Peterschappen in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Peterschappen in dierentuinen

Bericht door seborga »

Een topic over het peterschap van een dier in een dierentuin.

Ik heb er geen idee van of er hier op het forum meters of peters van een diertje zijn maar laat het gerust weten!

Zelf denk ik erover na op zelf ook zoiets op mij te nemen dus wat informatie is altijd welkom.

Jelle

Re: Peterschappen

Bericht door Jelle »

Wat is Peterschap? Valt me op dat ik de laatste tijd veel vragen heb.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Peterschappen

Bericht door Gorilla Gust »

Een peterschap nemen is hetzelfde als het sponsoren van een dier. Iets wat meer en meer tuinen beginnen te doen tegenwoordig. Ikzelf had een aantal jaren geleden twee dieren via een peterschap. Een goudkopleeuwaap te Planckendael, en een dwergzijdeaap in de Antwerpse Zoo. Bij het wegvallen van de diertjes in kwestie, ben ik ook gestopt. Maar het is wel leuk om te weten dat je geld naar deze dieren ging, en dat je je naam vermeld ziet in de dierentuin zelf. Afgezien van het feit dat een dergelijke gift in België fiscaal aftrekbaar is van de belastingen. ;)

Momenteel zijn ze (of is het reeds) het systeem aan het hervormen meen ik, toch in Planckendael. Je ziet er dan ook minder peterschapborden in het park. Je kunt wel (enkele?) peterschappen zien voorbij flitsen op de televisieschermen aan de ingang van het park. Helaas vind ik die vooruitgang eerder een achteruitgang naar mijn persoonlijk gevoel. Je voelt er je minder bij betrokken...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Peterschappen

Bericht door seborga »

Is er iemand die kan oordelen over een prijsverschil tussen de verschillende dierentuinen? Ik weet bijvoorbeeld dat je in de KMDA-tuinen geen dier vindt onder de € 125. Hoe zit dat in andere tuinen?

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Peterschappen

Bericht door Samberto »

Ik heb op mijn harde schijf wel het overzicht van de mogelijke peterschappen van de Olmense Zoo.
Indien iemand daar interesse in heeft, stuur me dan een pb.
Prijzen beginnen van 50€ voor bijvoorbeeld een rode eekhoorn, zwarte zwaan, reuzenbosral, konijn, bamboeadder, e.d.
De duursten zijn de katachtigen: 250€ voor leeuwen, tijgers, poema's,... 300€ voor cheetahs, 350€ voor witte tijgers en 400€ voor witte leeuwen.

Ik heb geen idee of dit duur is in vergelijking met andere tuinen, maar ik vind dat eigenlijk nog heel schappelijke prijzen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Peterschappen

Bericht door Limburg vooruit »

Rode eekhoorn zal moeilijk gaan om te adopteren. Die zijn alle dood door leeftijd.

In Olmen adopteer je trouwens niet 1 doer maar een hele groep, zo kunnen ze meerdere adoptie's per soort hebben, en als er 1 weg gaat heb je ook geen probleem.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Peterschappen

Bericht door Gorilla Gust »

In Bellewaerde kon je minstens éénmaal gratis je petedier bezoeken... Toch ook een mooie geste! ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Peterschappen

Bericht door seborga »

In Bellewaerde kon je minstens éénmaal gratis je petedier bezoeken... Toch ook een mooie geste!
In de KMDA-parken zou dat niet werken, ik vermoed dat daar alle peters wel een abonnement zullen hebben?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Peterschappen

Bericht door Limburg vooruit »

In Olmen krijg je afhankellijk van welk dier ook 1 of meerdere toegangskaarten. Zo kun je andere mensen ook eens mee naar de zoo brengen (in de hoop dat ze blijven komenà. De meeste peters (of meters) hebben een abbonement.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Peterschappen

Bericht door seborga »

Wat houd een peterschap bij het KMDA in? Ik weet dat ze bezig zijn met het hele systeem te hervormen, maar ik heb er geen idee van wat ze er van gaan maken.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Peterschappen

Bericht door Gorilla Gust »

Twee jaar geleden kreeg je een representatie in het park door middel van een bord nabij het verblijf. Een groot bord in Planckendael, en meestal een kleinere variant in Antwerpen. Daarnaast kreeg je hier ook een certificaat van (inclusief foto), en een papier om deze gift te kunnen recupereren van je belastingen. Verder krijg je het gevoel dat jouw gift wordt gebruikt om het specifieke dier te verzorgen. Men vertelt je dit ook als je een peterschap gaat afsluiten. Al is het ook een kwestie van vertrouwen. Het is niet makkelijk na te gaan van buitenaf, al kan je regelmatig wel iets navragen of "jouw dier" via de dienst peterschappen.

Het is een goed doel, en persoonlijk kan ik het wel aanraden als je iets wil doen voor de KMDA.
Als je een ander sympathieke dierentuin wil sponsoren is Artisklas ook wel een aanrader. ;)
http://artisklas-haarlem.nl/uw%20steun.htm
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Peterschappen

Bericht door seborga »

In hoeverre worden er ook projecten mee gesteund? Als je de informatie op de website en in de parken mag geloven gaat er ook een deel van het bedrag naar lokale projecten en onderzoek? :s Voor mij is dat ook een van de redenen waarom ik het in overweging zou nemen. In welke mate heb je dan in de hand naar welke projecten dat gaat? Als je bijvoorbeeld een leeuwaapje als petekind neemt, gaat er dan effectief een bedrag naar initiatieven ginds, of is er een grote pot? Want ik denk dat ik ga kiezen voor een bedreigde diersoort, om het nuttige aan het aangename te koppelen. Of heeft dat geen invloed?

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Peterschappen

Bericht door seborga »

Ik heb zopas voor mijn verjaardag het peterschap aangeboden gekregen van een dier binnen de KMDA. Volgens mij is dat een nieuw systeem want ik kreeg nu zo'n digitale kaart, precies een bankkaart waar de mensen dan geld hebben op gezet en voor dat bedrag kan ik dan een dier kiezen.

Ik ben nog volop aan het twijfelen welk dier het wordt :s,
al zal ik sowieso nog wat geduld moeten uitoefenen want ze zijn dat hele systeem aan het vernieuwen en hebben nog geen prijzen meegegeven.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Peterschappen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Een oud topic... Maar ik haal het toch maar even weer naar boven, deze formule vond ik namelijk best verrassend als ik ze vergelijk met pakweg die uit de KMDA-tuinen:

Vanaf categorie E (€250,00) krijg je immers niet alleen een certificaat van jouw adoptiediersoort, maar ook nieuwsbrieven over het wel en wee van jouw adoptiediersoort, een dierenknuffel, twee abonnementen voor GaiaZOO en een naamsvermelding in GaiaZOO

Meer op http://www.gaiazoo.nl/zoo-is-gaia/adopteer-een-dier/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Peterschappen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:Een oud topic... Maar ik haal het toch maar even weer naar boven, deze formule vond ik namelijk best verrassend als ik ze vergelijk met pakweg die uit de KMDA-tuinen:

Vanaf categorie E (€250,00) krijg je immers niet alleen een certificaat van jouw adoptiediersoort, maar ook nieuwsbrieven over het wel en wee van jouw adoptiediersoort, een dierenknuffel, twee abonnementen voor GaiaZOO en een naamsvermelding in GaiaZOO

Meer op http://www.gaiazoo.nl/zoo-is-gaia/adopteer-een-dier/
En op die manier... vervolledig je hun puzzel! :)

Afbeelding
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie