Vreemde praat in de dierentuin...

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Limburg vooruit »

Een vrouwelijke bongo is toch een koe :bengeltje: :D
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door rick04 »

Dan weet ik er ook nog een; klein jochie van een jaar of 9 die beweerde dat de jonge waterhoentjes in de gierenvolière in Blijdorp jonge Witkopgieren waren en dit koppig vol hield.. ik zal maar niet zeggen wie dat jochie was :blush:
You can find me in the zoo :)

corotauria
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2020, 00:35
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door corotauria »

ZooMan schreef:
24 aug 2021, 20:22
Wel... vandaag in Planckendael hoorde ik waarschijnlijk de ergste ooit:
Ik stond bij de bongo's toen er een klein kindje kwam aanlopen en 2 keer zij: "Kijk mama, een koe!".
Ik dacht dat de moeder haar zoontje wel zou corrigeren maar de moeder zij: "Ah ja, dat is een koe, en kijk eens naar dat gaatje in zijn oor, daar hangt het oormerk in" :doh: :zotteke:
Er was inderdaad een gaatje in het oor van de bongo, maar het was bijna dichtgegroeid, dus het was waarschijnlijk van een behandeling of zoiets.
Ten 1ste: hoezo zou een dierentuin een koe houden
Ten 2de: ziet die moeder echt niet het verschil tussen een koe met vlekken en een antilope met strepen en lange rechte hoorns
Ik zou in deze situatie eveneens verwonderd zijn vermoed ik, maar om in te gaan op jouw ten 1ste: een aantal dierentuinen denkt daar wel anders over...: https://zootierliste.de/en/?klasse=6&or ... ilie=60504 ;)

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Renegade »

ZooMan schreef:
24 aug 2021, 20:22
Ten 1ste: hoezo zou een dierentuin een koe houden
Er zijn wel wat dierentuinen die koeien houden hoor, bijvoorbeeld als deel van een (kinder)boerderij of iets dergelijks, of als onderdeel van een themagebied.

Meestal, zo niet atijd, gaat het dan wel niet om "productie" runderen maar om speciale(re) (oude) rassen of om bultrunderen/zeboes. Echte moderne productierunderen zoals Holstein of Belgisch Witblauw heb ik nog nooit in een dierentuin gezien, wel in weilanden direct naast sommige landelijk gelegen parken.

En eigenlijk zijn ook de Watoessirunderen, die je toch niet zelden ziet, ook gewoon maar een speciaal soort koe, niet waar? Ook al zien ze er helemaal anders uit dan de koeien die je bij de boer zou vinden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er tussen een koe en een bongo weinig gelijkenissen zijn. Maar bongo's behoren wel tot de groep van antilopen die het dichtst staan bij de runderen - en een vrouwelijke bongo zou je denk ik wel een koe en een mannelijke een stier noemen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Limburg vooruit »

Renegade schreef:
25 aug 2021, 09:13
ZooMan schreef:
24 aug 2021, 20:22
Ten 1ste: hoezo zou een dierentuin een koe houden
Er zijn wel wat dierentuinen die koeien houden hoor, bijvoorbeeld als deel van een (kinder)boerderij of iets dergelijks, of als onderdeel van een themagebied.

Meestal, zo niet atijd, gaat het dan wel niet om "productie" runderen maar om speciale(re) (oude) rassen of om bultrunderen/zeboes. Echte moderne productierunderen zoals Holstein of Belgisch Witblauw heb ik nog nooit in een dierentuin gezien, wel in weilanden direct naast sommige landelijk gelegen parken.

En eigenlijk zijn ook de Watoessirunderen, die je toch niet zelden ziet, ook gewoon maar een speciaal soort koe, niet waar? Ook al zien ze er helemaal anders uit dan de koeien die je bij de boer zou vinden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er tussen een koe en een bongo weinig gelijkenissen zijn. Maar bongo's behoren wel tot de groep van antilopen die het dichtst staan bij de runderen - en een vrouwelijke bongo zou je denk ik wel een koe en een mannelijke een stier noemen.
Helemaal mijn idee, er zijn eigenlijk meer parken met een rundersoort dan zonder.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door ZooMan »

Renegade schreef:
25 aug 2021, 09:13
ZooMan schreef:
24 aug 2021, 20:22
Ten 1ste: hoezo zou een dierentuin een koe houden
Er zijn wel wat dierentuinen die koeien houden hoor, bijvoorbeeld als deel van een (kinder)boerderij of iets dergelijks, of als onderdeel van een themagebied.

Meestal, zo niet atijd, gaat het dan wel niet om "productie" runderen maar om speciale(re) (oude) rassen of om bultrunderen/zeboes. Echte moderne productierunderen zoals Holstein of Belgisch Witblauw heb ik nog nooit in een dierentuin gezien, wel in weilanden direct naast sommige landelijk gelegen parken.

En eigenlijk zijn ook de Watoessirunderen, die je toch niet zelden ziet, ook gewoon maar een speciaal soort koe, niet waar? Ook al zien ze er helemaal anders uit dan de koeien die je bij de boer zou vinden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er tussen een koe en een bongo weinig gelijkenissen zijn. Maar bongo's behoren wel tot de groep van antilopen die het dichtst staan bij de runderen - en een vrouwelijke bongo zou je denk ik wel een koe en een mannelijke een stier noemen.
Ja, er zijn inderdaad dierentuinen met koeien, maar deze mensen dachten duidelijk dat het een huisrund was (zoals de meesten een koe noemen, al is dit eigenlijk gewoon het vrouwtje), waarom zouden ze anders beginnen over een oormerk :(, en het woord bongo heb ik niet horen vallen. Daarbij antwoordde de moeder op haar zoontje, dat bijna zeker niet wist dat een vrouwelijke antilope een koe wordt genoemd (hij was nog te jong om zo ver na te denken over dingen die sommigen hier voorstellen als verklaring).

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door aardvarkentje15 »

Dbelgian schreef:
17 apr 2018, 18:12
Vandaag in Planckendael, juffrouw tegen de kindjes 'hebben jullie de stekelvarkens al gezien?" terwijl ze in continent Oceanië stonden.
Kennelijk bedoelde ze de mierenegels? ;)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door aardvarkentje15 »

Ik had trouwens een tijd terug in blijdorp een lichte discussie met een mevrouw die hoog en laag beweerde dat de tijgers NIET bij elkaar zaten, maar APART. :-\ Het toeval wilde dat er net eentje naar buiten kwam en ze dacht dat dat het vrouwtje was, terwijl die binnen nog lekker op het plateau lag te pitten... :doh: (het was de man die ff 2 sec heen en weer liep het binnenverblijf in en uit) En ik haar dat duidelijk maken, maar ze bleef bij haar standpunt.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

woensdag een kind heel enthousiast in ZOO Antwerpen
"Kijk daar dan, dit zijn de panda's, daar, dat zwart-wit"

is het aan jullie om mij te zeggen welk dier dat kind dan aanwees.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door meubilaie2 »

Wasbeer .

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door nathalie »

Wij hebben ook al ons deel gehoord ... en ik spreek maar al te graag terug, haha.

In Dudley Zoo UK heb je naast de Wolverine (buiten verblijf) de Armadillo's die in een huis zitten, vlak ernaast.
Er hangen daar heel grote plakaten over de Wolverine met tekeningen hoe het eruit ziet.
Een lerares (dan ook nog), met een klasje van 8-jarige ofzo, die kijkt binnen bij de Armadillo, ziet hem niet, kijkt dan naar links en ziet de Wolverine "oh kijk kinderen, dat is de Armadillo zonder zijn schild/schubben."

Ook in Dudley, Arctic Foxes, een groepje kinderen "kijk, een husky" en dan beginnen ze te discussiëren over welk dier het eigenlijk is, maar het woord vos hebben we niet gehoord.

Of in Lincoln Wildlife Park UK, waar ze 2 witte leeuwen hebben, en ja, ze zien er wat donkerder uit dan andere witte leeuwen die ik al gezien heb. Ik heb er in Pakawi Park & Paradise Wildlife Park UK gezien en die zijn best licht van kleur vind ik.
Komt een mevrouw aan met haar gezien, leest het grote bord waarop staat "witte leeuw", ze kijkt naar de leeuwen, en zegt gelijk tegen haar kinderen "dat zijn GEEN witte leeuwen, ik heb witte leeuwen gezien, en deze zijn dat zeker niet !!!"

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Dbelgian »

meubilaie2 schreef:
04 nov 2023, 20:21
Wasbeer .
een groot, zwart-wit dier

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door nathalie »

Da Maleisische Tapir? (Malayan Tapir)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Limburg vooruit »

nathalie schreef:
04 nov 2023, 20:37
Da Maleisische Tapir? (Malayan Tapir)
Ik zou niet direct een ander zwart/wit zoogdier weten in Antwerpen.

Ik heb het afgeleerd om mensen te verbeteren na een zeer onbeleefd antwoord in Olmen enkele jaren terug.

Al zeggen ze tegen een kanarie een zeearend, zal mij worst wezen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door nathalie »

Ik corrigeer echt wel graag, haha.
Of ik zeg hard genoeg tegen mijn vriend 'oh kijk, daar is het bord'.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Vreemde praat in de dierentuin...

Bericht door Papegaai »

Zo ken ik ook nog wel eens een verhaal. Enkele jaren terug werkte ik als jobstudent in Planckendael. Ik was bezig met het schoonmaken van een verblijf waarop een oudere dame met haar (vermoedelijke) kleinkinderen een beetje geergerd naar me toekomt en zegt: 'Wat is Planckendael toch saai geworden tegenover vroeger, zelfs de TIJGERS waren niet zichtbaar...', waarop ik antwoord 'Ja, als u tijgers wilt zien, kun je wel heel lang zoeken. Deze zitten namelijk niet in deze tuin'. Ga je mij niet vertellen dat als je vaste abbonomenthouder bent en elk jaar minstens vier keer (wat deze dame me eerder vertelde) dat je nog niet weet dat tijgers niet in Planckendael zitten...

Plaats reactie