Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 558
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Mr. Gharial »

meubilaie2 schreef:
06 jul 2022, 18:49
Helaas is het een short geworden..

weet iemand welke vogel dit is?

https://www.youtube.com/shorts/mIs_uDMrJWU
Geen Mexicaanse roodmus in ieder geval. Doet mee eerder denken aan een Grosbeak aan de vorm van de snavel te zien
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Weet iemand welke diersoorten er bij de Hortus Botanicus Amsterdam te zien zijn?
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

rick04 schreef:
24 jan 2023, 10:56
Weet iemand welke diersoorten er bij de Hortus Botanicus Amsterdam te zien zijn?
Ik ben hier een half jaar geleden geweest. Het zijn een stuk of 15 vlindersoorten en verder niet gek veel bijzonders, een vogeltje , een vis en een anolis etc.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

meubilaie2 schreef:
24 jan 2023, 16:39
rick04 schreef:
24 jan 2023, 10:56
Weet iemand welke diersoorten er bij de Hortus Botanicus Amsterdam te zien zijn?
Ik ben hier een half jaar geleden geweest. Het zijn een stuk of 15 vlindersoorten en verder niet gek veel bijzonders, een vogeltje , een vis en een anolis etc.
Ah, oké, weet je welke soorten vogels en vissen?
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

sorry kan mij alleen de goudvissen herinneren

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Max »

In de tropische kas zitten ook Anthony pijlgifkikkers (Epipedobates anthonyi) en wellicht zitten er ook nog roodwangschildpadden.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Hamerhaai »

Ik ga er komende week toevallig naartoe. Dan laat ik wel weten wat er zit.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Dat zou ik erg fijn vinden! Thanks alvast!
You can find me in the zoo :)

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Hamerhaai »

rick04 schreef:
24 jan 2023, 10:56
Weet iemand welke diersoorten er bij de Hortus Botanicus Amsterdam te zien zijn?
Behalve een paar vlinders in de vlinderkas en roepende Epipedobates-kikkertjes in de tropenkas heb ik afgelopen dinsdag geen dieren gezien. Het kan natuurlijk wel goed dat er een paar vogels en hagedissen zitten die ik niet heb gezien. In ieder geval staat helaas nergens aangegeven dat er dieren in de tropenkas zitten.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Hamerhaai schreef:
05 feb 2023, 09:52
rick04 schreef:
24 jan 2023, 10:56
Weet iemand welke diersoorten er bij de Hortus Botanicus Amsterdam te zien zijn?
Behalve een paar vlinders in de vlinderkas en roepende Epipedobates-kikkertjes in de tropenkas heb ik afgelopen dinsdag geen dieren gezien. Het kan natuurlijk wel goed dat er een paar vogels en hagedissen zitten die ik niet heb gezien. In ieder geval staat helaas nergens aangegeven dat er dieren in de tropenkas zitten.
Oké, dankjewel voor je reactie!
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Bij mijn bezoek zaten in de kas goudvissen of windes. Kan zijn dat deze eruit zijn gehaald. Evengoed geen publiekstrekker.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft er iemand een verklaring waarom er zo weinig diersoorten uit de galapagos eilanden in de Europese dierentuinen te vinden zijn?
Ik denk dat deze archipel het minst vertegenwoordigd is, terwijl het een prachtige collectie diersoorten bevat.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
18 mar 2023, 18:13
Heeft er iemand een verklaring waarom er zo weinig diersoorten uit de galapagos eilanden in de Europese dierentuinen te vinden zijn?
Ik denk dat deze archipel het minst vertegenwoordigd is, terwijl het een prachtige collectie diersoorten bevat.
Waarschijnlijk gewoon dat er historisch weinig diersoorten van de eilanden zijn uitgevoerd die in dierentuinen en/of bij kwekers tot levensvatbare populaties hebben geleid (eigenlijk hebben we alleen de schildpadden nog; zeeleguanen zijn vaak geprobeerd, maar zijn notoir moeilijk te houden door specifieke eisen qua voeding en habitat). En tegenwoordig schijnt de Ecuadoriaanse regering nogal strikt te zijn in het verbieden van verdere export van de eilanden.

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Hamerhaai »

Het exportverbod vanuit Ecuador, dat kennelijk streng wordt gehandhaafd, is hier de belangrijkste oorzaak van. Behalve een paar zeeleguanen en landleguanen in Japan (en ik meen Zwitserland) heb ik nooit iets voorbij zien komen. Galapagostreurduif werd in het verleden wel op een aantal plekken gehouden en zelfs gekweekt. Volgens zootierliste had Walsrode in 1998 nog een koppel. Ik heb wel eens begrepen dat ze privaat nog wat langer werden gehouden, maar weet niet of dat momenteel nog het geval is.

In het verleden is er wel wat geïmporteerd, maar nooit heel veel voor zover ik zie. Op Zootierliste zie ik voor de meeste soorten maar één of twee houders. De eilanden liggen natuurlijk nogal afgelegen en zijn nooit dichtbevolkt geweest. Dat zal uiteindelijk wel de belangrijkste reden zijn geweest. Het was duur en moeilijk om dieren op een lange reis in leven te houden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Oké, bedankt voor het antwoord, best wel spijtig want het is een uniek biothoop de galapagos.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
18 mar 2023, 19:31
Oké, bedankt voor het antwoord, best wel spijtig want het is een uniek biothoop de galapagos.
Dat is het zeker. Al kan creativiteit wonderen doen: toevallig opent in Houston Zoo binnen een aantal weken een nieuw Galapagos-themagebied (https://www.houstonzoo.org/explore/exhibits/galapagos/), maar daarin hebben ze alle unieke Galapagos-diersoorten (met uitzondering van de reuzenschildpadden) laten vertegenwoordigen door vergelijkbare standaardsoorten, zoals humboldtpinguïns ipv. galapagospinguïns en Californische zeeleeuwen ipv. galapagoszeeleeuwen. Misschien niet ideaal, maar waarschijnlijk beter dan niets als je mensen met het biotoop bekend wil maken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
18 mar 2023, 19:39
Limburg vooruit schreef:
18 mar 2023, 19:31
Oké, bedankt voor het antwoord, best wel spijtig want het is een uniek biothoop de galapagos.
Dat is het zeker. Al kan creativiteit wonderen doen: toevallig opent in Houston Zoo binnen een aantal weken een nieuw Galapagos-themagebied (https://www.houstonzoo.org/explore/exhibits/galapagos/), maar daarin hebben ze alle unieke Galapagos-diersoorten (met uitzondering van de reuzenschildpadden) laten vertegenwoordigen door vergelijkbare standaardsoorten, zoals humboldtpinguïns ipv. galapagospinguïns en Californische zeeleeuwen ipv. galapagoszeeleeuwen. Misschien niet ideaal, maar waarschijnlijk beter dan niets als je mensen met het biotoop bekend wil maken.
Klopt, is eigenlijk nog geen slecht idee.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
18 mar 2023, 20:08
Zoozot schreef:
18 mar 2023, 19:39
Limburg vooruit schreef:
18 mar 2023, 19:31
Oké, bedankt voor het antwoord, best wel spijtig want het is een uniek biothoop de galapagos.
Dat is het zeker. Al kan creativiteit wonderen doen: toevallig opent in Houston Zoo binnen een aantal weken een nieuw Galapagos-themagebied (https://www.houstonzoo.org/explore/exhibits/galapagos/), maar daarin hebben ze alle unieke Galapagos-diersoorten (met uitzondering van de reuzenschildpadden) laten vertegenwoordigen door vergelijkbare standaardsoorten, zoals humboldtpinguïns ipv. galapagospinguïns en Californische zeeleeuwen ipv. galapagoszeeleeuwen. Misschien niet ideaal, maar waarschijnlijk beter dan niets als je mensen met het biotoop bekend wil maken.
Klopt, is eigenlijk nog geen slecht idee.
Ik vind eigenlijk van niet. Dat je eens een ondersoort toont die niet helemaal correct is, tot daar aan toe. Maar om nu een volledig nieuw deel van de zoo te vernoemen naar een streek en dan nauwelijks (of zelfs geen enkele) een soort daarvan te tonen, vind ik maar zozo.

Ecuador is idd niet gebrand op het verspreiden van Galapagos soorten.

Daarnaast zijn een belangrijk deel van de grotere soorten toch maar moeilijk te houden in gevangenschap (albatrossen, zeezoogdieren, fregatvogels, stormvogels) en/of niet te krijgen (darwinvinken, zeelegueanen)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Zou er iemand deze vogel herkennen? Het staat op een bord van Chinees porselein uit de Qing-dynastie en is te vinden in het Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. Het vermeldt een 'ijsvogel' maar dat lijkt mij met zekerheid niet correct. Ik heb al zowat alle vogelfamilies in China doorploegt maar kon niet meteen een match vinden. Het kan natuurlijk altijd dat de vogel in een ander Aziatisch land voorkomt of een complete fictie is (dat laatste is wel onwaarschijnlijk).

Afbeelding
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Apenarend schreef:
22 apr 2023, 13:18
Zou er iemand deze vogel herkennen? Het staat op een bord van Chinees porselein uit de Qing-dynastie en is te vinden in het Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. Het vermeldt een 'ijsvogel' maar dat lijkt mij met zekerheid niet correct. Ik heb al zowat alle vogelfamilies in China doorploegt maar kon niet meteen een match vinden. Het kan natuurlijk altijd dat de vogel in een ander Aziatisch land voorkomt of een complete fictie is (dat laatste is wel onwaarschijnlijk).

Afbeelding
Mogelijk betreft het een groene kitta (Cissa chinensis) en de vrijheid van de kunstenaar? ... :s

Plaats reactie