Wetenschappelijke namen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Trebaruna

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Trebaruna »

Limburg vooruit schreef:Want op zootierliste begginnen ze een beetje het noorden kwijt te raken, daar staan soms 3 of meer wetenschapelijke namen voor 1 soort.
De bovenste naam is daar altijd de meest recente naam. De namen tussen haken zijn namen die vroeger gebruikt zijn, synonymen, enz.
Schijnbaar zijn de kapucijners onlangs naar nieuwe inzichten opnieuw ingedeeld en zijn er nu 2 genera; Cebus en Sapajus.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

Pfff, het begint wel een soep te worden hoor, zo van die dikke erwtensoep met varkenspoten in! Wie kan hier nog aan uit?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Theo »

Limburg vooruit schreef:De wetenschapelijke naam van de kapucijnaap is dat nu Cebus of Sapajus, somige soorten hebben enkel Cebus terwijl een andere ondersoort de 2 heeft staan. Want op zootierliste begginnen ze een beetje het noorden kwijt te raken, daar staan soms 3 of meer wetenschapelijke namen voor 1 soort.
Die split is gebaseerd op DNA (wat anders), de grotere robuustere kapucijnapen (de Cebus apella groep) is Sapajus geworden, de kleinere (Cebus capucinus en consorten) blijven Cebus. Meer details staan in HMW ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

Theo schreef:Meer details staan in HMW ;)
Waar kan je die vinden? Of staat die online.

Mijn boekenkast is de laatste jaren niet meer angevuld waardoor ik precies begin achter te lopen. Zeker nu ze die miserie van dna beginnen te gebruiken is het helemaal onduidelijk aan het worden.
Soms vraag ik me af of de wetenschappers en biologen het nog wel weten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Theo »

Limburg vooruit schreef:
Theo schreef:Meer details staan in HMW ;)
Waar kan je die vinden? Of staat die online.

Mijn boekenkast is de laatste jaren niet meer angevuld waardoor ik precies begin achter te lopen. Zeker nu ze die miserie van dna beginnen te gebruiken is het helemaal onduidelijk aan het worden.
Soms vraag ik me af of de wetenschappers en biologen het nog wel weten.
HMW staat niet online, maar dit artikel geeft ook een goede uitleg:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 609.x/full

Ik zou DNA geen miserie noemen, de ontwikkeling gaat nu gewoon heel snel en is een betere en betrouwbaardere weergave van hoe het echt geëvolueerd is. We kunnen ook wel blijven hangen in de oude classificatie, terwijl die gewoon aantoonbaar zeer onwaarschijnlijk is... Het gaat nu even heel snel, maar de storm zal langzamerhand gaan liggen, iig bij grote zoogdieren, omdat er nu steeds meer duidelijk wordt en het nu ook makkelijk is om zeer grote hoeveelheden DNA te analyseren, zoals genome sequencing...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

Ja, je weet wat ik wou zeggen. Natuurlijk is dna geen miserie,maar voor de gewone zelfstudent zonder biologische studie (zoals ik dus) begint het wel vrij moeilijk te worden. Zeker als je dan een groep identieke apen (kapucijnapen zijn ongeacht soort direct als kapucijnaap te bestempelen) gaat onderbrengen in 2 groepen.
En de katachtige waar duidelijke verschillen zijn plaatst men dan onder 1 groep namelijk Panthera.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Theo »

Tussen de grote en kleine capucijners duidelijk een verschil zit in lichaamsbouw (maarja die zijn ook al ruim 4 miljoen jaar gescheiden) en grote katten zijn ook in een keer herkenbaar als grote katten... Zulke vergelijkingen zijn moeilijk te maken, zeker omdat de snelheid waarmee soorten/kenmerken zich aanpassen verschilt....

Voor een leek/mens kan er weinig verschil lijken te zijn (zeker vanaf de buitenkant), maar dat betekent in de biologie niet dat dat ook echt het geval is...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

Even een heel oud topic ophalen.

Wat is nu de correcte wetenschappelijke naam van de sneeuwpanter? Uncia uncia (EAZA) of Panthera uncia (ZTL)?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door rick04 »

Omdat het tongbeen niet helemaal volgroeid is kunnen de grote panters uit het geslacht Panthera brullen. De twee soorten Nevelpanters en de Sneeuwpanter kunnen niet brullen omdat daar het tongbeen wel is volgroeid.

DNA heeft uitgewezen dat ze een zustersoort zijn van de tijgers waardoor het alsnog een beetje dubieus is..

Maar omdat hij met alles anders is noem ik hem Uncia uncia

Deze info komt van Wikipedia. Lijkt me best betrouwbaar
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
12 feb 2021, 10:05
Omdat het tongbeen niet helemaal volgroeid is kunnen de grote panters uit het geslacht Panthera brullen. De twee soorten Nevelpanters en de Sneeuwpanter kunnen niet brullen omdat daar het tongbeen wel is volgroeid.

DNA heeft uitgewezen dat ze een zustersoort zijn van de tijgers waardoor het alsnog een beetje dubieus is..

Maar omdat hij met alles anders is noem ik hem Uncia uncia

Deze info komt van Wikipedia. Lijkt me best betrouwbaar
Je weet het op den duur niet meer, en dan te zeggen dat ik vroeger zoveel soorten uit mijn hoofd kende.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Wetenschappelijke namen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
12 feb 2021, 10:17
rick04 schreef:
12 feb 2021, 10:05
Omdat het tongbeen niet helemaal volgroeid is kunnen de grote panters uit het geslacht Panthera brullen. De twee soorten Nevelpanters en de Sneeuwpanter kunnen niet brullen omdat daar het tongbeen wel is volgroeid.

DNA heeft uitgewezen dat ze een zustersoort zijn van de tijgers waardoor het alsnog een beetje dubieus is..

Maar omdat hij met alles anders is noem ik hem Uncia uncia

Deze info komt van Wikipedia. Lijkt me best betrouwbaar
Je weet het op den duur niet meer, en dan te zeggen dat ik vroeger zoveel soorten uit mijn hoofd kende.
De meeste recente bronnen spreken van 'Panthera uncia', op basis van het DNA-onderzoek waar Rick04 naar refereert. Maar in hoeverre dat daar wetenschappelijke consensus over bestaat, is moeilijk te zeggen. Wat dat betreft zou ik zeggen dat zowel 'Uncia uncia' en 'Panthera uncia' nog gebruikelijk zijn als synoniemen.

Plaats reactie