Dieren(tuin)-databases & statistieken topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door black-star »

zoofan schreef:Zo ongeveer als iemand die alles wil weten over de postzegels die hij verzamelt of alles weet over muziek uit de jaren '60 of zo.
Dat vind ik mooie vergelijkingen.

Het gaat er inderdaad niet om dat wij die gegevens 'echt' gebruiken.
Wij willen alleen graag meer over de dieren weten omdat wij interesseert zijn in de dieren.

Een curator/studbook houder is nog altijd de enige en beste persoon om te bepalen waar een dier hoort te zijn enzo.

Gebruikersavatar
loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 255
Lid geworden op: 12 jul 2011, 10:58
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door loekje »

Aziatische leeuw: http://www.asianlionproject.co.uk/ (Nieuwe website)

Rutger

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Rutger »

cat-hater schreef:
zoofan schreef:Op internet kan je heel wat studbooken vinden over dieren in dierentuinen. Het lijkt me een leuk idee om hier te verzamelen wat er te vinden is zodat we er samen gebruik van kunnen maken.
1. Hoe kunnen jullie hier gebruik van maken? Jullie zijn toch geen curator?
2. De officiële studbooks zijn altijd al achterhaald op het moment dat ze gepubliceerd worden.

Vraag: wat moet je er dus mee?
Ik vind de studbooks vooral interessant om de stukken die voor de daad werkelijke bestand gegevens. Voor iemand die die verzameld zijn de meeste studbooks helaas achterhaald. Heb intussen zelf een kleine collectie van ongeveer 100 ISB, EEP en ESB zowel in PDF format als ook in geprinte vorm (boek of mapje). Daarbij ook studbooks van Amerika, Azië en Australië in mijn bezit.

Mijn collectie is mede tot stand gekomen via contacten in dierentuinen. Daarbij moet ik zeggen de éné coördinator maakt er meer werk van dan de ander. Sommige zijn inderdaad een oplezing van dieren bestanden op het moment van afsluiten en de historie. In enkele gevallen zijn deze ook incompleet. Terwijl er ook zijn waar onderzoek info staat over de betreffende diersoort.

Het kunnen bronnen van informatie zijn voor mensen die iets meer geïnteresseerd zijn in dierentuinen. Wanneer ik weet dat er een bibliotheek is in België of Nederland waar je deze bron van info in te kijken is. Zou ik er 's winters toch enkele zaterdagen naar toe gaan.

In Engeland kun je op aanvraag de bibliotheek van ZSL de studbooks inkijken. Helaas is dit wel ver lopen. :D Het zou mooi zijn als dit ook door een NVD dierentuinen of de KMDA zou worden georganiseerd zou worden.

Zoals gezegd de daad werkelijk bestanden zijn van datum x en bij publicering achterhaald. Het gaat mijn ook zeker om de verhalen die er voorstaan.

Ik noem een studbook van de dwergnijlpaarden en een pantser of Indische neushoorn studbook.

Denk dat er meer interesse is in studbooks dan dierentuinen denken. Voor mijn gevoel zijn de dierentuinen bang voor het delen van de informatie.

note: Ik ga geen lijst uitgeven van studbooks in mijn bezit niet op het forum, maar ook niet via e-mail of pm.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gorilla Gust »

Rutger schreef: note: Ik ga geen lijst uitgeven van studbooks in mijn bezit niet op het forum, maar ook niet via e-mail of pm.
Niets persoonlijks, maar het komt momenteel nogal onbeleefd over. Maar dat is mogelijk te wijten aan dit medium, het blijft immers 'maar' een tekst zonder emotie.
:zaag:

Je bent uiteraard niet verplicht om ook maar iets te delen met ons. Al is het leuk dat je dat wel zou doen, tenslotte draait een forum daar deels om. Maar vermelden dat je zaken hebt, die je niet wenst te delen is eigenlijk een beetje zinloos. Nietwaar? Je kan het dan beter subtiel vermelden tussen de lijnen door. Of blijf eerder op de vlakte inzake je persoonlijke collectie. Er zijn meer dan genoeg keuze's in dergelijke formuleringen naar mijn inzien. In onze forumregels wordt dit eigenlijk ook min of meer aangehaald in het thema bronnen... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gerald »

Toch wel leuk om zo een collectie te hebben met ook wat papieren versies daarbij. Zelf heb ik het gorilla studbook in boekvorm (1979) en ben daar best wel blij mee want het geeft immers ook een kijkje in de keuken uit het verleden. Tegenwoordig is alles digitaal en dat is goed voor het milieu maar een boek dat je kan vastgrijpen is toch iets anders...

Rutger

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Rutger »

Gorilla Gust schreef:
Rutger schreef: note: Ik ga geen lijst uitgeven van studbooks in mijn bezit niet op het forum, maar ook niet via e-mail of pm.
Niets persoonlijks, maar het komt momenteel nogal onbeleefd over. Maar dat is mogelijk te wijten aan dit medium, het blijft immers 'maar' een tekst zonder emotie.
:zaag:

Je bent uiteraard niet verplicht om ook maar iets te delen met ons. Al is het leuk dat je dat wel zou doen, tenslotte draait een forum daar deels om. Maar vermelden dat je zaken hebt, die je niet wenst te delen is eigenlijk een beetje zinloos. Nietwaar? Je kan het dan beter subtiel vermelden tussen de lijnen door. Of blijf eerder op de vlakte inzake je persoonlijke collectie. Er zijn meer dan genoeg keuze's in dergelijke formuleringen naar mijn inzien. In onze forumregels wordt dit eigenlijk ook min of meer aangehaald in het thema bronnen... ;)
Ik denk dat duidelijk ben over het feit dat ik geen lijst ga maken dat wil niet zeggen dat ik de informatie die ik heb niet wil delen. Daarbij zijn een aantal studbooks zo opgesteld dat je in meerdere delen moet gaan zoeken om de gegevens van één dier compleet te krijgen. Het aantal bladzijde per jaar zijn laag, waardoor je alle jaargangen moet hebben om een compleet overzicht te krijgen.

Daarbij staan er voor mijn gevoel toch redelijk veel studbooks her en der op het internet. Zal als ik tijd heb wel een lijst met linkjes plaatsen.

Tevens u regels gelezen en daar staat dat je geen lijsten mag plaatsen, maar ja zonder database lijsten is een discussie over dieren in de dierentuin in mijn ogen ook zinloos. Wie weet altijd welke dieren er in een dierentuin leven en hun familie verbanden.

Verder zijn enkele studbooks niet echt interessant omdat ze alleen melding maken van nummers. Hier moet je dus al meer informatie hebben van uit de dierentuinen waar de soort leeft als het gaat om namen.

Daarbij merk ik dat de meeste interesse hier op het forum zoogdieren betreft. Deze heb ik niet echt in grote hoeveelheden. Ben daar juist op zoek naar voor mijn interessante studbooks. Ben opzoek naar de Europesche studbooks voor zwarte neushoorns, witte neushoorns, bonobo's en Aziatische leeuwen en dit vooral om de historische overzichten en de mogelijke verhalen die er in staan.

Heb wel enkele links gevonden die ik hier plaats hopelijk werken ze allemaal:

Gibbons: http://www.gibbons.de/main2/index.html
Chimpansee: link Bijgewerkt tot 30 juni 2009
nijlpaarden: http://www.hipposworld.de Is niet direct een studbook, maar de info komt voor een groot deel uit het Europees studbook en is redelijk vaak geupdate.

note: Het is natuurlijk ook een kwestie van hoe een houder van een studbook omgaat met het uitgeven van de desbetreffende studbook. Vooral Nederlandse en Belgische dierentuinen beschouwen studbooks als staatsgeheim.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gorilla Gust »

Rutger schreef: Tevens u regels gelezen en daar staat dat je geen lijsten mag plaatsen, maar ja zonder database lijsten is een discussie over dieren in de dierentuin in mijn ogen ook zinloos. Wie weet altijd welke dieren er in een dierentuin leven en hun familie verbanden.
Hierin verschilt helaas ons perspectief op deze zaak, al is het vanuit jouw perspectief zeker terechte kritiek. Veel hangt af hoe je tegenover het grotere plaatje aankijkt. Ik ga de verdediging omtrent databasetopics niet opnieuw plaatsen hier. Daarvoor wil ik graag even verwijzen naar twee andere topics. Namelijk het "Dieren(tuin)-databases topic" waar tevens hun nut wordt besproken. En een discussie in het mededelingen-topic. Als er mensen zijn die de discussie aangaande de studbooks dieper willen behandelen, kan dat immers best daar. :anders:

Zo blijft dit topic eerder een collectie van online studbooks. :google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Indian rhino

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Indian rhino »

Persoonlijk geen idee hoeveel studbooks ik in mijn verzameling heb, maar het is leuk om ze te verzamelen. Deze zijn een leuke bron van informatie. Zeker de exemplaren waar meer in staat dan alleen de overviews van levende dieren en het historisch overzicht.

Dus het zeggen dat studbooks voor niet dierentuin medewerkers oninteressant zijn is in mijn ogen desinteresse van deze persoon. Net zo als Rutger al schreef er zijn studbooks die veel informatie geven over de toestand in de gebieden van herkomst. Dit is zeker interessant om te lezen.

Natuurlijk moet je bij de overviews van de dieren rekening houden met het feit dat het moment opnames zijn. De datum tot wanneer deze zijn bijgewerkt wordt gelukkig duidelijk gemeld.

Het is zeker zo dat het hier in België en Nederland een gebrek is aan een bibliotheek met studbooks. Deze hoef natuurlijk niet 6 dagen per week open te zijn. Het zou mooi zijn als er één komt. Het zou veel vragen voorkomen.

In het Verenigd Koninkrijk is er één in de London Zoo. Dit had Rutger al gemeld, maar niet dat deze ook te bezoeken is door dierentuin geïnteresseerden. Je moet wel op voor hand een afspraak maken en een geldig paspoort tonen. Hier maken ze wel een kopie van.

Buiten studbooks hebben ze daar trouwens veel onderzoeken staan van en over dieren in de dierentuin. Helaas mis ik zo'n bibliotheek in de lage landen.

cat-hater

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door cat-hater »

Indian rhino schreef: Dus het zeggen dat studbooks voor niet dierentuin medewerkers oninteressant zijn is in mijn ogen desinteresse van deze persoon. Net zo als Rutger al schreef er zijn studbooks die veel informatie geven over de toestand in de gebieden van herkomst. Dit is zeker interessant om te lezen.

.....

Buiten studbooks hebben ze daar trouwens veel onderzoeken staan van en over dieren in de dierentuin. Helaas mis ik zo'n bibliotheek in de lage landen.
Ik neem aan dat je mij bedoelt.. Wat ik wil zeggen dat het saaie geschiedenis is waar je niks meer aan doet. Het is interessant om met het nu en voornamelijk in de toekomst bezig te zijn met studbooks. Gelukkig zit ik heet bij het vuur wat dat betreft en volg ik er een paar over wat er de komende tijd gaat gebeuren t.a.v. diersoorten.

Voor info over de toestand ter plekke surf je beter op IUCN en verdiep je je in de PHVA's van sommige soorten.

Je laatste zin geef ik je gelijk in...gelukkig kan ik in de nodige member-areas. :p Maar ook daarvoor geldt wel dat die voor niet-zoomensen niks toevoegt, simpelweg om dat je geen onderdeel bent die 'tak van sport'... en dus geen invloed hebt.

Afijn, veel plezier any-way in dit topic.

Indian rhino

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Indian rhino »

cat-hater schreef:
Indian rhino schreef: Dus het zeggen dat studbooks voor niet dierentuin medewerkers oninteressant zijn is in mijn ogen desinteresse van deze persoon. Net zo als Rutger al schreef er zijn studbooks die veel informatie geven over de toestand in de gebieden van herkomst. Dit is zeker interessant om te lezen.

.....

Buiten studbooks hebben ze daar trouwens veel onderzoeken staan van en over dieren in de dierentuin. Helaas mis ik zo'n bibliotheek in de lage landen.
Ik neem aan dat je mij bedoelt.. Wat ik wil zeggen dat het saaie geschiedenis is waar je niks meer aan doet. Het is interessant om met het nu en voornamelijk in de toekomst bezig te zijn met studbooks. Gelukkig zit ik heet bij het vuur wat dat betreft en volg ik er een paar over wat er de komende tijd gaat gebeuren t.a.v. diersoorten.
Of ik u bedoel laat ik in het midden er zijn meer mensen die er zo overdenken. Helaas bent u ook weer iemand die de waarde van een historisch overzicht onderschat. Terwijl u te veel waarde geeft aan de studbooks. Zoals reeds eerder gemeld in dit topic er zijn er veel die niet compleet zijn. Het is helaas voor houders van dieren niet verplicht om mee te doen aan breeding programma's.

Wat in mijn ogen voor dieren die met uitsterven bedreigd worden wettelijk verplicht zou moeten worden.
cat-hater schreef:Voor info over de toestand ter plekke surf je beter op IUCN en verdiep je je in de PHVA's van sommige soorten.
Dit geld niet voor alle informatie. Heb bij enkele soorten gelezen over onderzoek naar ondersoorten. Deze verhalen zijn niet terug te vinden op IUCN. Daarbij onderzoeken over het houden van bepaalde soorten in gevangenschap staat niks op IUCN.
cat-hater schreef:Je laatste zin geef ik je gelijk in...gelukkig kan ik in de nodige member-areas. :p Maar ook daarvoor geldt wel dat die voor niet-zoomensen niks toevoegt, simpelweg om dat je geen onderdeel bent die 'tak van sport'... en dus geen invloed hebt.

Afijn, veel plezier any-way in dit topic.
Mensen die niet in een dierentuin werken niet-zoomensen noemen is wel erg kort door de bocht. Ben nu al geregeld op bijeenkomsten geweest van bepaalde diersoorten waar zowel de verzorgers als de dierentuin diersoort geïnteresseerden. Deze waren zeer leerzaam en er in bepaalde groepen veel contacten tussen verzorgers en de freaks (weet even geen andere naam).

Een niet verzorger / medewerker kan soms ander gedrag zien bij de dieren dan de verzorgers.

Gelukkig zijn er meer meningen over één onderwerp die de discussie weer interessant maken. Daarom ben ik blij met mijn contacten in de dierentuinen en de informatie die ik krijg. Het zou alleen prettig zijn zoals ik al eerder gezegd heb en blijf zeggen het zou fijn zijn dat er een bibliotheek komt met studbooks en onderzoeken in België of Nederland.

cat-hater

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door cat-hater »

Indian rhino schreef: Dit geld niet voor alle informatie. Heb bij enkele soorten gelezen over onderzoek naar ondersoorten. Deze verhalen zijn niet terug te vinden op IUCN. Daarbij onderzoeken over het houden van bepaalde soorten in gevangenschap staat niks op IUCN.
Doorklikken naar de SSC en specifiek even naar de CBSG.. daar vind je wel ergens 'publications'... ook vaak oud, maar toch.

Voor het houden in gevangenschap heb je de Husbandry Guidelines op EAZA site.. net bijster veel, maar er zijn er veel in de maak. Niet dat een tuin zich daar aan hoeft te houden..

En in dat laatste zit hem ook de 'nutteloosheid'..

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Ben nu al geregeld op bijeenkomsten geweest van bepaalde diersoorten waar zowel de verzorgers als de dierentuin diersoort geïnteresseerden. Deze waren zeer leerzaam en er in bepaalde groepen veel contacten tussen verzorgers en de freaks (weet even geen andere naam).
Kun je me wat meer informatie geven over zo'n bijeenkomsten, Indian Rhino?

Alvast bedankt.

Rutger

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Rutger »

Wat mijn het meest tot nu toe verbaasd is dat dierentuinen geheimzinnig doen over breeding programs. Je zou bijna denken dat ze daar geen openheid van zaken in willen geven. Mijn vermoeden is dat ze bang zijn voor de publieke opinie.

Mijn vermoeden is dat ze bang zijn dat ze veel moeten uitleggen. Terwijl ze dit in sommige gevallen gewoon niet kunnen uitleggen. Zeker omdat bij enkele soorten naar mijn mening het economisch belang boven het dier welzijn en soortbehoud staat.

Gelukkig zijn er studbookholders die een andere mening hebben dan de meerderheid. Deze geven gewoon de gevraagde informatie en zijn niet bang voor de publieke opinie omdat ze hun verhaal kunnen onderbouwen.

Vooral Nederlandse studbookholders houden er niet van om studbooks te verspreiden onder dierentuinfreaks. Terwijl er in andere landen veel makkelijker mee wordt om gesprongen.
Een curator/studbook houder is nog altijd de enige en beste persoon om te bepalen waar een dier hoort te zijn enzo.
Was het maar zo éénvoudig. Veel dierentuinen stellen de economische belangen haast voorop waar hun dieren naar toegaan. Het principe van het zonder finaciele te gemoetkoming staat al jaren onder zware druk en word soms ook al over schreden.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gerald »

Rutger schreef:Wat mijn het meest tot nu toe verbaasd is dat dierentuinen geheimzinnig doen over breeding programs. Je zou bijna denken dat ze daar geen openheid van zaken in willen geven. Mijn vermoeden is dat ze bang zijn voor de publieke opinie.
En die geheimzinnigheid wordt helemaal raar als je bedenkt dat veel dierentuinen "trots" vertellen over hun deelname aan een fokprogramma. Je leest dit regelmatig in hun tijdschriften, op infobordjes, etc. Wanneer je kenbaar maakt dat je aan een bepaald programma meedoet dan moet je ook voorbereid zijn op vragen vanuit het publiek hieromtrent. Dan moet je je dus niet gaan verschuilen achter een geheimzinnige muur.

Het volgende citaat komt van de website van Artis, maar zo zijn er wel meer te vinden: "Artis coördineert het Europese fokprogramma van de ijsbeer, de kantjil en de zwartvoetpinguïn. Voor de overige diersoorten in Artis geldt dat als er een Europees fokprogramma voor bestaat, Artis aan dit fokprogramma mee doet."

Heel open dus en daarmee schep je de verantwoordelijkheid om vragen te beantwoorden en gewoon te vertellen wat je doet voor het fokprogramma, hoe het werkt (bijv. uitruil met andere parken), etc. Voor de goede orde: ik zeg niet dat Artis zich schuldig maakt aan geheimzinnig gedoe rondom de fokprogramma's, ik gebruikte het citaat slechts als voorbeeld van de openheid omtrent deelname aan fokprogramma's.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door seborga »

Normaal gesproken wordt er toch niet betaald voor onderlinge ruil? Toch niet als het in het kader gebeurt van een kweekprogramma? Of vergis ik mij hierin?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Gerald »

Er is een afspraak (volgens mij binnen de EAZA) dat dieren met gesloten beurs worden geruild, maar dat is geen wet natuurlijk...

spidermonkey

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door spidermonkey »

seborga schreef:Normaal gesproken wordt er toch niet betaald voor onderlinge ruil? Toch niet als het in het kader gebeurt van een kweekprogramma? Of vergis ik mij hierin?
Klopt. Alleen de kosten van het vervoer worden betaald. Van Artis weet ik dat er een afspraak is dat per zwartvoetpinguin die een dierentuin krijgt die tuin een bepaald bedrag betaalt dat naar een project gaat voor de zwartvoetpinguins in Zuid-Afrika.

Indian rhino

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Indian rhino »

spidermonkey schreef:
seborga schreef:Normaal gesproken wordt er toch niet betaald voor onderlinge ruil? Toch niet als het in het kader gebeurt van een kweekprogramma? Of vergis ik mij hierin?
Klopt. Alleen de kosten van het vervoer worden betaald. Van Artis weet ik dat er een afspraak is dat per zwartvoetpinguin die een dierentuin krijgt die tuin een bepaald bedrag betaalt dat naar een project gaat voor de zwartvoetpinguins in Zuid-Afrika.
Bij de okapi's is het zodat voor iedere okapi in de dierentuin een bedrag wordt betaald op jaarbasis aan Epulu het okapistation in Congo. Dit heeft lange tijd op een infobord vermeld gestaan in Antwerpen en ook is dat tijdens een lezing gemeld in Diergaarde Blijdorp.
seborga schreef:
Ben nu al geregeld op bijeenkomsten geweest van bepaalde diersoorten waar zowel de verzorgers als de dierentuin diersoort geïnteresseerden. Deze waren zeer leerzaam en er in bepaalde groepen veel contacten tussen verzorgers en de freaks (weet even geen andere naam).
Kun je me wat meer informatie geven over zo'n bijeenkomsten, Indian Rhino?

Alvast bedankt.
Deze bijeenkomsten worden georganiseerd of mede-georganiseerd door de studbook coördinator. Waar deze de bij hem gekende mensen uitnodigt dit zowel verzorgers van de diersoort en hobbyisten met kennis van de diersoort.

Daar wordt dan besproken hoe de huidige situatie van de diersoort is in gevangenschap wat betreft geboortes, sterfgevallen en mutaties. Hier kom ook aanbod wat er opvalt bij bepaalde individuen.

Om als hobbyist uitgenodigd te worden moet je meer zijn dan alleen geïnteresseerde. De studbook coördinator moet vaak contact met je hebben gehad en merken dat je veel weet van de dieren en van bepaalde exemplaren in een dierentuin. Ik heb wel een tip vraag nooit direct of indirect of zulke bijeenkomsten georganiseerd worden je krijg vanzelf wel een uitnodiging.

Bijeenkomsten bezoeken die ook voor gewone geïnteresseerden georganiseerd worden helpt bij het leggen van contacten.
Gerald schreef:Er is een afspraak (volgens mij binnen de EAZA) dat dieren met gesloten beurs worden geruild, maar dat is geen wet natuurlijk...
Deze afspraak is er inderdaad, maar wordt niet overal volledig nageleefd. Daarbij zijn niet alle deelnemers aan studbooks lid van de EAZA. Enkele coördinatoren zijn zelfs werkzaam in een niet lid van de EAZA.

TIM

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door TIM »

Mijn mening is dat er door dierentuinen geheimzinnig word gedaan over studbooks. Zeker een aantal Nederlandse dierentuin maakt zich hier schuldig aan. Terwijl ze zich er om roemen dat ze de desbetreffende studbooks beheren.

Een aantal door Diergaarde Blijdorp beheerde studbooks staan bij hun op internet (kan de link niet direct terug vinden in mijn administratie). Helaas mis ik daar dan weer de kraanvogels die ook door hun beheerd worden.

Daarbij ligt het vooral aan de beheerder van het studbook of je de informatie of het gehele studbook krijg. Vooral de tuinen buiten België en Nederland doen niet moeilijk over het verstreken van de gegevens. Soms moet je een maand of drie wachtend op antwoord. Hier kan ik dan ook nog begrip voor opbrengen.

Van Amersfoort, Antwerpen, Artis, Beekse Bergen, Burgers, Ouwehand en Gaiapark heb ik nooit antwoord gehad op een vraag die over studbooks ging. Terwijl ik uit de Apenheul en Zodiac op vragen wel antwoord heb gekregen al duurde het daar even.

Ik stuur bij mijn vraag ook altijd de gegevens die ik in mijn bezit heb om mijn vraag te ondersteunen. Dat deze gegevens niet altijd correct zijn begrijp ik ook wel, maar dat is soms ook de schuld van de dierentuin waar ik de vraag over stel.

Mijn gevoel is dat zeker Belgische en Nederlandse dierentuinen bang zijn informatie te geven. Terwijl je van dierentuinen buiten deze landen hoor dat ze verbaasd zijn over je kennis en de gegevens die je bezit. Zeker als je ook info hebt van niet deelnemers aan het studbook. Hier moet je soms ook een aantal weken wachten op antwoord.

Het is zeker een gemis dat in België en Nederland geen bibliotheek is met aan dierentuin gerealiteerde informatie. Weet dat je bij de ZSL, San Diego Zoo en Berlijn (alleen voor dierentuinmedewerkers en onderzoekers) zo'n bibliotheek hebt.

Het meest verbaasd ben ik nog wel dat ik van enkele dierentuinen weet dat ze de door hun beheerde studbooks verkopen in de receptie. Dit gebeurd tegen kostprijs en een x bedrag dat ze gebruiken om een project te steunen dat bijdraagd aan het behoud van de diersoort.

Natuurlijk moet je altijd in het oog houden dat een studbook een tijdsopname is en af kan wijken van het nu. Dit door sterfgevallen, geboortes en mutaties.

Theo

Re: Studbooks (inc online) en kweekprogramma's

Bericht door Theo »

Sorry hoor, maar ik vind het niet heel gek dat dierentuinen zulke dingen niet willen delen. Ze zijn toch niet verplicht om aan een zootje freaks studbooks af te geven. Wat heeft dat voor hun nou voor nut en wat kan de freak er zelf mee, behalve kennis voor zichzelf vergaren. Hij helpt het studbook nergens mee. Ik kan me goed voorstellen dat dierentuinen daarop niet erg happig zijn.

Ik zeg hiermee niet dat het niet goed is dat ze niet reageren op mailtjes ed. Natuurlijk is het wel zo netjes om te antwoorden, maar niemand verplicht hem info te delen als hij die heeft. Dat hoeft ook niet en waarschijnlijk heeft de betreffende persoon ook wel belangrijkere dingen te doen dan vragen te beantwoorden over caribische zeekoe 00422. Ik denk niet dat het bang zijn is, maar ze zien er de noodzaak niet van in (en in de meeste gevallen zal dat terecht zijn.)

Plaats reactie