Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

0
Duco schreef:
22 apr 2022, 15:06
Weet iemand welke zeldzaamheden Tierpark Hellabrunn heeft?
Zeer zeker, selectie op basis van < 10 zoos in Europa:

Zoogdieren: Apennijnse gems (enige zoo in Europa), Fat sand rat (geen NL naam ), zandwallaby (3 zoos in Europa), Alpenhaas (9 zoos), knevelmeerkat (3 zoos)
Vogels: Oostelijke vasa papegaai (3 zoos), Noordelijke rotspinguin (7 zoos), fluweelwever (6 zoos), kleine toppereend (9 zoos),
Reptielen: witkopdwerggekko (3 zoos), gevlekte Martinique anolis (7 zoos), Brooks huisgekko (enige zoo), Zuidamerikaanse groene leguaan (3 zoos), Thamnophis marcianus (kousebandslang soort, 9 zoos), Oostelijke smaragdhagedis (10 zoos),
Amfibie: Monserrat fluitkikker (9 zoos),
Vissen: Almaz koraaljuffer (3 zoos), Benjamin's grondel (enige zoo), Chizumulu ciclide (enige zoo), Sri Lanka belontia (6 zoos), 5-strepen Tanganika ciclide (9 zoos), geelstaarttetra (9 zoos), veelbandzeenaald (3 zoos), Eretmodus cyanostictus (ciclide Tanganikameer, 2 zoos), Metynnis fasciatus (piranha achtige, 2 zoos), Cyathopharynx furcifer (straalvin ciclide, 5 zoos), grootdoorneekhoornvis (8 zoos), Enantiopus melanogenys (ciclide Tanganikameer, 7 zoos), Gunther's mondbroeder (6 zoos), Cyprichromis microlepidotus (ciclide Tangainkameer, 4 zoos), Congo algeneter (2 zoos), kortneuskaaimansnoek (3 zoos), gele koraaljuffer (3 zoos), Sabaj's luipaardharnasmeerval (5 zoos), Nasuta ciclide (3 zoos), Hoplolatilus purpureus (soort tegelvis, enige zoo), Randall's garnalengrondel (9 zoos), roodmutsbultkopciclide (10 zoos), Xenotilapia papilio (ciclide Tanganikameer, 3 zoos), chocolade harnasmeerval (5 zoos), pareldanio (7 zoos), Heterandria formosa (levendbarend tandkarpertje, 8 zoos), witte steur (10 zoos),

Een zeer sterk visbestand dus, want daarnaast hebben ze nog tientallen soorten die in slechts 10-20 zoos te zien zijn. Zeker wanner je interesse hebt in steuren, Zuidamerikaase ciclides, tandkarpers, koraaljuffers en Tanganika cicliden zeker een must

Van bekende dieren valt het misschien wat tegen, maar ze hebben best wat interessante soorten: drill, ijsbeer, Java banteng, manenwolf, vissende kat, veelvraat, zilvergibbon, siamang, roodkruinmangabey, markhor, nijlgau, nyala, Mishmi takin, Addra gazelle, grote koedoe, riverpenseelvarken, Visayawrattenzwijn, Prezwalskipaard, oostelijke kiang, Indische neushoorn, Hartman bergzebra, grondraaf,

Tijger, leeuw, gorilla, chimpansee, giraffe, olifant, koningspinguins, orang oetan, emoe, ibissen, etc ontbreken ook niet.

Voor kleine tropische vogels moet je er niet zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Zijn er nog topi's in gevangenschap? In Europa al 40 jaar niet meer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Niet binnen AZA in Noord-Amerika. Misschien wel nog bij private breeders.
In Zuid-Afrika ook niet in Pretoria en Johannesburg.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Afbeelding

Geen duidelijke foto maar weet iemand welke vis dit is?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3427
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

meubilaie2 schreef:
27 mei 2022, 21:14
Afbeelding

Geen duidelijke foto maar weet iemand welke vis dit is?
De Indische glasmeerval (Kryptopterus bicirrhis)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Dank je wel!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Zijn er hier ook mensen die lijsten bijhouden van welke soorten ze allemaal gezien hebben in dierentuinen? Zelf zit ik nu aan de 354 soorten zoogdieren en 694 soorten vogels. Daarnaast ben ik bezig (als ik de tijd er voor heb) met lijsten van de reptielen en de vissen.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

rick04 schreef:
09 jun 2022, 12:53
Zijn er hier ook mensen die lijsten bijhouden van welke soorten ze allemaal gezien hebben in dierentuinen? Zelf zit ik nu aan de 354 soorten zoogdieren en 694 soorten vogels. Daarnaast ben ik bezig (als ik de tijd er voor heb) met lijsten van de reptielen en de vissen.
Ik heb een geïntegreerde lijst met wilde soorten voor bijna alles (vertebraten, invertebraten, planten, algen, schimmels). Ik geef per soort aan of ik hem dan in het wild of enkel nog maar in een collectie heb gezien.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2471
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoofan »

Ik doe dat met dieren waarvan ik een foto heb gemaakt.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
09 jun 2022, 12:53
Zijn er hier ook mensen die lijsten bijhouden van welke soorten ze allemaal gezien hebben in dierentuinen? Zelf zit ik nu aan de 354 soorten zoogdieren en 694 soorten vogels. Daarnaast ben ik bezig (als ik de tijd er voor heb) met lijsten van de reptielen en de vissen.
Ik heb alleen van zoogdieren ooit zo'n lijst gemaakt en die staat momenteel op een 480 soorten. Van andere diergroepen vind ik het lastig om nog met zo'n lijst te beginnen omdat ik bij veel dierentuinbezoeken in het verleden van die groepen nog niet genoeg afwist om het heel nauwkeurig bij te houden, en het nu dus moeilijk is om in retrospect te gaan overlopen welke soorten ik destijds wel en niet gezien heb.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 09 jun 2022, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
09 jun 2022, 14:33
rick04 schreef:
09 jun 2022, 12:53
Zijn er hier ook mensen die lijsten bijhouden van welke soorten ze allemaal gezien hebben in dierentuinen? Zelf zit ik nu aan de 354 soorten zoogdieren en 694 soorten vogels. Daarnaast ben ik bezig (als ik de tijd er voor heb) met lijsten van de reptielen en de vissen.
Ik heb alleen van zoogdieren ooit zo'n lijst gemaakt en die staat momenteel op een 480 soorten. Van andere diergroepen vind ik het lastig om nog met zo'n lijst te beginnen omdat ik bij veel dierentuinbezoeken in het verleden van die groepen nog niet genoeg afwist om het heel nauwkeurig bij te houden, en het nu dus moeilijk is om in retrospect te gaan overlopen welke soorten ik destijds wel en niet gezien heb.
Dat klopt, dat terugvinden is best lastig, gelukkig heb ik vroeger veel foto's gemaakt van bordjes dus dat scheelt al. Daarnaast zijn deze aantallen vanaf 2015, alles voor 2015 neem ik niet mee.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
09 jun 2022, 13:20
rick04 schreef:
09 jun 2022, 12:53
Zijn er hier ook mensen die lijsten bijhouden van welke soorten ze allemaal gezien hebben in dierentuinen? Zelf zit ik nu aan de 354 soorten zoogdieren en 694 soorten vogels. Daarnaast ben ik bezig (als ik de tijd er voor heb) met lijsten van de reptielen en de vissen.
Ik heb een geïntegreerde lijst met wilde soorten voor bijna alles (vertebraten, invertebraten, planten, algen, schimmels). Ik geef per soort aan of ik hem dan in het wild of enkel nog maar in een collectie heb gezien.
Prachtig dit. Ik hou van lijstjes mensen, compleet nutteloos maar o zo leuk en handig voor jezelf.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
09 jun 2022, 19:48
Jarne schreef:
09 jun 2022, 13:20
rick04 schreef:
09 jun 2022, 12:53
Zijn er hier ook mensen die lijsten bijhouden van welke soorten ze allemaal gezien hebben in dierentuinen? Zelf zit ik nu aan de 354 soorten zoogdieren en 694 soorten vogels. Daarnaast ben ik bezig (als ik de tijd er voor heb) met lijsten van de reptielen en de vissen.
Ik heb een geïntegreerde lijst met wilde soorten voor bijna alles (vertebraten, invertebraten, planten, algen, schimmels). Ik geef per soort aan of ik hem dan in het wild of enkel nog maar in een collectie heb gezien.
Prachtig dit. Ik hou van lijstjes mensen, compleet nutteloos maar o zo leuk en handig voor jezelf.
Precies :D heb ze ook overal van, blijft leuk.
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

ZooMan schreef:
07 feb 2022, 22:54
rick04 schreef:
06 feb 2022, 21:57
Voor dit jaar wil ik een aantal nieuwe parkjes voor mij gaan bezoeken. Hierbij stuitte ik op een aantal voor mij nog onbekende parkjes. Hoe zijn jullie ervaringen met de volgende parkjes en zijn ze soms lang reizen waard?
- Van Blanckendaellpark
- Artisklas Haarlem
- Kasteelpark Born
- Kleindierenwandelpark Hedel
- Eekhoorn Experience Etten-Leur
- Mondo Verde
- Omnium Goes
- Berkenhof's Tropical Zoo
Van al deze ben ik enkel nog maar in Mondo Verde geweest. Het is een zeer mooi park met leuke diersoorten en vooral vele vogels. Het park is zeker een aanrader. Ik heb er een hele dag voor genomen, maar het valt nog wel best te combineren met een klein dierenpark in de buurt.
Iemand die mij kan vertellen hoe lang je ongeveer kwijt bent aan een bezoek aan tuicentrum de evenaar, bamboetuin en eekhoorn experience?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

meubilaie2 schreef:
13 jun 2022, 16:11
ZooMan schreef:
07 feb 2022, 22:54
rick04 schreef:
06 feb 2022, 21:57
Voor dit jaar wil ik een aantal nieuwe parkjes voor mij gaan bezoeken. Hierbij stuitte ik op een aantal voor mij nog onbekende parkjes. Hoe zijn jullie ervaringen met de volgende parkjes en zijn ze soms lang reizen waard?
- Van Blanckendaellpark
- Artisklas Haarlem
- Kasteelpark Born
- Kleindierenwandelpark Hedel
- Eekhoorn Experience Etten-Leur
- Mondo Verde
- Omnium Goes
- Berkenhof's Tropical Zoo
Van al deze ben ik enkel nog maar in Mondo Verde geweest. Het is een zeer mooi park met leuke diersoorten en vooral vele vogels. Het park is zeker een aanrader. Ik heb er een hele dag voor genomen, maar het valt nog wel best te combineren met een klein dierenpark in de buurt.
Iemand die mij kan vertellen hoe lang je ongeveer kwijt bent aan een bezoek aan tuicentrum de evenaar, bamboetuin en eekhoorn experience?
Ben ook wel benieuwd, staat bij mij ook op de nominatie op snel eens te bezoeken.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

Ik geloof dat wij er een paar jaar geleden een klein uurtje liepen... inclusief rond snuisterend in de winkel zelf. Heel groot is het niet, maar het heeft in het weekend wel (toen alleszins) een miniem horecapuntje. Mooi om als tussenstop naar andere zaken mee te nemen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Gorilla Gust schreef:
13 jun 2022, 20:31
Ik geloof dat wij er een paar jaar geleden een klein uurtje liepen... inclusief rond snuisterend in de winkel zelf. Heel groot is het niet, maar het heeft in het weekend wel (toen alleszins) een miniem horecapuntje. Mooi om als tussenstop naar andere zaken mee te nemen.
Dank, heb wel het filmpje gevonden dat je gemaakt hebt. Leuk! ik ben benieuwd en zal er hier tegen die tijd wat over schrijven.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Afbeelding

Weet iemand wat voor vlinder dit is?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3427
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

meubilaie2 schreef:
14 jun 2022, 16:49
Weet iemand wat voor vlinder dit is?
Google geeft bij mij de volgende soort:
Bonte bessenvlinder (Abraxas grossulariata)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
14 jun 2022, 17:05
meubilaie2 schreef:
14 jun 2022, 16:49
Weet iemand wat voor vlinder dit is?
Google geeft bij mij de volgende soort:
Bonte bessenvlinder (Abraxas grossulariata)
Correct
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie