Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoofan »

Waarom moet de man apart kunnen zitten? In bijvoorbeeld Pairi daiza zijn regelmatig jongen en dat levert geen problemen op met de man erbij. Is er apart verblijf voor de man in Keulen waar ze vorig jaar ook een jong hadden?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

JvG schreef:
28 aug 2020, 12:25
Het probleem is dat als ze een man voor een lange tijd willen houden dat ze dan een seperatieperk voor hem moeten hebben vanuit de EAZA/fokprogramma. Bij mijn weten hebben ze dit niet extra gemaakt bij de nieuwbouw van Wildlands. De enige optie nu zou een tijdelijke man op doorreis zijn die in Wildlands een stop maakt en dan de dames kan bezoeken zoals eerder ook is gebeurd in het oude park ;)
Nee klopt er is geen extra separatieverblijf verblijf, binnen is het door middel van hekken wel mogelijk dieren te separeren en dat is gedurende de onrust in de kudde ook regelmatig gebeurd, maar niet ideaal want er is ook maar 1 bad. En om een stier nou de hele dagen daar binnen te houden is ook niet wat je wil, als er nou zo'n publieke stal was geweest zoals bijvoorbeeld in SBB had ik het ook weer wat anders gevonden..
zoofan schreef:
28 aug 2020, 12:31
Waarom moet de man apart kunnen zitten? In bijvoorbeeld Pairi daiza zijn regelmatig jongen en dat levert geen problemen op met de man erbij. Is er apart verblijf voor de man in Keulen waar ze vorig jaar ook een jong hadden?
Dat is ook zo, in Emmen is dat ook jaren goed gegaan, maar ik denk dat het grote verschil wel is dat er in Wildlands 5 potentiële moeders zitten terwijl men (volgens ZTL) in Pairi Daiza en Keulen respectievelijk 1 en 2 dames hebben. Je wil niet alle 5 die dames tegelijk drachtig hebben en als dat gebeurd moeten die dieren natuurlijk ook allemaal uitgeplaatst kunnen worden naar andere dierentuinen, dat lijkt mij een apart separatieverblijf handig om te hebben zodat je meer invloed hebt op welke dieren drachtig zijn etc.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door JvG »

Emmen heeft destijds zelf gecommuniceerd dat ze wel jongen wouden maar het extra verblijf voor een man niet hadden en dat wel een eis van EAZA was. Dat andere parken daar anders meeomgaan en mogelijk alleen een seperatiebinnenverblijf hebben kan altijd. Juliette heeft in Pairi Daiza ook een tijdlang gesepereerd gezeten voor ze naar Beekse Bergen verhuisde. Er is dus wel een mogelijkheid ;)
Enne niet alle jongen hoeven uitgeplaatst te worden in Emmen. Dochters en gecastreerde zonen zouden mogelijk kunnen blijven zolang er genoeg plek is ;)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3457
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
28 aug 2020, 17:44
Emmen heeft destijds zelf gecommuniceerd dat ze wel jongen wouden maar het extra verblijf voor een man niet hadden en dat wel een eis van EAZA was. Dat andere parken daar anders meeomgaan en mogelijk alleen een seperatiebinnenverblijf hebben kan altijd. Juliette heeft in Pairi Daiza ook een tijdlang gesepereerd gezeten voor ze naar Beekse Bergen verhuisde. Er is dus wel een mogelijkheid ;)
Enne niet alle jongen hoeven uitgeplaatst te worden in Emmen. Dochters en gecastreerde zonen zouden mogelijk kunnen blijven zolang er genoeg plek is ;)
Ik meende ooit ergens iets gelezen te hebben dat nijlpaarden niet meer gecastreerd worden omdat dit gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Kan nu alleen niet vinden waar ik dat gelezen heb. :doh:

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3457
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
28 aug 2020, 00:31
Vorig jaar overleed Hasana, het jong dat het overleefde van de laatste geboren tweeling aan een darmverdraaiing (en bleek vervolgens "genderneutraal" te zijn) en daarmee kwam de stand op nog 5 dames te staan.
Ik weet dat er vorig jaar twee vrouwelijke nijlpaarden zijn overleden: Hasana en Saar. Die laatste was op dat moment met haar 32 jaar de oudste van de kudde.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
28 aug 2020, 18:03
Ik meende ooit ergens iets gelezen te hebben dat nijlpaarden niet meer gecastreerd worden omdat dit gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Kan nu alleen niet vinden waar ik dat gelezen heb. :doh:
Dan zou dan iets van de laatste jaren zijn. Aangezien Antwerpen het 8 jaar geleden wel wouden doen bij Lambiki die overleed tijdens de narcose... Emmen zelf heeft het langer geleden ook gedaan

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3457
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
28 aug 2020, 18:12
MennoPebesma schreef:
28 aug 2020, 18:03
Ik meende ooit ergens iets gelezen te hebben dat nijlpaarden niet meer gecastreerd worden omdat dit gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Kan nu alleen niet vinden waar ik dat gelezen heb. :doh:
Dan zou dan iets van de laatste jaren zijn. Aangezien Antwerpen het 8 jaar geleden wel wouden doen bij Lambiki die overleed tijdens de narcose... Emmen zelf heeft het langer geleden ook gedaan
Heb het al gevonden. Had het gelezen op het ZooSite Forum toen ik over nijlpaarden aan het zoeken was, zonder bron overigens dus of het waar is :s . Ging volgens mij ook specifiek over de nijlpaarden van emmen en dat emmen dat dus niet graag meer doet. Het zou hun groeicyclus verstoren waardoor ze op latere leeftijd meer medische zorg nodig hebben.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

JvG schreef:
28 aug 2020, 17:44
Emmen heeft destijds zelf gecommuniceerd dat ze wel jongen wouden maar het extra verblijf voor een man niet hadden en dat wel een eis van EAZA was. Dat andere parken daar anders meeomgaan en mogelijk alleen een seperatiebinnenverblijf hebben kan altijd. Juliette heeft in Pairi Daiza ook een tijdlang gesepereerd gezeten voor ze naar Beekse Bergen verhuisde. Er is dus wel een mogelijkheid ;)
Die Juliette heeft vervolgens in SBB ook vrijwel de volledige 5 jaar dat ze daar zat ook in een apart separatie verblijf gezeten voor ze naar Spanje verhuisde. Overigens loopt de fok in SBB ook niet echt hè? Terwijl ze toch meerdere malen hebben uitgesproken jongen te willen, een aantal jaar geleden in de serie Komt een Aap bij de Dokter werd er gezegd dat ze stiekem hoopte op een jong ondanks de jonge leeftijd van de man, maar ondertussen is daar ook nog steeds niets gebeurd..
JvG schreef:
28 aug 2020, 17:44
Enne niet alle jongen hoeven uitgeplaatst te worden in Emmen. Dochters en gecastreerde zonen zouden mogelijk kunnen blijven zolang er genoeg plek is ;)
Nee dat is ook zo, maar een verzorger vertelde mij in het oude park eens dat ze op dat moment niet fokte, omdat het voor de fokcoördinator moeilijk was om ze ergens kwijt te kunnen, vooral ook omdat het voor veel parken simpelweg te duur is een nijlpaardenverblijf te bouwen en dat er maar beperkt ruimte is in de bestaande parken. Nu is het natuurlijk wel zo dat de groep op dat moment ook nog een stuk groter was dan dat ie nu is, dus heeft men in Emmen zelf inderdaad ook meer ruimte om dieren te behouden.

Zeker buiten is er meer dan genoeg ruimte in Emmen om een grotere groep te huisvesten, maar het binnenverblijf vind ik persoonlijk zo ruim nog niet. Zoals gezegd hadden ze in het oude park op het hoogtepunt 12 dieren en naar de maatstaven van die tijd kon dat ook wel in de stal in het oude park, maar de stal in het nieuwe park is niet perse heel veel groter en als je daar nu 12 dieren in zou houden zou ik het toch behoorlijk aan de krappe kant vinden. Zeker als je bedenkt dat de dieren in Emmen ongeveer 1/3 van het jaar binnen zitten vanwege de temperatuur (als het niet meer is). Persoonlijk heb ik het dan ook altijd jammer gevonden dat men er niet voor gekozen heeft om in Wildlands een flink grotere stal te bouwen om weer een grote groep te kunnen huisvesten, want dat vond ik altijd toch behoorlijk indrukwekkend. Overigens vind ik ook dat men in Wildlands een mooie publieksstal had moeten bouwen voor als de dieren binnen zitten, want dat beton haalt je toch een beetje uit die mooi gethematiseerde wereld waar je verder in loopt ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Dat is wel jammer van Wildlands ja, terwijl SBB en Keulen zo'n prachtig binnenverblijf hebben...
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
28 aug 2020, 18:36
Dat is wel jammer van Wildlands ja, terwijl SBB en Keulen zo'n prachtig binnenverblijf hebben...
Precies, dat had in Emmen echt niet misstaan, zeker als je ziet hoe gedetailleerd ze andere dingen daar afwerken.. Maar ik begrijp wel dat nu ze het financieel zwaarder hebben zo'n binnenverblijf niet meteen het eerste is waar je zoveel geld aan uit gaat geven ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Weet iemand welke vissen er los zwemmen in jungola in Wildlands en de Bush en Mangrove in Burgers Zoo?
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2840
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
28 sep 2020, 12:49
Weet iemand welke vissen er los zwemmen in jungola in Wildlands en de Bush en Mangrove in Burgers Zoo?
Wat betreft Jungola weet ik de volgende, maar dit is lang niet compleet:
Aquarium vlindertempel
Zoenvis, Schuttersvis, Haaivinbarbelen, Purperkopbarbelen, Groene zwaarddrager, Panamese harnas meerval, Geelbuikcichlide, Zwartebandcichlide, Citroencichlide, Vuurkeelcichlide, Quetzalcichlide, Clownbotia, Ayamaru-regenboogvis, Steenkruiper, Kegelvlekbarbeel, Prachtbarbeel.

Krokodillen
Groene zwaarddragers, harnasmeervallen, roodkeelcichlides, parelmoercichlides en geelbuikcichlides

Waterpartij bij de ringstaartmaki's
(Hier stoomt nieuw (koud) water de kas in en dus zitten daar nu vissen die tegen koud water kunnen, die eerst bij de Chinese alligators zaten)
Chinese danio's, Siamese algeneters, paradijsvissen en Chinese zuigkarpers

Rimbula river
Tanganyikacichlide, Langvintilapia, Zebracichlide en diverse guppy's en andere cichlides.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2429
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

In dat artikel over de ijsbeer van AquaZoo staat dat het verblijf aan de richtlijnen van de EAZA voldoet, waar kan je deze richtlijnen vinden?
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Ik neem aan dat dit gaat over de EAZA Ursid husbandry guidelines (2007), maar hoe je daar aan kan geraken weet ik niet.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
07 okt 2020, 14:33
Ik neem aan dat dit gaat over de EAZA Ursid husbandry guidelines (2007), maar hoe je daar aan kan geraken weet ik niet.
Tot mijn verwondering idd niet makkelijk te vinden.

Ik vond wel deze uit Australië.

https://www.bing.com/search?form=MOZLBR ... andry+bear
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3457
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Ik kwam op ZooChat een topic tegen over nevelpanters met een lijst van de huidige populatie in dierentuinen. Die van Nederland en België waren niet compleet dus ben ik wat gaan zoeken. Tot nu toe kwam ik op dit:

Nederland
Ouwehands Dierenpark
1.0 Rama 00-00-00
0.1 Hyma 00-00-15
0.1 Janti 00-00-15
0.1 (Rama x Janti) (Ouwehands Dierenpark) 21-03-19

Dierenpark Zie-Zoo
1.0 Suran 00-00-00
1.0 Langan 00-00-00

België
Pairi Daiza
1.0 Django (Kachim x Yelita) (Zoo Dortmund) 09-03-15
0.1 Shane 00-00-00

Pakawi Park
Over de nevelpanters van Pakawi Park is vrijwel niets te vinden.


Is er hier iemand die aanvullingen heeft voor dit lijstje?

Dier
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 298
Lid geworden op: 01 okt 2016, 04:21
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dier »

De nevelpanters in Pakawi Park heten mannetje Misty en vrouwtje Foggy. 2 van hun welpjes hebben nog lang in het park verbleven maar zijn nu al een tijd weg en die heetten vrouwtje Paris en mannetje Pepper.

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Waarschijnlijk moet 'k volgende week werkgerelateerd in Malmö, Zweden, zijn ... weet iemand daar een mooie ZOO, die ook dit seizoen de moeite is? :google:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Er is een natuurhistorisch museum en een reptielentuin, met elk een behoorlijk aantal soorten.

Maar afhankelijk van jouw transportmogelijkheden zou ik altijd Kopenhagen Zoo aanraden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Nu er in een ander topic over dromen gesproken word.
Zijn er diersoorten in de andere continenten waar er een goede populatie van is die je graag in Europa zou zien?
Haalbare soorten dus, ik zou graag terug neusapen zien, ze zijn in het verleden succesvol gehouden en gekweekt. Apenheul heeft gewoon pech gehad denk ik.

Wie weet nog soorten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie