Olifantennieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Olifantennieuws

Bericht door Dbelgian »

nog olifanten-nieuws

Koreaanse olifant kan spreken

Een olifant uit een Zuid-Koreaanse zoo heeft geleerd om de menselijke taal te imiteren. Het dier beheerst intussen meerdere woorden.

Koshik, een Aziatische olifant van 22 jaar uit zoo Everland in Yongin, ten zuiden van Seoel, verwelkomt zijn bezoekers met ‘choah’ (goed) en ‘nuo’ (slapen). Hij kan ook (bij benadering) de woorden ‘annyong’ (dag), ‘anja’ (zit) en ‘aniya’ (nee) uitspreken, aldus de Zuid-Koreaanse en Europese wetenschappers die hem bestudeerd hebben.

Olifanten kunnen hun lippen niet gebruiken om klanken te maken zoals mensen doen. Hun bovenlippen hangen vast aan hun neus om de slurf te vormen. Koshik maakt de verschillende geluiden door het einde van zijn slurf op zijn tong of zijn mond te leggen.

‘Koshik heeft enkel contact met zijn 19-jarige verzorger Kim Jong-Gap. Wij denken dat hij de woorden van Kim herhaalt om een vertrouwensbanden te smeden met hem’, zegt Oh Suk-Hun, dierenarts in Everland. Koshik werd in 1990 geboren in een zoo dichtbij Seoel. Toen hij drie jaar was kwam hij naar Everland.

‘Koshik is zoals mijn eigen kind, ik verzorg hem al sinds hij hier is’, zegt Kim Jong-Gap. ‘Ik heb gedurende een maand in een slaapzak bij hem geslapen, ik denk dat we daarom zo close zijn dat hij zelfs mijn stem begint na te doen’, legt hij uit.

Bron met foto's van de Indrukwekkende Koshik (en een wellicht kleine verzorger)

TWit894

Bericht door TWit894 »

Zever in pakskes noem ik dat :p

Pachyderm

Bericht door Pachyderm »

TWit894 schreef:Zever in pakskes noem ik dat :p
Zulk ne zever is het toch niet zene ;) :

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-20142858

Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Dbelgian »

Er zijn wel meer dieren die ze leren spreken hebben, het meest geloofwaardige de gebarentaal kennende gorillas, minder geloofwaardig, de sprekende Beluga, en nog meer jaren geleden, een pratende dolfijn (of was dat maar fictie?).

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: 1

Bericht door Gerald »

Het gaat hier natuurlijk niet echt om "spreken" maar meer om het nabootsen van menselijke klanken door een dier. Het dier in kwestie heeft natuurlijk geen idee wat hij "zegt" of wat hij uberhaupt aan het doen is. Hij bootst klanken na. Punt.

Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Dbelgian »

Ik denk wel dat wanneer hij goed getraind is dat hij wel beseft dat wanneer hij "eten" zou nabootsen, dat hij dan wellicht ook eten krijgt.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Gerald »

Dbelgian schreef:Ik denk wel dat wanneer hij goed getraind is dat hij wel beseft dat wanneer hij "eten" zou nabootsen, dat hij dan wellicht ook eten krijgt.
Dat is gewoon een andere vorm van het soort target training welke olifanten in een PC-omgeving nu ook krijgen. Je geeft een bepaald signaal en daarop volgt een handeling door het dier en indien goed gedaan volgt een beloning. Het signaal kan een aanraking met een stok zijn al dan niet aangevuld met een bepaald commando of een klikje met een clicker.

Als het doel is om het dier een bepaald geluid te laten maken (hoe in hemelsnaam ga je dat doen bij een olifant?) dan train je hem daarop. Het eindresultaat is dan gewoon een handeling verricht onder het vooruitzicht van een beloning. Een circuskunstje dus!

Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Dbelgian »

Idd, zoals de zeehond wiens nagels geknipt moesten worden (op m'n foto's), als hij stil bleef liggen kreeg hij z'n ontbijt voort.

Pachyderm

Situatie olifant Tanja in Targu Mures Zoo (Ro)

Bericht door Pachyderm »

Kijk hier eens naar:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 225&type=1

Tania is een olifant in een Roemeense Zoo. Het blijkt dat EAZA met Martin van Wees deze transfer zou goedgekeurd hebben, wat een spijtige zaak zou zijn. Tania zou gedragsproblemen hebben en niet met andere olifanten overweg kunnen. Maar dat EAZA zo met haar olifanten zou omgaan, zou toch schrijnend zijn...

Op deze pagina nog een filmpje:
https://www.facebook.com/amina.gameel?fref=ts

Ze zou de eerste nacht ook uitgebroken zijn, maar verzorgers hebben haar op tijd kunnen tegenhouden.

Ik vind dit een vreemd verhaal, maar als de beweringen kloppen, komt EAZA hier heel slecht uit in elk geval...

Edit GG: Post en vervolgdiscussie afgesplitst vanuit het olifanten-nieuwstopic:
viewtopic.php?p=35382#p35382
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 05 feb 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post en vervolgdiscussie afgesplitst vanuit het olifantennieuwstopic

Harm
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door Harm »

Ze is dus eerst samen met Rupa (uit Burgers') naar Parco Faunistico Le Cornelle verhuisd in 2011. Daar kon ze niet omgaan met Rupa? Rupa is uit Burgers' weg gegaan omdat ze dominant was, dus het hoeft niet aan Tania te liggen.
Inda uit Kopenhagen is op 11 september naar Parco Faunistico Le Cornelle, zij staat nu met Rupa?

Het vervoersbedrijf (Epika) was er wel druk mee. Eerst Jula en Win Thida naar Kopenhagen, toen Inda naar Italië en daarna Tania naar Roemenië.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Ik neem aan dat Martin van Wees nog steeds de Europese assistent-coördinator van het olifantenstamboek is, en dat je vandaar naar deze man refereert? Ikzelf ken niet iedereen in het "olifantenwereldje" om het cru te noemen, en wellicht anderen ook niet. Het is misschien handiger als je voor ons leken die informatie er in één keer bij plaatst. ;)

Vanuit welke (laatste) dierentuin komt deze olifant nu juist?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:Vanuit welke (laatste) dierentuin komt deze olifant nu juist?
1975 geboren in het wild.
Van Toulouse (Plaisance Zoo) op 08-09-2004 naar Benidorm,Terra Natura
Van Benidorm,Terra Natura op 26-03-2009 naar La Barben Zoo
Van La Barben Zoo op 16-05-2011 naar Parco Faunistico Le Cornelle
Van Parco Faunistico Le Cornelle op 13-09-2012 naar Targu Mures Zoo

Pachyderm

Bericht door Pachyderm »

Gorilla Gust schreef:Ik neem aan dat Martin van Wees nog steeds de Europese assistent-coördinator van het olifantenstamboek is, en dat je vandaar naar deze man refereert? Ikzelf ken niet iedereen in het "olifantenwereldje" om het cru te noemen, en wellicht anderen ook niet. Het is misschien handiger als je voor ons leken die informatie er in één keer bij plaatst. ;)

Vanuit welke (laatste) dierentuin komt deze olifant nu juist?
Ik heb geruchten gehoord dat Martin van Wees deze transactie inderdaad heeft goedgekeurd. Maar of hij de huidige toestand kent weet ik niet.

En het zijn geruchten, maar de zoo in Roemenië is EAZA of kandidaat-EAZA lid, dus ik blijf het een raar verhaal vinden.

Ik ga het in elk geval blijven volgen :gerald:

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bedankt Gerald, het helpt me toch om dit in een correcter perspectief te kunnen bekijken.

Het verblijf waar ze nu staat is dus wellicht gezien de controverse niet geschikt voor deze olifant? Of gaat het eerder over het feit dat dit dier schijnbaar alleen haar tijd moet doorbrengen in deze dierentuin? Gezien een filmpje op http://stirileprotv.ro/stiri/social/tan ... adeze.html lijkt het verblijf me op moment toch al een eerste groot obstakel te zijn...

Maar zo goed is mijn Roemeens ook weer niet. ;)

Ben benieuwd hoe dit gaat evolueren in ieder geval...

Pachyderm

Bericht door Pachyderm »

Het gaat ook om haar verzorging. Ze staat gewoon in haar eigen urine en uitwerpselen.

De situatie maakt in elk geval veel gevoelens los...

black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Favoriete dierentuin: te veel

Bericht door black-star »

Pachyderm schreef:Ze staat gewoon in haar eigen urine en uitwerpselen.
Ach, je wilt dat de verzorger er achter staat met zijn schepje en emmertje?

Pachyderm

Bericht door Pachyderm »

black-star schreef:
Pachyderm schreef:Ze staat gewoon in haar eigen urine en uitwerpselen.
Ach, je wilt dat de verzorger er achter staat met zijn schepje en emmertje?
Als je naar de foto's op Facebook hierboven ziet, dan zal je zien dat er echt een grote plas urine in haar verblijf ligt.

Naar hedendaagse verzorgingsnormen is dit voor mij niet meer aanvaardbaar.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Voorlopig kan ik vanwege de taalbarrière niet goed inschatten of het hier om een momentopname gaat, of dat de dierentuin effectief continue te kort schiet in de verzorgen van de olifant. Waar rook is, is echter meestal ook vuur (of geweest).

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de evoluties in deze zaak...

Edit:
Als ik echter een bericht lees waar ik dankzij Gerald op uit kwam, concludeer ik dat het vooral gaat om het feit dat deze olifant haar dagen er zonder gelijkwaardig gezelschap moet slijten...

http://bucharestherald.com/dailyevents/ ... -to-escape
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 07 nov 2012, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nieuwsbericht toegevoegd

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Gerald »

Als de dierentuin echt bij de EAZA wil dan zal het toch echt wel iets beter voor haar moeten zorgen en om te beginnen een maatje voor haar moeten vinden!

black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Favoriete dierentuin: te veel

Bericht door black-star »

Pachyderm schreef: Als je naar de foto's op Facebook hierboven ziet, dan zal je zien dat er echt een grote plas urine in haar verblijf ligt.
Als ze net haar sluizen open heeft gezet is dat toch een normale verschijning...
Haar poep ziet er ook vers uit, en waar een olifant poept volgt meestal toch een waterval.

Plaats reactie