Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

Zijn er mensen die toevallig nog foto's hebben van de volgende krokodilachtigen:

Pantserkrokodil (Mecistops sp.)
Nieuw-Guinese krokodil (Crocodylus novaeguinea sensu lato)

Ik ben momenteel een poging aan het doen om voor beide alle exemplaren in Europe op soort te brengen. Voor elke soort ontbreek ik nog beeldmateriaal van exemplaren in deze tuinen:
Pantser https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=3050207
Sosto Zoo
Welt der reptielien-Zoo
Alligator bay
Biotropica (4 al gedetermineerd)
Ostrava Zoo (2 al gedetermineerd)
Zoopark im. A.S.Popova

Nieuw-Guinees https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... rt=3050205
Krokodýlí zoo (1 al gedetermineerd)
Krokodille Zoo (1 al gedetermineerd)
Seelter Reptilienhuus
Welt der Reptilien - Der Zoo

Voor beiden zijn foto's uit het buitenland ook welkom overigens, zeker voor de Nieuw-Guinese.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door aardvarkentje15 »

Is iemand hier bekend met Uilentuin 't hoog? Ik heb het pas ontdekt op internet.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Vraagje.

Ik heb hier een juwel trigon 190 hoekaquarium. Deze is 80 x 80 met gebogen ruit vooraan en 50 hoog. Er zit een verwarming op, led aquariumverlichting en een eheim buitenfilter voor 400 liter.

Ik vind momenteel de vissen voor een aquarium zo pokke duur dat ik aan het overwegen ben om er Axolotls of een waterschildpad (geen grote soort) in te zetten.

Mijn vraag, kan dit, wat moet ik eventueel aanpassen of is het af te raden.

Ik zou wel eventueel mijn planten willen behouden (bij een schildpad wel een probleem denk ik).

Zijn er hier mensen die deze dieren hebben en mij wat advies kunnen geven?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Axolotls zit je misschien met een temperatuurprobleem: tussen 12 en 18 graden C is ideaal.
Als je er meer dan 1 inzet moeten ze wel ongeveer even groot zijn of de kleinste is het eerstvolgende voer van de grootste ... :eten:

Een kleine schildpad, bijvoorbeeld een modderschildpadje (Kinosternon of Sternoterus), is ZOO verschikkelijk vervuilend dat je het met je filter nooit netjes houdt, en de stank moet je er dan maar bijnemen. Tenminste als je het dier, ze zitten best solitair, voldoende van voeding voorziet ... :grr

Met beide soorten beestjes heb ik ervaring...

En die dieren kosten ook geld, kan je beter enkele visjes kopen ...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

jackdw schreef:
23 jan 2022, 13:23
Axolotls zit je misschien met een temperatuurprobleem: tussen 12 en 18 graden C is ideaal.
Als je er meer dan 1 inzet moeten ze wel ongeveer even groot zijn of de kleinste is het eerstvolgende voer van de grootste ... :eten:

Een kleine schildpad, bijvoorbeeld een modderschildpadje (Kinosternon of Sternoterus), is ZOO verschikkelijk vervuilend dat je het met je filter nooit netjes houdt, en de stank moet je er dan maar bijnemen. Tenminste als je het dier, ze zitten best solitair, voldoende van voeding voorziet ... :grr

Met beide soorten beestjes heb ik ervaring...

En die dieren kosten ook geld, kan je beter enkele visjes kopen ...
Dat is een eerlijk antwoord, bedankt.

Dan ga ik me eens bezinnen wat ik ga doen. Toch terug warm water of gooi ik er enkele sluierstaarten in.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Voor sluierstaarten (= goudvissen) is de bak veel te klein.

Als hij in een verwarmde ruimte staat en je niet wil bijverwarmen, doe ik met m'n gupjes, platy's en garnalen ook niet maar haal gemakkelijk temperaturen tussen 23 en 24 graden C, kan je beter bijvoorbeeld Tanichthys albonubes (Chinese danio) houden die makkelijk kunnen zakken tot 18 graden en die kan je in de zomer nog buiten houden ook ...
Brachydanio rerio (zebravisje en varieteiten) hoeven geen extra verwarming en kunnen vanaf ongeveer 18 graden C.

Neocaridina (vuurgarnaaltjes) kunnen ook tegen deze lagere temperaturen en mits er voldoende mos in je bak staat blijven een groot deel van de jongen over!

Hopelijk is het dit jaar wel Limbeurs (eerste zondag van juli)? Kan je al deze schatjes aanschaffen tegen liefhebbersprijzen ... :google:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

jackdw schreef:
23 jan 2022, 18:02
Voor sluierstaarten (= goudvissen) is de bak veel te klein.

Als hij in een verwarmde ruimte staat en je niet wil bijverwarmen, doe ik met m'n gupjes, platy's en garnalen ook niet maar haal gemakkelijk temperaturen tussen 23 en 24 graden C, kan je beter bijvoorbeeld Tanichthys albonubes (Chinese danio) houden die makkelijk kunnen zakken tot 18 graden en die kan je in de zomer nog buiten houden ook ...
Brachydanio rerio (zebravisje en varieteiten) hoeven geen extra verwarming en kunnen vanaf ongeveer 18 graden C.

Neocaridina (vuurgarnaaltjes) kunnen ook tegen deze lagere temperaturen en mits er voldoende mos in je bak staat blijven een groot deel van de jongen over!

Hopelijk is het dit jaar wel Limbeurs (eerste zondag van juli)? Kan je al deze schatjes aanschaffen tegen liefhebbersprijzen ... :google:
Is 190 liter te weinig voor sluierstaarten?

Ik weet niet wat er scheelt, heb het laatste jaar geen geluk met mijn vissen.
Op de Chinese danios na heb ik alle soorten die je noemde gehad.
Vroeger werden mijn danios en neons makkelijk 3-4 jaar, nu nog geen jaar.

Mijn waterwaarden zijn thans goed.

PH 6.6
GH 10
Nitriet nauwelijks
Nitraat -0,3

En dan KH zeer laag, maar dat is van ondergeschikt belang. Met die waterwaarden zou je zonder problemen zalmachtige, danios,... moeten kunnen houden.
Voor levendbarende moet de GH dubbel zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Wellicht te weinig nitraat? Want de waarde die je noemt is niet bevorderlijk voor je waterplanten.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

rick04 schreef:
23 jan 2022, 19:45
Wellicht te weinig nitraat? Want de waarde die je noemt is niet bevorderlijk voor je waterplanten.
Die doen het dan ook minder inderdaad. Enkel de rode crypto moet ik iedere 4 maanden terugsnoeien wegens enorme groei.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Staat jouw aquarium in de huiskamer? Dan zijn er tig veel soorten om in te houden zonder dat je moet bijverwarmen. Niet onbelangrijk in deze tijd met dure energieprijzen.

Zelf vind ik bv. barbelen geweldige vissen, kijk maar eens naar sherrybarbeel of odessabarbeel. De eerste vind je al voor 2.8 euro per stuk, met een school van 10 ben je dus nog geen 30 euro kwijt. Het zijn ook kleine soorten wat ideaal is voor jouw aquarium dat te weinig zwemruimte heeft.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Sherrybarbelen zijn prachtig, deze heb ik in het verleden ook reeds lange tijd gehad.

Ik ga eerst de hele aquarium eens leeg maken en van nieuwe bodem, klei (voor de vallesnerias) en planten voorzien. Deze een maand of 2 laten indraaien en dan de eerste vissen er terug in.

Ik heb nu de laatste tijd al meerdere soorten goeramis gehad, deze leggen meestal binnen het half jaar het loodje. Iemand een tip.

Wil ook 1 koppel rustige maar grotere vissen in de bak.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
23 jan 2022, 20:04
rick04 schreef:
23 jan 2022, 19:45
Wellicht te weinig nitraat? Want de waarde die je noemt is niet bevorderlijk voor je waterplanten.
Die doen het dan ook minder inderdaad. Enkel de rode crypto moet ik iedere 4 maanden terugsnoeien wegens enorme groei.
Rode crypto groeit wel goed ja, maar anderen veel minder. De bestr waarde is 10-30 mg/L, al kan ook dit wisselen per combinatie van planten en vissen.

Voorbeeld uit Diergaarde Blijdorp van de waterkwaliteit in Amazonica. Daar heb ik de waterwaardes gemeten van de vijver met Arapaima's en Arrauschildpadden en de vijver met de Victoria amazonica.
Vissenvijver:
Temp. 27,7°C
PH: 7,5
nH4-nH3: 0,0 - 0,5 mg/L
No2: 0,0 mg/L
No3: 25,0 - 50,0 mg/L

Victoria amazonica vijver:
Temp. 22,4°C
PH: 8,0
nH4-nH3: 0,0 mg/L
No2: 0,0 mg/L
No3: 0,0 - 10,0 mg/L
Po4: 0,25 mg/L

Deze waardes zijn helemaal goed voor de vissen en de planten.
You can find me in the zoo :)

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door jackdw »

Goerami's zwemmen liefst warm genoeg en het aquarium is beter afgesloten met een dekglas ZOOdat de luchttemperatuur boven water voldoende hoog is en er geen te groot verschil is tussen water en lucht ...

Niet alle soorten hebben dezelfde voorkeurstemperatuur!

Ook mag de wateroppervlakte niet volledig zijn dichtgegroeid, liefst niet te veel stroming en geen te drukke visjes als bak-genootjes.

De waterwaarden kunnen wel wat hebben mits de meeste aquariumvissen al generaties gefokt worden in beschermd milieu ... :google:

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Jarne »

jackdw schreef:
24 jan 2022, 10:45
Goerami's zwemmen liefst warm genoeg en het aquarium is beter afgesloten met een dekglas ZOOdat de luchttemperatuur boven water voldoende hoog is en er geen te groot verschil is tussen water en lucht ...

Niet alle soorten hebben dezelfde voorkeurstemperatuur!

Ook mag de wateroppervlakte niet volledig zijn dichtgegroeid, liefst niet te veel stroming en geen te drukke visjes als bak-genootjes.

De waterwaarden kunnen wel wat hebben mits de meeste aquariumvissen al generaties gefokt worden in beschermd milieu ... :google:
Definieer warm genoeg, voor veel goeramis stimuleren warme temperaturen paarmodus. Continu warm is dan noch gezond noch goed voor de rust in de bak.

Qua waterwaarden zijn veel soorten ook juist gevoeliger geworden door generatielange kweek. In het wild ervaren heel wat soorten enorme variaties, dat valt weg in aquaria. Neem daar inteelt bij en je krijgt niet zelden vissen die amper tegen een stootje kunnen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Mijn aquarium staat altijd op 23 graden, in de zomer kan dit wel sterk oplopen omdat wij geen airco hebben.
Ideaal is het niet, maar het heeft 10 jaar goed gegaan.

Ik heb ook al bijna 32 jaar onafgebroken aquarium, maar het is de eerste keer dat ik zo'n problemen heb.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
24 jan 2022, 11:52
Mijn aquarium staat altijd op 23 graden, in de zomer kan dit wel sterk oplopen omdat wij geen airco hebben.
Ideaal is het niet, maar het heeft 10 jaar goed gegaan.

Ik heb ook al bijna 32 jaar onafgebroken aquarium, maar het is de eerste keer dat ik zo'n problemen heb.
Op zich zijn temperatuurschommelingen helemaal geen probleem, dat is in de natuur meestal ook zo.

Goerami's kan je goed samenhouden met barbelen, maar daarbij mag je absoluut niet de fout maken te weinig barbelen te steken: dit zijn scholenvissen: met 2-3 exemplaren, vallen ze andere vissen lastig en goerami's zijn dan heel kwetsbaar omwille van hun vinnen. Je moet jouw barbelen dus houden in een school van 10-15 ex. En daar dan een goeramikoppel bij, die kunnen gerust ook tegen een lagere temperatuur in de winter. Nogmaals, indien jouw bak in een verwarmde woonkamer staat, heeft ie altijd 21 graden. En in de zomer oplopende temperaturen stimuleren inderdaad paargedrag.
Ik heb ook al bijna 32 jaar onafgebroken aquarium, maar het is de eerste keer dat ik zo'n problemen heb.
Ik geloof dat zelfs de meest ervaren aquariumhouders dit om de tien jaar al eens tegenkomen; ge moet u daardoor niet laten ontmoedigen. De bak eens volledig leeghalen, resetten en dan traagjes aanvullen lijkt mij de goede weg.

Damned, telkens ik hierover lees begint het bij mij toch ook weer te kriebelen. Zodra ik zonnepanelen geïnstalleerd heb, lijkt het mij wel doenbaar financieel.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Aan de huidige stroomprijs kost mijn aquarium me ongeveer 35€ per jaar. Dat valt nog mee, mijn vijver kost me hetzelfde en die pomp draait maar 8 maanden per jaar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
24 jan 2022, 15:42
Aan de huidige stroomprijs kost mijn aquarium me ongeveer 35€ per jaar. Dat valt nog mee, mijn vijver kost me hetzelfde en die pomp draait maar 8 maanden per jaar.
Ik weet het maar alle kleintjes samen wegen toch wel wat op het (1 inkomen)budget.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
24 jan 2022, 15:58
Limburg vooruit schreef:
24 jan 2022, 15:42
Aan de huidige stroomprijs kost mijn aquarium me ongeveer 35€ per jaar. Dat valt nog mee, mijn vijver kost me hetzelfde en die pomp draait maar 8 maanden per jaar.
Ik weet het maar alle kleintjes samen wegen toch wel wat op het (1 inkomen)budget.
Dat is inderdaad zo, maar zelfs voor 2verdieners begint het soms moeilijk te worden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Weet iemand waar in 2018 en 2019 de Blauwkroontjes (Loriculus galgulus) hebben gezeten in Burgers Zoo?
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie