(Private collecties) Aquariumtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Betta's, het blijft een prachtige soort.
Ik heb zelf een felrood mannetje gehad en een aantal vrouwtjes met verschillende kleuren.
Jammer dat ze niet zo oud worden...
Ik heb er toenertijd mee proberen te kweken, maar dat is niet echt gelukt.
Wel heel knap om hun baltsgedrag te zien en het schuimnest enzo...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Samberto schreef:Jammer dat ze niet zo oud worden...
Als je een kempvisman zo'n 1-1.5 jaar kan houden heb je zeer goed gewerkt. Die dieren worden maar zo'n 3 jaar en zijn al volwassen als ze verkocht worden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Mijn aquaria zien er weer propertjes uit na een groot onderhoud.

Het grootste:
Afbeelding

Het kleinste:
Afbeelding

In het kleinste zie je links vooraan het mannetje-ancistrus. Ik had hem nog maar pas terug bij het (albino)vrouwtje gezet en uiteraard was het weer meteen prijs.
Helaas zijn de eitjes uit zijn schuilplaats geraakt. Hij "beschermde" ze nog wel, maar ondertussen zie ik ze nergens meer liggen.
Afbeelding

Nieuwste aanwinsten in mijn groot aquarium: krabbetjes!
Ik heb er vier stuks inzitten.
Ze hebben voldoende schuilplaatsen, maar als ze elkaar tegenkomen dan kibbelen ze uiteraard.
Ze hebben ook een landdeeltje waar ze regelmatig opzitten. Uiteraard heb ik wel alle uitgangen moeten afplakken want het zijn ontsnappingskoningen.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Aquariumtopic

Bericht door Gorilla Gust »

Fraai aquarium om zo te kunnen zien! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

:love: Wauw, wat een pareltjes heb je daar staan??

Die krabbetjes zijn zeer leuk,ik hoop alleen dat ze uw visjes geerust laten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Thanks!
Ik heb de indruk dat de krabben de vissen gerust laten. Misschien dat ze 's nachts af en toe een neon te pakken krijgen, maar ik heb nog nooit gezien in ieder geval.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Samberto schreef:Thanks!
Ik heb de indruk dat de krabben de vissen gerust laten. Misschien dat ze 's nachts af en toe een neon te pakken krijgen, maar ik heb nog nooit gezien in ieder geval.
Zal je binnenkort wel merken als de school week na week kleiner word. Moet je ook niet op zoek naar wat de oorzaak is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Depejeters
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2013, 12:53
Favoriete dierentuin: paradaiza

Re: Aquariumtopic

Bericht door Depejeters »

Kijk maar uit dat alles goed gesloten is,een aantal jaren geleden ook gehad in men JUWEL-120liter model...alletwee eruit gekropen en uitgedroogd teruggevonden achter een paar dozen op de kamer.Het zijn kleine ontsnappingskampioenen die niet veel nodig hebben!!Een gewaarschuwd man... ;)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

gisteren 2 bewoners toegevoegd aan m'n Aqua40 Zeewater, het gaat om de Monacanthus ciliatus (atlantische vijlvis) of Acreichthys tomentosus (zeegras vijlvis), de of staat er tussen omdat het nog te klein is om een mooi verschil te zien, deze zit erin om de pestanemonen te bestrijden, de volgroeide versie pas dan ook langs geen kanten in m'n bakje, dan wordt ie dus terug naar de winkel gedaan (zij stelden het voor).
en de Synchiropus picturatus (LSD pitvis).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft hier iemand ervaring met de Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)? Deze zou baardalgen eten?
Maar het zou ook een agressief baaje zijn naar andere vissen als ze groter worden.

Heb beginnend baardalgen in mijn bak, heeft er iemand een ander alternatief/vis voor dit probleem.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

ricky

Re: Aquariumtopic

Bericht door ricky »

Mijn ervaringen met de Siamase algeneter zijn idd niet zo positief. Ik had er drie waarvan één vrouwtje en dat was erg dominant tegenover andere vissen. Of ze draadalgen eten weet ik niet, die had ik op die moment wel niet (en nu ook niet).

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Ik heb vroeger een Gyrinocheilus aymonieri gehad. Dat werd inderdaad ook een agressief beestje naar de anderen toe. Ik heb er toen niet echt op gelet of hij een goede algeneter was.
Je kan misschien opteren voor die andere Siamese algeneter: Crossocheilus Siamensis. Dat zou ook een goede algeneter zijn. Blijkbaar een heel snelle en soms drukke vis, maar niet agressief naar andere soorten toe.
Black Molly's kan je volgens vele boeken en sites ook altijd inzetten als algeneter, maar daar heb ik zelf nooit veel van ondervonden.
Ik heb in mijn grote bak nu een groepje van 7 otocinclussen zitten. Heel vredelievend en rustig, en constant grazend aan je ruiten, planten en decoratie. Ze worden ook niet groot, wat ook een voordeel kan zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Nu ik mijn verbouwplan aan het finaliseren ben, is het ook tijd om een hoekje te vinden om later opnieuw een aquarium te kunnen plaatsen. Daarom enkele vraagjes:
- hoeveel stopcontacten gebruiken jullie voor het aquarium?
- voorkeur voor ingebouwde stopcontacten of eerder een verdeeldoos met overspanningsbeveiliging en uitzetknop?
- water aan- of afvoer in de nabijheid?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

-zoet= 60x30x30 1 voor licht en 1 voor extern filter (bij grotere aquaria kan je best verwarming voorzien., ze zitten op zo'n blok aan een verlengkabel.
-zout = 29 x 27 x 37 cm (aqua40) 1 voor licht, 1 voor 1 circulatiepomp/filter/oppervlakteskimmer 1 voor eiwitafschuimer 1 voor verwarming ook op blok aan verlengkabel.

Bij beiden kan je natuurlijk nog een luchtpompje doen , hangt allemaal af van wat jij wil.
Ik ken iemand met een groot aquarium die zijn waterverversing met de computer doet dus daar is watertoe- en afvoer in de buurt, zoals hierboven, hangt allemaal van je voorkeuren af.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb 1 stopcontact met een verdeelblok voor 4 stekkers. Dit voldoet voor mijn pomp, verwarming, licht en eventueel zuurstof.

Bedankt voor het advies van de vissen!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:-zoet= 60x30x30 1 voor licht en 1 voor extern filter (bij grotere aquaria kan je best verwarming voorzien., ze zitten op zo'n blok aan een verlengkabel.
-zout = 29 x 27 x 37 cm (aqua40) 1 voor licht, 1 voor 1 circulatiepomp/filter/oppervlakteskimmer 1 voor eiwitafschuimer 1 voor verwarming ook op blok aan verlengkabel.

Bij beiden kan je natuurlijk nog een luchtpompje doen , hangt allemaal af van wat jij wil.
Ik ken iemand met een groot aquarium die zijn waterverversing met de computer doet dus daar is watertoe- en afvoer in de buurt, zoals hierboven, hangt allemaal van je voorkeuren af.
Mja, afvoer zou ik eventueel overwegen, is wel makkelijk bij het afzuigen. Maar is wel moeilijk mooi in het interieur te verwerken, bij mij moet ie komen in het salon. Aanvoer ben ik niet meteen voorstander van.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Ik heb 1 stopcontact met een verdeelblok voor 4 stekkers. Dit voldoet voor mijn pomp, verwarming, licht en eventueel zuurstof.

Bedankt voor het advies van de vissen!
Ik heb ook altijd zo gewerkt. Ik vind die verdeelblokken heel gemakkelijk omdat je alles in 1x kunt aan- en afzetten. Werkt prima bij onderhoud.
Heel eventueel hou ik 1 stroomgroep voor het aquarium apart van de rest, en sluit ik die niet alleen op de verdeelkast aan maar ook op een autonoom zonnepanneel.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Indian rhino

Re: Aquariumtopic

Bericht door Indian rhino »

Limburg vooruit schreef:Heeft hier iemand ervaring met de Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)? Deze zou baardalgen eten?
Maar het zou ook een agressief baaje zijn naar andere vissen als ze groter worden.

Heb beginnend baardalgen in mijn bak, heeft er iemand een ander alternatief/vis voor dit probleem.
Dat is een redelijk vervelende vissoort.

Met Crossocheilus denisonii heb ik redelijk goede ervaring, maar ze houden van planten in het aquarium. Tevens een redelijk groot aquarium is gewenst.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Aymoniery is de eerste 3 levensmaanden vegetarisch, daarna schakelt hij resoluut over op vis en dan liefst zo vers mogelijk, zo had ik er 2 ingezet, ze hadden al een mooie grootte, na een halve dag had ik er nog maar 1 na een goed jaar heb ik die ene overblijvende betrapt, in zijn hol (ze graven een hol) met een halfopgevreten nog levende platy in z'n bek. ik heb dan na een paar jaar de aymoniery naar de dierenwinkel gedaan (in dierenwinkels zie je ze zich ook vastzuigen/bijten aan de ogen en lichamen van grotere vissen, zoals labyrintvissen).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Indian rhino schreef:
Limburg vooruit schreef:Heeft hier iemand ervaring met de Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)? Deze zou baardalgen eten?
Maar het zou ook een agressief baaje zijn naar andere vissen als ze groter worden.

Heb beginnend baardalgen in mijn bak, heeft er iemand een ander alternatief/vis voor dit probleem.
Dat is een redelijk vervelende vissoort.

Met Crossocheilus denisonii heb ik redelijk goede ervaring, maar ze houden van planten in het aquarium. Tevens een redelijk groot aquarium is gewenst.
Eten deze ook penseelalgen??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie