Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Dierentuinen en dierentuinorganisaties (oa EAZA)

Bericht door zoofan »

Een beetje openhartigheid vanuit EAZA over doden van dieren:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1892528

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Gorilla Gust »

Duits Federaal minister van Landbouw Christian Schmidt heeft een dik rapport opgemaakt van 300 pagina's met nieuwe normen voor dierentuinen. Hoewel dit niet bindend zou zijn, heeft dit wellicht toch heel wat gevolgen voor dierentuinen in Duitsland.

We lezen in het Duitse artikel hierover namelijk over een dolfinarium (waterdiepte van minstens vier meter), een ijsbeer paar moet een buitenperk van ten minste 400 vierkante meter hebben, neushoorns moeten minstens duizend vierkante meter en olifanten en ten minste 2000 vierkante meter .

Aldus het Duitse RTL:

Neue Vorgaben für Zoos in Deutschland: Agrarminister Schmidt will Lebensbedingungen der Tiere verbessern
http://www.rtl.de/cms/news/rtl-aktuell/ ... 97215.html

Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Minimum afmetingen

Bericht door cat-hater »

Kan niet ruim genoeg zijn, lijkt me.. :-) goede ontwikkeling !

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Gorilla Gust »

Mede hierdoor gaat Münster Zoo haar chimpansee groep volledig verplaatsen naar het nieuwe (in aanbouw) verblijf van Zoo Magdeburg. Hierdoor kan Münster haar zuurverdiende en verkregen centen investeren ten voordele van de gorilla's. Aldus het Duitse WDR:

http://www1.wdr.de/fernsehen/aks/themen ... en100.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Minimum afmetingen

Bericht door seborga »

Vier meter voor een dolfijnenbad? Dat is ook niet veel ... Ik meen me te herinneren dat ze in Antwerpen hun dolfijnen hebben weggedaan om dat hun bad niet diep genoeg was en dat is daar al bijna vier meter ...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Gorilla Gust »

seborga schreef:Vier meter voor een dolfijnenbad? Dat is ook niet veel ... Ik meen me te herinneren dat ze in Antwerpen hun dolfijnen hebben weggedaan om dat hun bad niet diep genoeg was en dat is daar al bijna vier meter ...
Ik heb geen idee hoe diep het bad van Antwerpen eigenlijk exact is, maar ik denk dat we in België mede door Gaia al een poosje strenger naar onze dierentuinen kijken dan sommige landen...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Minimum afmetingen

Bericht door cat-hater »

In zijn algemeenheid kun je gerust stellen dat de minimale wettelijke eisen geen afmetingen zijn waarin je dieren graag ziet.. totaal niet zelfs. Daarom zijn het ook minimale wettelijke eisen, en geen wenselijke eisen. Als dierenpark zou je de wet naast je neer moeten leggen en alles met minimaal 4 vermenigvuldigen. (op de diepte van een dolfijnenbasin na dan.. :-) )

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Limburg vooruit »

cat-hater schreef:Als dierenpark zou je de wet naast je neer moeten leggen en alles met minimaal 4 vermenigvuldigen. (op de diepte van een dolfijnenbasin na dan.. :-) )
Waarom, een badje van 16 meter diepte is technisch en financiëel haalbaar. En uw dieren hebben de ruimte om een lekker te duiken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
cat-hater schreef:Als dierenpark zou je de wet naast je neer moeten leggen en alles met minimaal 4 vermenigvuldigen. (op de diepte van een dolfijnenbasin na dan.. :-) )
Waarom, een badje van 16 meter diepte is technisch en financiëel haalbaar. En uw dieren hebben de ruimte om een lekker te duiken.

Zolang er geen ruit in moet dan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb ook nergens gezegd dat er ramen in moeten hé. De bovenste 2 meter is meer dan voldoende. Je doet dat voor de dieren,niet voor de bezoekers hé.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

cat-hater

Re: Minimum afmetingen

Bericht door cat-hater »

Limburg vooruit schreef:
cat-hater schreef:Als dierenpark zou je de wet naast je neer moeten leggen en alles met minimaal 4 vermenigvuldigen. (op de diepte van een dolfijnenbasin na dan.. :-) )
Waarom, een badje van 16 meter diepte is technisch en financiëel haalbaar. En uw dieren hebben de ruimte om een lekker te duiken.
Nou nee, omdat ik geen voorstander ben om die dieren sowieso in gevangenschap te mogen houden, sluit ik dolfijnen per definitie uit wetgeving. :lala ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Ik heb ook nergens gezegd dat er ramen in moeten hé. De bovenste 2 meter is meer dan voldoende. Je doet dat voor de dieren,niet voor de bezoekers hé.
Ok, maar what's the point van wilde dieren houden als bezoekers ze niet kunnen zien (kweekprogramma nu even buiten beschouwing gelaten)? En zo'n ruit in een 16m diep bassin moet flink wat waterdruk aankunnen. Dure bedoening dus. Daarom zie je dat nergens.

Ik ben ooit in het NY aquarium geweest waar ik beloega's zag. Ben vergeten hoe diep die tank was maar de ramen waren relatief smal.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Limburg vooruit »

Met alle dolfijnen worden shows gehouden zodat de bezoekers ze kunnen zien. De dieren moeten kunnen duiken. En ik denk als je met kleinere ruiten werkt (zoals de zoo in Antwerpen bv) dat op 16 meter diepte er ook ramen geplaatst kunnen worden,maar ik ben natuurlijk geen ingenieur.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Gorilla Gust »

Via het Duitse Ministerie van Voedsel en Landbouw kan je nu (weliswaar in het Duits) alle nieuwe afmetingen snel te weten komen:

http://www.bmel.de/SharedDocs/Downloads ... cationFile
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend en girafon, ik ga hier even verder, want het had niet zoveel meer met Amneville te maken.
girafon schreef:
Apenarend schreef:Bon, ze zijn nog niet uit EAZA gezet, enkel is hun lidmaatschap van permanent op tijdelijk gezet, voor 1 jaar. Het is mij niet duidelijk wat er na 1 jaar kan of moet gebeuren, en welke de opmerkingen van EAZA waren. Zoals hierboven aangegeven zijn er nog tuinen zat met shows...
Ik vind het een wat paniekerige en zeer politiek-correcte beslissing. Ik ben wat dat betreft steeds minder gecharmeerd van de wijze waarop de EAZA geleid wordt. Het zijn geen zoo-mensen meer, maar een segment "manager" zonder zoo visie.

Hoewel, ik zelf niet zo'n voorstander ben van het tonen van witte tijgers in een serieuze dierentuin. Echter, Zoo d'Amneville investeert zeer veel in in situ natuurbescherming en heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkelt tot een echt bijzondere dierentuin met veel interessante verblijven en legt ook de nadruk op de meer bedreigde soorten en veel bewustwording.

Indien de "witte tijgers" daarin voor de in situ projecten en de natuurbewustwording en kweekprogramma's een goede rol kunnen spelen en dit mede ten goede komt dan zie ik er weinig "kwaads" in. Bovendien hebben vele zoos nog steeds "witte tijgers" en de show in Amneville is zeer educatie-gericht en absoluut geen "gimmick" om alleen maar publiek te trekken ....
Als EAZA morgen alle tuinen met witte tijgers en leeuwen, met een dierenshow of dergelijke uit de organisatie zet schieten er enkel de Beneluxtuinen over. Geen enkele Franse, Duitse en al zeker Oost Europese zoo houd zich aan de regels dan.

Het word hoog tijd dat er enkele grote tuinen uit de eaza stappen om zelf een gelijkaardige organisatie te starten. Ook 1 die kweekprogramma's opstart, die adviezen geeft qua huisvesting en die een gezamelijk woord naar de politiek overbrengd maar zich NIET moeit met de gang van zaken in een dierenpark.

Er gaan zeer veel niet eaza-leden toetreden, en de dagen van eaza zijn prompt geteld. Wie aanvaard deze dictatuur nog. De eigenaar is baas in zijn park, niet eaza.

Wat jij nu zegt girafon, plaats ik hier al zoveel jaren. EAZA is een elitegroepje dat denkt de hele Europese zoogemeenschap te dicteren, dat is niet meer van deze tijd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Apenarend »

Een reactie zoals we van jou gewoon zijn :lala

EAZA, dat zijn toch de dierentuinen he, ik denk niet dat ze over zo'n groot administratief waterhoofd beschikken zonder vertegenwoordigers van dierentuinen. Zoals ik elders al reageerde op de post van Girafon, dit soort managers vind je nu eenmaal overal, niet alleen meer in de harde economische sectoren. Het zal de tijdsgeest zijn zeker en dat waait hopelijk ooit ook weer over.

Er is idd weinig intrinsiek verschil tussen pakweg een roofvogeldemonstratie en een tijger'show' (het witte aspect laat ik nu even buiten beschouwing).

Ik weet niet of er veel niet-EAZA-leden dan zouden toetreden, wie zouden dat volgens jou dan wel kunnen zijn?

EAZA is een beetje zoals de EU, er zijn veel problemen maar laten we het kind met het badwater niet weggooien: door de problemen vergeten we wel eens waarvoor deze instanties zijn opgericht en wat ze allemaal reeds hebben bereikt. Specifiek voor EAZA zal iemand toch al die kweekprogramma's moeten coördineren wil je het aantal succesvolle programma's zien toenemen, zal er toch steeds een instantie moeten zijn die kan lobbywerk verrichten bij de politieke instanties, etc.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Gorilla Gust »

Op het Harpij-congres werd vandaag trouwens ook de Eaza bekeken vanuit de ogen van een voormalig dierenhandelaar (waaruit nu Epika ontstond). Het is zeker niet rozengeur en maneschijn, maar ze doen ook goede dingen. Niet voor niets gingen de dierentuin daarom voorheen ook overstag om hierin te stappen, desondanks de grote weerstand in het begin. Niemand stond er destijds immers voor te springen om zijn dieren 'gratis' te ruilen, daar waar ze er eerst flink geld voor moesten neertellen (of konden vragen).

Een 'einde' van de Eaza is daarom allesbehalve nodig, wel kunnen er verbeteringen komen in haar werking en haar structuur.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Limburg vooruit »

Is het dan mis om dieren te verkopen? Is dat niet de reden dat Dvur Kralov uit de EAZA gezet is?

Als je als dierentuin dieren kan ruilen (wat natuurlijk het beste is) voor een dier dat je wil, ok. Als dat niet kan verkoop je het toch gewoon. Ik begrijp het probleem niet, gratis bestaat echt niet hoor. Daar betaal je vroeg of laat 3x voor.

Om Apenarend zijn/haar vraag te antwoorden. Wie ik in zo'n nieuwe organisatie zonder verplichtingen zie stappen. Dierentuinen zoals Olmen, Amneville, Dvur Kralov, Berlijn, ... bv. Die goed kweken, die goed zijn voor de dieren, maar die niet naar de pijpen van eaza willen dansen en dingen niet mogen doen die leden wel mogen. Amneville en Berlijn zijn nog wel lid van eaza, maar gaat dit nog lang duren??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Black Rhino

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Black Rhino »

Het dierenwelzijn in Berlijn is echt vreselijk voor bepaalde soorten en dat is voor mij genoeg reden om ze eruit te knikkeren. En wat het verkoop van dieren betreft, waar worden deze dieren dan aan verkocht? Zolang ze in goede handen blijven zie ik geen problemen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Apenarend »

Black Rhino schreef:Het dierenwelzijn in Berlijn is echt vreselijk voor bepaalde soorten en dat is voor mij genoeg reden om ze eruit te knikkeren. En wat het verkoop van dieren betreft, waar worden deze dieren dan aan verkocht? Zolang ze in goede handen blijven zie ik geen problemen.
Bedoel je dan de Zoo of het Tierpark (of beide)?

Indien je refereert naar de huisvesting vind ik dat niet meteen een reden tot die beslissing aangezien het gaat om een historisch gegeven dat maar a rato van de financiële armslag kan worden opgelost.

Op de honingberen na kan ik mij geen echt dramatische situaties herinneren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie