Witte dieren, inteelt & euthanasiebeleid in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
cat-hater

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door cat-hater »

Voor de liefhebber: lees 'de Harpij' 2012-3, de Zoopinie.. Gaat zijdelings ook over de post van Apenarend.

Kool Thing
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 nov 2010, 10:02

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Kool Thing »

Gerald schreef:Van wanneer is die foto eigenlijk?
14 dagen geleden....

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door seborga »

@Cat-hater: Kunnen we ook als niet dierentuinmedewerker aan een papieren exemplaar van de Harpij raken?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik ben cat-hater niet, maar ik weet wel het antwoord! Je dient dan een extern abonnement te nemen, voor België kost dat € 20,00. ;)

http://www.deharpij.nl/abonnement.htm
Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door cat-hater »

Zo is het.. :-)

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Inteelt- & Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door zoofreak »

Persoonlijk hoop ik dat deze baviaan snel het loodje legt in Emmen
In de Antwerpse zoo zit ook zo'n scharminkel bij de bavianen.
Het kneusje helemaal onderaan de 'pecking order': op van de zenuwen en continu bezaaid met oppervlakkige wonden.
Je zou kunnen euthanaseren, maar je kan er gif op nemen dat vervolgens de op één na laagste in rang de volle lading krijgt. Enzovoort naarmate je onderaan de ladder leden wegneemt.
Zielig, maar 'the way of life', zeker?

Jelle

Re: Inteelt- & Euthanasiebeleid in dierentuinen

Bericht door Jelle »

Ik zou ook niet willen dat mijn oma een spuitje krijgt omdat ze oud is? Waarom moet dat bij een baviaan wel het dier is zoals ik zie gezond en er is geen reden om hem te doden waarom dan doden?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Witte leeuwen... Witte tijgers, in principe blijft het om hetzelfde thema gaan.
En aangezien ik dit niet direct elders kan delen, plaats ik het dus maar hier. ;)

Ik werd vandaag attent gemaakt op een opmerkelijke foto:
http://bhagavanantle.com/images/white_tiger_walk.jpg

Deze is van het Institute of Greatly Endangered and Rare Species in Myrtle Beach, South Carolina (USA), meer informatie op http://bhagavanantle.com/index.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoorro

Dieren met een kleurafwijking.

Bericht door zoorro »

Ik had het idee om een apart topic te openen over dieren met een kleurafwijking die ze ook een naam geven in dierentuinen , maar eigenlijk geen echte soort zijn. Maar dat kan ook hier natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

1 een albino python
2 een granieten python

Copy je dit lijstje mee?

Jasper :3

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Jasper :3 »

Ik heb over witte tijgers toevallig onlangs een artikel geschreven voor mijn blog (ik plan nog een stukje over witte leeuwen te doen):

http://theunofficialzoospot.blogspot.nl/

(wel in het Engels maar het valt vast wel te begrijpen :P )

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Jasper :3 schreef:Ik heb over witte tijgers toevallig onlangs een artikel geschreven voor mijn blog (ik plan nog een stukje over witte leeuwen te doen):

http://theunofficialzoospot.blogspot.nl/

(wel in het Engels maar het valt vast wel te begrijpen :P )
Interessante blog, roept bij mij wel wat vragen op.

Weet jij wat het officiële standpunt van de EAZA in deze materie is? Jij legt de nadruk op deformatie maar er worden natuurlijk ook veel "gezonde" witte tijgers (en leeuwen) geboren. Wat is het percentage gezond/ongezond?

Verder roep jij op om niet naar dierentuinen (en circussen) met witte tijgers en leeuwen te gaan. Wel een grappig standpunt gezien dit forum. Maar ik kom wel naar bijvoorbeeld Ouwehand en Amersfoort en de witte tijgers en leeuwen daar zien er niet alleen prachtig uit maar lijken (voor zover je dat als leek kan bepalen vanaf een afstandje) ook gezond. Weet niet hoe oud de witte tijgers in Amersfoort zijn maar erg jong zijn ze ook niet denk ik. Terwijl Ghandi en Mora in Rhenen beiden van 24 maart 2001 zijn en dus al de middelbare leeftijd hebben bereikt en blijkbaar ook nog gezond zijn. En natuurlijk snap ik ook wel dat ze gekozen zouden kunnen zijn uit een serie minder ongezonde dieren maar toch...

Mensen en dieren. We accepteren blijkbaar wel dat je vele soorten honden, huiskatten, koeien, schapen en andere door mensen gekweekte rassen hebt maar bij de witte tijgers en leeuwen wordt er moeilijk gedaan door sommigen. Terwijl in mijn ogen deze vorm van kweek niet anders is dan het kweken van een nieuwe prijsstier - om maar wat te noemen.

Net als in je blog komt steeds weer het verhaal van inteelt naar boven, maar jij schrijft ook dat de van oorsprong Bengaalse witte tijgers gekruist zijn met Amurtijgers. Dan valt de inteelt wel mee denk ik want dan is er toch "vers" bloed bijgekomen?

Nogmaals: leuke en interessante blog maar het verhaal kent meer kanten...

Jasper :3

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Jasper :3 »

Bedankt.

Ik weet het standpunt van de EAZA zo niet, daar ben ik tijdens mijn "research" ook niet echt tegen aan gelopen.

Ik ken het percentage gezond/ongezond niet, hoewel wel alle witte tijgers (niet zo zeker van witte leeuwen) "cross-eyed" (ofwel scheel) zijn. Deformiteiten komen ook zeer vaak voor, meestal niet zo zichtbaar als op de foto die ik postte, maar er zijn veel parken die hun witte tijgers hebben laten opereren vanwege het slecht functioneren van organen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Ouwehands, maar aangezien ik al jaren niks van jonge witte tijgers in Amersfoort gehoord heb heb ik daar niet zo'n probleem mee.

Ik ben overigens ook tegen sommige rassen als het aankomt op honden en dergelijke. Bijvoorbeeld de mopshond met zijn ademhalingsproblemen.

En dat van dat verse bloed moest uiteindelijk ook weer met inteelt gedaan worden om de dieren "wit te maken". Het witte gen is recessief, dat betekend dat als ze een witte tijger kruizen met een amoertijger deze jongen bruin zullen zijn, pas als deze jongen paren met hun witte ouder dan zullen hun jongen wederom wit zijn.

Als ik een vraag vergeten ben te antwoorden of als je een van mijn antwoorden niet snapt, zeg dan maar ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In de marge ook dit topic even aanhalen, er zijn namelijk nog dieren met een kleurafwijking. En sommige soorten zijn inderdaad 'breed aanvaard' in tegenstelling tot witte leeuwen of tijgers:

Dieren met een kleurafwijking
viewtopic.php?f=94&t=4703
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Ik vraag mij af waarom witte en zwarte damherten, witte bennett wallaby's, korenslangen in al hun kleuren hier bij niemand problemen geeft. Maar een witte leeuw of tijger neemt de plaats in van 'zuivere' dieren??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Ik vraag mij af waarom witte en zwarte damherten, witte bennett wallaby's, korenslangen in al hun kleuren hier bij niemand problemen geeft. Maar een witte leeuw of tijger neemt de plaats in van 'zuivere' dieren??
Ha, ha, en dat "zuivere" dien je ook nog met een flinke korrel zout te nemen.

Maar het klopt wel - was ook de strekking van een deel van mijn opmerkingen hierboven - niemand trekt zich iets van de kleurafwijkingen bij andere dieren aan en ook lijkt bijna niemand zich te storen aan al die verschillende gekweekte rassen.

O, wat zijn die sierduiven mooi. Maar hoe komen die duiven zo? :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:Ik vraag mij af waarom witte en zwarte damherten, witte bennett wallaby's, korenslangen in al hun kleuren hier bij niemand problemen geeft. Maar een witte leeuw of tijger neemt de plaats in van 'zuivere' dieren??
Ha, ha, en dat "zuivere" dien je ook nog met een flinke korrel zout te nemen.

Maar het klopt wel - was ook de strekking van een deel van mijn opmerkingen hierboven - niemand trekt zich iets van de kleurafwijkingen bij andere dieren aan en ook lijkt bijna niemand zich te storen aan al die verschillende gekweekte rassen.

O, wat zijn die sierduiven mooi. Maar hoe komen die duiven zo? :s
Voila, net wat ik wil zeggen. Mij stoort het op zich niet dat die dieren er zijn, zolang ze maar gezond zijn en niet overkweekt. Dat laatste gebeurd met de 'witte' dieren spijtig genoeg wel, maar niet enkele de leeuwen in tijgers. Ook een witte kangoeroe brengt al snel 500 à 1'200 euro op inplaats van 250 à 750 euro voor de natuurkleur.
Wat dacht je van de zwarte panters en jagoears, veel meer waarde dan een gewoon dier. Het vreemde is dat EAZA over de witte wallaby's, de witte damherten en de zwarte panters geen uitgesproken mening heeft. Maar tuinen die lid willen worden mogen geen witte tijgers of leeuwen hebben?!? Terwijl de bestaande leden doen waar ze zin in hebben.
Laat iedere tuin houden wat hij zelf wil, als de dieren zitten in regel van de wet maakt het voor mij niets uit. Al mag die wet Europees gemaakt worden en ook veel strenger dan de huidige Belgische dierentuinwet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jelle

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Jelle »

Witte tijgers zijn helemaal doorgegokt met verschillende tijgersoorten door elkaar daarom worden die gezien als onzuiver en bij andere dieren waar dit niet is gebeurd, niet.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Gerald »

Jelle schreef:Witte tijgers zijn helemaal doorgegokt met verschillende tijgersoorten door elkaar daarom worden die gezien als onzuiver en bij andere dieren waar dit niet is gebeurd, niet.
Hmmm... enig idee hoeveel kattensoorten er in een "rasechte" ragdoll zitten? Ik noem maar een voorbeeldje hoor. :D

zoorro

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door zoorro »

Elke kinderboerderij kan wel een witte wallaby houden of een wit damhert.... de plaatsen voor tijgers zijn echter veel beperkter.
Bij de amerikaanse evenknie van EAZA is het zo dat je witte .... mag houden , maar een even grote ruimte moet voorzien voor zijn natuurkleur tegenhanger.
Ik vind dat geen slechte regel.



Afbeelding
France 736 by belgianchocolate, on Flickr

Le parc des félins.
De enige dierentuin waar ik een eerlijke uitleg gevonden heb over de 'soort'.
Ik weet niet of het goed leesbaar is...
"ze zijn geen ondersoort , ze zijn alleen maar hier voor het plezier van je ogen"
Je moet tegenwoordig witte beesten hebben om commercieel succesvol te zijn.

Waarom leer je de mensen gewoon niet dat die kleur niet hoort of natuurlijk is?

'als' we ervan uitgaan dat een zoo een soort ark van noah is , de dieren ambassadeurs zijn van hun soortgenoten in het wild en ze dienen om bewustzijn te kweken voor het grote publiek....'dan' horen ze niet thuis in een dierentuin. Laat siegfried en roy er maar mee op toernee gaan dan.

Ik heb er geen bezwaar tegen dat kleurafwijkingen bestaan... integendeel. En ze kruisen maar alles wat er te kruisen valt. Maar in een dierentuin vind ik wel dat er degelijke educatie bijhoord en eerlijke informatie. Die ontbreekt vaak. Integendeel , vaak staat er nog iets bij over een sterk bedreigde diersoort. En kranten , die niet beter weten , nemen dit over... tja.

Jelle

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Jelle »

In DierenPark Amersfoort hangt ook een bord waarop staat dat ze een foutje van de natuur zijn.

Plaats reactie