Dieren(tuin)-databases & statistieken topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
cat-hater

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door cat-hater »

Theo schreef:..... Dat hoeft ook niet en waarschijnlijk heeft de betreffende persoon ook wel belangrijkere dingen te doen dan vragen te beantwoorden over caribische zeekoe 00422. Ik denk niet dat het bang zijn is, maar ze zien er de noodzaak niet van in (en in de meeste gevallen zal dat terecht zijn.)
Spijker op zijn kop Theo.

Wilfried

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Wilfried »

Theo schreef:Sorry hoor, maar ik vind het niet heel gek dat dierentuinen zulke dingen niet willen delen. Ze zijn toch niet verplicht om aan een zootje freaks studbooks af te geven. Wat heeft dat voor hun nou voor nut en wat kan de freak er zelf mee, behalve kennis voor zichzelf vergaren. Hij helpt het studbook nergens mee. Ik kan me goed voorstellen dat dierentuinen daarop niet erg happig zijn.
Ik vind het juist wel vreemd dat dierentuinen geheimzinnig doen over de studbooks. Waardoor ze steeds verhalen moeten ontkennen die ze niet kunnen ontkennen omdat de studbooks niet door iedereen zijn in te kijken.

Zeker heb ik wel een idee waarom ze de studbooks niet openbaar willen hebben. Ze weten of willen het hoge inteelt gehalte niet uitleggen. Dan wil ik het nog niet hebben over de behandeling van hybrides in de verschillende studbooks.
Theo schreef:Ik zeg hiermee niet dat het niet goed is dat ze niet reageren op mailtjes ed. Natuurlijk is het wel zo netjes om te antwoorden, maar niemand verplicht hem info te delen als hij die heeft. Dat hoeft ook niet en waarschijnlijk heeft de betreffende persoon ook wel belangrijkere dingen te doen dan vragen te beantwoorden over caribische zeekoe 00422. Ik denk niet dat het bang zijn is, maar ze zien er de noodzaak niet van in (en in de meeste gevallen zal dat terecht zijn.)
Het niet antwoorden op mailberichten is een slechte reclame voor de dierentuin waar niet geantwoord word. Daarbij is je voorbeeld van de zeekoeien een slecht voorbeeld. Hier heb ik juist wel geregeld antwooorden op mijn vragen gehad.

Dan heb ik het nog niet over het feit dat er studbooks zijn die compleet vol fouten staan. Dit om te voorkomen dat er slecht over gesproken word.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gorilla Gust »

Wilfried schreef:Het niet antwoorden op mailberichten is een slechte reclame voor de dierentuin waar niet geantwoord word.
Ik weet het nog niet zo zeker. De meeste mensen die contact met een dierentuin zoeken hebben waarschijnlijk eerder praktische vragen (openingstijden, abonnement, prijzen, eten) dan wat de gemiddelde forumbezoeker hier zou vragen.

Ik denk dat die praktische vragen toch wel enigszins correct beantwoord worden. Antwoorden op de technische vragen (ik noem het maar even zo) die wij stellen, is helaas blijkbaar niet zo evident.

Daarnaast heeft een dierentuin vooral veel dagjestoeristen, en abonnees die zichzelf zulke zaken niet afvragen. Loont het voor de dierentuin de moeite om op dergelijke vragen dan te antwoorden? Het zou wel zo correct en sympathiek zijn. Maar ik begrijp wel hun desinteresse in dergelijke vragen. Is het gewaagd als ik schat dat meer dan 80% van de bezoekers zich hier weinig of niets van aantrekt van studbooks?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Theo

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Theo »

Wilfried schreef:
Theo schreef:Sorry hoor, maar ik vind het niet heel gek dat dierentuinen zulke dingen niet willen delen. Ze zijn toch niet verplicht om aan een zootje freaks studbooks af te geven. Wat heeft dat voor hun nou voor nut en wat kan de freak er zelf mee, behalve kennis voor zichzelf vergaren. Hij helpt het studbook nergens mee. Ik kan me goed voorstellen dat dierentuinen daarop niet erg happig zijn.
Ik vind het juist wel vreemd dat dierentuinen geheimzinnig doen over de studbooks. Waardoor ze steeds verhalen moeten ontkennen die ze niet kunnen ontkennen omdat de studbooks niet door iedereen zijn in te kijken.

Zeker heb ik wel een idee waarom ze de studbooks niet openbaar willen hebben. Ze weten of willen het hoge inteelt gehalte niet uitleggen. Dan wil ik het nog niet hebben over de behandeling van hybrides in de verschillende studbooks.
Theo schreef:Ik zeg hiermee niet dat het niet goed is dat ze niet reageren op mailtjes ed. Natuurlijk is het wel zo netjes om te antwoorden, maar niemand verplicht hem info te delen als hij die heeft. Dat hoeft ook niet en waarschijnlijk heeft de betreffende persoon ook wel belangrijkere dingen te doen dan vragen te beantwoorden over caribische zeekoe 00422. Ik denk niet dat het bang zijn is, maar ze zien er de noodzaak niet van in (en in de meeste gevallen zal dat terecht zijn.)
Het niet antwoorden op mailberichten is een slechte reclame voor de dierentuin waar niet geantwoord word. Daarbij is je voorbeeld van de zeekoeien een slecht voorbeeld. Hier heb ik juist wel geregeld antwooorden op mijn vragen gehad.

Dan heb ik het nog niet over het feit dat er studbooks zijn die compleet vol fouten staan. Dit om te voorkomen dat er slecht over gesproken word.

Ten eerste neem ik aan dat je snapt dat de zeekoeien slechts een random voorbeeld zijn, daar had ook aardvarken, lippenbeer of elk willekeurig ander dier kunnen staan...

Ze zullen studbooks niet openbaar maken omdat het de moeite niet waard is, iedereen die echt iets heeft aan die studbooken kan ze zelf wel inzien, want dit zijn de mensen die ermee werken. Dit is hetzelfde als beweren dat het Ecologisch Adviesbureau waar ik werk al zijn rapporten online zou moeten zetten, omdat er misschien wat hobby-ecologen in geinteresseerd zijn, dat slaat dus helemaal nergens op.

Verder lijkt het me ook erg overdreven dat het slechte reclame is voor dierentuinen, de mensen die erg geinteresseerd zijn in dit soort dingen komen toch wel, zelfs als ze geen antwoord krijgen op mailtjes over zwarte brulaap X en zijn transfer van A naar C. Verder kan ik me alleen maar bij GG aansluiten.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door zoofan »

Het nieuwe studbook van de algazelle is gepubliceerd: http://www.marwell.org.uk/downloads/SHOISB2011.pdf

Hieruit blijkt dat de drie dieren die vorig jaar in Planckendael geboren zijn mannetjes waren.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Naar aanleiding van de recente koala-geboorte in Planckendael:
viewtopic.php?p=33335#p33335



Ik vind het wel grappig dat er zo gewichtig wordt gedaan over dat 'internationale kweekprogramma' voor koala's. Er zijn ocharme nog zes andere tuinen die koala's hebben. Zou er daar echt iemand, al is het maar deeltijds, professioneel mee bezig zijn? Ik heb het internet al afgespeurd, de eazawebsite incluis, en ik vind echt niets over een EEP voor koala's. Mondiaal zit dat volgens mij in Sidney.
Laatst gewijzigd door black-star op 19 jan 2013, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Discussie afgesplitst van het PLD-nieuws, en samengevoegd met het Studbooks (inc online) en kweekprogramma's-topic

Harm

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Harm »

seborga schreef:Ik vind het wel grappig dat er zo gewichtig wordt gedaan over dat 'internationale kweekprogramma' voor koala's. Er zijn ocharme nog zes andere tuinen die koala's hebben. Zou er daar echt iemand, al is het maar deeltijds, professioneel mee bezig zijn? Ik heb het internet al afgespeurd, de eazawebsite incluis, en ik vind echt niets over een EEP voor koala's. Mondiaal zit dat volgens mij in Sidney.
Alle koala's in Europa zijn eigendom van San Diego Zoo dacht ik. Dus die zullen wel een kweekprogramma hebben om hun koala-populatie te beheren.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door ScaraMcDuck »

Harm schreef:
seborga schreef:Ik vind het wel grappig dat er zo gewichtig wordt gedaan over dat 'internationale kweekprogramma' voor koala's. Er zijn ocharme nog zes andere tuinen die koala's hebben. Zou er daar echt iemand, al is het maar deeltijds, professioneel mee bezig zijn? Ik heb het internet al afgespeurd, de eazawebsite incluis, en ik vind echt niets over een EEP voor koala's. Mondiaal zit dat volgens mij in Sidney.
Alle koala's in Europa zijn eigendom van San Diego Zoo dacht ik. Dus die zullen wel een kweekprogramma hebben om hun koala-populatie te beheren.
Dat klopt! San Diego Zoo is bovendien de beheerder van de Amerikaanse tegenhanger van de EEP, nl. de SSP (Species Survival Plan). Het bovendien meerbepaald over de Queensland-koala (Phascolarctos cinereus adustus) voor zover deze echt als subsoort aanvaard wordt.

Voor zover ik weet zitten er verder in Europa enkel in Duisburg, Edinburgh, Madrid, Schönbrunn, Lissabon en Beauval ook koala's?

TWit894

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door TWit894 »

Jep dat klopt, en o.a. Boedapest en Dresden willen in de toekomst koala's gaan houden ;)

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Als alle Europese koala's eigendom zijn van San Diego kunnen we ons afvragen in hoeverre er sprake is van een kweekprogramma.

Trouwens, ook Nir David in Israel heeft koala's, maar hier gaat het om Victoriakoala's. Zij zijn bij mijn weten de enigen in Europa met deze ondersoort.

Hippo

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Hippo »

seborga schreef:Als alle Europese koala's eigendom zijn van San Diego kunnen we ons afvragen in hoeverre er sprake is van een kweekprogramma.
Waarom zou je niet van een kweekprogramma kunnen spreken als alle koala's van San Diego zijn?
Alle okapi's in Europa/wereld zijn of waren ook eigendom van Antwerpen als ik het goed heb.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gerald »

De lokatie waar je je dieren houd maakt voor een kweekprogramma niets uit.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Apenarend »

Hippo schreef:
seborga schreef:Als alle Europese koala's eigendom zijn van San Diego kunnen we ons afvragen in hoeverre er sprake is van een kweekprogramma.
Waarom zou je niet van een kweekprogramma kunnen spreken als alle koala's van San Diego zijn?
Alle okapi's in Europa/wereld zijn of waren ook eigendom van Antwerpen als ik het goed heb.
²

Ik zou zelfs durven spreken van een heel succesvol kweekprogramma. In Europa kweken alle tuinen na verloop van tijd er goed mee. Wenen heeft ze nog niet zolang en Edinburgh heeft enkel mannetjes maar bij de rest wordt er regelmatig gekweekt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Ik zeg niet dat er niet goed wordt gekweekt, ik zeg allleen dat je, gezien het toch nog altijd lage aantal dieren in Europese dierentuinen, wat voorzichtig met je uitspraken. Als een leek (een niet dierentuinfreak, dus zowat 99,9 % van de lezers van dat artikel) leest over een internationaal kweekprogramma zal hij of zij waarschijnlijk andere aantallen voor ogen hebben dan die in de werkelijkheid zijn en zou een kadertje met duiding niet misstaan. Maar we zijn weer aan het muggenziften. Laat ons gewoon blij zijn met deze geboorte.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door ScaraMcDuck »

seborga schreef:Laat ons gewoon blij zijn met deze geboorte.
:party: :bravo:

Je hebt uiteraard wel gelijk hoor, al moet men uiteraard ergens beginnen. Men wil eigenlijk nog maar amper erkennen dat de koala een bedreigde diersoort is, dus vind ik het bijzonder knap dat de San Diego Zoo min of meer preventief wil handelen.

Ik schrik soms toch ook wel even van het echt wel schrijnend lage aantal dieren dat in een (internationaal) kweekprogramma betrokken wordt. Al bewijst het verhaal van amoerluipaard Jarolim uit Antwerpen dat het maar al te snel mis kan gaan. (In het kort: ideale kandidaat voor vrijlating in het wild, maar heeft één of andere ruis op het hart ... wil je het dier in dat geval wel vrijlaten of zich laten voortplanten als het om een genetische aandoening zou gaan? Moeilijke kwesties noem ik dat.)

Los daarvan zijn koala's een pak minder schattig dan iedereen wel zou denken ... uit de documentaires die ik al wel eens gezien heb, blijkt vaakt dat het eigenlijk vrij venijnige beestjes zijn. Geen wonder dat we ze als mens zo graag hebben ... :lala

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Dbelgian »

De koala is zoals elk dier, als het rust, laat je het met rust, laat je het niet met rust dan moet je zelf de gevolgen maar dragen, dat heeft niets met venijnig te maken. Daarbij komt nog dat de koala veel rust nodig heeft omdat het lichaampje van de koala enorm veel tijd nodig heeft om de eucalyptusbladeren te verteren (eerst het giftige waslaagje te neutraliseren, later de zeer sterke vezels te verwerken).

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door ScaraMcDuck »

De smiley is je overduidelijk ontgaan ... :-S

zeeotter

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door zeeotter »

TWit894 schreef:Jep dat klopt, en o.a. Boedapest en Dresden willen in de toekomst koala's gaan houden ;)
zodiac zoos wil ze ook voor een van hun parken en blijdorp heeft de wens ook(gehad?).

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

zeeotter schreef:
TWit894 schreef:Jep dat klopt, en o.a. Boedapest en Dresden willen in de toekomst koala's gaan houden ;)
zodiac zoos wil ze ook voor een van hun parken en blijdorp heeft de wens ook(gehad?).
Alle dierentuinen hebben kleine en grote wensen. De ene al wat (on-)realistischer dan de andere.
Koala's zijn enorm duur om te houden (ze eten enkel -een beperkt aantal soorten- euchalypthus die meestal moet worden ingevoerd en qua verblijf vergen ze vrij strenge eisen) en aangezien er maar een beperkt aantal dieren in omloop zijn is het enorm moeilijk om er aan te raken.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Dbelgian »

ScaraMcDuck schreef:De smiley is je overduidelijk ontgaan ... :-S
nee hoor het zijn gewoon clichés die mij erg kunnen ergeren, en waar ik mezelf nu en dan ook wel surf te bezondigen (vooral wanneer de vacht van bv Victor mooi op de foto staat, zodat het lijkt dat hij uit velours is opgetrokken...)

Plaats reactie