Nieuwstopic Okapi's

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Okapi's

Bericht door Gorilla Gust »

Volgens het facebookbericht van Actu'Zoo zouden ze dieren verkocht hebben binnen een EEP, en dat zou de reden zijn voor hun ontslag/ ontzetting. Zover ik het goed vertaald heb uiteraard. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Okapi's

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Volgens het facebookbericht van Actu'Zoo zouden ze dieren verkocht hebben binnen een EEP, en dat zou de reden zijn voor hun ontslag/ ontzetting. Zover ik het goed vertaald heb uiteraard. ;)
Maar dat doet Berlijn ook. Ze vergeten wel dat ongeveer 70% van de hoefdiersoorten in Europa dankzij Dvur Kralov en Hannover in Europa zijn geraakt. Deze 2 tuinen hebben in het verre verleden enorme hoeveelheden dieren geïmporteerd.

Dat Dvur Kralov binnen het EEP dieren verkocht is algemeen geweten, maar nu ze geen lid meer zijn van EAZA (is dit een tijdelijke uitsluiting,of definitief) gaan ze gewoon opnieuw dieren kopen als ze die willen. Alles is te koop, zeker in de landen waar Dvur Kralov gelegen is, je moest eens weten wat ik soms tegen kom voor de verkoop!

Zag laatst een groep van 2.9 zeldzame giraffen (G.c. giraffa in Spanje) of 5 koppels gestreepte tenrecs of 12 koppels hamerkopvleerhonden in Tjechië. Deze laatste zijn trouwens in privéhanden overgegaan spijtig genoeg. Hiermee wil ik geen discusie omtrent import uitlokken,maar gewoon aanhalen dat zelf ik moest ik een dierentuin bezitten aan bijna alle soorten raak die je maar wil.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Okapi's

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:Zag laatst een groep van 2.9 zeldzame giraffen (G.c. giraffa in Spanje) of 5 koppels gestreepte tenrecs of 12 koppels hamerkopvleerhonden in Tjechië. Deze laatste zijn trouwens in privéhanden overgegaan spijtig genoeg. Hiermee wil ik geen discusie omtrent import uitlokken,maar gewoon aanhalen dat zelf ik moest ik een dierentuin bezitten aan bijna alle soorten raak die je maar wil.
Je hoeft dan nog niet eens diep in de illegalliteit te duiken: met wat je op Kapassa of e-bay vindt heb je al genoeg voor een klein park à la Harry Malter.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Okapi's

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:
Limburg vooruit schreef:Zag laatst een groep van 2.9 zeldzame giraffen (G.c. giraffa in Spanje) of 5 koppels gestreepte tenrecs of 12 koppels hamerkopvleerhonden in Tjechië. Deze laatste zijn trouwens in privéhanden overgegaan spijtig genoeg. Hiermee wil ik geen discusie omtrent import uitlokken,maar gewoon aanhalen dat zelf ik moest ik een dierentuin bezitten aan bijna alle soorten raak die je maar wil.
Je hoeft dan nog niet eens diep in de illegalliteit te duiken: met wat je op Kapassa of e-bay vindt heb je al genoeg voor een klein park à la Harry Malter.
Ik heb het hier nergens over illegale dieren, want dan zou je pas ogen open trekken, geloof me.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

Om maar weer even terug on-topic te komen ;)
Gorilla Gust schreef:Moeder Stuma (Chester Zoo) heeft gisteren rond 7u een okapi op de wereld gezet, zowel de moeder als het jong verkeren in goede conditie.
Het is een meisje.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

black-star schreef:Om maar weer even terug on-topic te komen ;)
Gorilla Gust schreef:Moeder Stuma (Chester Zoo) heeft gisteren rond 7u een okapi op de wereld gezet, zowel de moeder als het jong verkeren in goede conditie.
Het is een meisje.
En ze heet Tafari.

smileytim
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:05
Favoriete dierentuin: blijdorp

Re: Okapi's

Bericht door smileytim »

antwerpen zoo heeft 3 mannetje's bondo henri en nu kleine nkosi en 4 vrouwtjes sofie hakima en yenthe(die nog moet bevallen rond kerstmis) en mchawi de andere klein mannetjes okapi jabari is deze lente vertrokken naar andere zoo weet niet waarheen ze wouden het niet zeggen

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

smileytim schreef:de andere klein mannetjes okapi jabari is deze lente vertrokken naar andere zoo weet niet waarheen ze wouden het niet zeggen
Jabari leeft tegenwoordig in Kopenhagen, en klein is die zekers niet meer, hij is immers al 4 jaar ;)



Stand van zaken vandaag de dag in Europa:
34 heren en 27 dames.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Okapi's

Bericht door ScaraMcDuck »

Hmmm ... volgens "The Okapi" zijn het er 63 in totaal. De vraag is dus van waar die 2 extra komen ? :p

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

Ik neem aan dat je theokapi.org bedoeld?
Die is niet up to date.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Okapi's

Bericht door ScaraMcDuck »

... en mag ik vragen hoe je tot die conclusie komt? (Nkosi staat er bv. wel al bij ... ik kan dan enkel er vermoeden dat er intussen 2 de geest hebben gegeven)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

Kan best zijn, ik ga daar niet naar zoeken nu.
Hou zelf al jaren een lijst bij.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Okapi's

Bericht door ScaraMcDuck »

Ach zo, dacht misschien dat je eventueel een accuratere / meer betrouwbare (lees: officiële) bron had :)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

De betrouwbaarste bron ben ik zelf ;)

Ik denk dat die tabel die je heb gezien al een oudere is, want (eigenwijs als ik ben) ik heb zo eens vluchtig gekeken en ik denk dat we allebei hetzelfde aantal hebben.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

En dan maken we op deze Eerste Januari even de stand op van afgelopen jaar en dan denk ik dat we wel kunnen spreken van een goed Okapi jaar.

Overleden:
0.1 Kabinda in Stuttgart.

Geboren:
2.0 Nkosi, Ngawni in Antwerpen
0.1 Nyota in Stuttgart
0.1 Tafari in Chester

TWit894

Re: Nieuwstopic Okapi's

Bericht door TWit894 »

Lees net op leszoosdanslemonde forum dat Wroclaw in Polen ook nog okapi's wil in 2013 :D

Blijdorpenaar
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 403
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Okapi's

Bericht door Blijdorpenaar »

Hippo schreef:
Bob schreef:In welke dierentuinen in Nederland zitten allemaal okapi's alleen in Blijdorp toch?
Jep (dus alle 2.3 van hiervoor zitten dus in Blijdorp).
De okapi's zijn momenteel een jaar niet tezien in Nederland.
Blijdorper Bende - Als 't over Blijdorp gaat!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Okapi's

Bericht door Gorilla Gust »

Blijdorpenaar schreef:
Hippo schreef:
Bob schreef:In welke dierentuinen in Nederland zitten allemaal okapi's alleen in Blijdorp toch?
Jep (dus alle 2.3 van hiervoor zitten dus in Blijdorp).
De okapi's zijn momenteel een jaar niet tezien in Nederland.
Fout, in de Beekse Bergen is reeds een eerste okapi aangekomen vanuit Wuppertal. De tweede zou ook snel gaan volgen.

Daarbij komt ook nog het feit dat nog niet alle okapi's reeds verhuisd zijn vanuit Blijdorp. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

Blijdorpenaar schreef:
Hippo schreef:
Bob schreef:In welke dierentuinen in Nederland zitten allemaal okapi's alleen in Blijdorp toch?
Jep (dus alle 2.3 van hiervoor zitten dus in Blijdorp).
De okapi's zijn momenteel een jaar niet tezien in Nederland.
Zou je eerst het forum goed willen lezen voordat je dit soort onzin plaats.
Zoals Gorilla Gust al schrijft zijn er nog steeds 3 Okapi's te zien in Blijdorp en dit zou u als Blijdorpfan toch moeten weten.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Okapi's

Bericht door zoofan »

Ik heb mij de voorbije dagen, geïnspireerd door de stamboom van de Aziatische leeuwen van Planckendael die hier vorige week verscheen, eens bezig gehouden met de stamboom van de okapi's. Ik heb gebruik gemaakt van een programma om stambomen van mensen op te stellen en van de site theokapi.org waar alles over de okapi's terug te vinden is.

Ik ging er altijd van uit dat in Antwerpen Sofie en Yenthe van twee afzonderlijke bloedlijnen waren maar ik ontdekte al gauw dat de moeder van Yenthe de grootmoeder van Sofie is. 1 generatie verder kwam ik op Paprika terecht, de dochter van halfbroer en halfzus waarbij de gemeenschappelijke vader ook nog eens grootvader is lansg 1 tak. Met twee totaal onverwante mannetjes kreeg zij een reeks jongen en vandaag leven er in gevangenschap 91 okapi's met genen van haar. Dat is meer dan 50 % van de populatie in gevangenschap. 38 in Europa, via een zoon en een kleinzoon van haar 48 in de VS, 3 in Japan en 2 in Zuid-Afrika. Toch een opmerkelijk gegeven vond ik. Ik zal het haar niet nadoen om zoveel nakomelingen te krijgen ;)

Hieronder een stukje van haar nakomelingenlijst.

Afbeelding

Plaats reactie