Plattegronden in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Edit Gorilla Gust:
Bob plaatste in het Ouwehandstopic de nieuwe plattegrond van het dierenpark, waarna deze sub-discussie tot start kwam. Het originele topic vind u hier terug.



En wederom met een mooie (vertrouwde) tekenstijl, dat waardeer ik wel. De huidige plattegronden die we bijvoorbeeld in de KMDA-tuinen kennen vind ik helaas wat levenloos. Dit soort plattegronden straalt iets uit, het heeft gewoon iets! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark (2011)

Bericht door Gerald »

Mee eens, bijzonder mooi vormgegeven.

Wel leuk om de plattegronden van de diverse tuinen te vergelijken: Apenheul spant de kroon qua eenvoudigheid: sinds vorig jaar slechts wat lijntjes met rondjes en nummertjes. Op de voet gevolgd door die van Blijdorp: beetje summiere plattegrond maar het toont - in tegenstelling tot Apenheul nog wel de contouren van het park. Emmen en Amersfoort zijn eenvoudig maar duidelijk. Maar de "3D" plattegronden van Ouwehands en Artis zijn wat mij betreft dit jaar de mooisten.

:s Misschien kunnen we eens een aparte topic over maken en de plattegronden tonen en zo iedereen laten zien wat een mooie of praktische of wellicht een slechte plattegrond is. Ga ik over nadenken....

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark (2011)

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef: Ga ik over nadenken....
Doe dat! Want bij deze is er een apart topic geopend... :bengeltje:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark (2011)

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:
Gerald schreef: Ga ik over nadenken....
Doe dat! Want bij deze is er een apart topic geopend... :bengeltje:
Ja zeg, ik was nog niet uitgedacht! :cool

Maar goed, wie A zegt kent nog niet het hele alfabet -waar slaat dat nu weer op? - dus ik ga even graven in mijn archiefje.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door black-star »

Als plattegrond om je door de tuin te lijden tijdens je bezoek vind ik hem (ouwehands) niet praktisch.
Voor een dagje uit hou je de plattegrond eigenlijk zo simpel mogelijk.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Het andere uiterste is dit wat Apenheul er tegenwoordig van maakt:

Afbeelding

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door black-star »

Een paar herkennings-plaatjes erbij zou daar weer niet weerstaan.
Dit is dan weer erg eenvoudig.

Jelle

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Jelle »

black-star schreef:Als plattegrond om je door de tuin te lijden tijdens je bezoek vind ik hem (ouwehands) niet praktisch.
Voor een dagje uit hou je de plattegrond eigenlijk zo simpel mogelijk.
Ben ik het helemaal mee eens, maar om het op de site te zien is prachtig, dan krijg je ook een beter beeld waar alle dieren zitten en hoe alles eruit ziet. Bij bijv. Amersfoort, vind ik de plattegrond maar minder; vooral doordat niet duidelijk is waar welke dieren zijn. Aangezien bij bijv. 3: Stad der oudheid staat. Nu weet ik nog niet als NIET vaste bezoekrs welke dieren daar zitten. :, :s

Trebaruna

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Trebaruna »

Ik heb heimwee naar de oude plattegronden met nummertjes, waarmee elke soort aangegeven werd!
Die suffe abstracte dingen waar niet eens elk verblijf ingetekend staat vind ik vreselijk. Als ik bijvoorbeeld voor het eerst in blijdorp zou zijn en met dat plattegrondje van nu de tuin word ingestuurd zou ik bang zijn dat ik wat mis zou lopen.
Vanuit de tuin snap ik het wel. Het is makkelijk, vergt weinig onderhoud, want je hoeft niet een nieuwe plattegrond te laten maken als er een paar soorten van plek wisselen. Maar wat mij betreft mag het terug naar de oude situatie!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Gerald »

@Trebaruna Zoiets als Artis dus: http://www.artis.nl/bezoekersinfo/plattegrond/

De plattegrond die je nin Artis los kunt kopen is een 3D-weergave en die is ook erg duidelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Trebaruna schreef:Die suffe abstracte dingen waar niet eens elk verblijf ingetekend staat vind ik vreselijk. Als ik bijvoorbeeld voor het eerst in blijdorp zou zijn en met dat plattegrondje van nu de tuin word ingestuurd zou ik bang zijn dat ik wat mis zou lopen.
Danku! :bravo:

De oude charmante getekende en haast nostalgische plattegronden stralen gewoon iets uit! De tuin leeft haast voort in tekeningen die op de plattegrond staan. Al kan het zijn dat ik het dan iets te romantisch bekijk. Het is echter een terechte opmerking dat deze plattegronden niet altijd direct, snel of handig in gebruik zijn. Maar je kan wel praktisch alles zien. sommige stukken zie je iets minder goed doordat er een ander hoger gebouw voorstaat getekend (de meeste van die plattegronden, of laat ik zeggen de mooiste, zijn immers getekend vanuit een perspectief.), maar we hebben toch allemaal nog een klein beetje inschattingsvermogen of simpelweg fantasie? Ik kon vroeger (en nu, als ik er de tijd voor durf te nemen) uren op zo een getekende plattegrond turen...

Plattegronden in de stijl van Apenheul, mogen van mij defacto in de vuilnisbak verdwijnen, en voor de huidige versie van de Bljidorp/Planckendael plattegrond voel ik ook weinig. Weliswaar de PLD-versie die in het park terug te vinden is, de versie van de website is namelijk ondertussen verouderd. Op die versie had ik véél minder kritiek.

Het kan zoveel mooier, zowel pretparken als dierenparken tonen dat... Maar goed, dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak, en deels de evolutie naar abstracte moderne zaken waar vooral de snelheid voorop staan? :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Het grote verschil tussen de plattegronden van Artis en Antwerpen zit hem denk ik in de gebruikte kleuren. De grijs-bruin tinten van Antwerpen maakt het voor sommigen mensen wellicht wat onduidelijk. Vermoed ik, want ik vind ze beiden duidelijk genoeg.

Wel wordt het stilletjes aan tijd voor Antwerpen om een vernieuwde plattegrond uit te geven.

vermillio

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door vermillio »

Ik vind de plattegrondjes van de KMDA zeker te weinig voor parken van dat kaliber, zeker dat van Planckendael. De Zoo van Antwerpen laat dan nog op zijn minst de verschillende verblijven zien, terwijl dat Planckendael gewoon de continenten aanduidt met een kleur en dan daarop cijfers met de verschillende soorten.
Toch mogen de beide plattegrondjes anders, zoals die van Artis. Die zijn duidelijk, en toch niet te stijfjes.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door seborga »

Ik vind dat je als dierentuin zijnde gerust geld mag vragen voor een plattegrond zoals sommige al doen. Het komt de kwaliteit ervan alleen maar ten goede, want je ziet duidelijk het verschil tussen parken met gratis plattegronden (Planckendael, Apenheul ...) en parken waar je ervoor moet betalen (Artis).

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

ja ik ben het ook volmondig mee eens met deze stelling al hoop ik toch dat plankendael weer terug kaarten maakt zoals vroeger.... deze vond ik nog de mooiste.

Afbeelding
Afbeelding

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door seborga »

Van waar heb je de bovenste kaart?

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

seborga schreef:Van waar heb je de bovenste kaart?
Goh ja goeie vraag maar denk ofwel van google ofwel van ergens op dit forum hier

Pachyderm

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Pachyderm »

Die bovenste plattegrond is inderdaad de goede oude tijd :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

MikeVand schreef:
seborga schreef:Van waar heb je de bovenste kaart?
Goh ja goeie vraag maar denk ofwel van google ofwel van ergens op dit forum hier
In een ver ver verleden heeft die plattegrond op brebart.be gestaan. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Plattegronden in dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

In een ver ver verleden heeft die plattegrond op brebart.be gestaan. ;)

Bij deze heb ik het terug gevonden het stond op dit oude forum
zie link:
http://www.laafsekikkers.be/archief/vie ... 40b376c05d

Plaats reactie