Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Heeft iemand hier ervaring met Calgary Zoo en/of Greater Vancouver Zoo in Canada? Welke van deze twee zou je dan aanraden en welke is het leukste qua park, verblijven en collectie?
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Ik heb er geen ervaring mee maar op Zoochat kan je hier https://www.zoochat.com/community/forum ... eral.2419/ voor heel wat soortgroepen nagaan waar ze gehouden worden.

Uit mijn herinnering komt Calgary vaker voor dan Vancouver. De soortenlijst op de respectievelijke websites lijkt me ook sterker bij Calgary.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
12 aug 2021, 19:15
Heeft iemand hier ervaring met Calgary Zoo en/of Greater Vancouver Zoo in Canada? Welke van deze twee zou je dan aanraden en welke is het leukste qua park, verblijven en collectie?
Ik ben in 2019 in Calgary Zoo geweest en ik heb mij daar een goede dag vermaakt. Zoals ik het mij herinner is het een best groot groen park wat bestaat uit twee delen. Aan de kant van de grote parkeerplaats zit het pinguïn gebouw, een groot Canadees stuk en een dinobos, aan de andere kant van het water zitten een Afrika en een Azië gebied en een vlinder kas. Qua verblijven is het over het algemeen niet heel spannend, men heeft veel gebruik gemaakt van een zelfde soort hekwerk, maar voor de dieren is het over het algemeen echt top en het zicht op de dieren is ook goed. In de (naar mijn idee) nieuwere delen van het park (panda's, sneeuwgeiten en gorilla's) zie je wel meer dat ze meer met kunstrotsen werken dan met het hekwerk.

Het hoogtepunt van het park was voor mij het pinguïngebouw met arctische pinguïns. Het verblijf met de pinguïns is een open verblijf dus je staat in dezelfde ruimte als de dieren en in dezelfde temperatuur. Naast dat dat fijn is op een warme dag was het ook iets wat ik nooit eerder had gezien. De pinguïns staan om je heen en kunnen (volgens mij) onder het bezoekerspad door naar de andere kant. Wanneer een dier in het water plonst klotst het water over de rand zo het bezoekerspad op. Daardoor ervaar je het verblijf en de dieren op een heel andere manier dan wanneer je achter glas staat. Voor mij werkelijk een van de mooiste pinguïnverblijven die ik ooit heb gezien. Een ander hoogtepunt was het pandaverblijf welke prachtig ontworpen was, maar deze zijn helaas vertrokken vanwege corona. Ook het Canadese gedeelte kon mij zeer bekoren, wederom niet de meest spannende verblijven, maar wel veel lokale diersoorten.

Qua bijzondere diersoorten die je weinig in Europa ziet zijn volgens mij het Siberische muskushert, Chacopekari, rotsspringer pinguïn, ezelspinguïn en hartmann’s zebra een aantal interessante soorten. De soortenlijst op de website is overigens vrij compleet: https://www.calgaryzoo.com/visit/animals

Overigens, als je in de buurt van Vancouver bent en een half dagje overhebt is het Vancouver Aquarium ook wel de moeite waard om eens te bezoeken. Persoonlijk heb ik niet heel veel met aquaria, maar dit heeft me wel positief verrast. Niet de meest spectaculaire verblijven, maar de meeste dieren zijn verzwakt opgevangen uit het wild en krijgen hier toch de kans op een beter leven. Daarnaast worden er veel vermakelijke en educatieve presentaties gehouden.

corotauria
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2020, 00:35
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door corotauria »

Geen ervaring met beiden, maar Calgary Zoo kan ik aanbevelen (bezoek in 2013, tijd geleden).
Was een heerlijk ontspannen 1e dag na de vliegreis. Collectie zit wel goed, naast goede internationale soortgroepvertegenwoordiging zetten ze voor een deel ook in op de lokale fauna (bijv. de eigen amerikaanse ondersoort van de Laplanduil, Canadese Kraanvogels, Zwarte en Grizzly Beren en als persoonlijke favoriet: de Trompetkraanvogel).
Een groot deel van het park ws gewijd aan een dino-expositie. Dat kan mij niet bekoren (in dat deel van het park wel een leuke (wilde) Cooper's Hawk). Wat wel leuk is dat het park doorkruist wordt door een brede rivier, met (wilde) Visarend, eendensoorten, etc.

Foto's van de dierentuin hier:
https://pbase.com/corotauria/calgary_zoo
Foto's van wilde dieren die we die dag in en rond de zoo vonden hier:
https://pbase.com/corotauria/ca_dag02

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
12 aug 2021, 20:29
Het hoogtepunt van het park was voor mij het pinguïngebouw met arctische pinguïns. Het verblijf met de pinguïns is een open verblijf dus je staat in dezelfde ruimte als de dieren en in dezelfde temperatuur. Naast dat dat fijn is op een warme dag was het ook iets wat ik nooit eerder had gezien. De pinguïns staan om je heen en kunnen (volgens mij) onder het bezoekerspad door naar de andere kant. Wanneer een dier in het water plonst klotst het water over de rand zo het bezoekerspad op. Daardoor ervaar je het verblijf en de dieren op een heel andere manier dan wanneer je achter glas staat. Voor mij werkelijk een van de mooiste pinguïnverblijven die ik ooit heb gezien.
Zaten er nog voor dierentuin zeldzame soorten als Kinband- en Adeliepinguïns? Klinkt erg goed, op de foto's ziet het er ook al goed uit!

Joost schreef:
12 aug 2021, 20:29
Qua bijzondere diersoorten die je weinig in Europa ziet zijn volgens mij het Siberische muskushert, Chacopekari, rotsspringer pinguïn, ezelspinguïn en hartmann’s zebra een aantal interessante soorten. De soortenlijst op de website is overigens vrij compleet: https://www.calgaryzoo.com/visit/animals
Dat zijn wel leuke soorten. Ik ga er naar kijken.

Joost schreef:
12 aug 2021, 20:29
Overigens, als je in de buurt van Vancouver bent en een half dagje overhebt is het Vancouver Aquarium ook wel de moeite waard om eens te bezoeken. Persoonlijk heb ik niet heel veel met aquaria, maar dit heeft me wel positief verrast. Niet de meest spectaculaire verblijven, maar de meeste dieren zijn verzwakt opgevangen uit het wild en krijgen hier toch de kans op een beter leven. Daarnaast worden er veel vermakelijke en educatieve presentaties gehouden.
Worden daar ook lokale (kust)vogels opgevangen? Dan lijkt het mij wel leuk. Anders heb ik niet zoveel met zeezoogdieren in aquaria.

corotauria schreef:
12 aug 2021, 20:32
Geen ervaring met beiden, maar Calgary Zoo kan ik aanbevelen (bezoek in 2013, tijd geleden).
Was een heerlijk ontspannen 1e dag na de vliegreis. Collectie zit wel goed, naast goede internationale soortgroepvertegenwoordiging zetten ze voor een deel ook in op de lokale fauna (bijv. de eigen amerikaanse ondersoort van de Laplanduil, Canadese Kraanvogels, Zwarte en Grizzly Beren en als persoonlijke favoriet: de Trompetkraanvogel).
Een groot deel van het park ws gewijd aan een dino-expositie. Dat kan mij niet bekoren (in dat deel van het park wel een leuke (wilde) Cooper's Hawk). Wat wel leuk is dat het park doorkruist wordt door een brede rivier, met (wilde) Visarend, eendensoorten, etc.

Foto's van de dierentuin hier:
https://pbase.com/corotauria/calgary_zoo
Foto's van wilde dieren die we die dag in en rond de zoo vonden hier:
https://pbase.com/corotauria/ca_dag02
Dank, dan ga ik eens verder kijken en proberen een keuze te maken.

Iets wat wel al vast staat is Alberta Birds of Prey-foundation. Een lokale roofvogelopvang. Verder wordt het ook vooral wildlife kijken.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
12 aug 2021, 21:06
Zaten er nog voor dierentuin zeldzame soorten als Kinband- en Adeliepinguïns? Klinkt erg goed, op de foto's ziet het er ook al goed uit!
Nee volgens mij niet. Naast de rotsspringer pinguïns en ezelspinguïns zaten er koningspinguïns. Daarnaast was er ook een buitenverblijf met de standaard humboldts.
rick04 schreef:
12 aug 2021, 21:06
Worden daar ook lokale (kust)vogels opgevangen? Dan lijkt het mij wel leuk. Anders heb ik niet zoveel met zeezoogdieren in aquaria.
Nee, in elk geval niet voor de schermen als ik het mij goed herinner. Voor mij waren alleen de zeeotters en de stellerszeeleeuwen het bezoek al meer dan waard ;)

corotauria
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2020, 00:35
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door corotauria »

rick04 schreef:
12 aug 2021, 21:06
... Verder wordt het ook vooral wildlife kijken.
Ook dat kan ik aanraden... ;-)
Zie hier de plaatjes van de rest van de reis: https://pbase.com/corotauria/canada2013&page=all
Mocht je specifieke tips / soorten zoeken, schroom niet te contacten.

Wanneer ga je?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

corotauria schreef:
12 aug 2021, 22:31
rick04 schreef:
12 aug 2021, 21:06
... Verder wordt het ook vooral wildlife kijken.
Ook dat kan ik aanraden... ;-)
Zie hier de plaatjes van de rest van de reis: https://pbase.com/corotauria/canada2013&page=all
Mocht je specifieke tips / soorten zoeken, schroom niet te contacten.

Wanneer ga je?
Bedankt voor het delen van de foto's! Is goed, wij willen vooral rondreizen tussen Vancouver, Calgary, Edmonton en Lethbridge. Maar we gaan met meerdere gezinnen, dus we moeten ook rekening houden met wat de anderen leuk vinden.

Weet jij nog leuke natuurgebieden in deze omgeving?

Wishlist soorten zijn o.a; kolibries, (zee)eenden, futen, Amerikaanse zeearenden, Zwarte/Kalkoengieren, Witte pelikanen, steltlopers, meeuwen, zangvogels, Canadese kraanvogels, Boomstekelvarkens, Dikhoornschapen, Sneeuwgeiten, Gaffelbokken en Elanden. Mag met een persoonlijk bericht worden gestuurd als je er iets van weet.

We hopen in de zomer van 2023 vier weken te gaan rondreizen/kamperen bij familie in Alberta. Maar we willen zoveel mogelijk van te voren plannen, dus ik ben al een dierentuin aan het kiezen, (wordt waarschijnlijk Calgary) en aan het kijken waar de leuke vogels/natuur te zien is.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
12 aug 2021, 21:36
rick04 schreef:
12 aug 2021, 21:06
Worden daar ook lokale (kust)vogels opgevangen? Dan lijkt het mij wel leuk. Anders heb ik niet zoveel met zeezoogdieren in aquaria.
Nee, in elk geval niet voor de schermen als ik het mij goed herinner. Voor mij waren alleen de zeeotters en de stellerszeeleeuwen het bezoek al meer dan waard ;)
Die laatst genoemde soorten hopen we zelf te zien bij Vancouver (island).
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
12 aug 2021, 22:48
Bedankt voor het delen van de foto's! Is goed, wij willen vooral rondreizen tussen Vancouver, Calgary, Edmonton en Lethbridge. Maar we gaan met meerdere gezinnen, dus we moeten ook rekening houden met wat de anderen leuk vinden.
Tof! Die Zo'n soort rondje hebben wij in 2019 ook gemaakt, maar dan nog vanuit Vancouver ook nog een paar dagen Seattle. Prachtig gebied om naar op vakantie te gaan!
rick04 schreef:
12 aug 2021, 22:48
Weet jij nog leuke natuurgebieden in deze omgeving?

Wishlist soorten zijn o.a; kolibries, (zee)eenden, futen, Amerikaanse zeearenden, Zwarte/Kalkoengieren, Witte pelikanen, steltlopers, meeuwen, zangvogels, Canadese kraanvogels, Boomstekelvarkens, Dikhoornschapen, Sneeuwgeiten, Gaffelbokken en Elanden. Mag met een persoonlijk bericht worden gestuurd als je er iets van weet.
Als je naar Edmonton gaat mag je Elk Island National Park echt niet missen wat mij betreft, maar ik denk dat je die ook al wel tegen was gekomen. Ze stonden niet op je lijstje met soorten, maar dit is een goede plek om bizons te spotten. Ondanks dat je ze in veel Europese dierentuinen ziet vond ik het persoonlijk veel indrukwekkender om ze hier in het 'wild' te zien (ik zal de krachttermen die er van schrik uit kwamen toen er opeens een bizon op de weg stond hier niet herhalen haha). Dit park heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de conservatie van bosbizons, wat ik zelf heel interessant vond. Naast bizons hebben wij hier ook een aantal Wapiti herten gezien, witstaartherten, bevers en pelikanen gezien. Naast de pelikanen waren er rondom de meren in het park ook heel veel vogels te zien, maar welke en of ze bijzonder waren heb ik eigenlijk geen idee van. Wat betreft de bevers, die hebben wij overdag helemaal niet gezien, maar toen we 's avonds tegen de schemering terug kwamen was het happy hour en zagen we ze op meerdere plekken.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Bedankt voor de tip, dat ziet er inderdaad goed uit. Komt zeker op de NP-lijst erbij.
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Afbeelding

Kent iemand dit ras?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Texelaar misschien? Waar heb je hem getrokken?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

meubilaie2 schreef:
15 aug 2021, 11:14
Afbeelding

Kent iemand dit ras?
Volgens google is een van de weinige schapenrassen met rechtopstaande oren de Border Leicester, en daar lijkt deze inderdaad op. Het parkje waar je een verslag van gemaakt hebt, Kalisto Tierpark, heeft volgens ZTL deze soort in de collectie, dus ik ga ervan uit dat de foto daar is gemaakt?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

MennoPebesma schreef:
15 aug 2021, 12:01
meubilaie2 schreef:
15 aug 2021, 11:14
Afbeelding

Kent iemand dit ras?
Volgens google is een van de weinige schapenrassen met rechtopstaande oren de Border Leicester, en daar lijkt deze inderdaad op. Het parkje waar je een verslag van gemaakt hebt, Kalisto Tierpark, heeft volgens ZTL deze soort in de collectie, dus ik ga ervan uit dat de foto daar is gemaakt?
Dank, dit moet het zijn!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

meubilaie2 schreef:
15 aug 2021, 17:43
MennoPebesma schreef:
15 aug 2021, 12:01
meubilaie2 schreef:
15 aug 2021, 11:14
Afbeelding

Kent iemand dit ras?
Volgens google is een van de weinige schapenrassen met rechtopstaande oren de Border Leicester, en daar lijkt deze inderdaad op. Het parkje waar je een verslag van gemaakt hebt, Kalisto Tierpark, heeft volgens ZTL deze soort in de collectie, dus ik ga ervan uit dat de foto daar is gemaakt?
Dank, dit moet het zijn!
Bij nader inzien ga je gelijk hebben, ik kende dit ras niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Hoe post ik hier een foto want ik krijg dat niet op de wereld he.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
23 aug 2021, 18:47
Hoe post ik hier een foto want ik krijg dat niet op de wereld he.
Dat ligt er een beetje aan waar je de foto hebt opgeslagen. Via hier kun je een aantal topics vinden over het posten van foto's op het forum: viewforum.php?f=77

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
23 aug 2021, 18:57
Limburg vooruit schreef:
23 aug 2021, 18:47
Hoe post ik hier een foto want ik krijg dat niet op de wereld he.
Dat ligt er een beetje aan waar je de foto hebt opgeslagen. Via hier kun je een aantal topics vinden over het posten van foto's op het forum: viewforum.php?f=77
Euhm, op mijn gsm. Dat is al een probleem precies.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
23 aug 2021, 19:14
MennoPebesma schreef:
23 aug 2021, 18:57
Limburg vooruit schreef:
23 aug 2021, 18:47
Hoe post ik hier een foto want ik krijg dat niet op de wereld he.
Dat ligt er een beetje aan waar je de foto hebt opgeslagen. Via hier kun je een aantal topics vinden over het posten van foto's op het forum: viewforum.php?f=77
Euhm, op mijn gsm. Dat is al een probleem precies.
Wel... ik zal proberen helpen ;) . Verzend eerst je foto naar je laptop en plaats die op je Flickr-pagina of op een andere fotosite, als je nog geen account hebt moet je er natuurlijk eerst 1 aanmaken.
Als je voor Flickr bent gegaan moet je deze instructies volgen om een foto op het forum te plaatsen: viewtopic.php?f=77&t=5152
Je kan ook met je rechtermuisknop op je foto klikken en dan klikken op 'Afbeeldingskoppeling kopiëren' en deze daarna op het forum plaatsen door je rechtermuisknop in te drukken en op plakken te klikken. Eerst moet je natuurlijk op het afbeeldingsicoontje klikken bij de volledige berichtbewerker. Dan komen er 2 woordjes te staan. Tussen deze woordjes plak je de link, deze wordt als je op verzenden klikt normaal gezien een foto.
Als je je foto's op een andere fotosite hebt opgeslagen kun je best dit raadplegen: viewforum.php?f=77

Plaats reactie