Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

Het wildpark van de Grotten van Han en Forestia zijn een aanrader als je een wildpark wel kan waarderen....

Bouillon eigenlijk enkel een tip als je ook te vinden bent voor Pakawi. Op zich is de sfeer er leuk, maar qua verblijven is het veelal povertjes qua zowel afmetingen als stijl.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Komende zomer ga ik naar Noordwest-Tsjechië toe, iemand ervaring of tips met/voor de volgende parken over betaling, parkeren, soorten, verblijven ect.:

Zoo Ústí nad Labem
Zoo Liberec
Zoo Děčín

En nog 3 Duitse tuintjes in de buurt;
Zoo Görlitz
Zoo Dresden
Zoo Zittau

Alvast bedankt ;)
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Ik kan je zeker Dresden aanraden. Een zeer goede B-tuin in Duitsland: zeer interessante collectie, aardige tuin, enkele mooie verblijven en gebouwen. En trek zeker ook een tweetal uurtjes uit voor de mooie binnenstad. Parkeren kan je vlakbij de hoofdingang.

Zittau ken ik niet. Gorlitz is in se een zeer verzorgde boerderijtuin die de laatste jaren ook wat meer exotische soorten erbij heeft gekregen (goudkopleeuwaapje, perzische gazelle, etc.). Wellicht passeer je langs deze stad op weg naar Tsjechie? Anders zou ik je in de buurt eerder Hoyerswerda,Chemnitz of Cottbus aanraden.

Van de toegangs, parkeer en foodprijzen ga je niet dood gaan in Duitsland. Dresden is nu 13 euro en dat zal de duurste zijn.

Usti en Decin kan je op dezelfde dag doen, liggen amper 26 km uit elkaar (hoofdingangen) en Decin is een kleine tuin (6 ha).
Ondanks zijn beperkte oppervlakte heeft Decin wel veel interessante soorten: margay, jagoearoendi, oost- en west-kaukasische steenbokken, alfred herten, Negros varkens, kuifmakaken, Kamchatka bruine beren, Celebes grondduiven, markhors, 2 soorten paradijsvogels, hutia's, etc. Een fijnproeverslijstje, net als Usti overigens waar de collectie groter is en ook meer standaard soorten heeft (olifanten, giraffen, etc.)

Liberec nog nooit gedaan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Thx voor de tips! Heeft Dresden genoeg overdekt dat als er een regendag is en mijn ouders naar Dresden gaan en ik kan worden gedumpt bij de zoo?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

In mijn beleving is het koala/ apengebouw het grootste overdekte gebouw, maar er zijn nog wel kleine overdekte zaken. Mits het niet de hele dag door met stortbuien valt... in mijn ogen zeker te doen!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
16 jul 2020, 16:55
Thx voor de tips! Heeft Dresden genoeg overdekt dat als er een regendag is en mijn ouders naar Dresden gaan en ik kan worden gedumpt bij de zoo?
Mja, indien het zoals GG al aangeeft niet de ganse dag regent, kan je terecht in het Afrikahuis, het terrarium en het Professor Brandes Haus (Tropen/apenhuis). Verder het 'nachtdierenhuis' (Zoo under der Erde) en mogelijks is het roofdierenhuis ook nog binnenin te bezichtigen. Genoeg schuilmogelijkheden dus maar niet te vergelijken met de gebouwen in de topzoos.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

rick04 schreef:
08 jul 2020, 20:20
Komende zomer ga ik naar Noordwest-Tsjechië toe, iemand ervaring of tips met/voor de volgende parken over betaling, parkeren, soorten, verblijven ect.:

Zoo Ústí nad Labem
Zoo Liberec
Zoo Děčín

En nog 3 Duitse tuintjes in de buurt;
Zoo Görlitz
Zoo Dresden
Zoo Zittau

Alvast bedankt ;)
Door corona zien m'n ouders het helaas niet zitten om te gaan. Gelukkig heb ik ze kunnen overhalen voor in ieder geval één (misschien twee) park(en). Welke van deze parken hierboven zal ik dan kiezen?
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Afhankelijk van waar jullie logeren en wat jouw ouders bereid zijn te doen, zou ik het dubbelbezoek Usti-Decin doen.
Of je koppelt een bezoek Zoo Dresden aan een stadsbezoek. Ook dat is dagvullend.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

We staan op een camping in het Tsjechische dorpje Sluknov een uurtje rijden van Dresden. Morgen gaan we naar Dresden zodra de tuin open is. Daarna gaan we nog even een rondje Dresden doen met o.a. de Decathlon.

Interesse in een verslag van Dresden?
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
29 jul 2020, 14:41
We staan op een camping in het Tsjechische dorpje Sluknov een uurtje rijden van Dresden. Morgen gaan we naar Dresden zodra de tuin open is. Daarna gaan we nog even een rondje Dresden doen met o.a. de Decathlon.

Interesse in een verslag van Dresden?
Altijd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Renegade »

rick04 schreef:
29 jul 2020, 14:41
We staan op een camping in het Tsjechische dorpje Sluknov een uurtje rijden van Dresden. Morgen gaan we naar Dresden zodra de tuin open is. Daarna gaan we nog even een rondje Dresden doen met o.a. de Decathlon.

Interesse in een verslag van Dresden?
Ik denk dat er altijd wel een aantal mensen interesse hebben voor een dierentuinverslag, zeker als het een tuin op verdere afstand betreft waar velen van ons nog niet geweest of niet bekend mee zijn.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Oké, ik heb ook nog verslagen liggen van Zoo Mulhouse, Zoo d'Asson, La Montagne des Singes, Wildpark Gangelt en La volerie des Aigles, zal na de vakantie eens kijken of ik die dan ook hierop kan krijgen.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Wie helpt me met de volgende reptielensoorten die ik de afgelopen zomer had in Zoo Dresden? Vergeten foto's te maken van de naambordjes :P

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

Alvast bedankt; er komt een verslag aan van dit park als ik alle soorten weet :sssst:
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Met behulp van Zootierliste en google kom ik hier op:
1: Chinese krokodilstaarthagedis
2: Roodbuikpiranha
3: Fijileguaan
4: Een varaan soort
5: Cunningham's skink
6: Reuzenboomkikker
7: Een varaan soort
8: Taiwanese rattenslang

Volgens Zootierliste heeft Zoo Dresden twee soorten varanen: Varanus prasinus (smaragdvaraan) en Varanus macraei. Ik kan aan de hand van foto's op google en Zootierliste niet goed beoordelen welke op jouw foto's staan.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

MennoPebesma schreef:
27 aug 2020, 18:09
Volgens Zootierliste heeft Zoo Dresden twee soorten varanen: Varanus prasinus (smaragdvaraan) en Varanus macraei. Ik kan aan de hand van foto's op google en Zootierliste niet goed beoordelen welke op jouw foto's staan.
Ik zou het identificeren als een smaragdvaraan.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
27 aug 2020, 19:08
MennoPebesma schreef:
27 aug 2020, 18:09
Volgens Zootierliste heeft Zoo Dresden twee soorten varanen: Varanus prasinus (smaragdvaraan) en Varanus macraei. Ik kan aan de hand van foto's op google en Zootierliste niet goed beoordelen welke op jouw foto's staan.
Ik zou het identificeren als een smaragdvaraan.
Ja ik denk ik toch ook inderdaad.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Hartelijk dank allemaal! Er komt een vergoeding (dmv een verslag) aan :D
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Weet iemand hoeveel nijlpaarden er momenteel in Wildlands zitten? Was er dinsdag en heb er 5 gezien. Dacht altijd dat ze meer hadden.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
27 aug 2020, 23:24
Weet iemand hoeveel nijlpaarden er momenteel in Wildlands zitten? Was er dinsdag en heb er 5 gezien. Dacht altijd dat ze meer hadden.
Wildlands heeft naar mijn weten op het moment 5 dames, maar de groep was in het verleden inderdaad (veel) groter. In een boek uit 2006 wat ik heb staat vermeld dat de groep in Dierenpark Emmen op dat moment bestond uit 2 mannen en 10 vrouwtjes en voor zover ik terug kan vinden is er daarna in 2008 nog 1 tweeling geboren waarvan maar 1 jong het overleefd heeft en is er daarna niet meer gefokt. Later in 2006 zijn er volgens ZTL 2 dames naar Gelsenkirchen verhuisd en daar kwamen 2 dames voor terug naar Emmen, waarvan de 1 het volgende jaar alweer met 2 andere Emmense dieren naar Kopenhagen verhuisd is. In 2008 bestond de groep uit 2.7 dieren, beide mannen waren gecastreerd de ene was de oude fokman de andere een jonger dier wat in Emmen was geboren.

Naar mijn weten zijn er toen men in 2016 verhuisde 1.6 dieren naar Wildlands overgekomen uit het oude park, ik ga er vanuit dat de andere 1.1 op dat moment was overleden aangezien ik geen berichten heb langs zien komen dat er toen dieren verhuisd zijn naar andere parken. In het nieuwe park was er regelmatig heibel in de kudde en in een poging er voor te zorgen dat dit minder werd is er toen besloten de jonge gecastreerde stier die er toen nog bij zat naar Frankrijk te verhuizen. Vorig jaar overleed Hasana, het jong dat het overleefde van de laatste geboren tweeling aan een darmverdraaiing (en bleek vervolgens "genderneutraal" te zijn) en daarmee kwam de stand op nog 5 dames te staan.

Ik heb wel eens geruchten langs horen komen dat men in Emmen de fok weer op zou willen pakken, maar dit is nooit ergens bevestigd. Het grootste obstakel daarbij is vooral dat de geboren dieren dan ook nog in een ander park terecht moeten kunnen en dat men in Emmen ook niet eindeloos veel ruimte heeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld SBB heeft men bijvoorbeeld niet echt de ruimte om een dieren lange tijd apart te houden. Het gerucht wat ik hoorde was dat men zelfs een deel van de groep weg zou willen doen, om ruimte te maken voor de fok, maar nogmaals dit is later nooit door iemand bevestigd en het was maar 1 persoon die dit zei. Maar laat ik zo zeggen: als Wildlands liefhebber zou ik natuurlijk groot voorstander zijn van fokken, want jonge Nijlpaardjes hebben we in Emmen al lang niet meer gezien! (En ik denk dat het voor de bezoekersaantallen ook goed zou kunnen zijn, want het is toch een van de populairdere soorten in het park en er wordt maar weinig mee gekweekt in NL.)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door JvG »

Het probleem is dat als ze een man voor een lange tijd willen houden dat ze dan een seperatieperk voor hem moeten hebben vanuit de EAZA/fokprogramma. Bij mijn weten hebben ze dit niet extra gemaakt bij de nieuwbouw van Wildlands. De enige optie nu zou een tijdelijke man op doorreis zijn die in Wildlands een stop maakt en dan de dames kan bezoeken zoals eerder ook is gebeurd in het oude park ;)

Plaats reactie