Combinatie-verblijven in zoo's.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Apenarend »

jakdw schreef:
27 jun 2020, 00:10
In Madrid rode bosbuffel met penseelzwijn. Heb er jaren hoornraven bij de gorilla's geweten en ook wisenten met everzwijnen. Rode panda met muntjaks en Indische antilopen.
Is wel 3 jaar geleden dat 'k daar het laatst was ... :lion:
Ok, maar dat lijken mij allemaal normale combinaties groot versus klein, en zoografisch correct.

Maar om pekari's zoografisch samen te houden met andere soorten, lijken me er niet zoveel mogelijkheden buiten de apen- en neusberencombinaties. Zuid/middenamerikaanse herten worden nauwelijks meer gehouden, poema en jagoears zijn om evidente redenen uitgesloten, kleine katten zouden meedogenloos opgejaagd worden. Er zijn geen runderen, neushoorns of andere grote zoogdieren voorhanden, behalve tapir of brilbeer.

Ik ken geen combi van brilbeer met pekari, geen idee waarom. Misschien omdat de peccaries het verblijf van de beren snel naar de vaantjes zouden helpen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Renegade »

Ik heb zoals iemand suggereerde in dit topic eens gekeken op ZTL. Buiten één combinatie met tapirs en eentje met capucijnapen kon ik enkel combinaties met rode en/of witsnuitneusberen vinden. De pekari's in Zie-Zoo zitten wel bij de Zuid-Amerikaanse vlakte maar in een apart verblijf, geloof ik.

Brilberen zijn dan wel grotendeels vegetariër, ze eten ook dierlijk voedsel. Dus ik kan mij wel voorstellen dat als ze de kans zouden zien ze wel een (jonge) pekari zouden durven proberen te pakken. Ik betwijfel ook wel of pekari's zich vriendelijk zouden opstellen naar een beer toe. En ze hebben een behoorlijk venijnig stel tanden in hun bek.

Wat de combinatie met apen betreft: zouden de pekari's de apen niet kunnen aanvallen of bijten als ze zich op de grond begeven? Een pekaribeet zou weleens fataal kunnen zijn voor een aap. Ook het beschadigen van bomen/struiken of klimstructuren door het gegraaf van de pekari's zou misschien een probleem kunnen zijn, al kun je dat natuurlijk altijd deels voorkomen.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Jarne »

Renegade schreef:
27 jun 2020, 12:13
Ik heb zoals iemand suggereerde in dit topic eens gekeken op ZTL. Buiten één combinatie met tapirs en eentje met capucijnapen kon ik enkel combinaties met rode en/of witsnuitneusberen vinden. De pekari's in Zie-Zoo zitten wel bij de Zuid-Amerikaanse vlakte maar in een apart verblijf, geloof ik.

Brilberen zijn dan wel grotendeels vegetariër, ze eten ook dierlijk voedsel. Dus ik kan mij wel voorstellen dat als ze de kans zouden zien ze wel een (jonge) pekari zouden durven proberen te pakken. Ik betwijfel ook wel of pekari's zich vriendelijk zouden opstellen naar een beer toe. En ze hebben een behoorlijk venijnig stel tanden in hun bek.

Wat de combinatie met apen betreft: zouden de pekari's de apen niet kunnen aanvallen of bijten als ze zich op de grond begeven? Een pekaribeet zou weleens fataal kunnen zijn voor een aap. Ook het beschadigen van bomen/struiken of klimstructuren door het gegraaf van de pekari's zou misschien een probleem kunnen zijn, al kun je dat natuurlijk altijd deels voorkomen.
Er zijn altijd bachelorgroepen die je kan gebruiken als jongen een te groot risico zijn. Waar Oberon naartoe is gegaan worden brilberen volgens mij gehouden samen met capybara's (of anders ergens ander in de UK). Dat is natuurlijk wel een heel andere verhaal dan pekari's richting de beren toe, maar toch ook een terrestrisch middelgroot dier.

Okapi27
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 dec 2016, 16:18
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Okapi27 »

Kan een paka samen met een zuidelijke poedoe.
Of wat kan er anders samen bij deze dieren

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Jarne »

Paka kan normaal met klauwapen. In Duisburg zitten ze samen met kaaimanteju's. Zuidelijke poedoe wordt wel eens gecombineerd met soorten zoals nandoe, (kleine) lama-achtigen en reuzenmiereneter.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Renegade »

Ik heb poedoe's ooit ook in een combinatieverblijf gezien met kuifhoenderkoeten. Ik denk dat je poedoe's ook wel eventueel in een volière met vogels kunt houden of samen met (kleinere?) apensoorten.

Zootierliste geeft ook aan dat er in Dortmund een combinatie van poedoe's met capybara's, tapirs, reuzenmiereneters en kuifhoenderkoeten bestaat.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Jarne »

In Aralandia (Zoo Wuppertal) gingen ze normaal poedoe's houden samen met papegaaien en flamingo's dacht ik. Als je zoekt op "AZA ungulate mixed species resources" vindt je ook een lijst van hoefdieren in combinatieverblijven in dierentuinen in de VS.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door ZooMan »

Er is al 3 jaar niets meer gepost in dit topic, maar ik zou het even weer willen ophalen om 2 nogal vreemde combinaties te vermelden die ik afgelopen week zag in 2 dierenparken in Mallorca.

De eerste combinatie, of moet ik zeggen beestenboel, waren 6(!) soorten ara's en een kaketoe gecombineerd met 2 flamingosoorten, zwarte zwanen en een muskuseend bij Marineland Mallorca. Het is zonder twijfel het grootste gemengde verblijf, in termen van aantal soorten, dat ik ooit gezien heb. Dat de inwonende soorten een totaal andere habitat, leefwijze en verspreidingsgebied hebben maakt dit combinatieverblijf nog vele malen vreemder.

De vreemdste mix die ik zag was echter in Safari Zoo Mallorca. Hier werd een ezel samen gehouden met een enkele vrouwelijke Aziatische olifant. Volgens mij deed men dit om de olifant gezelschap te houden, maar of de olifant er echt zo veel aan heeft, daar valt enkel over te gissen :olifant: .
Ik heb al mixen gezien van olifanten met herten en of apen, maar een dier (ten grootte) van een ezel bij een olifant, daar heb ik nog nooit iets over gezien :s

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Apenarend »

ZooMan schreef:
06 jul 2023, 22:38
Er is al 3 jaar niets meer gepost in dit topic, maar ik zou het even weer willen ophalen om 2 nogal vreemde combinaties te vermelden die ik afgelopen week zag in 2 dierenparken in Mallorca.

De eerste combinatie, of moet ik zeggen beestenboel, waren 6(!) soorten ara's en een kaketoe gecombineerd met 2 flamingosoorten, zwarte zwanen en een muskuseend bij Marineland Mallorca. Het is zonder twijfel het grootste gemengde verblijf, in termen van aantal soorten, dat ik ooit gezien heb. Dat de inwonende soorten een totaal andere habitat, leefwijze en verspreidingsgebied hebben maakt dit combinatieverblijf nog vele malen vreemder.

De vreemdste mix die ik zag was echter in Safari Zoo Mallorca. Hier werd een ezel samen gehouden met een enkele vrouwelijke Aziatische olifant. Volgens mij deed men dit om de olifant gezelschap te houden, maar of de olifant er echt zo veel aan heeft, daar valt enkel over te gissen :olifant: .
Ik heb al mixen gezien van olifanten met herten en of apen, maar een dier (ten grootte) van een ezel bij een olifant, daar heb ik nog nooit iets over gezien :s
Ezel-olifant heb ik ook nog nergens gezien :)

Zo'n papegaaienmix helaas wel, maar wellicht niet met zoveel ara soorten. Zag je dan gen hybriden?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door lintworm »

ZooMan schreef:
06 jul 2023, 22:38
Het is zonder twijfel het grootste gemengde verblijf, in termen van aantal soorten, dat ik ooit gezien heb.
Nooit in Antwerpen geweest de afgelopen jaren :google:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Limburg vooruit »

Olifant-ezel enkel in het circus vroeger.
Vele soorten papegaaien samen, vroeger ook in vogelshow. Maar ben ooit in Duitsland in een park geweest met minstens 20 soorten papegaaien, parkieten en kaketoes samen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
06 jul 2023, 22:38
Er is al 3 jaar niets meer gepost in dit topic, maar ik zou het even weer willen ophalen om 2 nogal vreemde combinaties te vermelden die ik afgelopen week zag in 2 dierenparken in Mallorca.

De eerste combinatie, of moet ik zeggen beestenboel, waren 6(!) soorten ara's en een kaketoe gecombineerd met 2 flamingosoorten, zwarte zwanen en een muskuseend bij Marineland Mallorca. Het is zonder twijfel het grootste gemengde verblijf, in termen van aantal soorten, dat ik ooit gezien heb. Dat de inwonende soorten een totaal andere habitat, leefwijze en verspreidingsgebied hebben maakt dit combinatieverblijf nog vele malen vreemder.

De vreemdste mix die ik zag was echter in Safari Zoo Mallorca. Hier werd een ezel samen gehouden met een enkele vrouwelijke Aziatische olifant. Volgens mij deed men dit om de olifant gezelschap te houden, maar of de olifant er echt zo veel aan heeft, daar valt enkel over te gissen :olifant: .
Ik heb al mixen gezien van olifanten met herten en of apen, maar een dier (ten grootte) van een ezel bij een olifant, daar heb ik nog nooit iets over gezien :s
Beide zijn inderdaad dingen die je tegenwoordig niet zo vaak meer ziet, maar ongewoon zou ik het niet noemen. Er zijn nog wel verhalen van eenzame oude (circus)olifanten of andere diersoorten die met een dier van een heel ander type gecombineerd werden als "gezelschap" (of afleiding; het is maar hoe je het noemt). Zo'n mix van tropische vogels zie je tegenwoordig niet vaak meer, maar traditioneel kwam het in dierentuinen wel vaker voor dat kleurige exotische vogels van allerlei pluimage en herkomsten in één display werden gehouden.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door ZooMan »

lintworm schreef:
07 jul 2023, 15:57
ZooMan schreef:
06 jul 2023, 22:38
Het is zonder twijfel het grootste gemengde verblijf, in termen van aantal soorten, dat ik ooit gezien heb.
Nooit in Antwerpen geweest de afgelopen jaren :google:
Zo had ik er nog niet over nagedacht eerlijk gezegd :doh:
Apenarend schreef:
07 jul 2023, 14:45
Zo'n papegaaienmix helaas wel, maar wellicht niet met zoveel ara soorten. Zag je dan gen hybriden?
Ik zag inderdaad hybriden. Er werd/werden een kruising tussen een geelvleugelara en een blauw-gele ara gehouden, een zogenaamde Catalina-ara.
Papegaaienmixen komen wel vaker voor, denk maar aan Antwerpen, Wuppertal enz., maar gecombineerd met flamingo's en of andere watervogels heb ik nog zelden tot nooit gezien. Blijkbaar werden/worden er in Ouwehands Dierenpark ook ara's gemixt met flamingo's en andere watervogels. Toen ik er was zag ik echter enkel ibissen en fluiteenden in deze volière, dus ik weet niet zeker of deze mix nog steeds bestaat, weet iemand hier iets meer over?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Jarne »

In Wuppertal zitten er ook chileense flamingo's in Aralandia.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Apenarend »

Doué ook in zijn Zuidarmerikaanse volière.

PL zou het ook kunnen met Patagonische rotsparkieten. Zurich voorziet deze combi ook in zijn Patagonië-volière.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Papegaai »

Limburg vooruit schreef:
07 jul 2023, 16:20
Olifant-ezel enkel in het circus vroeger.
Vele soorten papegaaien samen, vroeger ook in vogelshow. Maar ben ooit in Duitsland in een park geweest met minstens 20 soorten papegaaien, parkieten en kaketoes samen.
In Loro Parque zag ik een volière met allerlei ara-soorten bijeen, inclusief de zeldzame lears ara's, alsook rode ibissen en hokko's. Opvallend vind ik deze keuze omdat er risico is op hybrides lijkt mij

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Jarne »

Papegaai schreef:
24 jan 2024, 09:58
Limburg vooruit schreef:
07 jul 2023, 16:20
Olifant-ezel enkel in het circus vroeger.
Vele soorten papegaaien samen, vroeger ook in vogelshow. Maar ben ooit in Duitsland in een park geweest met minstens 20 soorten papegaaien, parkieten en kaketoes samen.
In Loro Parque zag ik een volière met allerlei ara-soorten bijeen, inclusief de zeldzame lears ara's, alsook rode ibissen en hokko's. Opvallend vind ik deze keuze omdat er risico is op hybrides lijkt mij
Dat hybridisatierisico lijkt me goed mee te vallen. Ook andere parken houden gemengde groepen papegaaien met succesvolle zuivere kweek, bijvoorbeeld Doué-la-fontaine.

Net als bij andere hybrisatie-gevoelige soorten zoals eendachtigen of flamingo’s is het vooral belangrijk om ze in natuurlijke sociale situaties te houden. Hybridisatie met een andere soort gebeurt zowel in gevangenschap als in het wild vaak als noodoptie, om de genen te verspreiden is het immers beter om je voort te planten met een 2de keus dan niet. Vanaf er soortgenoten zijn wordt er veel meer gegroepeerd met die soortgenoten, en daalt het risico op hybrides fors.

In het algemeen zou je er overigens van verschieten wat allemaal kan hybridiseren maar dat nagenoeg nooit doet. Gieren (monniks x vale, kalkoen x zwarte en rüppels x vale zijn gedocumenteerd), diverse soorten duiven (http://www.exoticdove.com/IDS/Articles/hybrids.htm), pelikanen (o.m. roze x kroeskop), zeehonden (grijze x gewone, https://www.nu.nl/dieren/6250782/bijzon ... boren.html), steltlopers (kluut x steltkluut), wouwen (zwarte x rode), … veel is mogelijk maar in de praktijk zeer onwaarschijnlijk.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door Apenarend »

Toni's zoo in Rothenburg had alleszins hybride ara's, al was het mij niet duidelijk of deze in de zoo zijn geboren, of via particulieren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie