Nieuwstopic Okapi's

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Okapi's

Bericht door Gerald »

okapi_els schreef::) hmmm, nog geen slecht idee... :lala maar ik hang niet graag de moeial uit
Ik denk dat ze je geen bemoeial vinden maar dat ze jouw bijdrage op prijs zullen stellen.

Gebruikersavatar
okapi_els
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 nov 2010, 15:32
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué
Locatie: Mechelen

Re: Okapi's

Bericht door okapi_els »

Volgens theokapi.org is er in bristol op 17 juli een mannelijke okapi geboren. Moeder is Lodja, vader is Rubani. Het kalf lijkt jammer genoeg 2 weken te vroeg geboren en heeft het nog wat moeilijk... Hopelijk loopt dit goed af :baby:
Gerald schreef:
okapi_els schreef::) hmmm, nog geen slecht idee... :lala maar ik hang niet graag de moeial uit
Ik denk dat ze je geen bemoeial vinden maar dat ze jouw bijdrage op prijs zullen stellen.
Heb er een mailtje voor gestuurd, en het is ondertussen aangepast, maar een mailtje terug kan ik wel vergeten, denk ik.
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Okapi's

Bericht door Gerald »

Dat laatste is wel weer jammer. Ik heb ook wel eens mailtjes voor mijn website ontvangen met daarin meldingen over foutjes of aanvullingen. Ik beantwoord deze altijd! Een bedankje is toch het minste wat je kan doen?

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

okapi_els schreef:Volgens theokapi.org is er in bristol op 17 juli een mannelijke okapi geboren. Moeder is Lodja, vader is Rubani. Het kalf lijkt jammer genoeg 2 weken te vroeg geboren en heeft het nog wat moeilijk... Hopelijk loopt dit goed af :baby:


Heb er een mailtje voor gestuurd, en het is ondertussen aangepast, maar een mailtje terug kan ik wel vergeten, denk ik.
Het is gelukkig niet het eerste kind, de moeder weet wat te doen. Dus als het een vechtertje is dan komt dat best in orde.
En je krijgt inderdaad geen mailtje terug, ben ik in het verleden ook al achter gekomen ;)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

Ik zag vandaag in de Nieuwsbrief van Basel Zoo dat Hazina daar op 24 augustus gearriveerd is vanuit Marwell.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Okapi's

Bericht door Gerald »

Voor de okapi liefhebbers:

Ik kwam in een onbekend Nederlands weekblad, "Het Amusante Weekblad", van 21 augustus 1937 het volgende berichtje tegen:

"De koning der Belgen heeft den Londenschen Dierentuin een nieuwe Okapi cadeau gedaan ter remplaceering van den vorigen, die gestorven was en eveneens een geschenk van hem was."

Op theokapi.org kwam ik Buta (1.0) tegen die op 21 juli 1937 naar London kwam, helaas meldt de site niet de herkomst. Op 4 november 1935 stierf de hengst Congo Li en dat zou dan het dier kunnen zijn dat in bovengenoemde berichtje wordt gemeld. Ook hier geen herkomst.

Maar als dit klopt dan zijn zowel Congo Li als Buta door de Belgische koning geschonken aan de dierentuin van London. Wellicht leuk om te weten...

Trebaruna

Re: Okapi's

Bericht door Trebaruna »

Na het overlijden van een okapi "Kabinda" in stuttgart is haar vrouwelijke kalf "Nyota" geadopteerd door een andere okapi-vrouw "Ibina". Het kalf wilde na het plotse overlijden (nierproblemen) niet aan de fles, dus werd geprobeerd het kalf bij een ander vrouwtje te zetten dat nog melk gaf. Ibina heeft zelf een mannelijk kalf van een half jaar oud "Obasi". Hij was groot en sterk genoeg om van de melk afgehaald te worden en plaats te maken voor Nyota. Ibina onderging de overgang naar het "nieuwe" kalf probleemloos.

Gebruikersavatar
okapi_els
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 nov 2010, 15:32
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué
Locatie: Mechelen

Re: Okapi's

Bericht door okapi_els »

Word er eindelijk nog eens een vrouwtje geboren in Europa en dan sterft de moeder... :(
Wat is dat toch met het Europese deel van dit kweekprogramma?
Gelukkig is er nog hoopvol nieuws te melden, ik heb via facebook eens gevraagd of ze nog een kleintje verwachten in de zoo en ja hoor! 2 zelfs! Sofie is uitgerekend voor augustus en Yenthe in oktober. Laat ons hopen dat alles goed gaat verlopen.
Ook over het kanaal in Chester verwachten ze in september een jong van Stuma.
Verder zijn er nog geboorte's in Amerika die (nog) niet zijn vermeld op theokapi.org dus...

0.1 Nia 13.11.2011 Caroli x Kidomo (Oklahoma)
1.0 Matoke .05.2012 Miliki x ? (Columbus)
0.1 Nafuna 21.06.2012 Zawadi x Akili (Disney Animal Kingdom)
En nog 2 geboorte's in Yulee tijdens juni, waaronder 1 vrouwtje ook op 21.06.2012
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Jelle

Re: Okapi's

Bericht door Jelle »

Allemaal zeer goed nieuws! Het is jammer dat die moeder is overleden, maar het had ook gekunt dat dat kleintje het ook niet had overleefd, ook veel zwangerschappen zotezien! Mooi!

zeeotter

Re: Okapi's

Bericht door zeeotter »

okapi_els schreef:Word er eindelijk nog eens een vrouwtje geboren in Europa en dan sterft de moeder... :(
nu overdrijf je toch wel een beetje,volgens mij worden er met regelmaat vrouwtjes geboren hoor.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Okapi's

Bericht door zoofan »

Geweldig nieuws dat Sofie inderdaad drachtig is. Ik hoop zo dat alles goed zal gaan met haar en haar kalf!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Okapi's

Bericht door Gorilla Gust »

Moeder Stuma (Chester Zoo) heeft gisteren rond 7u een okapi op de wereld gezet, zowel de moeder als het jong verkeren in goede conditie.

Via facebook: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 911&type=1
Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Okapi's

Bericht door cat-hater »

Leuk... wat leven in de brouwerij op okapivlak. Er mocht wel eens wat gebeuren zo her en der. :-)

harimau

Re: Okapi's

Bericht door harimau »

Woeps...is een okapi dan meer dan een leuke bos-ezel met gestreepte billen??... :sssst:

cat-hater

Re: Okapi's

Bericht door cat-hater »

Dat zou je kunnen gaan bekijken op SBB eind van het jaar. 2 mannetjes uit Wuppertal krijgen een verblijf in het bos in Brabant.. :-) Bouwwerkzaamheden zijn in volle voorbereiding.

TWit894

Re: Okapi's

Bericht door TWit894 »

Naast SBB zouden ook twee andere Europese dierentuinen okapi's krijgen komende jaren. Op leszoosdanslemonde worden de zoo van Madrid en Doué la Fontaine genoemd ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Okapi's

Bericht door Gorilla Gust »

Suite à son éviction de l'EAZA, le Zoo de Dvur Kralove (République Tchèque) a perdu son couple reproducteur d'okapis, le mâle avait été envoyé en mai à Bâle, la femelle a rejoint Francfort cette semaine. Le Zoo de Dvur Kralove n'a le droit de garder que les deux petits nés sur place "Ewango" (né en 2008) et "Ebony" (née en 2011). Frère et soeur, ils ne pourront pas se reproduire et aucun autre okapi sera confié au zoo tchèque.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 318&type=1


Vrij vertaald komt het volgens mij op dit neer. Na het ontslag uit de EAZA (?) van Zoo Dvur Kralove (Tsjechië) is deze dierentuin nu ook haar okapi kweekkoppel verloren. Het mannetje was reeds verzonden naar Basel, het vrouwtje is deze week naar Frankfurt gebracht. De twee jongen (1.1) Ewango (°2008) en Ebony (°2011) mogen ze schijnbaar wel behouden. Daar deze broer en zus zijn mogen zich namelijk toch niet reproduceren.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Okapi's

Bericht door Dbelgian »

En geen enkele andere okapi zal aan de zoo toevertrouwd worden. -> Een niet mis te verstane en belangrijke zin!

na even te zoeken, heb ik een artikeltje in een vreemdsoortig engels gevonden waar in vermeld wordt dat in 2006 Kralov een Okapi van Antwerpen gekocht heeft, het gaat dus om 1 van de 2 ouderdieren
http://www.accessmylibrary.com/coms2/su ... 820173_ITM

of allebei van Antwerpen?
http://www.accessmylibrary.com/coms2/su ... 049811_ITM

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Okapi's

Bericht door black-star »

Ahadi, de man (die in juni naar Basel terug ging), is geboren in Basel.
Etana, de vrouw, is in 2003 geboren in Antwerpen en in 2006 naar Dvur verhuisd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Okapi's

Bericht door Limburg vooruit »

Is dit het begin van het einde der EAZA, of een nieuw begin zodat de organisatie eindelijk macht gaat verwerven?
Ik hoop het 2de,maar dan zullen de beide Berlijnse tuinen moeten volgen,en dan is de organisatie 3 van haar belangrijkste tuinen kwijt.
De toekomst zal het leren zeker.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie