(Private collecties) Aquariumtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Badis Badis is een erg territoriale vis, die kan je niet gaan combineren met een schooltje.
De Betta Splendens, die wij kennen, is de kweekvorm, alle andere betta soorten zijn de natuurvormen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hey, Sherrybarbelen en turboslakken! Die heb ik lang geleden nog gehad, dat kunnen wel eens de volgende dieren worden. Ik opteer liever voor 2 schooltjes van om en bij de 10 dieren. 1 Soort vind ik wat weinig.

Een koppel honinggoerami's is eventueel ook een optie om erbij te plaatsen. Die Sewellia lineolata zijn ook een te onthouden soort.

De Badis badis heb ik in het verleden ook gehad en daar heb ik geen goede ervaring mee, geen enkel dier van de 10 heeft langer dan 2 maanden geleefd. Voor deze soort pas ik dus.

Wat het wegschenken van mijn huidige dieren betreft ga ik de moeite niet meer doen. Ik schat dat ze Nieuwjaar niet meer halen door hun leeftijd. Ze zijn alle minstens 2 jaar oud wat voor de meeste schoolvisjes zowat de maximum is.

Toch bedankt voor de adviezen, meer is trouwens nog welkom want er is nog niets beslist!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

het zal nu ca.3 jaar geleden zijn dat ik m'n oudste barbus pentazona in m'n aquarium gekieperd heb, ik heb er nu nog altijd een stuk of 8 (laatste toevoeging van +-2 jaar geleden waren er 4 ofzo)
schoolvissen hoeven geen kort leven te hebben.
Ik ken iemand die een keizertetra had (ooit van iemand gekregen een noodadoptie zeg maar, en eigenlijk een soort hoop op euthanasie), na 6 jaar leefde het beest nog, zelfs na het ietwat laten verwilderen van het aquarium.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:Badis Badis is een erg territoriale vis, die kan je niet gaan combineren met een schooltje.
De Betta Splendens, die wij kennen, is de kweekvorm, alle andere betta soorten zijn de natuurvormen.
Badis badis is absoluut te houden met schooltjes van rustige vissen in een hogere waterlaag. Je houdt er met 2 mannetjes en 4 vrouwtjes en dan geven ze geen problemen.

Betta splendens bestaat wel degelijk als wilde soort. Ze worden wel vrijwel uitsluitend verkocht als kweekvorm
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Vandaag weer even op bezoek geweest in Le Poison D'Or (Estaimpuis), de grootste aquariumzaak in Belgie en voor ons land wellicht de locatie waar je meest soorten vis kunt zien (al ben ik nog nooit geweest in Aquatopia). Het was er ontstellend druk maar toch kunnen genieten van de tientallen bakken met de meest uiteenlopende bezettingen. En, niet altijd te horen in dat soort zaken, geregeld een verkoper die een klant afraadde om een bepaalde vis te nemen wegens ontschikt voor diens aquarium (ik ken helaas ook andere winkels).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ken de zaak alleen van horen, ben er nog nooit geweest. Maar tot op heden heb ik er nog niet veel slechts van gehoord.
Voor mij is het te ver rijden, ik ga naar hustinx in Hasselt en wil ook wel eens naar Diesters aquarium gaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Ken de zaak alleen van horen, ben er nog nooit geweest. Maar tot op heden heb ik er nog niet veel slechts van gehoord.
Voor mij is het te ver rijden, ik ga naar hustinx in Hasselt en wil ook wel eens naar Diesters aquarium gaan.
Omgekeerd ook al veel gehoord over Hustinx, maar das dan weer voor mij te ver.

Is het vergelijkbaar met het aanbod van Le Poison D'Or? Die hebben ongeveer 350 soorten zoutwatervis, 200 zoetwatervis en meer dan 200 koralen en ongewervelden, in cataloog.
Een flink deel daarvan zijn on display in de winkel.

Als je eens in de buurt bent moet je zeker eens binnenstappen. Ook het aanbod van aquaria is om van te duizelen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Poisson d'or en Hustinx lopen bijna gelijk, met het verschil dat Hustinx nog steeds een klein beetje meer nadruk op de cichliden legt. De afdeling van zoon Nick (zeewater) loopt ook goed heb ik al gemerkt (vooral als je ziet wat ze zoal binnenkrijgen).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hustinx is vooral bekend voor zijn discussen, ze hebben een grote stelling hiervoor. Je kan ze er in alle maten en kleuren krijgen, ook vaak wildvang.
Als de levering daar is staan er vaak mensen te wachten en nemen de vissen in de transportzak mee.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Vandaag een schooltje van 10 kleine sherrybarbelen toegevoegd aan mijn bestand. het zijn nog jonge diieren en gelukkig laat mijn vuurstaartze met rust.

Heeft er hier iemand ervaring met Chinese algenetende scholetjes (Beaufortia leveretti)? Deze soort zou veel beweging nodig hebben in het water, heb geen zuurstofpomp. Is dat een probleem denken jullie?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Ze hebben vooral stroming nodig en grote stenen waar ze zich op vast kunnen zuigen en grazen, het zijn trouwens geen scholletjes, daar hun mond op hun buik zit en niet op hun hoofd. :)

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Ik heb er ooit een gehad, maar die heeft helaas niet zo lang geleefd. Nochtans veel stroming en helder water in de bak. Toen gaf ik nog geen speciaal voer. Misschien dat ze extra groenvoer nodig hebben... Het is wel een zeer leuke soort. Misschien dat ik me er nog eens in verdiep en ze zelf ook nog eens aanschaf.

Mijn eigen aquaria zijn ook juist weer superproper. Vandaag een grote schoonmaak gehouden.
Morgen enkele nieuwe planten halen en dan zullen ze er weer top uitzien.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb enkel een goede filter op mijn aquarium staan.

Dan zoeken we verder naar een andere algeneter. Misschien toch maar de renslak dan. Enig proleem is dat mijn aquarium vrij diep is, achteraan is een klein gedeelte dat je amper ziet, dus vrij moeilijk om te controleren of ze daar niet op hun rug liggen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Koppeltje ancistrus CF Cirrhossus, doen het bij mij ook nog steeds goed en hebben al verscheidene nestjes gehad.

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Zo'n renslak is wel goed, maar als ge er meerdere neemt dan leggen ze eitjes die niet uitkomen, en dan krijg je van die kleine witte punten die je moeilijk van je decoratie krijgt.
Ik heb al jaren platte slakken (Latijnse naam ken ik niet van buiten) en die houden m'n ruiten echt enorm proper.

Voor de algen op planten en decoratie zou ik er algenetende garnalen (caridina japonica) bijzetten. Die zijn niet alleen heel efficiënt, maar ook nog zeer leuk om naar te kijken.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

posthoornslakken?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Platte slakken? Porseleinslakken (Septaria Porcellana)?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Yep, het zijn inderdaad de porseleinslakken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

In een dierenwinkel werken heeft soms voordelen, ik ben sinds vandaag eigenaar van een spierwitte kempvisman. Dat is de eerste keer dat ik dat zag op 12 jaar winkelbediende zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Heb ik ook eens gehad, helaas zijn de witte betta splendensen niet de allersterksten

Afbeelding

dan heb ik ook nog gehad: een Mustard-gas (ik dacht toch dat die kleur zo genoemd werd)
Afbeelding
(is het oudste geworden)

en een rode met groene schijn.
Afbeelding

Plaats reactie