Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Ik denk aan een merel. Maar echt zuiver is de foto niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »

het is een klein vogeltje
maximum de grootte van een Groenling :)

Afbeelding

-edit-

filmpje waarin dezelfde vogel naa de voederfles vliegt

Afbeelding

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Hamerhaai »

Een vink :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Wie kan mij eens uitleggen waarom de Capucijnapen opgesplitst zijn in 2 nieuwe soorten, Ik heb dat al eens ooit ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden.Als je een kapucijnaap bekijkt ongeacht de soort weet je dat het een kapucijnaap is, waarom er dan Cebus (zoals het was) en Sapajus voor de grotere soorten van maken?

Terwijl je bij een panter, tijger of leeuw al eens goed moet nadenken dat deze wel tot dezefde familie behoren terwijl die uiterlijk geen gelijkenissen hebben op hun grote na dan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

Dat is gebeurd na dna onderzoek in 2012. Dat wees uit dat beide soorten 6,2 miljoen jaar geleden uit elkaar gingen en sindsdien aparte clades vormen.

Ik geef het hier even in een paar woorden aan. Voor het hele verhaal verwijs ik naar genoemde bron.

Bron: Handbook Mammals of the World, Volume 3, Primates, blz 349-355

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Dat is gebeurd na dna onderzoek in 2012. Dat wees uit dat beide soorten 6,2 miljoen jaar geleden uit elkaar gingen en sindsdien aparte clades vormen.

Ik geef het hier even in een paar woorden aan. Voor het hele verhaal verwijs ik naar genoemde bron.

Bron: Handbook Mammals of the World, Volume 3, Primates, blz 349-355
Ok, maar zijn ze het dan nu niet ultra ingewikkeld aan het maken? Ik ben zo geen voorstander van dat dna onderzoek in de dierenwereld, vind niet dat dit in deze sector een meerwaarde heeft. Wat gaan we nog allemaal krijgen als het zo door gaat.

Ik blijf even bij het voorbeeld van de familie panthera, daar heb je de leeuwen die in Azië en Afrika wonen, de panters, die in Afrika en Azië wonen, de tijgers die in Azië wonen en de jagoears die in Amerika wonen. En toch vormen deze 1 familie terwijl er een zeer duidelijke onderscheiding is in leefgebied en soorten.
Dit is bij de kapucijnaap verre van daar ze op kleine verschillen gelijk zijn en alle soorten in Zuid Amerika voorkomen.

Ja, sorry voor de vragen, ben wel zeer goed op de hoogte. En de kennis van soorten en hun namen is voor mij een belangrijke waarde, maar ben verre van een bioloog.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef: Ok, maar zijn ze het dan nu niet ultra ingewikkeld aan het maken? Ik ben zo geen voorstander van dat dna onderzoek in de dierenwereld, vind niet dat dit in deze sector een meerwaarde heeft. Wat gaan we nog allemaal krijgen als het zo door gaat.
Het was altijd al vrij ingewikkeld bij de capucijnerapen, het dna-onderzoek zorgt nu m.i. voor meer helderheid. Ik ben daarom ook groot voorstander daarvan want vaak zijn in het verleden dieren en planten ingedeeld op basis van uiterlijke kenmerken en dna geeft veel duidelijker de onderlinge verwantschap door. Dus wat mij betreft duidelijk meerwaarde.

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door iceskate »

Mogen de dierentuinen vogelbekdieren houden?
Of zijn deze alleen maar toegelaten in Australie of Nieuw Zeeland?
Anders had ik deze soort graag gezien in Planckendael voor continent Oceanië

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

iceskate schreef:Mogen de dierentuinen vogelbekdieren houden?
Of zijn deze alleen maar toegelaten in Australie of Nieuw Zeeland?
Anders had ik deze soort graag gezien in Planckendael voor continent Oceanië
Ik weet alleen dat de Bronx Zoo ze had tot in de late jaren 50. Nooit mee gekweekt. In Australie houden slechts weinig zoos ze en enkel Taronga en Healesville hebben ermee gekweekt.

Australië is over het algemeen zeer protective om eigen soorten te verspreiden over andere continenten. Of dit in de toekomst mogelijk wordt voor vogelbekdieren weet niemand maar is vermoedelijk onwaarschijnlijk. Maar hetzelfde gold bv. lange tijd voor koala's, geelvoetrotskangoeroes, quolls of recenter Tasmaanse buidelduivels. Ik kan enkel veronderstellen (en hopen) dat ze enkel zullen uitvoeren wanneer er in Australië beter mee gekweekt wordt; en een tweede in situ populatie bijgevolg meer noodzakelijk wordt. Voorlopig zijn de resultaten echter bijzonder mager, dus is er weinig hoop op export naar overzeese tuinen.

Voor de liefhebbers, nog dit : http://www.aszk.org.au/docs/platypus.pdf

Tenslotte, over het Oceanië continent in PL heb ik wel wat meer dromen en ideeën. Ik weet echter niet wat de ambities zijn van PL op dit vlak en of ze niet snel zullen voorbij gestoken worden door Pairi Daiza. Op de koala's na zijn er niet zoveel grote kweeksuccessen op te sommen om de komst van bv. buidelduivels te rechtvaardigen. En aangezien dit gebied recent nog maar is onderhanden genomen zonder belangrijke toevoegingen in het soortenbestand, denk ik niet dat dit tot de prioriteiten behoort de komende jaren. Eigenlijk jammer want het is zeker een van de beste mogelijkheden om een collectie uit te bouwen die zijn gelijke niet kent in West-Europa en die PL dus onderscheidend kan maken met de omliggende tuinen. Interessante toevoegingen zouden kunnen zijn : buidelduivel, geelvoetrotskangoeroe, kroonduifsoort, paradijsvogelsoort, kea, kiwi, boomkangoeroe, wigstaartarend, roodstaartkaketoe, goliathkaketoe, etc.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door iceskate »

Dank je voor de uitleg

Tzou een mooie aanwinst geweest zijn moesten ze vogelbekdieren verspreiden over de wereld.

Ze kunnen inderdaad nog veel nieuwe dieren toevoegen zoals de dieren die jij hebt toegevoegd en misschien nog paar leuke kleinere dieren: Roodpootpademelon, bergpygmeebuidelrat,quokka,quoll, numbats,steltkluut,Macrotis,borstelstaartkangoeroerat, australische pelikaan ( kan goed op het water leven rond koala gebouw)

Ik ben in augustus naar Londen geweest en heb naar ZSL gegaan ( Zoo of Londen) en daar hadden ze nog een mooi australisch gebied met emoe's 2 reuzekangoeroe's en walibies of bergkangoeroe's.
ze hadden soort berglandschap gecreeërd met onderaan groen gras en dan beetje hellingen boven. Elk had zijn eigen gebied maar wanneer ze de poorten openzetten van de 3 verblijven had je 1 groot verblijf. Dat vond ik nog tof gedaan.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

iceskate schreef:Dank je voor de uitleg

Tzou een mooie aanwinst geweest zijn moesten ze vogelbekdieren verspreiden over de wereld.

Ze kunnen inderdaad nog veel nieuwe dieren toevoegen zoals de dieren die jij hebt toegevoegd en misschien nog paar leuke kleinere dieren: Roodpootpademelon, bergpygmeebuidelrat,quokka,quoll, numbats,steltkluut,Macrotis,borstelstaartkangoeroerat, australische pelikaan ( kan goed op het water leven rond koala gebouw)

Ik ben in augustus naar Londen geweest en heb naar ZSL gegaan ( Zoo of Londen) en daar hadden ze nog een mooi australisch gebied met emoe's 2 reuzekangoeroe's en walibies of bergkangoeroe's.
ze hadden soort berglandschap gecreeërd met onderaan groen gras en dan beetje hellingen boven. Elk had zijn eigen gebied maar wanneer ze de poorten openzetten van de 3 verblijven had je 1 groot verblijf. Dat vond ik nog tof gedaan
.
Dat is op de Mappin terraces, oorspronkelijk bedoeld voor hoefdieren (onderste deel), beren (middendeel) en bergdieren (bovendeel). Er zaten o.m. nog ijsberen, sneeuwluipaarden en steenbokken. De laatste keer dat ik ze zag was het een gemengd gebied voor, dacht ik, lippenberen, hanuman langoeren en reeves muntjak. Daarna zijn ze gesloten en blijkbaar is het nu omgetuned tot een impressionante outback, getuige ook deze foto op zoochat http://www.zoochat.com/43/mappin-terrac ... ndex2.html
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Naar aanleiding van de Baardrobben in Frankrijk had ik eens een vraagje.

Hoe komt het dat er in Nederland zoveel zeehonden zitten (gewone en grijze) in Ecomare die niet meer terug naar het wild konden nadat ze opgevangen waren?
Waarom gebeurd dit niet bij andere zeehondensoorten in andere landen, zoals de monniksrobben in het middelandse zeegebied en de baardrobben in Finland?
Ik ken zo nog wel enkele soorten waarvan er zeker enkele dieren per jaar van aanspoelen, die kunnen toch nooit allemaal terug naar het wild?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Hamerhaai »

Limburg vooruit schreef:Naar aanleiding van de Baardrobben in Frankrijk had ik eens een vraagje.

Hoe komt het dat er in Nederland zoveel zeehonden zitten (gewone en grijze) in Ecomare die niet meer terug naar het wild konden nadat ze opgevangen waren?
Waarom gebeurd dit niet bij andere zeehondensoorten in andere landen, zoals de monniksrobben in het middelandse zeegebied en de baardrobben in Finland?
Ik ken zo nog wel enkele soorten waarvan er zeker enkele dieren per jaar van aanspoelen, die kunnen toch nooit allemaal terug naar het wild?
Monniksrobben zijn verschrikkelijk zeldzaam (minder dan 600 dieren). Over het algemeen mijdt deze rob over het mensen en krijgt zijn jongen in grotten. Zieke dieren zullen simpelweg niet snel gevonden worden.
Baardrobben leven in Europa alleen langs de kust van het uiterste noorden van Noorwegen en Rusland, een dunbevolkt gebied en veel opvangmogelijkheid zal daar ook niet zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Dat is een heel duidelijke uitleg, waarvoor dank.

Hebben ze al ooit plannen gehad om enkele monniksrobben te vangen en een kweekprogramma op poten te zetten.

Zoals ze hebben gedaan bij de Californische condor, Tasmaanse duivel,...
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Heb hier in mijn tijdschriften een artikel gevonden over een apencentrum animalie. Er staat echter geen datum bij dus ik heb geen idee wat het was. Alleen ken ik het niet,dus zal het wel gesloten zijn.

Wie weet hier meer over,was dit misschien de voorloper van stichting AAP?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

Bedoel je niet Animali? Dat is een nu gesloten dierenpark in Eindhoven.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door aardvarkentje15 »

weet iemand of er tapirs komen in dierenpark ziezoo? (misschien niet echt voor dit forum bedoeld, maar ik zet het maar neer) ik las het op zooactueel.nl, maar die site is nu niet meer. weet iemand het?
(er zou op de uitbreiding een grote waterkuil liggen wat ''een toekomstig verblijf voor tapirs en mara's'' zou worden)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

aardvarkentje15 schreef:weet iemand of er tapirs komen in dierenpark ziezoo? (misschien niet echt voor dit forum bedoeld, maar ik zet het maar neer) ik las het op zooactueel.nl, maar die site is nu niet meer. weet iemand het?
(er zou op de uitbreiding een grote waterkuil liggen wat ''een toekomstig verblijf voor tapirs en mara's'' zou worden)
Die zouden komen, maar of ik meer informatie heb weet ik niet. Ik heb het uit dezelfde bron als jij.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

Misschien de vraag eens formuleren aan ZieZoo zelf?

Ze zitten ook op facebook als je een makkelijke manier tot contact zou willen zoeken. https://www.facebook.com/pages/Dierenpa ... 12?fref=ts
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Theo schreef:Bedoel je niet Animali? Dat is een nu gesloten dierenpark in Eindhoven.
Nee dat bedoelde ik niet, heb 2 artikels door elkaar gegooid.

Ik had het over het apenhof. Is dat de voorloper van stichting Aap?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie