Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
zoorro

Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoorro »

Ik wil graag vragen stellen die zo spontaan in me opkomen.(en dit topic ook openstellen voor anderen natuurlijk)
Sommige vragen zullen wel voor de experts compleet idioot klinken ....

Ik kijk altijd naar fr5 naar het programma met babydieren in de Berlijnse dierentuinen.
Twee vliegen in één klap , ik leer op een prettige manier nog wat frans en ik ga in september naar Berlijn....

Mijn vraag : alle dieren in Berlijn worden gewogen , ze worden weggehaald bij de moeder en in een zak gewogen of op een weegschaal gezet. Ik weet uit het knappe boek van jane goodall dat er heel veel mogelijk is om wilde dieren zich sneller te laten voortplanten , door jongen te verwisselen enzo. Maar hoe voorkomt men bij katachtigen dat die welpen worden afgestoten...of is dat geen issue meer?

Johnny

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Johnny »

Volgens mij door snel te werken en ze weer in te wrijven met de mest van de moeder, of eigen mest. Zoiets....

zoorro

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoorro »

Dat zou kunnen , ik heb ook gezien dat ze plastic handschoenen dragen. Misschien komt het nog wel eens aan bod.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

vliegend hert (Lucanus cervus cervus)

Bericht door Harald »

weet iemand hier een dierentuin of andere officiële instantie die het europese groot vliegend hert (Lucanus cervus cervus) levend in de collectie heeft?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: vliegend hert (Lucanus cervus cervus)

Bericht door Gerald »

ik neem aan dat je Artis al gecheckt hebt?

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: vliegend hert (Lucanus cervus cervus)

Bericht door Harald »

uiteraard, in nederland worden ze in ieder geval niet gehouden

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: vliegend hert (Lucanus cervus cervus)

Bericht door Limburg vooruit »

Kan mij vergissen, ben niet zo thuis in de insecten. Maar heeft innsbruck ze niet (gehad)? Voor de rest denk ik dat je best in het Duitstalig europa gaat kijken qua particulieren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Trebaruna

Re: vliegend hert (Lucanus cervus cervus)

Bericht door Trebaruna »

Uiteraard hebben vele grote tuinen wat insecten waar je kan informeren, maar mij schiet het aquarium in dusseldorf te binnen. Dat had aardig wat insecten waarvan een groot deel inheems. Misschien dat je daar gelukt hebt? Ik kan me niet meer herinneren of er vliegend herten waren, daar is mijn bezoek te lang geleden voor geweest.

zoorro

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoorro »

Afbeelding
Iemand enig idee welk dit dier zou kunnen zijn?
Het is uit de collectie van Beauval.
Misschien is het een jonge touraco? Dat verenkleed herkende ik niet direct.

Theo

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

toerako is het, maar welke soort?? iig een zeldzame want ik herken hem niet;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Ben je zeker dat deze uit Beauval komt? Want buiten het feit dat ik niet op de naam kan komen, is het bijna uitgelsoten dat Beauval deze heeft. Van welk jaar dateerd deze foto?

Edit: Als hij effectief uit Beauval komt moet het bijna een jonge Tauraco schuettii (Nederlandse naam ken ik niet) zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoorro

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoorro »

Ik heb de foto zelf vorige week gemaakt. Hij zit in de serre met een tiental andere soorten. Uiterraard geen bordje....

Bedankt.

Tauraco schuettii (Zwartsnaveltoerako)
-op wikipedia

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Ok, zal nog wat verder zoeken, maar voorlopig ga ik uit van een Tauraco shuettii. Deze komt het korste bij de foto die je vorige week maakte.

Mooie soort trouwens, en ook weer zeldzaam in Europese tuinen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoorro

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoorro »

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog twee foto's opgeduikeld van dit dier.
Weet je , er zijn daar heel wat vogels die je simpelweg niet te zien krijgt op de drukke momenten.
Maar 's avonds bv na een onweer of regen heb je daar een spectaculaire kakafonie en vallen de soorten vogels daar over elkaar. (de go-away-bird horen is gewoon al spectaculair vind ik)

Theo

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

tauraco schuettii is het duidelijk niet, die lijkt er niet eens op. het gekke is dat hij meer de bouw van een go-away-bird heeft, maar de kleuren van een toerako, opzich logisch omdat het dezelfde familie is, maar ik kom er niet echt uit en dat zootierliste er even uit is, helpt ook niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Deze dan, anders zou ik het echt niet weten.

Musophaga rossae, al twijfel ik hier ook aan hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

ook duidelijk niet, lichaamskleur, vleugels, koppatroon en kopveren kloppen allemaal niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Theo schreef:ook duidelijk niet, lichaamskleur, vleugels, koppatroon en kopveren kloppen allemaal niet.
Ja hey, zeg jij dan ook eens iets hé. Begin te twijfellen dat het een hybride is. Geen enkelle soort die ik ken komt in aanmerking!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

Limburg vooruit schreef:
Theo schreef:ook duidelijk niet, lichaamskleur, vleugels, koppatroon en kopveren kloppen allemaal niet.
Ja hey, zeg jij dan ook eens iets hé. Begin te twijfellen dat het een hybride is. Geen enkelle soort die ik ken komt in aanmerking!
tsjaa ik wist het niet. Maar het is iig geen adult dier en daar ging ik eerst vanuit, maar na flink zoekwerk, denk ik dat je toch gelijk hebt met ross toerako, er is duidelijk een rode kuif in wording en wat rood op de vleugel, in de staartveren zie je het dier al wat blauwer worden. Zijn hoofd klopt ook nog niet helemaal, maar ik ga ervanuit dat het witte onder het oog ook boven zijn oog zal komen. En isis bevestigd dat deze soort in beauval zit, anders was violette schildtoerako niet uit te sluiten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Lady Ross kan maar dan moet er toch nog een en ander veranderen aan zijn snavel en oogschild: is nu een witte streep en moet naar geel oogschild en een hoogoplopende gele snavel. En heeft de lady ross rood in zijn onderveren?
Ik dacht aan een Knysna toerako maar ook dat klopt niet. Jonge purple-crested T. porphyreolophus, lijkt op de ll foto precies iets lichter op de borst?.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie