Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Ik heb er ervaring mee, net als Merel, Koolmees, Turkse tortel, Huis- en Ringmus en Winterkoning in een tuin van ongeveer 60-80m2 met o.a. Klimop, Liguster en een Coniferen haag in het bruisend centrum van een flink dorp. Zijn leuke beestjes!
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Deze laatste soorten zijn op de merel na niet agressief naar soortgenoten. Elke tuin heeft zijn koppel merels word wel eens gezegd.
Enkele dichte struiken kunnen best meerdere koppels vogeltjes huisvesten. Zeker in een dorp/stad waar voedsel in overvloed is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Zijn zeer leuke vinnige beestjes, wel niet zo aggressief naar de rest toe als bv. roodborst en winkerkonink. En ook mijn pimpelmezen kunnen er wat van, die jagen de grotere koolmezen weg.

In elk geval, mijn tuin meet 40m² en de rest is een beton of landbouwwoestijn. Benieuwd of ze het hier gaan uithouden in het broedseizoen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Een haag is al goed voor een aantal vogeltjes. Het is echt bizar hoeveel biodiversiteit er te vinden valt in een simpele haag in vergelijking met een standaard schutting.
You can find me in the zoo :)

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Heeft er iemand ervaring met dierentuinen in of rond Porto in Portugal? ... :vriendjes:

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Ervaring niet, maar Parque Biológico de Gaia ziet er wel goed uit (https://www.zoochat.com/community/media ... gaia.2250/), Zoo da Maia (https://www.zoochat.com/community/media ... maia.2253/) lijkt me wat minder aantrekkelijk en als je van Sea Lifes houdt (ik persoonlijk niet) dan is er ook nog een Sea Life in Porto (https://www.zoochat.com/community/media ... orto.2251/).
You can find me in the zoo :)

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Niels Grootegans »

De laatste tijd loop ik rond met een kamelenvraag. Er bestaan natuurlijk wilde Bactrische kamelen in de Aziatische (half)woestijn. Maar waartoe behoren de dieren in Europese dierentuin? De Zootierliste schaart ze allemaal onder de gedomesticeerde variant, maar klopt dat echt? Er staat niet eens één ehemalige Haltung van een wilde kameel, en dat lijkt mij toch sterk. Weet iemand misschien hoe het zit?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Niels Grootegans schreef:
15 apr 2021, 18:24
De laatste tijd loop ik rond met een kamelenvraag. Er bestaan natuurlijk wilde Bactrische kamelen in de Aziatische (half)woestijn. Maar waartoe behoren de dieren in Europese dierentuin? De Zootierliste schaart ze allemaal onder de gedomesticeerde variant, maar klopt dat echt? Er staat niet eens één ehemalige Haltung van een wilde kameel, en dat lijkt mij toch sterk. Weet iemand misschien hoe het zit?
Het zit zoals het er staat. De dieren in Europa zijn allemaal van de gedomesticeerde variant, die veel makkelijker te houden is dan de wilde soort. Of er vroeger nooit ééntje is gehouden weet ik niet, maar gezien hun zeldzaamheid en de algemeenheid van de huiskameel zou het mij niet verbazen hoor.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Niels Grootegans »

Oké, bedankt voor de heldere reactie.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft iemand enig idee welke soorten het CBCC in Zutendaal heeft?
Je vind er best weinig van
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Bestaat het nog? Laatste bericht is van 2018.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
28 apr 2021, 17:06
Bestaat het nog? Laatste bericht is van 2018.
Heb precies niks gehoord van een sluiting, waar zijn al die kraanvogels en hokkos dan wel heen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Is de ondersoort van deze Spiegelpauw te bepalen op basis van foto's?

Afbeelding

Ik denk zelf namelijk dat ik deze als Polyplectron bicalcaratum ghigii kan benamen vanwege de blauwe spiegels en geen groene spiegels als bij de Polyplectron bicalcaratum bicalcaratum.

Hoe denken jullie hierover?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
28 apr 2021, 17:06
Bestaat het nog? Laatste bericht is van 2018.
Misschien eens polsen bij vtbKultuur en de wandelclub VWB? Deze bezochten het park in het verleden schijnbaar vaker, en een laatste keer in 2018.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

rick04 schreef:
28 apr 2021, 20:30
Is de ondersoort van deze Spiegelpauw te bepalen op basis van foto's?

Ik denk zelf namelijk dat ik deze als Polyplectron bicalcaratum ghigii kan benamen vanwege de blauwe spiegels en geen groene spiegels als bij de Polyplectron bicalcaratum bicalcaratum.

Hoe denken jullie hierover?
Degelijke info over oa. pauwfazanten kan je opvragen:

http://www.wpa-benelux.info/over-wpa/fo ... anten.html

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

jakidw schreef:
29 apr 2021, 09:49
rick04 schreef:
28 apr 2021, 20:30
Is de ondersoort van deze Spiegelpauw te bepalen op basis van foto's?

Ik denk zelf namelijk dat ik deze als Polyplectron bicalcaratum ghigii kan benamen vanwege de blauwe spiegels en geen groene spiegels als bij de Polyplectron bicalcaratum bicalcaratum.
Hoe denken jullie hierover?
Degelijke info over oa. pauwfazanten kan je opvragen:
http://www.wpa-benelux.info/over-wpa/fo ... anten.html
Dank!


Weet iemand hoeveel Bruine pelikanen Zoo Halle ongeveer heeft en de kweekresultaten?
You can find me in the zoo :)

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Raf »

In dit nieuwsbericht https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/238121 ... tbaan-stil wordt gezegd dat België 3 en Nederland 13 grote dierentuinen heeft. Waar ligt de grens tussen wat ze groot en klein noemen in beide landen? Er zijn in België toch ook dierentuinen die vergelijkbaar zijn met Aquazoo, Dierenrijk etc? Die parken moeten dan toch bij die 3 opgeteld worden om eerlijk te vergelijken?

Het is mijn eerste berichtje hier, hopelijk stel ik de vraag op de juiste plaats...

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

Raf schreef:
19 mei 2021, 23:11
In dit nieuwsbericht https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/238121 ... tbaan-stil wordt gezegd dat België 3 en Nederland 13 grote dierentuinen heeft. Waar ligt de grens tussen wat ze groot en klein noemen in beide landen? Er zijn in België toch ook dierentuinen die vergelijkbaar zijn met Aquazoo, Dierenrijk etc? Die parken moeten dan toch bij die 3 opgeteld worden om eerlijk te vergelijken?

Het is mijn eerste berichtje hier, hopelijk stel ik de vraag op de juiste plaats...
Staat op de goede plaats hoor! De 13 van Nederland komen in ieder geval van het aantal wat lid is van de NVD. Wat ook een enigszins scheve manier is om naar te kijken, aangezien het Dolfinarium tot een tijdje geleden ook lid was, maar kennelijk omdat zij geen lid meer zijn dan ook niet meer tot de "grote" parken horen. En "kleine" parken als Hoenderdaell zitten qua bezoekersaantallen ook helemaal niet zo ver van de onderste regionen van de NVD tuinen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Raf schreef:
19 mei 2021, 23:11
In dit nieuwsbericht https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/238121 ... tbaan-stil wordt gezegd dat België 3 en Nederland 13 grote dierentuinen heeft. Waar ligt de grens tussen wat ze groot en klein noemen in beide landen? Er zijn in België toch ook dierentuinen die vergelijkbaar zijn met Aquazoo, Dierenrijk etc? Die parken moeten dan toch bij die 3 opgeteld worden om eerlijk te vergelijken?

Het is mijn eerste berichtje hier, hopelijk stel ik de vraag op de juiste plaats...
Staat goed ;)

Je zou algauw Olmen bij de grote(re) parken kunnen rekenen in België, of toch minstens met bv. Dierenrijk.
Ik vermoed idd dat zoals Joost schrijft dat ze voor NL gewoon alle tuinen bij de NVD als 'groot' beschouwen.

Ik hou het op journalistengemak.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Raf schreef:
19 mei 2021, 23:11
In dit nieuwsbericht https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/238121 ... tbaan-stil wordt gezegd dat België 3 en Nederland 13 grote dierentuinen heeft. Waar ligt de grens tussen wat ze groot en klein noemen in beide landen? Er zijn in België toch ook dierentuinen die vergelijkbaar zijn met Aquazoo, Dierenrijk etc? Die parken moeten dan toch bij die 3 opgeteld worden om eerlijk te vergelijken?

Het is mijn eerste berichtje hier, hopelijk stel ik de vraag op de juiste plaats...
Waarschijnlijk is het zoals Apenarend zegt inderdaad gewoon een kwestie van gemak; het begrip 'grote dierentuin' is dan ook wat te vaag om concreet te gaan begrenzen.

Persoonlijk heb ik sterk de neiging om naast de KMDA-parken en Pairi Daiza (die met z'n drieën sowieso de leiders van de sector zijn binnen België) ook Monde Sauvage en Pakawi Park onder de grotere dierentuinen van België te rekenen, gezien die laatste twee zich naar mijn idee zeker wel kunnen meten met de kleinere tuinen die tot de NVD behoren.

Wat Nederland betreft kan ik me an sich wel vinden in de conventie dat men lidmaatschap bij de NVD gebruikt als een soort keurmerk om een park al dan niet als grotere dierentuin te beschouwen, ook al bewijzen voorbeelden als het Dolfinarium en Hoenderdaell dat dat eigenlijk ook een beetje natte-vingerwerk is.

Plaats reactie