Apennieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Apennieuws

Bericht door Gerald »

Hoopvol nieuws uit Afrika:

Meer berggorilla's in Midden-Afrika

http://www.nu.nl/wetenschap/2396359/mee ... frika.html

Gebruikersavatar
Rob
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 nov 2010, 20:44

Re: Apennieuws

Bericht door Rob »

Leuk om te lezen. Compleet met foto van Bokoio
JA... ik ben gestoord – NEE ... komt niet meer goed.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Apennieuws

Bericht door black-star »

Rob schreef:Compleet met foto van Bokoio
haha, jij dacht: Als die verslaggever het woord Gorilla's (laatste zin) niet eens goed kan schrijven, mag ik de naam van DE Gorilla ook verkeerd schrijven ;)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Tja, verslaggevers...

Zó zien de berggorilla's er dus echt uit: http://gorillafund.org/Page.aspx?pid=183

Gebruikersavatar
Rob
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 nov 2010, 20:44

Re: Apennieuws

Bericht door Rob »

black-star schreef:
Rob schreef:Compleet met foto van Bokoio
haha, jij dacht: Als die verslaggever het woord Gorilla's (laatste zin) niet eens goed kan schrijven, mag ik de naam van DE Gorilla ook verkeerd schrijven ;)

:tand: Speciaal om Google te misleiden.... :D
JA... ik ben gestoord – NEE ... komt niet meer goed.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Werden hobbits opgegeten door reuzenooievaar?


http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... vaar.dhtml

Ik wilde maar dat de media eens ophielden met de naam "hobbit" het is gewoon Homo floresiensis

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Neanderthaler had oostelijke verwanten

http://www.telegraaf.nl/buitenland/8572 ... buitenland

Het leuke van dit soort vondsten is dat het heel vaak om weer een nieuwe soort gaat wat de onstaansgeschiedenis van de mens steeds complexer maakt. Op dit moment is het al niet meer mogelijk om een duidelijk beeld te krijgen van alle soorten en ondersoorten en hun onderlinge verwantschappen. En bij iedere nieuwe vondst wordt dat alleen maar erger. In plaats van een stamboom zien we nu een onontwarbare struik...

cat-hater

Re: Apennieuws

Bericht door cat-hater »

Och, eigenlijk wel leuk dat iedere paar jaar e.e.a. weer herzien moet worden door een nieuwe ontdekking.. die struik zal nog wel groter worden!!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Apennieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Typisch Russisch?

Apen krijgen wijn, look en ui tegen griepvirus
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... irus.dhtml
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Dat van die wijn doen (deden?) ze ook bij olifanten.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Radboud Universiteit doet minder onderzoek met apen

http://www.nu.nl/wetenschap/2446489/rad ... -apen.html

Rutger

Re: Witte leeuwen in dierentuinen

Bericht door Rutger »

De wetenschappelijke namen bij orang-oetans recentelijke gewijzigd in:
Borneo orang-oetan van Pongo pygmaeus pygmaeus in Pongo pygmaeus
met als ondersoorten:
Noord-westelijke Borneo orang-oetan als Pongo pygmaeus pygmaeus
Oostelijke Borneo orang-oetan als Pongo pygmaeus morio
Zuid-westelijke Borneo orang-oetan als Pongo pygmaeus wurmbii

Sumatraanse orang-oetan van Pongo pygmaeus abelii in Pongo abelii

De wijzigingen van de wetenschappelijke namen is zelfs door gevoerd in de laatste twee edities van het isb over de orang-oetans.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 01 mar 2011, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Deze post is verplaatst uit het topic van de Witte leeuwen

TWit894

Re: Apennieuws

Bericht door TWit894 »

In welke mate zijn gorilla's "bang" van water? Ik zag juist enkele foto's op facebook waar gorilla's in een zoo in het water aan't spelen waren :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Apennieuws

Bericht door Gorilla Gust »

In principe zal een gorilla niet zomaar het water in lopen. Maar dit is meer een soort van ingebouwde angst/reflex dat de mensapen bezitten. Zover ik het kan verwoorden toch. Het is mogelijk dat iemand me daarin wil/kan corrigeren of aanvullen.

In bepaalde gevallen kunnen ze zich over die angst heen zetten. Bokito (handopfok) zijn ontsnapping in Rotterdam in 2007 is daar een voorbeeld van. Maar ook bonobo's kennen dit, kijk maar naar Zamba in Apenheul in 2009. Deze mensaap liep (opgejaagd door andere vrouwtjes) doorheen het water, naar de overkant. Orangs zal je ook niet in normale omstandigheden zien in het water, doch zijn er beelden bekend op het internet waar verzorgers een handopfok/opgevangen orang laten zwemmen.

Echter... Je hebt spelen in het water, en je hebt echt doorheen het water zwemmen/lopen. Gewoon een stok in het water slaan, of een handvol water naar een soortgenoot gooien. Dat durven de meeste wel. Waden in het water doen we dus normaal niet.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

In principe zijn alle (mens)apen bang voor water en kunnen ze van nature niet zwemmen. Ook mensen niet! Maar inderdaad soms overwint een individu zijn angsten al dan niet gedreven door een andere angst (gevaar van soortgenoten of andere dieren).

Het gaat ook wel eens mis: in Burgers bijvoorbeeld verdronk eens een chimpansee en zo zullen er veel meer gevallen bekend zijn.

Op Borneo heeft men teruggeplaatste orang-oetans waargenomen die door het water waadden terwijl ze normaliter via bomen de oversteek proberen te maken (of juist niet). In één geval heeft men een moeder orang-oetan gezien die haar kind aan de hand mee het water in nam en niet door had dat haar kind daardoor verdronk. Triest maar dat is de keerzijde van terugplaatsingen.

Ook gorilla's zijn in het water waargenomen maar altijd in het ondiepe zodat ze kunnen blijven staan.

Van bavianen is ook bekend dat ze door water heen lopen indien noodzakelijk. Daarbij letten de moeders meestal niet eens op hun kroost - voorzover ze niet meeliften op hun rug. De jongen moeten maar zien hoe ze zich redden. De volwassen dieren lijken daarbij hun noodkreten te negeren. Onnodig te zeggen dat hierbij regelmatig ongelukken gebeuren.

En van sommige groepen Japanse makaken weten we dat ze in de winter gebruik maken van warmwaterbronnen om lekker warm in te vertoeven.

Quetzal

Re: Apennieuws

Bericht door Quetzal »

Ik meen me te herinneren ooit eens een documentaire gezien te hebben waarin gorilla's in een moerassig gebied op zoek gingen naar wortels ed. van waterplanten. Hierbij kwam het water soms tot onder hun oksels.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Quetzal schreef:Ik meen me te herinneren ooit eens een documentaire gezien te hebben waarin gorilla's in een moerassig gebied op zoek gingen naar wortels ed. van waterplanten. Hierbij kwam het water soms tot onder hun oksels.
Dat filmpje kwam ook bij mij op. Ze gingen inderdaad vrij diep maar bleven wel altijd rechtop staan. Ze gingen dus niet zwemmen of zo.

Jelle

Re: Apennieuws

Bericht door Jelle »

Wat voor soorten mensenapen zijn er? Ik heb
- Gorrila's
- Chimpansees
- Orang Oetans
- Bonobo's

Zijn er nog meer of horen sommige er niet tussen?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Bob schreef:Wat voor soorten mensenapen zijn er? Ik heb
- Gorrila's
- Chimpansees
- Orang Oetans
- Bonobo's

Zijn er nog meer of horen sommige er niet tussen?
Dat zijn ze. Daarnaast heb je nog de siamangs en de gibbons. In hoeverre deze tot de mensapen behoren of toch meer tot de gewone apen is een bron van discussie.

Volgens de huidige algemeen aanvaarde theorie zijn uit de voorouders van de mensapen of mensachtige apen eerst de gibbons afgesplitst (18 miljoen jaar geleden). De hoeloks maken daar ook deel van uit. 14 milj. jaar geleden splitste de orang-oetan zich af. 7 milj. jaar geleden de gorilla's en 6 milj. jaar geleden de voorouders van de chimpansees en de bonobo's. Zij splitsten zich zo'n 2 miljoen jaar geleden op. En de stam waar vanaf de voorouders van de chimpansees en bonobo's zich afsplitste leidde uiteindelijk tot de mens.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Apennieuws

Bericht door Gerald »

Bijzondere uitvinding van een capucijner apensoort (Cebus queirozi, blonde capucijnaap) blijkt een zeer effectieve manier om termieten te vangen. We wisten al dat de capucijners de slimste aapjes zijn en vaak gebruik maken van gereedschappen maar dit is volgens de wetenschappers een erg bijzondere uitvinding.

Lees het hele verhaal hier (in het Engels): http://www.msnbc.msn.com/id/41991039/ns ... e-science/

En dan nog een leuk filmpje over de wijze waarop de sifaka's zich voortbewegen. Echt heel spectaculair! Aan het einde wordt de sifaka met een fossa vergeleken en uiteindelijk eindigt het filmpje met een zeer spectaculaire sprong van een sifaka tussen twee cactussen.

http://www.bbc.co.uk/nature/life/Lemur#p00cn9fh

Plaats reactie