Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

De Afrikaanse savanne-olifant wordt tegenwoordig toch vaak als monotypisch gezien, geen ondersoorten meer dus.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
11 feb 2021, 19:23
Niels Grootegans schreef:
11 feb 2021, 19:08
Ze hebben het over Moskou als coördinator, maar ik dacht Artis het EEP van de ijsberen beheert.
Niet meer: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... erview.pdf
Hoe kan het dat Living Coasts die failliet is het fokprogramma voor de Incasterns doet?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Max »

MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 14:47
rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.
Dus het verblijf aan de kant van de pampa is 270 m2 en het andere verblijf 200 m2?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 14:47
rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.
Je bent me voor, ben ik nu de enige die deze oppervlakte maar net voldoende vind?
Het is geen huiskat dat er in zit he.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Max schreef:
17 feb 2021, 14:50
Dus het verblijf aan de kant van de pampa is 270 m2 en het andere verblijf 200 m2?
Ja, klopt.
Limburg vooruit schreef:
17 feb 2021, 14:51
Je bent me voor, ben ik nu de enige die deze oppervlakte maar net voldoende vind?
Het is geen huiskat dat er in zit he.
Het is inderdaad niet heel groot. Zeker niet als je bedenkt dat het leeuwenverblijf ongeveer 200 m2 is, en dat vinden ze te klein voor de leeuwen. Al zitten daar natuurlijk wel meerdere dieren op dat oppervlak, en de Jaguars leven alleen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
17 feb 2021, 14:51
MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 14:47
rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.
Je bent me voor, ben ik nu de enige die deze oppervlakte maar net voldoende vind?
Het is geen huiskat dat er in zit he.
Ik vind dat dus ook.

Anderzijds, minimumnormen in Vlaanderen voor jagoear en luipaard zijn een schrikwekkende ... 60m²
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

Limburg vooruit schreef:
17 feb 2021, 14:51
MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 14:47
rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.
Je bent me voor, ben ik nu de enige die deze oppervlakte maar net voldoende vind?
Het is geen huiskat dat er in zit he.
Ik vind het oppervlakte van dit verblijf tamelijk gênant zelfs als je bedenkt dat het pas van 2016 is en hoeveel tijd en geld men er in heeft gestopt. Het is ook totaal niet vooruitgedacht, want misschien voldoet het nu nog wel aan de eisen maar ik heb niet het idee dat men hier over 20 jaar nog jaguars in kan houden. En als je iets nieuws bouwt moet je het volgens mij zo bouwen dat het zo lang mogelijk mee kan. Ik ben ook nog nooit zo boos uit een dierentuin teruggekomen na de eerste keer dat ik dit verblijf zag omdat ik zo teleurgesteld was. Voor kleinere katachtigen zou het overigens wel een top verblijf kunnen zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Joost schreef:
17 feb 2021, 16:16
Limburg vooruit schreef:
17 feb 2021, 14:51
MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 14:47
rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.
Je bent me voor, ben ik nu de enige die deze oppervlakte maar net voldoende vind?
Het is geen huiskat dat er in zit he.
Ik vind het oppervlakte van dit verblijf tamelijk gênant zelfs als je bedenkt dat het pas van 2016 is en hoeveel tijd en geld men er in heeft gestopt. Het is ook totaal niet vooruitgedacht, want misschien voldoet het nu nog wel aan de eisen maar ik heb niet het idee dat men hier over 20 jaar nog jaguars in kan houden. En als je iets nieuws bouwt moet je het volgens mij zo bouwen dat het zo lang mogelijk mee kan. Ik ben ook nog nooit zo boos uit een dierentuin teruggekomen na de eerste keer dat ik dit verblijf zag omdat ik zo teleurgesteld was. Voor kleinere katachtigen zou het overigens wel een top verblijf kunnen zijn.
Ik heb en zal het ook niet zien, maar dit was mijn idee ook.
En dat gaat met het toekomstige leeuwenverblijf niet anders worden.
Ik had dit met het leeuwenverblijf in Antwerpen ook, is heel mooi maar veel te klein. Het gedeelte waar de dromedarissen zitten had hier minstens nog bij gemoeten. Of een andere kleinere kattensoort.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Idd erg klein, dat vond ik ook toen ik het zag. En dan te bedenken dat de verblijven in Chester Zoo twee keer 1200m2 zijn en dat die verblijven uit 1999 komen..

Erg jammer, naar mijn mening horen grote katten niet meer in stadstuinen omdat ze daar er simpelweg geen ruimte voor hebben.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Max »

Limburg vooruit schreef:
17 feb 2021, 14:51
MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 14:47
rick04 schreef:
16 feb 2021, 13:05
Weet iemand wat het oppervlakte is van het Jaguar verblijf van Artis?
Als ik de verblijven vanaf Google Earth op meet kom ik bij de ene kant op ongeveer 270 m2 en de andere kant op ongeveer 200 m2.
Je bent me voor, ben ik nu de enige die deze oppervlakte maar net voldoende vind?
Het is geen huiskat dat er in zit he.
Klopt helemaal, er is in mijn ogen te veel ruimte aan onnodige bezoekers paden opgegaan.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:04
naar mijn mening horen grote katten niet meer in stadstuinen omdat ze daar er simpelweg geen ruimte voor hebben.
Niet helemaal met je eens. Naar mijn mening kunnen grote katten (en andere grote dieren) prima in een stadstuin, alleen moet die tuin er dan wel de ruimte voor hebben om een groot genoeg verblijf voor te kunnen en willen bouwen. Gelukkig heeft Artis met het nieuwe olifantenverblijf laten zien dat ze dat ook echt wel willen en kunnen doen, maar dat het alleen tijd en geld kost.
Max schreef:
17 feb 2021, 17:07
Klopt helemaal, er is in mijn ogen te veel ruimte aan onnodige bezoekers paden opgegaan.
Ja inderdaad. Al die paden er tussen en overheen hadden om mij ook niet gehoeven.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:04
Idd erg klein, dat vond ik ook toen ik het zag. En dan te bedenken dat de verblijven in Chester Zoo twee keer 1200m2 zijn en dat die verblijven uit 1999 komen..

Erg jammer, naar mijn mening horen grote katten niet meer in stadstuinen omdat ze daar er simpelweg geen ruimte voor hebben.
Toen ik het zag, vond ik toch dat er voldoende ruimte was om deze verblijven groter te maken.

Nu, in de toekomst uitermate geschikt voor ocelot of margay (mits wat herinrichten).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 17:32
rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:04
naar mijn mening horen grote katten niet meer in stadstuinen omdat ze daar er simpelweg geen ruimte voor hebben.
Niet helemaal met je eens. Naar mijn mening kunnen grote katten (en andere grote dieren) prima in een stadstuin, alleen moet die tuin er dan wel de ruimte voor hebben om een groot genoeg verblijf voor te kunnen en willen bouwen. Gelukkig heeft Artis met het nieuwe olifantenverblijf laten zien dat ze dat ook echt wel willen en kunnen doen, maar dat het alleen tijd en geld kost.
Het kan wel maar het gebeurt gewoon veel te weinig. Kijk maar naar de Amoerpanters in Antwerpen en Blijdorp, de Leeuwen in Artis en Dresden en de olifanten in Blijdorp. Die zitten allemaal niet heel ruim en er gebeurt gewoon te weinig aan naar mijn mening.

Dat ze geen geld hebben hoeft niet te betekenen dat die dieren in een klein verblijf hoeven te zitten..
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:45
MennoPebesma schreef:
17 feb 2021, 17:32
rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:04
naar mijn mening horen grote katten niet meer in stadstuinen omdat ze daar er simpelweg geen ruimte voor hebben.
Niet helemaal met je eens. Naar mijn mening kunnen grote katten (en andere grote dieren) prima in een stadstuin, alleen moet die tuin er dan wel de ruimte voor hebben om een groot genoeg verblijf voor te kunnen en willen bouwen. Gelukkig heeft Artis met het nieuwe olifantenverblijf laten zien dat ze dat ook echt wel willen en kunnen doen, maar dat het alleen tijd en geld kost.
Het kan wel maar het gebeurt gewoon veel te weinig. Kijk maar naar de Amoerpanters in Antwerpen en Blijdorp, de Leeuwen in Artis en Dresden en de olifanten in Blijdorp. Die zitten allemaal niet heel ruim en er gebeurt gewoon te weinig aan naar mijn mening.

Dat ze geen geld hebben hoeft niet te betekenen dat die dieren in een klein verblijf hoeven te zitten..
Ik vind persoonlijk de tijgers in Blijdorp een groter probleem dan de panters, al vind ik bij die laatste de grote van het verblijf wat moeilijk in te schatten.

Naar mijn mening kunnen grote katachtigen wel in een stadstuin, net als mensapen, zolang ze maar genoeg ruimte tot hun beschikking krijgen. Ik snap eigenlijk ook niet waarom men er toen bij Artis voor gekozen heeft om met de jaguars een extra "grote" diersoort aan de collectie toe te voegen, terwijl een aantal van de soorten die al jaren in de collectie zitten ook al tijden een nieuw verblijf nodig hebben.

Als ik het voor het zeggen had in Artis dan zou ik nu kiezen voor een aantal grotere soorten die ook echt hedendaagse verblijven krijgen die nog jaren mee zouden kunnen en daartussen kleinere soorten die voor iedereen interessant zijn. Daarbij moeten er dan wel lastige keuzes gemaakt worden, maar alle grote soorten die ze nu hebben behouden vind ik niet realistisch. Maak bijvoorbeeld de keus gorilla óf chimpansee, die soorten kunnen allebei goed een nieuw/groter verblijf gebruiken.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:45
Het kan wel maar het gebeurt gewoon veel te weinig. Kijk maar naar de Amoerpanters in Antwerpen en Blijdorp, de Leeuwen in Artis en Dresden en de olifanten in Blijdorp. Die zitten allemaal niet heel ruim en er gebeurt gewoon te weinig aan naar mijn mening.
Ik ken niet elk verblijf wat je hier opnoemt, maar de olifanten in Blijdorp zitten niet heel klein naar mijn idee. Zeker niet als binnenkort die twee olifanten naar Amerika vertrekken. Bij de Amoerpanters in Blijdorp kan ik de grootte niet heel goed inschatten.
rick04 schreef:
17 feb 2021, 17:45
Dat ze geen geld hebben hoeft niet te betekenen dat die dieren in een klein verblijf hoeven te zitten..
Dat ben ik ook zeker met je eens. Korte tijd kan het nog wel en zeker als je er al geld voor spaart vind ik het niet heel erg als ze nog een korte tijd wat kleiner zitten. Maar als er in de korte termijn niet iets groter komt, net zoals bij de leeuwen in Artis, dan kun je ze beter (tijdelijk) weg doen.

Het kan ook zijn dat het soms lang duurt omdat je in stadstuinen vaak te maken hebt met monumenten. Daar mag en kun je niet zomaar iets gaan aanpassen.
Joost schreef:
17 feb 2021, 18:32
Naar mijn mening kunnen grote katachtigen wel in een stadstuin, net als mensapen, zolang ze maar genoeg ruimte tot hun beschikking krijgen. Ik snap eigenlijk ook niet waarom men er toen bij Artis voor gekozen heeft om met de jaguars een extra "grote" diersoort aan de collectie toe te voegen, terwijl een aantal van de soorten die al jaren in de collectie zitten ook al tijden een nieuw verblijf nodig hebben.

Als ik het voor het zeggen had in Artis dan zou ik nu kiezen voor een aantal grotere soorten die ook echt hedendaagse verblijven krijgen die nog jaren mee zouden kunnen en daartussen kleinere soorten die voor iedereen interessant zijn. Daarbij moeten er dan wel lastige keuzes gemaakt worden, maar alle grote soorten die ze nu hebben behouden vind ik niet realistisch. Maak bijvoorbeeld de keus gorilla óf chimpansee, die soorten kunnen allebei goed een nieuw/groter verblijf gebruiken.
Eens.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door aardvarkentje15 »

Een geluk nog dat de olifanten en mogelijk ook de tijgers beide een nieuw verblijf krijgen, (mits dat nog doorgaat). dus het is niet dat ze volledig stil zitten... ;)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door aardvarkentje15 »

Weet iemand waar in keulen de saiga's zaten (totdat de vos ze te pakken kreeg) en wat daar nu zit?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

aardvarkentje15 schreef:
02 mar 2021, 17:50
Weet iemand waar in keulen de saiga's zaten (totdat de vos ze te pakken kreeg) en wat daar nu zit?
Dat perk ligt pakweg tussen het olifantenverblijf en de bavianenrots. Na de dood van de laatste saiga zijn daar Perzische kropgazellen ingekomen, maar ik heb inmiddels begrepen dat die ook alweer weg zijn en dat het verblijf nu bewoond wordt door kraanvogels.

Plaats reactie