Nieuwstopic Circussen (dierenshows) en circusdieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door zoofan »

Alsof die op tijd overgeschakeld zijn! Ik zag die nog een paar jaar geleden (in 2012) met leeuwen, tijgers en een lijger terwijl dat in de steden in Vlaanderen al lang verboden was en circus Malter dat al jaren niet meer op het programma had!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

zoofan schreef:Alsof die op tijd overgeschakeld zijn! Ik zag die nog een paar jaar geleden (in 2012) met leeuwen, tijgers en een lijger terwijl dat in de steden in Vlaanderen al lang verboden was en circus Malter dat al jaren niet meer op het programma had!
Ze hebben geanticipeerd op de aankomende wetgeving in Nederland toen die bij het aantreden van het huidige kabinet in 2012 werd bekend gemaakt. Die wet is er helaas nog niet maar ondertussen heeft Herman Renz wel z'n show aangepast. Dat noem ik tijdig...

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door zoofan »

Je liet in je eerste post uitschijnen dat Rose-Marie Malter niet tijdig heeft geanticipeerd en dat klopt gewoon niet.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

zoofan schreef:Je liet in je eerste post uitschijnen dat Rose-Marie Malter niet tijdig heeft geanticipeerd en dat klopt gewoon niet.
Dat was niet hoe ik het bedoelde. Ik wilde alleen maar even reageren op de nogal harde uitspraak dat de hele sector kapot zou gaan en dat is dus niet zo. Ik bedoelde dus de hele "sector" en niet een bepaald circus...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Limburg vooruit »

Tja, het is hoe je het bekijkt. Veel circussen zijn er gewoon niet meer. Enkele overleven en door het feit dat er niet veel meer zijn hebben die het overleefd.
Heeft volgens mij niets met aanpassen te maken, eerder met net genoeg reserve gehad te hebben. En die kleine circussen zoals rose marie hebben dat gewoon niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Toch denk ik wel dat het iets met aanpassen te maken heeft. Circussen zijn bedrijven en als je een bedrijf(je) hebt zul je moeten inspringen op de veranderende markt - hoe lastig ook - anders overleef je het niet. Dat zijn eenvoudige economische wetten.

Bij circussen en wilde dieren speelt ook veel emotie en sentiment en ik denk dat dat de grootste boosdoener is voor het falen van sommige.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:Tja, het is hoe je het bekijkt. Veel circussen zijn er gewoon niet meer. Enkele overleven en door het feit dat er niet veel meer zijn hebben die het overleefd.
Heeft volgens mij niets met aanpassen te maken, eerder met net genoeg reserve gehad te hebben. En die kleine circussen zoals rose marie hebben dat gewoon niet.
De waarheid daarin zal wel weer in het midden liggen. Wellicht hebben de overlevende circussen deels geluk bij hun timing waarin ze weten over te schakelen, en weten ze te profiteren van het verdwijnen van kleinere collega's.

Maar alles evolueert... alle markten, alle bedrijven. Er verdwijnen overal spelers, sommige passen zich aan, en er duiken er steeds weer nieuwe op.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

De president moet nog "even" tekenen maar dan: Mexico verbiedt wilde dieren in circussen!

http://www.stopcircussuffering.com/news ... -circuses/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:En nu ook in Nederland!

http://www.nu.nl/politiek/3952233/kabin ... ircus.html
Allemaal mooi denken ze,maar waar gaan ze met al die dieren heen?? Er is nog niet voor de helft opvangcapaciteit!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:
Gerald schreef:En nu ook in Nederland!

http://www.nu.nl/politiek/3952233/kabin ... ircus.html
Allemaal mooi denken ze,maar waar gaan ze met al die dieren heen?? Er is nog niet voor de helft opvangcapaciteit!
Waar heeft Herman Renz "zijn" dieren gelaten?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:
Gerald schreef:En nu ook in Nederland!

http://www.nu.nl/politiek/3952233/kabin ... ircus.html
Allemaal mooi denken ze,maar waar gaan ze met al die dieren heen?? Er is nog niet voor de helft opvangcapaciteit!
Waar heeft Herman Renz "zijn" dieren gelaten?
Ja dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb er geen idee van. Die roofdierdompteur zal met zijn dieren verhuisd zijn naar een ander circus waarschijnlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Nou ik wel. Die dieren worden gewoon niet meer ingehuurd. Er zijn nog steeds landen in Europa waar je daarmee mag optreden en totdat die ook een verbod instellen - en daar lijkt het helaas in veel landen nog niet op - kunnen die artiesten met hun beestenboel optreden en ondertussen eens goed nadenken over de toekomst van hun zelf en van hun dieren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gorilla Gust »

In het Nederlandse openluchtmuseum hebben ze nu tijdelijk ook een expositie over circussen. Nu het verbod in Nederland zeer dichtbij komt, lijkt het circusleven met wilde dieren inderdaad thuis te horen in musea over het leven van weleer... Tot spijt van wie het benijdt.

Afbeelding

Hieronder foto's van deze expositie. Ik was er vandaag zelf ook, en het was best een mooie expositie, er zijn steeds vrijwilligers aanwezig die je graag te woord staan. Het is echter maar een kleine bescheiden (tijdelijke) expositie, maar toch de moeite waard als je toch in de buurt bent.

https://flic.kr/s/aHsk3avxpc
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
Gerald schreef:En nu ook in Nederland!

http://www.nu.nl/politiek/3952233/kabin ... ircus.html
Allemaal mooi denken ze,maar waar gaan ze met al die dieren heen?? Er is nog niet voor de helft opvangcapaciteit!
Volgens Wilde Dieren de Tent uit alvast wel...
http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... rcusdieren

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5f2NjbRUsJU[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Erg grappig die discussie over waar de dieren naartoe moeten. Vandaag ook een redactioneel stukje daarover in NRC Handelsblad.

Maar volgens mij worden er een paar zaken over het hoofd gezien.

Ten eerste zijn er nog genoeg landen in Europa en de rest van de wereld waar je (nog) met je dierenshows terecht kan. Dat betekent dat je als circus of dompteur nog tijd zat hebt om je over je dierenhobby te gaan beraden en te anticiperen op mogelijke toekomstige verboden in andere landen.
Ten tweede, als we het over Nederlandse circussen hebben, om hoeveel dieren gaat het eigenlijk? Er zijn nog maar een paar circussen met wilde dieren in ons land. Herman Renz heeft die al vorig jaar weggedaan. Blijft over: Renz Berlin, Belly Wien. En wie nog meer?

Belly Wien huurt ook regelmatig acts in (de olifanten van Circus Sydney bijvoorbeeld) dus die zijn zo weg, hun apen zijn al weer een tijdje weg, blijft over: de tijgers, de giraf, kamelen en....?

Bij Renz Berlin hebben ze een paar olifanten en wat struisvogels en verder nog... ?

Dus hebben we het hoofdzakelijk over buitenlandse circussen die in Nederland rondtoeren met de nodige beestenboel. Volgens de site van Wilde Dieren de Tent Uit zijn er in 2013 de volgende diersoorten geteld in de circussen die toen in Nederland waren:

Aziatische olifant: 3
Afrikaanse olifant: 8
Tijger: 10
Leeuw: 1
Giraffe: 1
Zeeleeuw: 5
Wallaby: 1
Kameel: 68
Dromedaris: 8
Lama: 40
Alpaca: 1
Zebra: 4
Tropische vogels: 9
Slangen: 11
Exotische runderen: 12
Krokodil/aligator: 4
Totaal 186 dieren

Voor veel van deze dieren moet een opvang toch niet al te moeilijk zijn lijkt mij. Er wordt daar veel te spastisch over gedaan. Wat ik al eerder zei hier: het is vooral de emotie die een belangrijke rol speelt.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door zoofan »

Ten eerste zijn er nog genoeg landen in Europa en de rest van de wereld waar je (nog) met je dierenshows terecht kan.
Dat vind ik dus zo'n kromme redenering: de dieren mogen niet meer in Nederland optreden, stuur ze dan naar het buitenland om daar op te treden! Dat is je kop in het zand steken!

Er moet gewoon gezocht worden naar parken waar de dieren gehouden kunnen worden zonder dat ze in vrachtwagens moeten zitten, reizen, optreden onder dwang. Zoals bijv. de Afrikaanse olifanten in Pairi Daiza en Olmen. Ik beweer niet dat je 10 tijgers zo kwijt kan maar er moet minstens gezocht worden in plaats van ze naar een circus in het buitenland te sturen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gorilla Gust »

Als ik tijdens mijn vele autoreizen doorheen Nederland rondkijk kom ik eigenlijk maar zelden circussen tegen met wilde dieren (ik denk vooral aan katachtigen of olifanten dan).

Traden deze dieren allemaal in Nederland op? Of zijn het ook circussen die pakweg veel in Duitsland staan, en slechts enkele dagen in Nederland zijn? :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Er reizen best wel veel circussen door Nederland en België. Een goede ingang voor een agenda (voor 2015) biedt Circusweb http://circusweb.nl/circusagenda/

Een overzicht van de diverse circussen is er ook:
http://circusweb.nl/# (kijk links in het menu op Circus NL of Circus BE)

De discussie over de dieren is er uiteraard ook en het hoeft geen betoog aan welke kant Circusweb staat. http://circusweb.nl/category/circusdieren/

Maar er zijn dus ook circussen die er op inspelen zoals Circus Iarz Italiano welke over een paar dagen z'n tenten opslaat in ons dorp. Dit circus is al in 2013 gestopt met hun (ingehuurde) tijgershow, hulde daarvoor. Ze hebben nog wel dromedarissen, lama's, watoesirunderen, Schotse Hooglanders en andere (huis)dieren in hun programma.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Tja...

Circuseigenaar verft honden om ze op panda's te laten lijken

http://www.nu.nl/opmerkelijk/3960680/ci ... ijken.html

Plaats reactie