kan je veel bekomen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gerald »

Vanuit Nederlands perspectief gezien is dit zuiver een politieke zet met de handelscommissie op de achtergrond om toe te slaan. Rutte zit daar niet om alleen een paar handelscontracten te sluiten maar wil ook laten zien dat Nederland bereid is om op nadere terreinen samen te werken. (En als hij met een paar panda's thuis kan komen zal dat zijn ego ook bijzonder strelen.)

Nu wil het geval dat de huidige premier van China een gematigd iemand is die ook best wil praten over bijvoorbeeld mensenrechten - een heet hangijzer in China. Er zullen later verdere gesprekken over dit onderwerp gaan plaatsvinden tussen China en Nederland dus die slag is al voor Rutte.

Tegen deze achtergrond kan je begrijpen dat China ook z'n goede wil wil tonen en dus niet alleen maar wil praten en een paar contracten wil afsluiten maar ook om eventueel een paar beren naar Nederland te sturen. Iedereen weet wat zo'n gebaar betekent en dus kan China goede sier maken tegenover de andere Europese landen. Kijk ons eens goed bezig zijn.

Geloof mij maar: hier zit een strategie achter. En die kan heel ver gaan. Zo liggen de verhoudingen tussen Rusland en Nederland een beetje in de war en daar zou China van kunnen profiteren. Zo werkt dat in de politiek. Even verder kijken dan je neus lang is dus.

Dit alles blijft natuurlijk de verkeerde achtergrond voor het rondzeulen met beren....

zoo-tfan

Re: Reuzenpanda's

Bericht door zoo-tfan »

Gorilla Gust schreef:
zoo-tfan schreef:Dan nog snap ik de keuze van België niet, niks ten nadelen van de Belgen natuurlijk maar er zijn betere landen om politiek mee te flirten
China was geen vragende partij, maar Pairi Daiza wel...

Als je dan een degelijk dossier op tafel kan leggen, goede banden hebt en deze continu verder verstevigd met China (en je ze laat proeven van al de weelde die het park in kwestie ook heeft, er zijn in de benelux namelijk amper tot geen vergelijkbare dierentuinen), aantoont dat je begaan met China (ook naast de Panda's vloeide er geld van de mensen achter het park naar culturele projecten in China. Zo zouden ze volgens geruchten ook betrokken zijn bij het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië welke gesmaakte optredens in China kon verzorgen.) maak je wel al sneller kans...

Politiek speelt op zich een kleinere rol denk ik, want desondanks dat er regelmatig bezoeken van de Dalai Lama worden uitgesteld, is hij hier wel al op bezoek geweest. Dus echt een breukpunt hoeft dat ook niet te zijn binnen het pandaverhaal.

Een nee heb je sowieso, maar met stevig lobbywerk, zeer veel tijd, een passie voor China en een mooie som geld achter de hand kan je veel bekomen. ;)
Zeer bedankt voor je antwoord, ik dacht zelf namelijk ook zoiets... Je geeft ze gewoon geld en bent een beetje betrokken en je krijgt een aantal panda's. Daar zou je heel die Rutte niet voor nodig hoeven hebben, alleen om het af te ronden dan misschien. Dat deed Di Rupo ook toch of was hij er een jaar eerder ookal geweest?

Gerald ook bedankt voor je heldere uitleg van je mening. :) ik geloof ook erg goed dat China ze gebruikt en dat keur ik zelf ook niet goed. Maar het ik vind zelf dat het een beetje ver gaat om te zeggen dat ze alleen naar de contacten met het land kijken en het dan maar goed vinden... Maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen mening.


Het was natuurlijk beter geweest als China gewoon een aantal beren had vrijgesteld en ze naar een aantal dierentuinen had gebracht. Hierbij kunnen de dierentuinen dan zelf een fokprogramma opzetten ipv dat rondreizen als er een jong is geboren of er een contract afloopt. Natuurlijk moeten er dan wel goede en hoge regels zijn op het houden van de dieren. Als dierentuinen dan elk jaar een bedrag betalen aan China voor een beschermingsplan ofzo is het toch ook goed. Dit doet Brazilië ook met hun geelborst-kapucijnapen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14917
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gorilla Gust »

Zover ik het begrepen had heeft DiRupo het pandaproject voor Pairi Daiza enkel maar bezegeld, het echte werk is door de dierentuin gebeurd. Een team vanuit het park heeft gedurende een bijna een volledig jaar hier al haar tijd en moeite in gestoken. Lobbyen, heen en weer reizen, Chinese verantwoordelijken uitnodigen, terug vanaf 0 beginnen toen de politiek in China veranderde, gaten zoeken in de diverse politieke agenda's...

DiRupo was in deze zaak vooral het 'strikje' van het cadeau. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14917
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gorilla Gust »

Burgers Zoo en Dierenpark Amersfoort zouden geen reuzenpanda's willen (vanwege de kosten) indien deze mogelijkheid eraan zou komen door het bezoek van de Nederlandse premier Rutte aan China. Safaripark Beekse Bergen reageert voorlopig niet zo voorbarig, en schrikt niet van de grote kosten...

Burgers Zoo wil geen reuzenpanda cadeau van China
Burgers Zoo en Dierenpark Amersfoort zouden geen reuzenpanda's willen als China er twee aan Nederland cadeau doet. Het land van de draak (en de panda) paait vaak handelspartners op die manier.

Bron & meer: Nieuws.nl
http://www.nieuws.nl/algemeen/20131118/ ... -van-China

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gerald »

Verstandige woorden. Als het op het financieren aankomt dan komen volgens mij alleen Safari Beekse Bergen en Ouwehand nog in aanmerking. Blijdorp, Emmen en Artis hebben dat geld niet - en zouden er ook verstandig aan doen om geen panda's te ambiëren - en de andere parken lijken mij te klein (financieel gesproken) voor zoiets.

Dus als SBB en Ouwehand ook even nee willen zeggen dat kunnen wij deze discussie afsluiten. :D

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7638
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Dus als SBB en Ouwehand ook even nee willen zeggen dat kunnen wij deze discussie afsluiten. :D
Héhé, zegt in 1x hoe jij erover denkt natuurlijk :lala

Maar ik volg u wel hoor, 2 koppels panda's in de Benelux is veel te veel.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Te veel? Als er nu eens meerdere dierentuinen panda's zouden hebben zou de hele sprookjesachtige sfeer die rond die dieren hangt tenminste wegebben, en dan zou ik tenminste op mijn gemak foto's kunnen maken zonder dat tientallen kinderen het hek waarop ik steun doen bewegen waardoor mijn foto's in Beauval deels mislukten!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

Door te zeggen dat we echt wel een paar koppels panda's in de Benelux Moeten hebben, versterk je alleen maar dat fantasiegevoel, dat bij sommigen dan zo opgefokt is dat ze gaan staan dringen aan de hekken, waar jij wellicht op steunt om foto's te maken, door het dringen laten ze het hek teveel bewegen, waardoor een deel van je foto's mislukken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7638
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:Door te zeggen dat we echt wel een paar koppels panda's in de Benelux Moeten hebben, versterk je alleen maar dat fantasiegevoel, dat bij sommigen dan zo opgefokt is dat ze gaan staan dringen aan de hekken, waar jij wellicht op steunt om foto's te maken, door het dringen laten ze het hek teveel bewegen, waardoor een deel van je foto's mislukken.
Ik volg deze redenering. En een gouden tip, neem een statief voor uw fototoestel. Dan mogen er 100 kinderen staan, uw foto's kunnen dan enkel mislukken door de fotograaf ;) .
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6537
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
Dbelgian schreef:Door te zeggen dat we echt wel een paar koppels panda's in de Benelux Moeten hebben, versterk je alleen maar dat fantasiegevoel, dat bij sommigen dan zo opgefokt is dat ze gaan staan dringen aan de hekken, waar jij wellicht op steunt om foto's te maken, door het dringen laten ze het hek teveel bewegen, waardoor een deel van je foto's mislukken.
Ik volg deze redenering. En een gouden tip, neem een statief voor uw fototoestel. Dan mogen er 100 kinderen staan, uw foto's kunnen dan enkel mislukken door de fotograaf ;) .
Schoolkinderenvrije dierentuindagen zijn ook een optie ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

Ik denk dat Twit in een weekend naar Frankrijk geweest is, dan kan je de mensen niet verbieden hun eigen kinderen mee te brengen.

Johnny

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Johnny »

Dat moet je sowieso niet overwegen om te verbieden. Kinderen zijn een belangrijke doelgroep voor dierenparken, waarbij het automatisch al gezinsuitje bij uitstek word. Dus een non-argument. De meeste mensen zullen wss toch wel een gezinnetje stichten tijdens hun leven, je moet er zelf toch ook niet aan denken dat je de dierentuin niet in kan omdat je je kind bij hebt?

En sowieso, ik vind het wel prima, meer dan 1 park met panda's in de Benelux. Nu nog nevelpanters, sneeuwpanters, orka's en walvishaaien :)

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Nevelpanters hebben ze toch al in Olmen en Ziezoo? Sneeuwpanters in Planckendael en straks ook in Pairi Daiza en Bouillon :D

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6537
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Apenarend »

Heren, mijn opmerking was maar een grapje hoor, zie de emoticon.

En toch Johnny: er bestaan reeds kindervrije hotels (ook Rus-vrije hotels btw)...
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Johnny

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Johnny »

Apenarend schreef:Heren, mijn opmerking was maar een grapje hoor, zie de emoticon.

En toch Johnny: er bestaan reeds kindervrije hotels (ook Rus-vrije hotels btw)...
Ja, dat zijn hotels, geen dierentuinen ;) Als ik kinderen heb wil ik op elke dag dat ik kan, naar een dierenpark kunnen, ik betaal er ook voor. Of het betreffende dierenpark moet aangeven kindvrij te zijn, maar ik betwijfel of dat bestaat.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

In sommige hotels gaat het er wel een beetje aan toe zoals in een zoo. :)

Na de nacht, krijgen ze eten, dan gaan ze in het afgebakende gebied buiten (vaak met een bad voor als het te warm wordt), dan wordt er weer gevoederd, wellicht dan een slaapje om dan weer te gaan eten, nog een beetje rond te hangen en dan weer al slapende de nacht in te gaan.

Plaats reactie