Pandapolitiek, reuzenpanda's in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gerald »

seborga schreef:Mark Rutte is momenteel op missie in China en de Nederlandse dierentuinliefhebbers hopen dan ook op een Nederlandse 'Pandadeal' ...

Terecht of onzin volgens jullie?
Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Vanuit Nederlands economisch perspectief gezien zou het goed zijn want China geeft alleen panda's te leen aan landen die voor China van groot nut zijn (economisch dan wel militair strategisch). Een dergelijk geschenk aan Nederland is dan ook te beschouwen als een groot compliment en kan worden gezien als een groot vertrouwen door China aan ons land als handelspartner. Het kan dus erg voordelig zijn voor ons land.

De keerzijde is echter dat je als land de dieren ergens moet onderbrengen en onderhouden. Dat kost veel geld, heel veel geld en uiteindelijk moeten de dieren weer terug naar China of het "contract" moet weer voor een x aantal jaren kunnen worden verlengd (wederom een compliment voor het betreffende land).

Mijn persoonlijke mening is dat je geen dieren voor dergelijke kadootjes moet gebruiken. Er zijn ook wel andere manieren om een handelspartner te bedanken. Laat de panda's lekker in je eigen land en zorg daar goed voor is mijn devies.

Johnny

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Johnny »

seborga schreef:Mark Rutte is momenteel op missie in China en de Nederlandse dierentuinliefhebbers hopen dan ook op een Nederlandse 'Pandadeal' ...

Terecht of onzin volgens jullie?
Geruchten zijn er al geweest, het zou zijn gegaan tussen Blijdorp, Ouwehands en Emmen, en Ouwehands zou ze toegewezen krijgen. Of dat betekend dat er daadwerkelijk een planning is voor panda's in Nederland laat ik in het midden.... Ouwehands is wel de enige tuin die ze momenteel kan betalen, en zou een mooie toevoeging zijn. Maar voorlopig zie ik liever dat tuinen in Nederland beginnen aan sneeuwpanters, nevelpanters etc.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gorilla Gust »

Ik vraag me af hoeveel panda's men binnen Europa eigenlijk 'wil' toestaan vanuit China. De Panda-dichtheid wordt stapje bij stapje toch weer dichter en dichter. En de mensen worden ook mobieler. Als men niet aan het zeer exclusieve imago van de panda wil raken... Dan zou Nederland eigenlijk geen panda's kunnen lenen. Op zich zijn er in Europa binnenkort immers heel wat panda's terug te vinden

Maar veel hangt af van het dossier (en geld) dat je ervoor op tafel kan leggen. Gezien de status van beauval had ik immers ook geen panda's in Pairi Daiza verwacht.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Ook is afgesproken dat Nederland en China gaan samenwerken bij het beschermen van de panda.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2206 ... ina__.html

Ik weet niet wat jullie denken, maar volgens mij is dat toch wel een stap in de juiste richting om ook ooit panda's naar Nederland te halen.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

Ik vraag me dan af of een bedreigde diersoort zomaar uit hun habitat halen, er mee in dierentuinen kweken om ze dan te verhuren aan meer en meer dierentuinen wel een stap in de goeie richting is...

Johnny

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Johnny »

Dbelgian schreef:Ik vraag me dan af of een bedreigde diersoort zomaar uit hun habitat halen, er mee in dierentuinen kweken om ze dan te verhuren aan meer en meer dierentuinen wel een stap in de goeie richting is...
Natuurlijk, hoe krijg je ze anders ooit te zien in een dierentuin? :D

zoo-tfan

Re: Reuzenpanda's

Bericht door zoo-tfan »

Volgend jaar gaat Rutte terug, misschien dan wel om een panda contract af te sluiten om ze naar NL te halen :)
Misschien het (late) jubileum project van burgers dat ze ook rond die tijd (2017 ofzo) af willen hebben?Nee ik denk dat Ouwehands de enige is die panda's kan en wil betalen in NL

Panda's die naar dierentuinen komen zijn meestal (heb ik ooit gelezen) nakomelingen van de dieren uit opvangcentra in China

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Panda's worden niet zomaar uit het wild gehaald DBelgian, meen je nu werkelijk dat je serieus denkt dat de panda's die bv. naar Pairi Daiza gaan uit het wild komen? Beter opletten want anders krijg je een totaal verkeerd beeld van de werking van de pandapolitiek... :D

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Apenarend »

Die chinezen kweken genoeg hoor.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Limburg vooruit »

Persoonelijk vrees ik ervoor. De U.K., België, Frankrijk heeft er al. Nederland en Duitsland zullen vrees ik een tijdje moeten wachten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

Als iedereen mijn voorgaande post goed wil lezen, ze halen (haalden) ze uit het wild, kweken er volop mee, de nakweek vliegt meer en meer ver weg tegen eigenlijk grote prijzen (noem het maar pandaprostitutie). Ik heb nergens (of nog maar heel zelden) gezien dat er al weer in het wild uitgezet zijn (wat het feitelijke doel van die kweekcentra zou moeten zijn).

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gerald »

Waarom zorgen ze niet voor een natuurlijke habitat voor die nakweek in plaats van ze de wereld over te sturen? Ik vind dit allemaal maar niets. Laat die dieren lekker daar en zorg er goed voor.

Ik hoef echt geen panda in een dierentuin te zien als ik weet dat het daar alleen maar zit om een land te belonen voor goed gedrag (naar Chinese maatstaven dan) tijdens een handelsmissie. En bovendien is de kans groot dat het na een aantal jaren weer weg gaat wegens "einde contract".

Het is stom gezeul met weerloze dieren om politieke redenen. :bah

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Alle diersoorten zijn ooit uit het wild gehaald, of van waar dacht je dat dieren komen? Nee maar serieus, denk niet dat het de bedoeling is om panda's in het wild uit te zetten, er is toch veel te weinig leefgebied in het wild. Zoveel diersoorten worden er toch helemaal niet in het wild uitgezet. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat dierentuinen juist een reservepopulatie voor diersoorten moeten uitbouwen, de wilde natuur wordt elke dag kleiner en er is dus steeds minder plaats voor de diertjes.

Die pandaprostitutie zoals jij het noemt, daar zie ik geen kwaad in, alle dieren worden verruild tussen dierentuinen, op panda's plakt een prijs, maar dat geld komt de panda's ook ten goede, dus geen probleem volgens mij.

ricky

Re: Reuzenpanda's

Bericht door ricky »

Dbelgian schreef:Ik heb nergens (of nog maar heel zelden) gezien dat er al weer in het wild uitgezet zijn (wat het feitelijke doel van die kweekcentra zou moeten zijn).
bij deze : http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Diere ... even.dhtml

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gerald »

Kamagurka:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

Zhang Xiang is de tweede panda die vanuit gevangenschap in dit reservaat wordt vrijgelaten.

Sinds wanneer zijn ze al panda's aan het kweken?
En hoeveel panda's worden nu "verhuurd" aan Westerse- en andere zoos?

girafon

Re: Reuzenpanda's

Bericht door girafon »

Even voor alle duidelijkheid: de Chinezen gaat het al lang niet meer om politieke redenen. Bovendien - beschuldig me maar van communist te zijn - de Chinezen hebben ons ook eigenlijk niet meer zo nodig.

Nu de feiten: in Chengdu is men begonnen met grote panda onderzoek in de jaren zeventig. Toen in genoemde periode veel bamboe afstierf, zijn zo'n 250 panda's een hongerdood gestorven. De Chinezen bleven echter niet stil zitten en hebben ca. 65 panda's van de hongerdood gered tussen 1974 en 1983. Circa 75% daarvan is ook daadwerkelijk weer gerehabiliteerd en in het wild uitgezet!

Het kweken en artificieel fokken is pas rond 1980 begonnen met 6 (/65 panda's) die niet meer konden worden uitgezet. De Chinezen - wat je er ook van mag vinden - hebben KI tot een wetenschap verheven van een niveau die we hier niet eens vermogen te kennen (vis a vis IZW en pogingen met KI en olifanten en neushoorns en waar we staan …). In dit opzicht hebben de Chinezen een succes ratio ontwikkeld die zeer zeer benijdenswaardig is. Dat heeft er toe geleid dat er hedentendage ca. 320-350 panda's in gevangenschap in P.R. China zijn.

In de loop van de decennia en zeker sinds de panda deals van de laatste 10-15 jaar is men in China steeds meer in andere landen gaan kijken hoe men hier met uitgeleende panda's en andere bedreigde diersoorten fokprogramma's onderhoud en welke technieken gebruikt worden. Juist dat laatste en het feit dat men nu een reservoir heeft om uit te zetten is men ook dit aspect gaan ontwikkelen. De eerste experimenten zijn al 5-6 jaar terug, maar de laatste 2 jaar is men na de laatste aardbeving serieus hier werk van gaan maken en heeft men afgekeken hoe herintroductie is zijn werk gaat in andere landen.

Dit kan niet zonder kennis over de biologie en ecologie van de grote panda in het wild en dat is juist wat de Chinezen met al het met panda deals hedentendage gegenereerde geld heeft gedaan + betere bescherming bieden en meer reservaten voor de soort en meer corridors. Alleen omdat aan dit soort voorwaarden is voldaan kon en kan men nu gaan nadenken om een deel van de in gevangenschap gefokte panda's uit te zetten in het wild.

Mede onder invloed van de kweeksuccessen langs natuurlijke lijn in San Diego en Wenen is men ook in China bezig om panda's meer langs natuurlijke weg en prikkels te laten paren om panda panda's te hebben om uit te zetten.

Tussen 1983 - 2004 zijn er 116 geboortes in Chengdu geweest met 172 pandajongen als resultaat.
De founders zijn 3.3 wildgeboren panda's uit de begin jaren '80.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gerald »

girafon schreef:Even voor alle duidelijkheid: de Chinezen gaat het al lang niet meer om politieke redenen. Bovendien - beschuldig me maar van communist te zijn - de Chinezen hebben ons ook eigenlijk niet meer zo nodig.
Nu wil het toeval dat er gisteren een mooi artikel in NRC Handelsblad stond over het schenken van panda's door China aan bevriende landen. En het gaat dus wel om politieke/economische/militaire redenen. En de Chinezen hebben ook belangstelling voor de Nederlandse handel.

Johnny

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Johnny »

Even voor alle duidelijkheid: de Chinezen gaat het al lang niet meer om politieke redenen. Bovendien - beschuldig me maar van communist te zijn - de Chinezen hebben ons ook eigenlijk niet meer zo nodig.
Dream on. Zonder het Westen is China niks. En de reusachtige draak die de wereld versteld zou doen staan blijkt te kleine vleugels te hebben om het enorme beest van de grond te krijgen, en te zwakke poten om het lichaam te dragen. Dus ze Chinezen hebben ons zeer hard nodig. En omdat China zich toch tot een wereldmacht ontwikkeld heeft zijn ze voor ons een belangrijke handelspartner. Zo werkt dat nu eenmaal, en daarin zijn de panda's een smeermiddel. Ik denk niet dat het automatisch betekend dat Nederland panda's krijgt, maar ik sluit het niet uit.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Dbelgian »

De Chinezen kunnen nu wel degelijk op eigen vleugels vliegen, Johnny, ze hebben Afrika leeggezogen (qua mineralen) en hebben er de vleugeltjes meer draagvlak mee gegeven.

Plaats reactie