Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Gaffelbokken uit Amerika, nog een paar leuke pinguïnsoorten, zeeotters, Californische condors.. dat soort dieren..
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Gaffelbokken hebben problemen met te hoge vochtigheid, neusapen hebben
het lastig met hun voeding en de Condors hebben helaas een absoluut exportverbod. Zeeotters zijn helaas te duur door de koeling voor veel parken en de huidige penguinsoorten die koeling nodig hebben hebben nu al geen enorme populaties, ik zie de macaronis zelfs verdwijnen op korte termijn ten voordele van de rotspinguins.

Als we volledig realistisch kijken is het uitbreiden van de populatie dwergpinguïns iets waar ik op hoop. Een uitbreiding van de populatie doucs en harpijen moet ook wel lukken. De komst van nieuwe sifaka’s is ook mooi natuurlijk, en misschien een extra bedreigde klauwapensoort zou ook fijn zijn. Verder hoop ik vooral op import van schubdieren, of deze nu uit Azië of de VS komen (dat laatste gaat nu niet gebeuren maar een beetje dromen mag).

Verder niet echt soorten die er nog niet zijn, maar voor een aantal soorten zou ik graag deftige kweekprogramma’s zien. Met name voor veel vissen. Kaphamerhaai en diverse (zoetwater)roggen, maar ook meer bedreigde cichliden en L-nummers. Veel soorten vindt je nu al terug in de private sector, maar genetische toekomst is daar vaak ver te zoeken. Ook een aantal regenboogvissen zijn bedreigd en soms zelfs al aanwezig, gewoon een kwestie van wat management.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Hoeveel grizzly- en Kodiakberen zitten er in Amerika?
Genoeg om een sub-populatie in Europa op te starten?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
01 jan 2021, 08:33
Hoeveel grizzly- en Kodiakberen zitten er in Amerika?
Genoeg om een sub-populatie in Europa op te starten?
In principe zijn die grotendeels gesteriliseerd/gecastreerd, net zoals met zeeotters. Komt omdat het bijna allemaal geredde dieren zijn in combinatie met wat verouderde wetgeving daarrond die dat verplicht.

Ik zou zelf liever een uitgebreider kweekprogramma voor de Europese voor als de toevoer van geredde dieren ooit stopt. Verder zijn ze ook aan het kijken voor een kweekprogramma van Ussuri-Aziatische zwarte beren, die kunnen wel tegen wat koude dus opzich een mogelijke vervanger voor een aantal bruine beren. Verder hoop ik vooral op verdere import van Maleise beren, en het vertrek van de lippenberen naar de VS (wat brilberen in de plaats zou dan wel mooi zijn voor vers bloed).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
01 jan 2021, 09:31
Limburg vooruit schreef:
01 jan 2021, 08:33
Hoeveel grizzly- en Kodiakberen zitten er in Amerika?
Genoeg om een sub-populatie in Europa op te starten?
In principe zijn die grotendeels gesteriliseerd/gecastreerd, net zoals met zeeotters. Komt omdat het bijna allemaal geredde dieren zijn in combinatie met wat verouderde wetgeving daarrond die dat verplicht.

Ik zou zelf liever een uitgebreider kweekprogramma voor de Europese voor als de toevoer van geredde dieren ooit stopt. Verder zijn ze ook aan het kijken voor een kweekprogramma van Ussuri-Aziatische zwarte beren, die kunnen wel tegen wat koude dus opzich een mogelijke vervanger voor een aantal bruine beren. Verder hoop ik vooral op verdere import van Maleise beren, en het vertrek van de lippenberen naar de VS (wat brilberen in de plaats zou dan wel mooi zijn voor vers bloed).
Hier heb je wel een ferm punt, beren zijn nu al moeilijk te plaatsen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Beren horen voor mij bij een dierentuin! Overal zie je nu die "optieker-beren", wel leuk en bedreigd, maar eens een andere soort zou toch ook wel moeten kunnen ... :google:

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

jakidw schreef:
01 jan 2021, 12:06
Beren horen voor mij bij een dierentuin! Overal zie je nu die "optieker-beren", wel leuk en bedreigd, maar eens een andere soort zou toch ook wel moeten kunnen ... :google:
Ik zou 22 parken nu niet echt overal noemen persoonlijk, en ook best mooi gespreid binnen Europa. Mogen er van mij gerust wat meer worden, zeker omdat ze zo mooi combineren met andere soorten. Ik erger mij dan meer aan het aantal ijsberen. Zeker binnen de Benelux enorm veel houders, bijna zo veel als bruine beren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Ik zie het nut niet om een Europese grizzly populatie op te bouwen, tenzij omwille van persoonlijke voorkeur. Ze zijn niet bedreigd en er is veel meer nood aan populaties voor tropische soorten: brilbeer, Kraagbeer en Honingbeer.
Ik zie in Europa de bruine beren liever naar de wildparken, dan komt er wat plaats vrij.
Daarnaast is een populatie ijsberen wel noodzakelijk, wie Europese beren wil houden als grote tuin, zie ik
liever zich daar op focussen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
31 dec 2020, 18:51
Nu er in een ander topic over dromen gesproken word.
Zijn er diersoorten in de andere continenten waar er een goede populatie van is die je graag in Europa zou zien?
Haalbare soorten dus, ik zou graag terug neusapen zien, ze zijn in het verleden succesvol gehouden en gekweekt. Apenheul heeft gewoon pech gehad denk ik.

Wie weet nog soorten.
Klipspringers (niet bedreigd, zou eventueel uit opvang/natuur kunnen komen)
Californische condor (groeiend maar er is al weinig plaats voor grote roofvogels)
zee otter
nachtprimaten (potto, galago's, spookdiertjes, etc.)
bosgems (serow)

Maar ik vrees dat er van alles wat we ontbreken in Europa, elders in de wereld ook geen grote populaties in gevangenschap te vinden zijn. De uitstekende topics op Zoochat, onder North America - General, met een overzicht van de bestaande populaties per diergroep, laten dit toch duidelijk zien.

Het zou dus van private kwekers of uit wildvang/opvang moeten komen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Wildvang ben ik op zich niet tegen, maar onder strikte voorwaarde.

-Er moet met gelijkaardige soorten reeds gekweekt zijn.
-Er kunnen jaarlijks niet meer dan een op voorhand bepaald aantal gevangen worden om de wilde populatie te beschermen
-De weggevangen dieren vormen op die regio een probleem (zie de olifanten)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
02 jan 2021, 11:06
Wildvang ben ik op zich niet tegen, maar onder strikte voorwaarde.

-Er moet met gelijkaardige soorten reeds gekweekt zijn.
-Er kunnen jaarlijks niet meer dan een op voorhand bepaald aantal gevangen worden om de wilde populatie te beschermen
-De weggevangen dieren vormen op die regio een probleem (zie de olifanten)
Akkoord. Het zou ook enkel mogen gebeuren onder toezicht van een instantie die niet tot de dierentuinwereld gebeurd (bv. IUCN), anders dreigt het gevaar dat men de regels maakt voor zichzelf.

Maar ik kan me bv. niet voorstellen dat er in Afrika geen dieren bestaan die gered kunnen worden van markten of bij privéhouders, uit strikken zijn gehaald, geisoleerd zijn in gekapt bos, etc. en die niet elders meer geplaatst kunnen worden. In sommige landen zal er misschien her en der reeds iets als onze wildopvangcentra bestaan. De meesten zullen nu gewoon in kookpotten verdwijnen.

Organisatorisch en qua infrastructuur natuurlijk wel een ander paar mouwen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
02 jan 2021, 10:52
Limburg vooruit schreef:
31 dec 2020, 18:51
Nu er in een ander topic over dromen gesproken word.
Zijn er diersoorten in de andere continenten waar er een goede populatie van is die je graag in Europa zou zien?
Haalbare soorten dus, ik zou graag terug neusapen zien, ze zijn in het verleden succesvol gehouden en gekweekt. Apenheul heeft gewoon pech gehad denk ik.

Wie weet nog soorten.
Klipspringers (niet bedreigd, zou eventueel uit opvang/natuur kunnen komen)
Californische condor (groeiend maar er is al weinig plaats voor grote roofvogels)
zee otter
nachtprimaten (potto, galago's, spookdiertjes, etc.)
bosgems (serow)

Maar ik vrees dat er van alles wat we ontbreken in Europa, elders in de wereld ook geen grote populaties in gevangenschap te vinden zijn. De uitstekende topics op Zoochat, onder North America - General, met een overzicht van de bestaande populaties per diergroep, laten dit toch duidelijk zien.

Het zou dus van private kwekers of uit wildvang/opvang moeten komen.
Hier heb ik toch ook mijn bedenkingen bij. Klipspringers en lori-achtigen zullen concureren met duikers, dwerglori’s en slanke lori’s. En allemaal hebben die eigenlijk nu al nood aan een hoop extra holders. De bosgems is een interessante, maar dan vraag ik me af of deze uiteindelijk niet gaat concurreren met geitachtigen en soortgelijke, waarvan er ook meerdere interessante sporten dreigen te verdwijnen.

Californische condors zou inderdaad niet slecht zijn om een 2de reservepopulatie op te bouwen, maar met de exportwetgeving daar lijkt het me voor Europa beter om te focussen op andere grote roofvogels zoals de harpij, diverse zee-arenden en gieren van de oude wereld (welke veel minder vertegenwoordigd zijn de VS).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
02 jan 2021, 12:21
Apenarend schreef:
02 jan 2021, 10:52
Limburg vooruit schreef:
31 dec 2020, 18:51
Nu er in een ander topic over dromen gesproken word.
Zijn er diersoorten in de andere continenten waar er een goede populatie van is die je graag in Europa zou zien?
Haalbare soorten dus, ik zou graag terug neusapen zien, ze zijn in het verleden succesvol gehouden en gekweekt. Apenheul heeft gewoon pech gehad denk ik.

Wie weet nog soorten.
Klipspringers (niet bedreigd, zou eventueel uit opvang/natuur kunnen komen)
Californische condor (groeiend maar er is al weinig plaats voor grote roofvogels)
zee otter
nachtprimaten (potto, galago's, spookdiertjes, etc.)
bosgems (serow)

Maar ik vrees dat er van alles wat we ontbreken in Europa, elders in de wereld ook geen grote populaties in gevangenschap te vinden zijn. De uitstekende topics op Zoochat, onder North America - General, met een overzicht van de bestaande populaties per diergroep, laten dit toch duidelijk zien.

Het zou dus van private kwekers of uit wildvang/opvang moeten komen.
Hier heb ik toch ook mijn bedenkingen bij. Klipspringers en lori-achtigen zullen concureren met duikers, dwerglori’s en slanke lori’s. En allemaal hebben die eigenlijk nu al nood aan een hoop extra holders. De bosgems is een interessante, maar dan vraag ik me af of deze uiteindelijk niet gaat concurreren met geitachtigen en soortgelijke, waarvan er ook meerdere interessante sporten dreigen te verdwijnen.

Californische condors zou inderdaad niet slecht zijn om een 2de reservepopulatie op te bouwen, maar met de exportwetgeving daar lijkt het me voor Europa beter om te focussen op andere grote roofvogels zoals de harpij, diverse zee-arenden en gieren van de oude wereld (welke veel minder vertegenwoordigd zijn de VS).
Jarne, alles gaat concurreren met de bestaande soorten. De initiële vraag van Limburg Vooruit impliceert dat we het overaanbod aan stokstaarten, katta's, kinderboerderijtjes, lama's, wasberen, bennett kangoeroe's, grasparkieten inruilen tegen nieuwe soorten. Tenminste, zo heb ik nagedacht over zijn vraag :) .

Ik vermeldde specifiek de Californische condor omdat dat een van de weinige grote roofvogelsoorten is waarvoor een actief én succesrijk kweekprogramma bestaat. Uiteraard akkoord met jouw bezwaren hierbij rond export.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Tuurlijk concurreert alles, maar waar je met bijvoorbeeld kangoeroe’s, grote antilopen of lemuren oververtegenwoordigde soorten hebt die je in theorie kan vervangen door andere soorten van die groep, heb je met soorten als lori’s en kleine antilopen dat nu eenmaal niet. Meer soorten van de groepen die omwille van praktische redenen beperkt worden gehouden impliceert automatisch het verdwijnen van andere soorten uit diezelfde groep. Ervanuitgaan dat je een wasbeer door een lori kan vervangen is hetzelfde als ervanuitgaan dat je even een olifant door een serval kan vervangen. En LV vroeg specifiek om een beetje realistisch te zijn, dat is dus ook rekening houden met wat er verdwijnt als iets nieuws komt. Als je het dan prima vindt dat potos ten koste gaan van slanke loris, dan is dat natuurlijk jouw terechte mening.

Als we zo even realistisch nadenken over een aantal van die soorten:
Wasberen —> otters, nertsen, bevers, marmotten, sousliks, ...
bennetwallabies —> diverse andere kleine kangoeroesoorten
Grasparkiet —> parkieten van de nieuwe wereld, zeldzamere rosella-achtigen, ...
Stokstaartjes —> vosmangoest, zebramangoest, koesimanse, misschien ook sociale Eupleridae, sousliks en andere grondeekhoorns?, ...
Katta —> eigenlijk elke lemuur behalve vari’s
Wisent en Amerikaanse steppebizon —> banteng, kafferbuffel, bosbizon
Penseelzwijn —> Chaco- en witbaardpekari, wrattenzwijn, dwergzwijn, baardzwijn, ...
Zwartpuntrifhaai —> kaphamerhaai, zwartpunthaai, zwartneushaai
Indische antilope —> Perzische kropgazelle

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
02 jan 2021, 14:53
Tuurlijk concurreert alles, maar waar je met bijvoorbeeld kangoeroe’s, grote antilopen of lemuren oververtegenwoordigde soorten hebt die je in theorie kan vervangen door andere soorten van die groep, heb je met soorten als lori’s en kleine antilopen dat nu eenmaal niet. Meer soorten van de groepen die omwille van praktische redenen beperkt worden gehouden impliceert automatisch het verdwijnen van andere soorten uit diezelfde groep. Ervanuitgaan dat je een wasbeer door een lori kan vervangen is hetzelfde als ervanuitgaan dat je even een olifant door een serval kan vervangen. En LV vroeg specifiek om een beetje realistisch te zijn, dat is dus ook rekening houden met wat er verdwijnt als iets nieuws komt. Als je het dan prima vindt dat potos ten koste gaan van slanke loris, dan is dat natuurlijk jouw terechte mening.
Mja, ik zie eigenlijk nergens waar ik dat geschreven heb :) en het waren ook maar wat voorbeelden.
Je mag mijn post gerust interpreteren, maar dan eerder (wat betreft de nachtapen) in de richting van nieuwe nocturama, aangezien dit type verblijf een absoluut dieptepunt dreigt te kennen: de twee bij de KMDA zijn verdwenen, dat in PD is geen hoogvlieger, dat in Blijdorp is al langer weg, net als de Jungle by Night in Artis, en met de komst van Wildlands is ook dat van Emmen verdwenen. Rest dus nog Amersfoort en de displays in Burger's (Desert en Ocean).
Als we zo even realistisch nadenken over een aantal van die soorten:
Wasberen —> otters, nertsen, bevers, marmotten, sousliks, ...
bennetwallabies —> diverse andere kleine kangoeroesoorten
Grasparkiet —> parkieten van de nieuwe wereld, zeldzamere rosella-achtigen, ...
Stokstaartjes —> vosmangoest, zebramangoest, koesimanse, misschien ook sociale Eupleridae, sousliks en andere grondeekhoorns?, ...
Katta —> eigenlijk elke lemuur behalve vari’s
Wisent en Amerikaanse steppebizon —> banteng, kafferbuffel, bosbizon
Penseelzwijn —> Chaco- en witbaardpekari, wrattenzwijn, dwergzwijn, baardzwijn, ...
Zwartpuntrifhaai —> kaphamerhaai, zwartpunthaai, zwartneushaai
Indische antilope —> Perzische kropgazelle
De voorbeelden zijn ok maar wel heel beperkt tot het vinden van een vervanger binnen dezelfde familie. Het is nu niet dat het bouwen of ombouwen van een verblijf zo onrealistisch is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
02 jan 2021, 16:48
Als we zo even realistisch nadenken over een aantal van die soorten:
Wasberen —> otters, nertsen, bevers, marmotten, sousliks, ...
bennetwallabies —> diverse andere kleine kangoeroesoorten
Grasparkiet —> parkieten van de nieuwe wereld, zeldzamere rosella-achtigen, ...
Stokstaartjes —> vosmangoest, zebramangoest, koesimanse, misschien ook sociale Eupleridae, sousliks en andere grondeekhoorns?, ...
Katta —> eigenlijk elke lemuur behalve vari’s
Wisent en Amerikaanse steppebizon —> banteng, kafferbuffel, bosbizon
Penseelzwijn —> Chaco- en witbaardpekari, wrattenzwijn, dwergzwijn, baardzwijn, ...
Zwartpuntrifhaai —> kaphamerhaai, zwartpunthaai, zwartneushaai
Indische antilope —> Perzische kropgazelle
De voorbeelden zijn ok maar wel heel beperkt tot het vinden van een vervanger binnen dezelfde familie. Het is nu niet dat het bouwen of ombouwen van een verblijf zo onrealistisch is.
Tuurlijk kan je een individueel verblijf ombouwen, maar het gaat ook om de functie dat een soort vervult. Stokstaartjes zijn bijvoorbeeld een sociale, dagactieve soort die op een klein oppervlakte gaat en zowel makkelijk als goedkoop is te houden. Hierdoor zijn ze een populaire opvulsoort voor grote parken en zelfs een topsoort voor kleine parken. Je kan dat verblijf uiteraard ombouwen voor een bintorung, manoel of lori om een aantal leuke doch onpopulaire kleine soorten te noemen, maar dat kost je inkomsten. Bouw je het om voor zebramangoesten of prariehonden dan is de kans reëel dat dat inkomstenverlies beperkt is (of er zelfs niet is).

Wil je een extreem populaire soort dus op grote schaal wilt vervangen, dan kom je er gewoon niet onder uit dat je op zoek moet gaan naar soorten die een vergelijkbare functie hebben. Je kan hier en daar wel een beetje schuiven, maar niet ad libitum.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Wie kan mij de juiste indeling van ondersoorten van de olifant geven aub?

Ben mijn stamboek aan het aanpassen en zou dit in 1x willen doen naar de huidige ondersoorten. Nu heb ik nog steeds de indeling van zootierliste, maar ik wezet intussen dat er meerdere ondersoorten niet meer geteld worden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
04 feb 2021, 08:06
Wie kan mij de juiste indeling van ondersoorten van de olifant geven aub?

Ben mijn stamboek aan het aanpassen en zou dit in 1x willen doen naar de huidige ondersoorten. Nu heb ik nog steeds de indeling van zootierliste, maar ik wezet intussen dat er meerdere ondersoorten niet meer geteld worden.
Neem eens een kijkje op https://zooelefanten.de/elephantbyplace/ daar staat van iedere olifant precies welke soort en alles ze hebben, waar ze vandaan komen en waar ze gevangen zijn in het wild bij de oude koeien. Zo kan je ook vrij precies zien uit welk gebied de olifant komt.

Ondersoorten Aziatische olifant (Elephas maximus):
- Elephas maximus maximus (Sri Lanka)
- Elephas maximus indicus (India)
- Elephas maximus sumatranus (Sumatra)
- Elephas maximus borneensis (Borneo)

Afrikaanse olifanten (Loxodonta):
- Savanne olifant (Loxodonta africana)
- Bosolifant (Loxodonta cyclotis)

De Bosolifant (Loxodonta cyclotis) heeft geen ondersoorten.

De Savanne olifant (Loxodonta africana) heeft drie ondersoorten:
- Loxodonta africana oxyotis (Midden Afrika)
- Loxodonta africana orleansi (Ethiopië)
- Loxodonta africana africana (Zuidelijk Afrika)
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
04 feb 2021, 08:50
Limburg vooruit schreef:
04 feb 2021, 08:06
Wie kan mij de juiste indeling van ondersoorten van de olifant geven aub?

Ben mijn stamboek aan het aanpassen en zou dit in 1x willen doen naar de huidige ondersoorten. Nu heb ik nog steeds de indeling van zootierliste, maar ik wezet intussen dat er meerdere ondersoorten niet meer geteld worden.
Neem eens een kijkje op https://zooelefanten.de/elephantbyplace/ daar staat van iedere olifant precies welke soort en alles ze hebben, waar ze vandaan komen en waar ze gevangen zijn in het wild bij de oude koeien. Zo kan je ook vrij precies zien uit welk gebied de olifant komt.

Ondersoorten Aziatische olifant (Elephas maximus):
- Elephas maximus maximus (Sri Lanka)
- Elephas maximus indicus (India)
- Elephas maximus sumatranus (Sumatra)
- Elephas maximus borneensis (Borneo)

Afrikaanse olifanten (Loxodonta):
- Savanne olifant (Loxodonta africana)
- Bosolifant (Loxodonta cyclotis)

De Bosolifant (Loxodonta cyclotis) heeft geen ondersoorten.

De Savanne olifant (Loxodonta africana) heeft drie ondersoorten:
- Loxodonta africana oxyotis (Midden Afrika)
- Loxodonta africana orleansi (Ethiopië)
- Loxodonta africana africana (Zuidelijk Afrika)
Bedankt, deze indeling gebruikte ik reeds. Ik dacht dat er tegenwoordig minder ondersoorten erkend werden, ga ik gewoon verder.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
04 feb 2021, 08:53
rick04 schreef:
04 feb 2021, 08:50
Limburg vooruit schreef:
04 feb 2021, 08:06
Wie kan mij de juiste indeling van ondersoorten van de olifant geven aub?

Ben mijn stamboek aan het aanpassen en zou dit in 1x willen doen naar de huidige ondersoorten. Nu heb ik nog steeds de indeling van zootierliste, maar ik wezet intussen dat er meerdere ondersoorten niet meer geteld worden.
Neem eens een kijkje op https://zooelefanten.de/elephantbyplace/ daar staat van iedere olifant precies welke soort en alles ze hebben, waar ze vandaan komen en waar ze gevangen zijn in het wild bij de oude koeien. Zo kan je ook vrij precies zien uit welk gebied de olifant komt.

Ondersoorten Aziatische olifant (Elephas maximus):
- Elephas maximus maximus (Sri Lanka)
- Elephas maximus indicus (India)
- Elephas maximus sumatranus (Sumatra)
- Elephas maximus borneensis (Borneo)

Afrikaanse olifanten (Loxodonta):
- Savanne olifant (Loxodonta africana)
- Bosolifant (Loxodonta cyclotis)

De Bosolifant (Loxodonta cyclotis) heeft geen ondersoorten.

De Savanne olifant (Loxodonta africana) heeft drie ondersoorten:
- Loxodonta africana oxyotis (Midden Afrika)
- Loxodonta africana orleansi (Ethiopië)
- Loxodonta africana africana (Zuidelijk Afrika)
Bedankt, deze indeling gebruikte ik reeds. Ik dacht dat er tegenwoordig minder ondersoorten erkend werden, ga ik gewoon verder.
Bij de Aziatische olifant weet ik dat wel zeker, bij de Afrikaanse niet helemaal..
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie