Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Het lijkt mij eerder een Aziatische baardvogel, maar welke soort zou ik niet weten. Kan er geen met een witte keel vinden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Psilopogon
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
23 apr 2023, 08:53
Het lijkt mij eerder een Aziatische baardvogel, maar welke soort zou ik niet weten. Kan er geen met een witte keel vinden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Psilopogon
Ik zat ook eerder met een baardvogel in mijn hoofd, maar de soort is me onbekend. Misschien een baardvogel naar eigen zin ingekleurd?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 522
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Asbolus »

Denk zelf dan een Golden-Whiskered Barbet of een soort die we tegenwoordig niet meer leeft?
Uw locale criticus. Moeilijk doen is ook een vak.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door lintworm »

Ik zou hier ook een groene kitta van maken, met wat artistieke vrijheid.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Dankjewel voor alle reacties. Zelf was ik ook al bij de baardvogels uitgekomen, of enkele aanverwante families. Maar geen enkele echte match gevonden.

Zoals Jakedw, Limburg en Lintworm suggereerden, zou het best ook een artistieke inkleuring kunnen zijn, waarbij de artiest ook de kenmerkende pluimpjes op de bek (zeer aanwezig bij de vuurpluimbaardvogel) heeft ingetekend bij een andere soort. De zwarte oogstreep doet dan weer denken aan o.m. een goudnekbaardvogel of idd een groene kitta.

Ik gooi het nog eens op in een internationale databank, wie weet komt daar nog iets uit.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Kan het zijn dat de Vietnamfazant (Lophura hatinhensis) nu bij de Edwardfazant (Lophura edwardsi) word gerekend? Of klopt dit niet?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 522
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Asbolus »

Limburg vooruit schreef:
05 jun 2023, 12:48
Kan het zijn dat de Vietnamfazant (Lophura hatinhensis) nu bij de Edwardfazant (Lophura edwardsi) word gerekend? Of klopt dit niet?
Het is een nogal heen en weer gaande discussie. De ene zegt dat het een aparte soort is, de ander een ondersoort. Ik heb geen zicht op wat de huidige status is van deze discussie en welke overheersende partij de huidige overhand heeft.
Uw locale criticus. Moeilijk doen is ook een vak.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Anubite schreef:
05 jun 2023, 12:52
Limburg vooruit schreef:
05 jun 2023, 12:48
Kan het zijn dat de Vietnamfazant (Lophura hatinhensis) nu bij de Edwardfazant (Lophura edwardsi) word gerekend? Of klopt dit niet?
Het is een nogal heen en weer gaande discussie. De ene zegt dat het een aparte soort is, de ander een ondersoort. Ik heb geen zicht op wat de huidige status is van deze discussie en welke overheersende partij de huidige overhand heeft.
Ik kwam net de vietnamfazant tegen met de wetenschappelijke naam van de Edwardfazant? Vandaar mijn vraag, ze zijn er toch een soepje van aan het maken hoor.

Laast hoorde ik dat er ineens nog maar 2 soorten tijgers zijn, de Bengaalse en de Sumatraanse. Chinese, Siberische en Bengaalse worden nu als 1 soort aanzien.
Bij de luipaarden staat ook zo'n stunt te wachten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
05 jun 2023, 12:52
Limburg vooruit schreef:
05 jun 2023, 12:48
Kan het zijn dat de Vietnamfazant (Lophura hatinhensis) nu bij de Edwardfazant (Lophura edwardsi) word gerekend? Of klopt dit niet?
Het is een nogal heen en weer gaande discussie. De ene zegt dat het een aparte soort is, de ander een ondersoort. Ik heb geen zicht op wat de huidige status is van deze discussie en welke overheersende partij de huidige overhand heeft.
Ik dacht dat de laatste beslechting van die discussie was dat het idd om dezelfde soort zou gaan, Lophura edwardsi. Het onderscheid in kleur van de staart en kuif zou louter te wijten zijn aan inteelt van populaties. Het is dus wellicht zelfs geen ondersoort.

https://www.researchgate.net/publicatio ... alid_taxon
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
05 jun 2023, 12:58
Anubite schreef:
05 jun 2023, 12:52
Limburg vooruit schreef:
05 jun 2023, 12:48
Kan het zijn dat de Vietnamfazant (Lophura hatinhensis) nu bij de Edwardfazant (Lophura edwardsi) word gerekend? Of klopt dit niet?
Het is een nogal heen en weer gaande discussie. De ene zegt dat het een aparte soort is, de ander een ondersoort. Ik heb geen zicht op wat de huidige status is van deze discussie en welke overheersende partij de huidige overhand heeft.
Ik kwam net de vietnamfazant tegen met de wetenschappelijke naam van de Edwardfazant? Vandaar mijn vraag, ze zijn er toch een soepje van aan het maken hoor.
Als ik het goed begrepen heb, is de huidige stand van zaken zo'n beetje dat de vietnamfazant (Lophura hatinhensis) slechts een afwijkende kleurvariant van de edwardsfazant (Lophura edwardsi) zou zijn, dus noch een aparte soort, noch een ondersoort. Lophura hatinhensis bestaat dan technisch gezien niet meer en alle 'vietnamfazanten' vallen dan gewoon onder Lophura edwardsi.
Omgekeerd heeft deze wijziging de laatste jaren tot gevolg gehad dat veel dierentuinen hun edwardsfazanten op bebording en op sociale media zijn beginnen aanduiden als 'vietnamfazanten', wat het inderdaad nogal verwarrend kan maken.
Limburg vooruit schreef:
05 jun 2023, 12:58
Laast hoorde ik dat er ineens nog maar 2 soorten tijgers zijn, de Bengaalse en de Sumatraanse. Chinese, Siberische en Bengaalse worden nu als 1 soort aanzien.
Bij de luipaarden staat ook zo'n stunt te wachten.
Inderdaad. Op basis van bepaalde studies worden soms nog maar twee tijgerondersoorten onderscheiden: een continentale ondersoort (Bengaalse, Kaspische, Siberische, Chinese, Maleise en Indochinese) en een ondersoort van de Soenda-eilanden (Sumatra, Java, Bali). Al is deze indeling iets controversiëler en zijn er nog steeds veel voorstanders (en wetenschappelijke argumenten) voor de 'traditionele' indeling in 9 ondersoorten.

Bij de luipaarden is volgens mij enkele jaren geleden al een revisie van de taxonomie doorgevoerd, die geleid heeft tot een onderscheid in 8 ondersoorten. Dit omvatte onder andere het reduceren van alle Afrikaanse luipaarden tot één ondersoort en het samenvoegen van de amoerpanter en Chinese luipaard.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
05 jun 2023, 14:02
Inderdaad. Op basis van bepaalde studies worden soms nog maar twee tijgerondersoorten onderscheiden: een continentale ondersoort (Bengaalse, Kaspische, Siberische, Chinese, Maleise en Indochinese) en een ondersoort van de Soenda-eilanden (Sumatra, Java, Bali). Al is deze indeling iets controversiëler en zijn er nog steeds veel voorstanders (en wetenschappelijke argumenten) voor de 'traditionele' indeling in 9 ondersoorten.
En dan is er ook nog het intermediair voorstel, om de continentale dan nog op te splitsen in 2 ondersoorten waarbij Kaspische en Siberische tot één ondersoort zouden behoren, en alle andere continentale populaties tot de andere.

Overigens lijkt me de tegenstand bij tijgers ook veel groter omdat het zo'n iconische soort is, en dan laaien emoties al veel sneller op dan bij een tamelijk onbekende soort zoals de Edwards' fazant. Neem daar een hoop overheden, dierenparken en mensen bij die graag iets uniek op hun lijstje willen zetten en objectiviteit vliegt zo de deur uit. Datzelfde is ook bij andere populaire groepen goed merkbaar, zoals orchideeën waar talloze ondersoorten, variëteiten en andere onzin worden gebruikt om simpele kleurslagen binnen zeer variabele soorten aan te duiden. Vroeger was dat overigens nog veel erger, aangezien je toen nog een nieuwe (onder)soort naar jezelf kon vernoemen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
05 jun 2023, 15:21
En dan is er ook nog het intermediair voorstel, om de continentale dan nog op te splitsen in 2 ondersoorten waarbij Kaspische en Siberische tot één ondersoort zouden behoren, en alle andere continentale populaties tot de andere.

Overigens lijkt me de tegenstand bij tijgers ook veel groter omdat het zo'n iconische soort is, en dan laaien emoties al veel sneller op dan bij een tamelijk onbekende soort zoals de Edwards' fazant. Neem daar een hoop overheden, dierenparken en mensen bij die graag iets uniek op hun lijstje willen zetten en objectiviteit vliegt zo de deur uit. Datzelfde is ook bij andere populaire groepen goed merkbaar, zoals orchideeën waar talloze ondersoorten, variëteiten en andere onzin worden gebruikt om simpele kleurslagen binnen zeer variabele soorten aan te duiden. Vroeger was dat overigens nog veel erger, aangezien je toen nog een nieuwe (onder)soort naar jezelf kon vernoemen.
Daar valt zeker veel voor te zeggen. Al had ik wel het idee gekregen dat de tijgerindeling net zo controversieel was omdat de nieuwe classificatie eerder berustte op pragmatische, aan o.a. conservatie gerelateerde argumenten dan omdat de indeling met 9-ondersoorten niet ondersteund zou worden door het genetisch onderzoek. In dat geval lijkt het mij meer een uiting van de discussie rond 'hoe definieer je een soort?', dan om ontegensprekelijk wetenschappelijk onderzoek dat oude inzichten weerlegt, zoals bij de vietnamfazant het geval lijkt.

Ik neem overigens aan dat jij in deze materie meer thuis bent dan ik, dus laat het me weten als ik iets zeg dat niet helemaal klopt of wat kort door de bocht is. :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
05 jun 2023, 16:13
Jarne schreef:
05 jun 2023, 15:21
En dan is er ook nog het intermediair voorstel, om de continentale dan nog op te splitsen in 2 ondersoorten waarbij Kaspische en Siberische tot één ondersoort zouden behoren, en alle andere continentale populaties tot de andere.

Overigens lijkt me de tegenstand bij tijgers ook veel groter omdat het zo'n iconische soort is, en dan laaien emoties al veel sneller op dan bij een tamelijk onbekende soort zoals de Edwards' fazant. Neem daar een hoop overheden, dierenparken en mensen bij die graag iets uniek op hun lijstje willen zetten en objectiviteit vliegt zo de deur uit. Datzelfde is ook bij andere populaire groepen goed merkbaar, zoals orchideeën waar talloze ondersoorten, variëteiten en andere onzin worden gebruikt om simpele kleurslagen binnen zeer variabele soorten aan te duiden. Vroeger was dat overigens nog veel erger, aangezien je toen nog een nieuwe (onder)soort naar jezelf kon vernoemen.
Daar valt zeker veel voor te zeggen. Al had ik wel het idee gekregen dat de tijgerindeling net zo controversieel was omdat de nieuwe classificatie eerder berustte op pragmatische, aan o.a. conservatie gerelateerde argumenten dan omdat de indeling met 9-ondersoorten niet ondersteund zou worden door het genetisch onderzoek. In dat geval lijkt het mij meer een uiting van de discussie rond 'hoe definieer je een soort?', dan om ontegensprekelijk wetenschappelijk onderzoek dat oude inzichten weerlegt, zoals bij de vietnamfazant het geval lijkt.

Ik neem overigens aan dat jij in deze materie meer thuis bent dan ik, dus laat het me weten als ik iets zeg dat niet helemaal klopt of wat kort door de bocht is. :)
Dat bijeenvoegen voor conservatie is inderdaad ook wel een idee dat soms onterecht leidt tot het samenvoegen van populaties die genetisch significant verschillend zijn. In het geval van de tijger is het ook wel zo dat er mogelijk beperkte genetische verschillen zijn tussen de populaties, of die vond recent onderzoek toch terug bij analyse van het geheel genoom. Een groot probleem echter bij recente onderzoeken is dat de meeste tijgerpopulaties last hebben van inteelt, wat hun genetisch materiaal er unieker en uniformer doet uitzien dan het is (als je 2 families mensen in 2 verschillende landen neemt zal je zo ook een significant verschil vinden in genetica, wat niet betekent dat het gemiddelde van de hele populatie ook verschillend is). Als je dan nog een kleine steekproef hebt, worden zo'n effecten alleen maar erger. Zo is slechts één Zuid-Chinese tijger gebruikt in het onderzoek van Liu et al. (2018) en hadden ze maar een steekproef van 32 tijgers in totaal. Als je keer op keer blijft testen kom je ook wel een keer een vals positief uit, hetzelfde probleem dat destijds ook voorkwam met de coronatesten (als hij 5% vals positief geeft, maar 99% niet besmet is zal je uiteindelijk 1 besmette en 4-5 niet besmette mensen aanduiden als besmet).

Wat ook vaak wordt vergeten is dat de tijgers nog niet zo heel lang geleden een gigantische bottleneck hebben doorgemaakt, slechts een dikke 100.000 jaar geleden. Net als cheetah's overigens, die nog veel minder genetisch divers zijn en waarbij het definiëren van ondersoorten nog veel twijfelachtiger is (je kan tussen niet nauw verwante individuen huidtransplantaties doen, zelfs tussen familieleden bij mensen lukt dat niet altijd).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
05 jun 2023, 17:30
Dat bijeenvoegen voor conservatie is inderdaad ook wel een idee dat soms onterecht leidt tot het samenvoegen van populaties die genetisch significant verschillend zijn. In het geval van de tijger is het ook wel zo dat er mogelijk beperkte genetische verschillen zijn tussen de populaties, of die vond recent onderzoek toch terug bij analyse van het geheel genoom. Een groot probleem echter bij recente onderzoeken is dat de meeste tijgerpopulaties last hebben van inteelt, wat hun genetisch materiaal er unieker en uniformer doet uitzien dan het is (als je 2 families mensen in 2 verschillende landen neemt zal je zo ook een significant verschil vinden in genetica, wat niet betekent dat het gemiddelde van de hele populatie ook verschillend is). Als je dan nog een kleine steekproef hebt, worden zo'n effecten alleen maar erger. Zo is slechts één Zuid-Chinese tijger gebruikt in het onderzoek van Liu et al. (2018) en hadden ze maar een steekproef van 32 tijgers in totaal. Als je keer op keer blijft testen kom je ook wel een keer een vals positief uit, hetzelfde probleem dat destijds ook voorkwam met de coronatesten (als hij 5% vals positief geeft, maar 99% niet besmet is zal je uiteindelijk 1 besmette en 4-5 niet besmette mensen aanduiden als besmet).

Wat ook vaak wordt vergeten is dat de tijgers nog niet zo heel lang geleden een gigantische bottleneck hebben doorgemaakt, slechts een dikke 100.000 jaar geleden. Net als cheetah's overigens, die nog veel minder genetisch divers zijn en waarbij het definiëren van ondersoorten nog veel twijfelachtiger is (je kan tussen niet nauw verwante individuen huidtransplantaties doen, zelfs tussen familieleden bij mensen lukt dat niet altijd).
Oké bedankt, dit plaatst de wetenschappelijke achtergrond inderdaad wat meer in perspectief. Het is waarschijnlijk kwestie om een pragmatische middenweg te vinden tussen onnodig kleine populaties uit elkaar willen houden en het risico om bepaalde unieke populaties te verliezen door alles op een hoop te gooien. Misschien kan er met dat idee wel iets voor gezegd worden om de bijvoorbeeld Siberische tijger alsnog als afzonderlijk te beschouwen, maar of het de moeite waard is om pakweg de Chinese, Maleise en Indochinese tijger nog uit elkaar te houden, kan best in vraag gesteld worden.

Waarschijnlijk is dat laatste over de cheeta's ook wel een argument voor het aan de gang zijnde project om Afrikaanse jachtluipaarden uit te zetten in India?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
05 jun 2023, 18:12
Jarne schreef:
05 jun 2023, 17:30
Dat bijeenvoegen voor conservatie is inderdaad ook wel een idee dat soms onterecht leidt tot het samenvoegen van populaties die genetisch significant verschillend zijn. In het geval van de tijger is het ook wel zo dat er mogelijk beperkte genetische verschillen zijn tussen de populaties, of die vond recent onderzoek toch terug bij analyse van het geheel genoom. Een groot probleem echter bij recente onderzoeken is dat de meeste tijgerpopulaties last hebben van inteelt, wat hun genetisch materiaal er unieker en uniformer doet uitzien dan het is (als je 2 families mensen in 2 verschillende landen neemt zal je zo ook een significant verschil vinden in genetica, wat niet betekent dat het gemiddelde van de hele populatie ook verschillend is). Als je dan nog een kleine steekproef hebt, worden zo'n effecten alleen maar erger. Zo is slechts één Zuid-Chinese tijger gebruikt in het onderzoek van Liu et al. (2018) en hadden ze maar een steekproef van 32 tijgers in totaal. Als je keer op keer blijft testen kom je ook wel een keer een vals positief uit, hetzelfde probleem dat destijds ook voorkwam met de coronatesten (als hij 5% vals positief geeft, maar 99% niet besmet is zal je uiteindelijk 1 besmette en 4-5 niet besmette mensen aanduiden als besmet).

Wat ook vaak wordt vergeten is dat de tijgers nog niet zo heel lang geleden een gigantische bottleneck hebben doorgemaakt, slechts een dikke 100.000 jaar geleden. Net als cheetah's overigens, die nog veel minder genetisch divers zijn en waarbij het definiëren van ondersoorten nog veel twijfelachtiger is (je kan tussen niet nauw verwante individuen huidtransplantaties doen, zelfs tussen familieleden bij mensen lukt dat niet altijd).
Oké bedankt, dit plaatst de wetenschappelijke achtergrond inderdaad wat meer in perspectief. Het is waarschijnlijk kwestie om een pragmatische middenweg te vinden tussen onnodig kleine populaties uit elkaar willen houden en het risico om bepaalde unieke populaties te verliezen door alles op een hoop te gooien. Misschien kan er met dat idee wel iets voor gezegd worden om de bijvoorbeeld Siberische tijger alsnog als afzonderlijk te beschouwen, maar of het de moeite waard is om pakweg de Chinese, Maleise en Indochinese tijger nog uit elkaar te houden, kan best in vraag gesteld worden.

Waarschijnlijk is dat laatste over de cheeta's ook wel een argument voor het aan de gang zijnde project om Afrikaanse jachtluipaarden uit te zetten in India?
Gezien de huidige stand van zaken, en het feit dat morfologisch Siberische tijgers toch morfologisch verschillend blijven in dierentuinen, lijkt me die opsplitsing tussen Noordelijke en Zuidelijke inderdaad geen slecht idee. Geografisch is daar ook de sterkste scheiding aanwezig binnen de populaties op het vasteland.

Bij de herintroductie van de cheetah's in Indië denk ik dat ze beter nog even hadden gewacht. Ondanks de zeer lage genetische variatie is er een licht patroon zichtbaar vergelijkbaar met dat van leeuwen: een Zuidelijke en een Noordelijke groep (waarbij de Aziatische dus helemaal niet uniek is). Verder onderzoek aan de hand van museumexemplaren zou moeten uitwijzen of dat verschil schijn is of niet.

Sowieso zou men mogelijks wel beter (deels) dieren van de jubatus populatie in Europese dierentuinen hadden geïmporteerd. Bij veel soorten kan je niet van ondersoorten spreken, maar heb je toch microvariatie in de genetische opmaak tussen locaties (een wintereik hier is anders dan een wintereik in Polen of een wintereik in Zwitserland) die zich uit in zachte gradiënten. Herintroductie vanuit een lokale populatie zorgt daardoor vaak voor net iets beter aangepaste individuen. Vooral bij planten is dit goed merkbaar, zo bloeien geïmporteerde sleedoorns uit Zuid-Europa eigenlijk veel te vroeg ten opzichte van de afhankelijke insecten hier.

Los daarvan is de herintroductie wel in vraag te stellen, aangezien ze hun nog bestaande leeuwenpopulatie niet eens kunnen uitbreiden naar nieuwe gebieden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ben voor een kennis op zoek naar een vijvervis voor een gemengde vijver (koi - goudvis) die de jonge vissen onder controle houd maar de volwassen exemplaren 100% gerust laat. Hij heeft zoveel jonge vissen dat het biologisch evenwicht van de filter het niet meer trekt.

En ik heb zelf niet direct een idee, zonnebaars mag niet meer verkocht worden blijkbaar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 522
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Asbolus »

Limburg vooruit schreef:
13 jun 2023, 06:27
Ik ben voor een kennis op zoek naar een vijvervis voor een gemengde vijver (koi - goudvis) die de jonge vissen onder controle houd maar de volwassen exemplaren 100% gerust laat. Hij heeft zoveel jonge vissen dat het biologisch evenwicht van de filter het niet meer trekt.

En ik heb zelf niet direct een idee, zonnebaars mag niet meer verkocht worden blijkbaar.
In NL nog wel, dus even snel over de grens inkopen :D
En anders wildvang haha.

Maar hoe groot is bv de vijver? Kunnen helaas moeilijk goede aanbevelingen maken op mogelijkheden zonder meer info.
Uw locale criticus. Moeilijk doen is ook een vak.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
13 jun 2023, 08:05
Limburg vooruit schreef:
13 jun 2023, 06:27
Ik ben voor een kennis op zoek naar een vijvervis voor een gemengde vijver (koi - goudvis) die de jonge vissen onder controle houd maar de volwassen exemplaren 100% gerust laat. Hij heeft zoveel jonge vissen dat het biologisch evenwicht van de filter het niet meer trekt.

En ik heb zelf niet direct een idee, zonnebaars mag niet meer verkocht worden blijkbaar.
In NL nog wel, dus even snel over de grens inkopen :D
En anders wildvang haha.

Maar hoe groot is bv de vijver? Kunnen helaas moeilijk goede aanbevelingen maken op mogelijkheden zonder meer info.
Ook in Nederland is er sinds augustus 2020 een algemeen verbod op import, kweek en handel in de soort.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

De vijver is +/-5'000 liter er zitten 3 kois in en veel te veel goudvissen. De vijver groter maken staat daar op de planning, maar dat moet ten voordelen van extra kois en een steur gaan, niet naar nog meer goudvissen.
De volwassen goudvissen weg doen willen de kinderen dan weer niet. Er moet dus een roofvis bij komen die al het broedsel opdineerd maar de grote dieren met rust laat.

En mijn vijver zit ook reeds goed vol met allemaal opvangertjes.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Een gewone baars is misschien een optie afhankelijk van de grootte van de goudvissen

Plaats reactie