Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Limburg vooruit »

Ben zo eens wat aan het opzoeken qua huisvesting van dieren in België. Ben dat gaan vergelijken met de richtlijnen die het WAZA aangeeft, en daarin viel mij soms wel het grote verschil op.

Bv.

Luipaard voor 1 koppel.

Volgens de Belgische wet: 2 stallen van 12m² + een buitenverblijf van 60m²
Volgens WAZA: 2 stallen van 15m² + een buitenverblijf van 500m²

Lynx voor 1 koppel.

Volgens de Belgische wet: geen binnenverblijf geëist + een buitenverblijf van 60m²
Volgens WAZA: geen binnenverblijf geëist + een buitenverblijf van 50m²


Wat is een Lynx minder dan een luipaard?? Zo zijn er nog wel enkelle opvallende verschillen?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Gorilla Gust »

Inderdaad, een vreemd verschil.

Al kan je dat mogelijk wijten aan het feit dat het richtlijnen zijn. En richtlijnen zijn op zich nog min of meer subjectief te noemen. Men zou gewoon beter vanuit Waza/Eaza een aantal bindende richtlijnen opstellen. Al is zoiets een utopie.

Veel zoo's halen verre van de huidige richtlijnen (vanuit Waza), puur omdat ze momenteel alles naar hun eigen richtlijnen (of vanuit hun eigen land/regio) werken... De werking en richtlijnen binnen een west-Europese zoo zijn namelijk niet te vergelijken met die van een Russische zoo, om het zo maar even cru te verwoorden...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TIM

Re: Minimum afmetingen

Bericht door TIM »

Mogelijk het verschil tussen de wet en dat WAZA richtlijn geen verplichting is. Tussen WAZA richtlijnen en husbary richtlijn van uit de advies commissies zitten verschillen.

Trouwens volgens mijn heeft België als enigste land verplichte minimaal maten voor dierenverblijven die in gevangenschap leven.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Limburg vooruit »

Duitsland heeft deze ook. Maar die heb ik niet meer in mijn bezit spijtig genoeg.

Dus als iemand ze heeft, je mag ze me altijd doorsturen!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Minimum afmetingen

Bericht door TWit894 »

Ik denk ook dat het afhangt van in welk land, in België heeft een Lynx geen binnenverblijf nodig omdat het eigenlijk het klimaat is waarin het dier zou moeten leven, het luipaard leeft normaal in het zonnige zuiden, daar zit het verschil neem ik aan ;)

Rutger

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Rutger »

Limburg vooruit schreef:Duitsland heeft deze ook. Maar die heb ik niet meer in mijn bezit spijtig genoeg.

Dus als iemand ze heeft, je mag ze me altijd doorsturen!!
Voor huisdieren en productie dieren zijn deze er, maar voor dierentuin dieren zijn deze nog steeds niet aangegeven. De primaten uitgezonderd. Zal eens kijken wat ik daarvan kan terug vinden.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Harald »

Limburg vooruit schreef:Duitsland heeft deze ook. Maar die heb ik niet meer in mijn bezit spijtig genoeg.

Dus als iemand ze heeft, je mag ze me altijd doorsturen!!
deze?
http://tierhygiene.vetmed.uni-leipzig.d ... inhalt.pdf

Rutger

Re: Minimum afmetingen

Bericht door Rutger »

Harald schreef:
Limburg vooruit schreef:Duitsland heeft deze ook. Maar die heb ik niet meer in mijn bezit spijtig genoeg.

Dus als iemand ze heeft, je mag ze me altijd doorsturen!!
deze?
http://tierhygiene.vetmed.uni-leipzig.d ... inhalt.pdf
Dit zijn richtlijnen. Van deze mag afgeweken worden in kleinere maten. Deze zijn wel verouderd. Tevens zijn deze dieren in Duitsland vrij te houden door particulieren. Op het moment dat deze lijst is opgesteld.

Rutger

Dierentuinorganisaties & richtlijnen

Bericht door Rutger »

Edit Gorilla Gust:
Topic gesplitst uit het Takin-topic: viewtopic.php?f=94&p=4694#p4694



Gorilla Gust schreef:Gelukkig is er een organisatie zoals EAZA, welke dat bepaalde zaken enigszins reglementeert.
Ja reglementen kunnen ze daar wel maken. De uitvoering en handhaving binnen de EAZA klopt alleen van geen kanten. Deze organisatie moet zich zwaar schamen. Zeker met leden die elke regel bewust omzeilen om geld te verdienen aan dieren.

Verder: :grr

Ik weet met mijn mening over de EAZA maak ik geen vrienden.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 31 dec 2014, 15:26, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Fouten gecorrigeerd, topic gesplitst

Pachyderm

Jaarlijkse EAZA actie-campagne's

Bericht door Pachyderm »

De nieuwe campagne voor 2012:
http://www.southeastasiacampaign.org/

Rutger

Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Rutger »

Ik ben voorstander van een verplichting van publicatie van mutaties van dieren in dierentuinen. Dit wanneer nodig door een Europesche regelgeving. Zonodig een publicatie plicht van studbooks op internet.

Het waarom kan ik redelijk kort over zijn. De onwetendheid bij dierenactie groepen. De laatste tijd enkele discussies op televisie gezien en andere media waaruit blijkt dat deze groepen bewust foute informatie versprijden of slechte informatie bezitten.

Hier enkele voorbeelden kort samen gevat.

*In een Duits televisie programma ging het over dolfijnen-tuimelaars in gevangenschap. De dierentuinexpert vertelde dat er verschillende geboortes waren en dat de leeftijd in gevangenschap hoger is dan in de vrije natuur. Dit werd tegen gesproken door de expert van een actie groep.

Deze zegde dat er wel geboortes waren, maar dat deze jonge dieren kort na hun geboorte binnen twee jaar allemaal waren overleden. Tevens dat het maar om maximaal 25 geboortes ging de laatste 15 jaar in Europa en de U.S.A. Tevens vertelde hij dat veel dolfijnen-tuimelaars die nieuw zijn in verschillende dierentuinen wildvang waren. Dit door vooral de Japanners.

De dierentuinexpert gaf toe dat in Japan nog dolfijnen-tuimelaars werden gevangen voor dolfinariums. Dat deze alleen nog gingen naar Aziatische dolfinariums. Tevens vertelde hij dat er meer dolfijnen geboren waren en ouder dan twee jaar werden.

Waarop de discussieleidster vroeg waar deze informatie te vinden was. De dierentuinexpert in het studbook van de dolfijnen. De discussieleidster hoe kom je aan zo'n studbook. De dierentuinexpert deze zijn alleen voor dierentuin curators. Deze worden nooit gedeeld met niet dierentuin mensen.

*Een discussie op een symposium in Duitsland over dieren in gevangenschap en hun kweekprogramma's. Hier waren ondermeer mensen uit de dierentuinen aanwezig waaronder curatoren. Kwam ook de vraag over de publicatie van studbooks gevoerd door dierentuinen. Hier zegde een curator die ook een studbook voer wanneer ik uw e-mailadres krijg mail ik u het studbook in pdf-format. Een studbook EEP of ESB is voor iedereen gewoon te krijgen in PDF-format.

Van enkele dieren waren geen studbooks binnen dierentuinen, maar wel binnen de partikulieren. Deze zouden door verschillende dierentuinen gesteund worden en er zou uitwisseling van dieren gebeuren.

*Tevens een discussie gelezen over apen in dierentuinen. Deze zouden niet ouder worden dan gemiddeld 10 jaar. Veel dieren die geen fok resultaten zouden opleveren zouden zelfs een spuitje krijgen. Hier ging het dan weer vooral om de mannen. Daarbij zou hier ook weer veel jonge dieren snel overlijden.

Dit omdat jonge dieren publiciteit waarde hebben. Wanneer er geen publiciteit mee gehaald kan worden krijgen ze een spuitje.

*Nog een discussie op de televisie. Expert van een dierenactiegroep dieren in dierentuinen worden afgemaakt als ze oud zijn en geen fokresultaten opleveren. Dierentuinexpert die aanwezig was dieren worden alleen afgemaakt als een dier onnodig moet leiden. Een dier mag in de dierentuin gezond oud worden. Zelfs ouder dan in de vrije natuur.

Kunt u hier van bewijzen aanleveren die goed en bewijsbaar onderbouwd zijn vroeg de expert van de dierenactiegroep. De dierentuinexpert gaf een aantal voorbeelden. Waarna de discussieleider vroeg waar deze in publicaties terug te vinden waren. De dierentuinexpert in de desbetreffende studbooks.

De discussieleider waar zijn deze terug te vinden. Dierentuinexpert bij de curators in de dierentuin. Waarop de discussieleider zijn deze ook terug te vinden in een bibliotheek of in te zien bij de dierentuinen. De discussieleider reageerde daarop kort en krachtig. Leuke voorbeelden maar niet na te gaan. Dierentuinen wil geen inzicht geven over hun huishouding wat betreft dieren.

De discussieleider vroeg aan de dierentuinexpert waarom niet. Deze antwoordde dat is alleen voor curatoren van belang.

Gezien mijn voorbeelden hier ben ik van mening dat dierentuinen zelf bijdrage aan dierenactiegroepen. Door het publiceren van hun mutaties ontneem je hun voedingsbodem. Zodat er door gewone mensen een goede mening gevormd kan worden als deze discussies ontstaan. Waar deze dan vaker possitiever zal zijn voor dierentuinen. Zeker na enkele die er nu in het openbaar lopen over zeezoogdieren in gevangenschap.

Niet iedere persoon die nu iets zegt over een dier in gevangenschap weet iets over herkomst van een dier.

Ik ben niet voor de publicatieplicht om de weetgierigheid van ons dierentuinfreaks te bevredigen, maar puur om de algemeen iinformatie te verbeteren. Dit kan indirrect ook meer bezoekers opleveren voor dierentuinen. Daarbij komen gemeentes makkelijker over de brug met subsidies als ze meer info vinden over het houden van de dieren in de dierentuin.

Hierbij kun je ook aangeven dat je met dieren kweekt die met uitsterven bedreigd worden. Waardoor de geloofwaardigheid van de dierentuin stijgt. Hierdoor zien de mensen een dierentuin ook minder als een atractiepark.

Waardoor ook de miljoenen investeringen in grote projekten te verklaren zijn. Dan alleen zo kunnen we meer geld verdienen.

De discussie die dan nog op gestart worden door dierenactiegroepen kunnen ook sneller de wereld uit door de media. Deze moeten het vaak doen met minder dan wij dierentuin freaks. Die ook niet allemaal evenveel weten. De ene heeft nu eenmaal meer informatie dan de andere.

Zo kan je ook het verhaal uit de wereld helpen dat je bewust aan inteelt doet omdat de transportkosten te hoog zijn. Bij een aantal soorten kan je niet anders door een te kleine groep founders. Soms gaat het hier om maar één man en één vrouw.

Het zal voor sommige dierentuinen niet leuk zijn, maar ik denk dat deze publikatieplicht bij draag aan de algemeen zaak het verbeteren van het dierenwelzijn in de dierentuinen. Daarbij ook kan aantonen dat de wildvang voor dierentuinen nog maar in een kleine percentage voorkomt.

Theo

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Theo »

Ik ben vooral een voorstander van goed nederlands in een betoog.

Verder denk ik niet dat het iets oplost, mensen die fout willen doen, doen het toch wel.

TWit894

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door TWit894 »

Wat bedoel je eigenlijk met mutaties? Dat heb ik nooit begrepen...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Gerald »

Ben het in beide gevallen met Theo eens.

Daarbij is een extra verplichting weer een extra inspanning en dus ook extra kosten voor de betrokken instellingen.

@Twit: mutaties zijn de veranderingen in je dierenbestand zoals geboortes, sterftes, vertrekkende dieren of inkomende dieren.

TWit894

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door TWit894 »

Oke, bedankt Gerald ;)

Wilfried

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Wilfried »

Even kort reageren. Dacht dat we niet op taal fouten letten hier op het forum.

Veel extra werk is het niet om geboortes, aankomsten van dieren, dieren die vertekken en sterfgevallen van dieren te melden. Wanneer er een frame voor gemaakt is op de internet site is het niet veel werk.

Ik zie alleen niet in dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden. Daarbij er zijn al redelijk wat dierentuinen die aan gekomen dieren en geboortes melden op hun internet mediums. Het is alleen zoek werk om alles bij te houden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Apenarend »

Wilfried schreef:Even kort reageren. Dacht dat we niet op taal fouten letten hier op het forum.

Veel extra werk is het niet om geboortes, aankomsten van dieren, dieren die vertekken en sterfgevallen van dieren te melden. Wanneer er een frame voor gemaakt is op de internet site is het niet veel werk.

Ik zie alleen niet in dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden. Daarbij er zijn al redelijk wat dierentuinen die aan gekomen dieren en geboortes melden op hun internet mediums. Het is alleen zoek werk om alles bij te houden.
²
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Apenarend »

Ik moet blijkbaar even verduidelijken dat ² een instemming betekent met het bericht van Wilfried ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jelle

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Jelle »

Apenarend schreef:Ik moet blijkbaar even verduidelijken dat ² een instemming betekent met het bericht van Wilfried ;)
Litoria caerulea's woorden ga ik nu ook gebruiken: "Waar blijft de vind ik leuk button op dit forum!" :D

Pachyderm

Re: Dieren mutaties in Dierentuinen publicatieplicht

Bericht door Pachyderm »

Bob schreef:
Apenarend schreef:Ik moet blijkbaar even verduidelijken dat ² een instemming betekent met het bericht van Wilfried ;)
Litoria caerulea's woorden ga ik nu ook gebruiken: "Waar blijft de vind ik leuk button op dit forum!" :D
:D :god:

Plaats reactie