Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ZooMan »

Als je op Google 'Australische boskalkoen Olmense Zoo' opzoekt kom je op een foto uit met daarop een Australische boskalkoen in zijn verblijf, dit verblijf lijkt echter veel op de toenmalige standaard van verblijven in Pakawi Park/Olmense Zoo, vooral met het typische beton (als je de foto ziet weet je wat ik bedoel :D ) als fundering met daarbovenop groene draad en planken aan de achterkant. De website bestaat echter niet meer. Ik weet echt niet of deze foto in Olmen is genomen, maar het lijkt er in ieder geval op:
https://www.google.com/search?q=austral ... 1L0qgIAHOM
Als de persoon die dit op Zootierliste heeft gezet echt Amerikaanse bronskalkoen foutief leeste als Australische boskalkoen moet deze persoon wel heel vluchtig zijn geweest ;) (of slechtziend of van een andere nationaliteit).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
06 nov 2021, 15:04
Als je op Google 'Australische boskalkoen Olmense Zoo' opzoekt kom je op een foto uit met daarop een Australische boskalkoen in zijn verblijf, dit verblijf lijkt echter veel op de toenmalige standaard van verblijven in Pakawi Park/Olmense Zoo, vooral met het typische beton (als je de foto ziet weet je wat ik bedoel :D ) als fundering met daarbovenop groene draad en planken aan de achterkant. De website bestaat echter niet meer. Ik weet echt niet of deze foto in Olmen is genomen, maar het lijkt er in ieder geval op:
https://www.google.com/search?q=austral ... 1L0qgIAHOM
Als de persoon die dit op Zootierliste heeft gezet echt Amerikaanse bronskalkoen foutief leeste als Australische boskalkoen moet deze persoon wel heel vluchtig zijn geweest ;) (of slechtziend of van een andere nationaliteit).
Als je de 2de foto bedoeld, deze komt met vrij hoge zekerheid niet uit Olmen. Ik kom er sinds 1999 en kan me in de verste verte geen voliere van die bouw bedenken.
Het enige gebouw dat erop lijkt is het oude kassagebouw (dit staat er nog steeds) en dat heeft nooit een voliere gehad.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
06 nov 2021, 15:17
ZooMan schreef:
06 nov 2021, 15:04
Als je op Google 'Australische boskalkoen Olmense Zoo' opzoekt kom je op een foto uit met daarop een Australische boskalkoen in zijn verblijf, dit verblijf lijkt echter veel op de toenmalige standaard van verblijven in Pakawi Park/Olmense Zoo, vooral met het typische beton (als je de foto ziet weet je wat ik bedoel :D ) als fundering met daarbovenop groene draad en planken aan de achterkant. De website bestaat echter niet meer. Ik weet echt niet of deze foto in Olmen is genomen, maar het lijkt er in ieder geval op:
https://www.google.com/search?q=austral ... 1L0qgIAHOM
Als de persoon die dit op Zootierliste heeft gezet echt Amerikaanse bronskalkoen foutief leeste als Australische boskalkoen moet deze persoon wel heel vluchtig zijn geweest ;) (of slechtziend of van een andere nationaliteit).
Als je de 2de foto bedoeld, deze komt met vrij hoge zekerheid niet uit Olmen. Ik kom er sinds 1999 en kan me in de verste verte geen voliere van die bouw bedenken.
Het enige gebouw dat erop lijkt is het oude kassagebouw (dit staat er nog steeds) en dat heeft nooit een voliere gehad.
Ik twijfelde er ook al sterk aan of deze volière er ooit geweest is, vooral vanwege de houten achterkant. Ik checkte ook Google Maps (Google Maps' beelden van Pakawi Park stammen uit 2010) en kon niet onmiddellijk een soortgelijke volière vinden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft er iemand enig idee hoeveel grizzlyberen er in Amerikaanse tuinen leven?
Worden hier ook wilde dieren opgevangen?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
22 nov 2021, 09:08
Heeft er iemand enig idee hoeveel grizzlyberen er in Amerikaanse tuinen leven?
Worden hier ook wilde dieren opgevangen?
Best veel denk ik. Op Zoochat is er voorlopig nog geen populatielijst voor grizzly/bruine beren terwijl die er voor de andere soorten intussen wel bestaan (ijsbeer, honingbeer, brilbeer, kraagbeer).
Worden hier ook wilde dieren opgevangen?
Ik vermoed dat dat in Europa ook wel eens gebeurd. Alleen hebben vrij weinig zoos een Europees bestand, zijn er weinig soorten en kweken de meeste uit zichzelf al goed, dus echt noodzaak aan opname van wilde dieren is er m.i. niet. Misschien dat de talrijke wildparken het vaker doen, maar ook daar zal wel gelden dat vrijwel alle gehouden soorten al genoeg kweken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 mar 2019, 20:05
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Waterbok »

Apenarend schreef:
22 nov 2021, 12:34
Limburg vooruit schreef:
22 nov 2021, 09:08
Heeft er iemand enig idee hoeveel grizzlyberen er in Amerikaanse tuinen leven?
Worden hier ook wilde dieren opgevangen?
Best veel denk ik. Op Zoochat is er voorlopig nog geen populatielijst voor grizzly/bruine beren terwijl die er voor de andere soorten intussen wel bestaan (ijsbeer, honingbeer, brilbeer, kraagbeer).
Worden hier ook wilde dieren opgevangen?
Ik vermoed dat dat in Europa ook wel eens gebeurd. Alleen hebben vrij weinig zoos een Europees bestand, zijn er weinig soorten en kweken de meeste uit zichzelf al goed, dus echt noodzaak aan opname van wilde dieren is er m.i. niet. Misschien dat de talrijke wildparken het vaker doen, maar ook daar zal wel gelden dat vrijwel alle gehouden soorten al genoeg kweken.
Is het mogelijk om de link naar deze populatielijsten te delen, ik vind ze niet terug.

Duco
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 okt 2021, 10:38
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Duco »

heeft iemand een lijst van diersoorten in diergaarde blijdorp.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Zootierliste is redelijk up to date, ik heb nog geen complete lijst, maar als je van bepaalde groepen/gebieden de soorten wilt wegen kan ik je wel helpen.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Waterbok schreef:
23 nov 2021, 16:44
Is het mogelijk om de link naar deze populatielijsten te delen, ik vind ze niet terug.
https://www.zoochat.com/community/forum ... eral.2419/

In het Europa deel van ZooChat zijn ook een aantal lijsten, al zijn die er veel minder en ook niet altijd up-to-date:
https://www.zoochat.com/community/forum ... general.9/
Duco schreef:
23 nov 2021, 17:09
heeft iemand een lijst van diersoorten in diergaarde blijdorp.
Volgens mij is ZTL (Zootierliste) redelijk up-to-date voor Blijdorp, dus daar zal je de meeste wel kunnen vinden.

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 mar 2019, 20:05
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Waterbok »

MennoPebesma schreef:
23 nov 2021, 17:18
Waterbok schreef:
23 nov 2021, 16:44
Is het mogelijk om de link naar deze populatielijsten te delen, ik vind ze niet terug.
https://www.zoochat.com/community/forum ... eral.2419/

In het Europa deel van ZooChat zijn ook een aantal lijsten, al zijn die er veel minder en ook niet altijd up-to-date:
https://www.zoochat.com/community/forum ... general.9/
Bedankt!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

Ik zat even te kijken naar de olifantengeboortes in Europa en tot mijn verbazing wordt er op elephant.se gesteld dat het doodgeboren jong in Wildlands van vorig jaar een vrouwtje zou zijn geweest. Naar mijn weten is hier echter nooit iets over gecommuniceerd door het park en ik vraag me ook af op basis waarvan zij dit zouden weten. Heeft iemand een idee waar zij die informatie vandaan hebben en of dit echt klopt? Het gaat om deze pagina waar het op staat: https://www.elephant.se/database2.php?elephant_id=8144

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Leven de Fossa's in dierenparken ook solitair zoals in het wild of worden ze vaak in paartjes samen gehouden?
You can find me in the zoo :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
08 dec 2021, 10:35
Leven de Fossa's in dierenparken ook solitair zoals in het wild of worden ze vaak in paartjes samen gehouden?
Van de dierentuinen die ik goed ken hebben zowel Overloon, Duisburg als Pakawi Park meerdere verblijven om de dieren apart van elkaar te houden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
02 dec 2021, 23:15
Heeft iemand een idee waar zij die informatie vandaan hebben en of dit echt klopt?
Of het klopt en waar het vandaan komt weet ik niet. Wel weet ik dat op de website van het elefanten-fotolexikon dit eerst ook gemeld was, maar dit is later weer aangepast naar geslacht onbekend.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
08 dec 2021, 11:07
rick04 schreef:
08 dec 2021, 10:35
Leven de Fossa's in dierenparken ook solitair zoals in het wild of worden ze vaak in paartjes samen gehouden?
Van de dierentuinen die ik goed ken hebben zowel Overloon, Duisburg als Pakawi Park meerdere verblijven om de dieren apart van elkaar te houden.
Oké, dank!
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
08 dec 2021, 12:15
Zoozot schreef:
08 dec 2021, 11:07
rick04 schreef:
08 dec 2021, 10:35
Leven de Fossa's in dierenparken ook solitair zoals in het wild of worden ze vaak in paartjes samen gehouden?
Van de dierentuinen die ik goed ken hebben zowel Overloon, Duisburg als Pakawi Park meerdere verblijven om de dieren apart van elkaar te houden.
Oké, dank!
Pakawakipark heeft 2 verblijven voor de fossas, 1 voor de man en 1 voor de vrouw, hier zitten dan de 4 jongen van vorig jaar nog bij.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Hoeveel sneeuwgeiten zijn er in Amerikaanse tuinen te vinden. Zonder nieuwe dieren uit Amerika ziet het er zeer slecht uit voor een Europese populatie.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
20 dec 2021, 07:25
Hoeveel sneeuwgeiten zijn er in Amerikaanse tuinen te vinden. Zonder nieuwe dieren uit Amerika ziet het er zeer slecht uit voor een Europese populatie.
Dat valt zwaar tegen. Eind 2019 waren er slechts 10 zoos met sneeuwgeiten (Rocky Mountains Goat), de aantallen ken ik niet; wel zal ik de voorbije jaren op Zoochat enkele geboortes passeren

Begin 2021 is er wel beslist om van deze soort een studbook bij te houden, maar er werd voorlopig nog geen kweekprogramma opgestart.

De soort wordt wel ook gehouden in niet aangesloten dierentuinen en op wild farms.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Duco
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 okt 2021, 10:38
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Duco »

omdat de dierentuinen in Nederland dicht zitten wou ik over de grens bij Duitsland een dierentuin bezoeken, maar welke is het best zoo Osnabrück, Dortmund of Duisburg?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

Duco schreef:
20 dec 2021, 11:14
omdat de dierentuinen in Nederland dicht zitten wou ik over de grens bij Duitsland een dierentuin bezoeken, maar welke is het best zoo Osnabrück, Dortmund of Duisburg?
Ik ben vorig jaar in Osnabrück en Dortmund geweest. Qua collectie is Osnabrück het meest complete denk ik. Dortmund vond ik vooral leuk vanwege de focus op Zuid-Amerikaanse soorten, iets wat je toch niet heel vaak ziet. Beide zijn sowieso een aanrader om eens langs te gaan! Wel zijn er volgens mij momenteel veel werkzaamheden in Dortmund, maar misschien dat iemand anders daar meer over weet?

Plaats reactie