Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
03 jul 2021, 16:31
Weet iemand of er ergens Gelada's samen zitten met gieren of een andere soort naast de bekende Blijdorp- en Zürich combinatie?
EAZA heeft recent voor de Gelada een BPG (Best Practice Guidelines) gepubliceerd: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... ressed.pdf

Hierin worden ook een aantal soorten genoemd die wel of juist niet combineren met Gelada's. Gieren worden niet genoemd, wel hoornraven.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
03 jul 2021, 16:47
rick04 schreef:
03 jul 2021, 16:31
Weet iemand of er ergens Gelada's samen zitten met gieren of een andere soort naast de bekende Blijdorp- en Zürich combinatie?
Manenschapen in Stuttgart en Rheine. In Magdeburg met steenbokken en blauwvleugelganzen.
Dresden hield ze vroeger ook samen met gieren in de koepelvoliere
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

MennoPebesma schreef:
03 jul 2021, 17:27
rick04 schreef:
03 jul 2021, 16:31
Weet iemand of er ergens Gelada's samen zitten met gieren of een andere soort naast de bekende Blijdorp- en Zürich combinatie?
EAZA heeft recent voor de Gelada een BPG (Best Practice Guidelines) gepubliceerd: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... ressed.pdf

Hierin worden ook een aantal soorten genoemd die wel of juist niet combineren met Gelada's. Gieren worden niet genoemd, wel hoornraven.
Bedankt! Rüppellsgieren staan er in, samen met Maraboes dat ze elkaar gaan concurreren.

Zijn er nog meer van zulke officiële of wettelijke bestanden bekend over de huisvesting in dierentuinen naast de bekenden BPG's?
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:
04 jul 2021, 19:20
MennoPebesma schreef:
03 jul 2021, 17:27
rick04 schreef:
03 jul 2021, 16:31
Weet iemand of er ergens Gelada's samen zitten met gieren of een andere soort naast de bekende Blijdorp- en Zürich combinatie?
EAZA heeft recent voor de Gelada een BPG (Best Practice Guidelines) gepubliceerd: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... ressed.pdf

Hierin worden ook een aantal soorten genoemd die wel of juist niet combineren met Gelada's. Gieren worden niet genoemd, wel hoornraven.
Bedankt! Rüppellsgieren staan er in, samen met Maraboes dat ze elkaar gaan concurreren.

Zijn er nog meer van zulke officiële of wettelijke bestanden bekend over de huisvesting in dierentuinen naast de bekenden BPG's?
Zeker, maar zoals je zelf al aangeeft in je vraag, vnl. voor bekende soorten/taxa's: olifanten, mensapen, etc. Kijk maar eens op de site van eaza.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
04 jul 2021, 19:33
rick04 schreef:
04 jul 2021, 19:20
MennoPebesma schreef:
03 jul 2021, 17:27
rick04 schreef:
03 jul 2021, 16:31
Weet iemand of er ergens Gelada's samen zitten met gieren of een andere soort naast de bekende Blijdorp- en Zürich combinatie?
EAZA heeft recent voor de Gelada een BPG (Best Practice Guidelines) gepubliceerd: https://www.eaza.net/assets/Uploads/CCC ... ressed.pdf

Hierin worden ook een aantal soorten genoemd die wel of juist niet combineren met Gelada's. Gieren worden niet genoemd, wel hoornraven.
Bedankt! Rüppellsgieren staan er in, samen met Maraboes dat ze elkaar gaan concurreren.

Zijn er nog meer van zulke officiële of wettelijke bestanden bekend over de huisvesting in dierentuinen naast de bekenden BPG's?
Zeker, maar zoals je zelf al aangeeft in je vraag, vnl. voor bekende soorten/taxa's: olifanten, mensapen, etc. Kijk maar eens op de site van eaza.
Ook de AZA site bevat een resem guidelines. En als je zoekt vindt je ook wel voor minder bekende soorten guidelines, maar die staan niet in gecombineerde databases

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Oké bedankt!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Iemand een idee welke soort vis dit is? Het zijn de vissen die in AquaZoo bij de Nijlkrokodillen zitten.
Er staat een bordje bij met als soort "Malawi cichlide" met daarbij de volgende Latijnse namen:
Metriaclima lombardoi
Labidochromis caeruleus
Labidochromis sp.
Maar het zou ook best een andere soort kunnen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Catfish »

Het zijn idd cichliden en waarschijnlijk Malawi's, maar niet de soorten die opgelijst zijn.
Moeilijk om op basis van de foto's te bepalen welke soorten het wel zijn.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Catfish schreef:
15 jul 2021, 13:39
Het zijn idd cichliden en waarschijnlijk Malawi's, maar niet de soorten die opgelijst zijn.
Moeilijk om op basis van de foto's te bepalen welke soorten het wel zijn.
Betere foto's gaat hem bijna niet worden, ze zwemmen in AquaZoo bij de krokodillen dus zijn alleen van bovenaf te bekijken.

Ik had deze foto's ook op ZooChat geplaatst. Ook daar werd niet helemaal duidelijk welke soort het zou kunnen zijn, al werden er wel een aantal genoemd die het mogelijk kunnen zijn:
Maylandia sp 'Msobo'
Pseudotropheus cyaneorhabdos
Pseudotropheus johani

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Veel van die soorten fokken onder elkaar dus spreken we misschien beter over Malawi-troepie ... :google:

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Niels Grootegans »

Ik hoop dat ik dit in het juiste topic plaats... Ik heb namelijk een citeerprobleem. Vaak zie ik jullie op ingewikkelde wijze citeren. Dan hakken jullie één bericht in verschillende stukjes, om op elk deel los te kunnen reageren. Of jullie citeren meerdere forumgebruikers in één bericht. Hoe doen jullie dat?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Niels Grootegans schreef:
06 aug 2021, 18:19
Ik hoop dat ik dit in het juiste topic plaats... Ik heb namelijk een citeerprobleem. Vaak zie ik jullie op ingewikkelde wijze citeren. Dan hakken jullie één bericht in verschillende stukjes, om op elk deel los te kunnen reageren. Of jullie citeren meerdere forumgebruikers in één bericht. Hoe doen jullie dat?
Kijk, dat vind ik nu eens een verdomd goeie vraag.

Ik begin met 1 quote, kopieer dan uit andere berichten en zet daar de quote-codes aan het begin en einde bij. Ongetwijfeld kan het anders, beter en eenvoudiger :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

Niels Grootegans schreef:
06 aug 2021, 18:19
Ik hoop dat ik dit in het juiste topic plaats... Ik heb namelijk een citeerprobleem. Vaak zie ik jullie op ingewikkelde wijze citeren. Dan hakken jullie één bericht in verschillende stukjes, om op elk deel los te kunnen reageren. Of jullie citeren meerdere forumgebruikers in één bericht. Hoe doen jullie dat?
Een bericht in meerdere stukjes 'hakken' doe ik op dezelfde manier als Apenarend. Ik citeer eerst het gehele bericht, en op elk stukje waar ik op wil reageren kopieer ik de quote-codes voor en achter. Berichten van verschillende gebruikers citeren is ook niet heel lastig. Op de pagina waar je je reactie typt kun je ook wat verder naar onderen scrollen en daar vind je de voorafgaande berichten van het topic. Net als bij het topicoverzicht staan er daar ook de aanhalingstekens bij om te quoten, en op die manier kun je dus van meerdere gebruikers hun bericht quoten.

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2839
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Joost »

schreef:
06 aug 2021, 18:21
Niels Grootegans schreef:
06 aug 2021, 18:19
Ik hoop dat ik dit in het juiste topic plaats... Ik heb namelijk een citeerprobleem. Vaak zie ik jullie op ingewikkelde wijze citeren. Dan hakken jullie één bericht in verschillende stukjes, om op elk deel los te kunnen reageren. Of jullie citeren meerdere forumgebruikers in één bericht. Hoe doen jullie dat?
Kijk, dat vind ik nu eens een verdomd goeie vraag.

Ik begin met 1 quote, kopieer dan uit andere berichten en zet daar de quote-codes aan het begin en einde bij. Ongetwijfeld kan het anders, beter en eenvoudiger :)
Je kan iemand quoten door rechts bovenin op 'Reply with quote' te klikken. Wanneer ik een bericht in verschillende stukjes knip doe ik dat door eerst op die reply te drukken en vervolgens boven de verschillende stukjes de quote codes te plakken, dus boven ieder stukje staat dan bovenaan de code van quote=Apenarend post_id=96700 etc. en om het af te sluiten staat dan onderaan [/quote] en dan reageer ik op dat stukje en doe ik bij het volgende stukje weer hetzelfde.

Op meerdere mensen reageren in een post kan heel gemakkelijk. Wanneer je in de full editor zit heb je daaronder de eerder verstuurde berichten in dat topic staan, wanneer je bij een van die berichten op het quote tekentje rechtsboven klikt wordt de quote automatisch toegevoegd aan het bericht wat je aan het typen was.

Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk uitleg haha.. Overigens nog een tip: voordat je een bericht met meerdere quotes plaats even de preview checken of het allemaal klopt en er goed uitziet, ik merk dat dat bij mij ook wel eens mis gaat haha.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gorilla Gust »

De wijze hierboven lijkt soms wat omslachtig, maar is in UBB-code (zoals dit forum) inderdaad de juiste wijze. Probeer je het zo eens Niels Grootegans? :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ZooMan »

Dan heb ik ook zo'n vraag :D . Hoe kan je een foto of een nieuwsbericht op het forum plaatsen. Er staat wel afbeelding invoegen en Quote pers maar er komen alleen maar 2 zinnen tussen haken en ik kan tussen die haken blijven klikken met mijn rechtermuisknop om de foto of nieuwsbericht te plaatsen maar er gebeurt helemaal niks :s .

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door MennoPebesma »

ZooMan schreef:
06 aug 2021, 20:58
Dan heb ik ook zo'n vraag :D . Hoe kan je een foto of een nieuwsbericht op het forum plaatsen. Er staat wel afbeelding invoegen en Quote pers maar er komen alleen maar 2 zinnen tussen haken en ik kan tussen die haken blijven klikken met mijn rechtermuisknop om de foto of nieuwsbericht te plaatsen maar er gebeurt helemaal niks :s .
Foto:
Dat ligt er een beetje aan waar je de foto hebt opgeslagen. Hier kun je een aantal topics vinden over het plaatsen van foto's op het forum: viewforum.php?f=77

Nieuwsbericht:
De tekst van het nieuwsbericht plaats je tussen de twee quote pers blokjes. Op deze manier:

Code: Selecteer alles

[Quote_pers]Hier de tekst van het nieuwsbericht plaatsen[/Quote_pers]
Voor berichten van sociale media geldt hetzelfde, maar dan met de quote social knop.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door ZooMan »

MennoPebesma schreef:
06 aug 2021, 21:16
ZooMan schreef:
06 aug 2021, 20:58
Dan heb ik ook zo'n vraag :D . Hoe kan je een foto of een nieuwsbericht op het forum plaatsen. Er staat wel afbeelding invoegen en Quote pers maar er komen alleen maar 2 zinnen tussen haken en ik kan tussen die haken blijven klikken met mijn rechtermuisknop om de foto of nieuwsbericht te plaatsen maar er gebeurt helemaal niks :s .
Foto:
Dat ligt er een beetje aan waar je de foto hebt opgeslagen. Hier kun je een aantal topics vinden over het plaatsen van foto's op het forum: viewforum.php?f=77

Nieuwsbericht:
De tekst van het nieuwsbericht plaats je tussen de twee quote pers blokjes. Op deze manier:

Code: Selecteer alles

[Quote_pers]Hier de tekst van het nieuwsbericht plaatsen[/Quote_pers]
Voor berichten van sociale media geldt hetzelfde, maar dan met de quote social knop.
Bedankt :) :god: !

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Niels Grootegans »

Bedankt voor de citeerhulp allemaal!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
06 aug 2021, 18:56
Niels Grootegans schreef:
06 aug 2021, 18:19
Ik hoop dat ik dit in het juiste topic plaats... Ik heb namelijk een citeerprobleem. Vaak zie ik jullie op ingewikkelde wijze citeren. Dan hakken jullie één bericht in verschillende stukjes, om op elk deel los te kunnen reageren. Of jullie citeren meerdere forumgebruikers in één bericht. Hoe doen jullie dat?
Een bericht in meerdere stukjes 'hakken' doe ik op dezelfde manier als Apenarend. Ik citeer eerst het gehele bericht, en op elk stukje waar ik op wil reageren kopieer ik de quote-codes voor en achter. Berichten van verschillende gebruikers citeren is ook niet heel lastig. Op de pagina waar je je reactie typt kun je ook wat verder naar onderen scrollen en daar vind je de voorafgaande berichten van het topic. Net als bij het topicoverzicht staan er daar ook de aanhalingstekens bij om te quoten, en op die manier kun je dus van meerdere gebruikers hun bericht quoten.

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd :)
Haha, nooit gedacht dat ik het dus juist deed. Ik geef een like aan mezelf :D
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie