Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Osna vond ik enorm gaaf! Vooral de nachtdieren. Zal dit park zeker aanraden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Duco schreef:
20 dec 2021, 11:14
omdat de dierentuinen in Nederland dicht zitten wou ik over de grens bij Duitsland een dierentuin bezoeken, maar welke is het best zoo Osnabrück, Dortmund of Duisburg?
Ik zou absoluut Osnabruck aanraden. Ookal heb ik de tuin pas in zijn vroegere (meer dan 20 jaar geleden) vorm gezien, ze hebben het laatste decennium een stevige inhaalbeweging gemaakt met heel wat nieuwe verblijven. Weinig echte zeldzaamheden op wat knaagdieren na, maar toch ook wel diana meerkat, drill, veelvraat, Mitchie's kuifhert, serval, witkopbuffelwever, woestijnwrattenzwijn, gevlekte hyena,

Dortmund is niet zo'n mooie tuin, wel volledig in het groen. Ideaal op een hete zomerdag. En ideaal voor palmcivetkatten, geelvoetrotskangoeroes, gaurs en zuidelijke oncilla's. Geen toptuin maar je kan je er aardig vermaken.

Duisburg heeft een van de mooiste brilberenverblijven in Europa, een interessante primatencollectie (in een niet zo geweldige setting) en van de drie wellicht ook de meeste zeldzaamheden: fossa, wombat, koala, bruine krooneend, Australische longvis, West-Afrikaanse franjeaap, leeuwmakaak, Tasmaanse buidelduivel, Chinese reuzensalamander, dayallijster, Maleise papegaaiduif, grijsborstparkiet, Congo duiker, votsovotsa, Maleise beermater, Montserrat wielewaal, reuzenrivierotter, Roloway meerkat, laaglandpaca, witkroonmangabey, dwergnijlpaard, wonga duif, grote witneusmeerkat, roze muskaatduif, koritrap en een heleboel in dierentuinen zeldzame vissen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Duisburg is ook echt geweldig inderdaad! Helaas was het tropenhuis laatst wel gesloten ivm corona.

Duco
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 okt 2021, 10:38
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Duco »

het wordt in de kerst vakantie waarschijnlijk, als duitsland niet in lockdown gaat. osna maar duisburg en dortmunt komen later wel

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Vraag 1: Waar kan je de pantanalkas bekijken, ik vind het niet direct terug. Zijn er nog dierenparken met een biotoopkas aan deze prachtige streek gewijd?

Vraag 2: Waarom heeft de Jariboe het nooit goed gedaan in Europa? Is er in Amerika (Zuid of Noord) voldoende populatie om deze prachtige soort terug naar Europa te halen?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
31 dec 2021, 09:27
Vraag 1: Waar kan je de pantanalkas bekijken, ik vind het niet direct terug. Zijn er nog dierenparken met een biotoopkas aan deze prachtige streek gewijd?
Bedoel je een specifieke Pantanalkas of een kas met het thema? Anders heeft Vogelpark Avifauna een geslaagde met o.a. Saffraanvinken, Jacarinagorsjes, Groenwangparkieten, Braziliaanse eenden, Zonnenrallen, Roodkuifkardinalen, Roodkoptroepialen, Braziliaanse tangara's en
Groefsnaveltoekans en Oranje rotshanen in aparte verblijven. Ze hebben ook nog twee andere geslaagde hallen met veel unieke vogels.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
31 dec 2021, 10:15
Limburg vooruit schreef:
31 dec 2021, 09:27
Vraag 1: Waar kan je de pantanalkas bekijken, ik vind het niet direct terug. Zijn er nog dierenparken met een biotoopkas aan deze prachtige streek gewijd?
Bedoel je een specifieke Pantanalkas of een kas met het thema? Anders heeft Vogelpark Avifauna een geslaagde met o.a. Saffraanvinken, Jacarinagorsjes, Groenwangparkieten, Braziliaanse eenden, Zonnenrallen, Roodkuifkardinalen, Roodkoptroepialen, Braziliaanse tangara's en
Groefsnaveltoekans en Oranje rotshanen in aparte verblijven. Ze hebben ook nog twee andere geslaagde hallen met veel unieke vogels.
Dan zal ik deze voor ogen hebben.
Ik ben echt aan het wachten tot er een park een echte pantanalkas bouwt, dit ecosysteem is uniek en veel te weinig getoond. Net al mangrove bv.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
31 dec 2021, 10:31
rick04 schreef:
31 dec 2021, 10:15
Limburg vooruit schreef:
31 dec 2021, 09:27
Vraag 1: Waar kan je de pantanalkas bekijken, ik vind het niet direct terug. Zijn er nog dierenparken met een biotoopkas aan deze prachtige streek gewijd?
Bedoel je een specifieke Pantanalkas of een kas met het thema? Anders heeft Vogelpark Avifauna een geslaagde met o.a. Saffraanvinken, Jacarinagorsjes, Groenwangparkieten, Braziliaanse eenden, Zonnenrallen, Roodkuifkardinalen, Roodkoptroepialen, Braziliaanse tangara's en
Groefsnaveltoekans en Oranje rotshanen in aparte verblijven. Ze hebben ook nog twee andere geslaagde hallen met veel unieke vogels.
Dan zal ik deze voor ogen hebben.
Ik ben echt aan het wachten tot er een park een echte pantanalkas bouwt, dit ecosysteem is uniek en veel te weinig getoond. Net al mangrove bv.
Zal idd Avifauna zijn, ik kan niet meteen een andere zoo bedenken die dit ecosystem grootschalig heeft uitgewerkt. Daarvoor is het wachten tot 2025, dan kan je naar Zurich: in hun masterplan "Zoo der Zukunft'" staat daar een 11.000 m² en 35m hoge volière aangekondigd met Hyacinth ara's, laaglandtapirs, reuzenmiereneters, reuzenrivierotters, flamingo's en apen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Mooi om weten, hopelijk leest Burger's hier mee.
Een Pantanalkas en een outbackgebied erbij en ik verhuis naar Arnhem denk ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
31 dec 2021, 12:27
Mooi om weten, hopelijk leest Burger's hier mee.
Een Pantanalkas en een outbackgebied erbij en ik verhuis naar Arnhem denk ik.
Outback kan wel vreselijk tegenvallen: je ziet dat werkelijk overal en steeds op dezelfde manier (de befaamde 'rode aarde' die in werkelijkheid < 1% van dat continent uitmaakt - ik heb een Australische correspondent die ik maandelijks 'verblijd' met een foto van een 'Australisch themagebied' uit een Europese zoo, hij wordt daar horendol van :D ) en met dezelfde stereotiepe soorten: rode reuzenkangoeroe, emoe en parma wallaby. Je moet al blij zijn met een koala of een buidelduivel want met gevlekte miereneters en kamstaartbuidelratten lijkt het niet op te schieten.
Dit alles afgewerkt met de tradtionele aboriginalschilderingen en irritante didgeridoo-achtergrondgeluiden.

Op vogelgebied is het al helemaal armoe troef: er lijkt mij weinig nieuwe soorten te komen (mss op de jufferduiven na, maar de meeste nieuwkomers zijn eerder eilandsoorten dan echt Australisch), het draait veelal om dezelfde: wat kaketoes, veel diamantduiven, wat kroonduiven, emoes, enkele zaadeters, zwarte zwanen en daarmee hebben we het meestal wel gehad. Ik zie tegenwoordig al nieuwe Australische themagebieden openen met grasparkieten... Ik ben in PL al heel blij met de witwangreigers (in de mooie moerasvolière).

Geen idee waaraan dit precies ligt, er zijn spectaculaire vogelsoorten genoeg: mindere interesse in de dierentuinwereld, of het protectionisme van de Australische wetgeving?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Waar is de kortste dierentuin (vanuit Belgisch Limburg) waar je de 3 mensapen kan bekijken (alle 4 mag ook).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1568
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
16 jan 2022, 20:50
Waar is de kortste dierentuin (vanuit Belgisch Limburg) waar je de 3 mensapen kan bekijken (alle 4 mag ook).
Ik denk dat Keulen of Wuppertal dan het minst veraf gaan zijn. Beide hebben gorilla, orang-oetan en bonobo.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
16 jan 2022, 20:59
Limburg vooruit schreef:
16 jan 2022, 20:50
Waar is de kortste dierentuin (vanuit Belgisch Limburg) waar je de 3 mensapen kan bekijken (alle 4 mag ook).
Ik denk dat Keulen of Wuppertal dan het minst veraf gaan zijn. Beide hebben gorilla, orang-oetan en bonobo.
Bedankt voor het snelle antwoord
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

In welke periode had Ouwehands Kleine mantelmeeuwen? Deze zaten toch in het WAD?
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

In 2001 en 2007 zijn er in totaal 3.4 zeekoeien uit Guyane gehaald. Ik veronderstel dat deze wildvang waren.

Is er in Zuid Amerika opvang voor zeekoeien waar er eventueel gehaald kunnen worden. De populatie in Europa is intussen mooi, maar nog steeds gevoelig voor incest.

Hoe zit dit trouwens voor andere soorten zoals wolapen, sakis,...

Ik heb geen idee hoe opvang in deze regio geregeld is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Voordat ze eventueel dieren importeren moeten er eerst meer holders bij gaan komen.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
19 jan 2022, 15:42
Voordat ze eventueel dieren importeren moeten er eerst meer holders bij gaan komen.
Er zou een wachtlijst zijn dacht ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2433
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
19 jan 2022, 16:26
rick04 schreef:
19 jan 2022, 15:42
Voordat ze eventueel dieren importeren moeten er eerst meer holders bij gaan komen.
Er zou een wachtlijst zijn dacht ik.
Misschien voor een kweekgroepje, maar er is in ieder geval vraag naar huisvesting voor mannengroepjes.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
19 jan 2022, 17:50
Limburg vooruit schreef:
19 jan 2022, 16:26
rick04 schreef:
19 jan 2022, 15:42
Voordat ze eventueel dieren importeren moeten er eerst meer holders bij gaan komen.
Er zou een wachtlijst zijn dacht ik.
Misschien voor een kweekgroepje, maar er is in ieder geval vraag naar huisvesting voor mannengroepjes.
Beauval heeft momenteel 7 mannen zitten, misschien Antwerpen in het oude dolfinarium. Het zou mooi zijn, de pompen staan er en die bak is ruim groot genoeg voor enkele zeekoeien.

Had een van de parken uit de libemagroep ook geen zeekoeien op de planning staan. En in Tsjechië ook een park, weet alleen niet meer welk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1568
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
19 jan 2022, 18:12
rick04 schreef:
19 jan 2022, 17:50
Limburg vooruit schreef:
19 jan 2022, 16:26
rick04 schreef:
19 jan 2022, 15:42
Voordat ze eventueel dieren importeren moeten er eerst meer holders bij gaan komen.
Er zou een wachtlijst zijn dacht ik.
Misschien voor een kweekgroepje, maar er is in ieder geval vraag naar huisvesting voor mannengroepjes.
Beauval heeft momenteel 7 mannen zitten, misschien Antwerpen in het oude dolfinarium. Het zou mooi zijn, de pompen staan er en die bak is ruim groot genoeg voor enkele zeekoeien.

Had een van de parken uit de libemagroep ook geen zeekoeien op de planning staan. En in Tsjechië ook een park, weet alleen niet meer welk.
Binnenkort gaat Duisburg er alvast krijgen, en waarschijnlijk heeft Pairi Daiza ze ook op het verlanglijstje staan voor de toekomstige serre.

Plaats reactie