Nieuwstopic Circussen (dierenshows) en circusdieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
cat-hater

Re: Circusdierennieuws

Bericht door cat-hater »

Ieder zijn mening.. mag hopen dat de discussie niet weer opnieuw begint.. :-(

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Limburg vooruit »

cat-hater schreef:Ieder zijn mening.. mag hopen dat de discussie niet weer opnieuw begint.. :-(
Ik volg,daarmee dat ik mijn vingers al stil hield in dit topic!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gerald »

SP en ChristenUnie voor verbod circusdieren

De SP en ChristenUnie hebben tijdens het grote Dierenverkiezingsdebat verklaard het gebruik van wilde dieren in circussen te willen verbieden. Hiermee sluiten de partijen zich aan bij de PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SGP die eerder al voor een verbod stemden. De partijen uitten tijdens het debat hun zorgen over de wetenschappelijk bewezen welzijnsaantasting van wilde dieren in circussen.

http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... rcusdieren

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Mijn enige zeactie hierop is: ze zouden zich beter eens met dingen bezig houden die wel belangrijk zijn. Zoals het sociaal en economisch luik in Europa!!
Laat die beesten maar zitten waar ze zijn, er is trouwens toch niet voldoende (nog niet 1/3 ) opvangcapaciteit.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Circusdierennieuws

Bericht door TWit894 »

Momenteel geef ik u gelijk Limburg vooruit. Er zijn dezer dagen dringendere punten in de politiek.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Maar die zaken zijn in dit topic dan weer niet zo relevant. Daarnaast moet je als een goede politicus je focus op meerdere zaken tegelijk kunnen houden. De wereld is op dat vlak namelijk een groot dominospelletje. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Pachyderm

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Pachyderm »

TWit894 schreef:Momenteel geef ik u gelijk Limburg vooruit. Er zijn dezer dagen dringendere punten in de politiek.
Spijtig genoeg lijkt het wel of er altijd iets belangrijker is dan het welzijn van dieren :s

Politici worden goed betaald en moeten meerdere dossiers naast elkaar kunnen behandelen, punt uit :)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gerald »

Circusolifant Buba niet voor lunch naar Albert Heijn

Vandaag zou de lunch ‘meet and feed’ plaatsvinden met circusolifant Buba bij een filiaal van de Albert Hein te Woerden. Na contact met organisatie Een Dier Een Vriend (EDEV) is echter besloten dit af te lassen.
http://www.piepvandaag.nl/circusolifant ... ert-heijn/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gerald »

Tijger valt circusbezoekers aan

Een tijger heeft in een circus in het Belgische Fosses-La-Ville in de provincie Namen een 3-jarige jongen, zijn moeder en zijn grootmoeder aangevallen.

http://www.nu.nl/opmerkelijk/2910791/ti ... ekers.html

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Het blijven nu eenmaal wilde dieren. Dit had ook in een dierentuin kunnen gebeuren indien er geen noodzakelijke barrière tussen de bezoekers en het dier zat. Zelfs als we even geen rekening houden met het welzijn van het dier, is dit toch een punt waar circussen in tekort schieten momenteel...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gerald »

Gisteren voor het eerst twee lijgers in het echt gezien. Best wel indrukwekkend en apart om te zien. Was helaas in een circus maar toch...

Zie hier voor wat foto's: http://www.flickr.com/photos/99001180@N ... 630143535/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Mooie beestjes die er in feite niet zouden mogen zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:Mooie beestjes die er in feite niet zouden mogen zijn.
Het is eigenlijk een discussie die hier niet thuishoort maar ik vind dat je dit soort zaken toch moet nuanceren. In het wild gebeuren wel meer dingen waar wij misschien wel nooit iets van hebben gezien. Maar ook zaken die we wel zien zoals grizzlyberen met ijsberen.

Natuurlijk is tegenwoordig de kans dat een tijger een leeuw ontmoet in het wild vrijwel nihil maar dat wil niet zeggen dat zoiets in vroeger tijden ook niet gebeurt zou kunnen zijn. Of andere diersoorten die het met elkaar doen. Laten we aub niet meteen álles afdoen als "onwenselijk" alleen maar omdat wij onze "mensenmaatstaven" hanteren!

Oja: dit is niet persoonlijk aan jou gericht Limburg Vooruit. ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:Mooie beestjes die er in feite niet zouden mogen zijn.
Het is eigenlijk een discussie die hier niet thuishoort maar ik vind dat je dit soort zaken toch moet nuanceren. In het wild gebeuren wel meer dingen waar wij misschien wel nooit iets van hebben gezien. Maar ook zaken die we wel zien zoals grizzlyberen met ijsberen.

Natuurlijk is tegenwoordig de kans dat een tijger een leeuw ontmoet in het wild vrijwel nihil maar dat wil niet zeggen dat zoiets is vroeger tijden ook niet gebeurt zou kunnen zijn. Of andere diersoorten die het met elkaar doen. Laten we aub niet meteen álles afdoen als "onwenselijk" alleen maar omdat wij onze "mensenmaatstaven" hanteren!

Oja: dit is niet persoonlijk aan jou gericht Limburg Vooruit. ;)
Je hebt wel gelijk in uw redenering. En de natuur heeft er al een oplossing voor ook. Zijn die beesten niet onvruchtbaar?

Moet trouwens zeggen dat die dieren er -losstaand van het circusgedoe- erg goed verzorgd uitzien.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

TWit894

Re: Circusdierennieuws

Bericht door TWit894 »

Prachtige dieren vind ik, jammer dat ze niet gezond op de wereld gezet kunnen worden.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gerald »

Recentelijk is er een "li-liger" geboren. Een hybride uit een kruising tussen een gewone leeuw en een lijger dus. M.a.w. ze kunnen wel vruchtbaar zijn in tegenstelling tot hetgeen men altijd had gedacht.

http://www.huffingtonpost.com/2012/09/1 ... 94849.html

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Circusdierennieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Ergens meende ik ooit gehoord/ gelezen te hebben dat het probleem van voortplanting bij de lijgers bij de onvruchtbare mannen lag. Of dat ook effectief gebaseerd was op een feit weet ik echter niet.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Olifant in circus valt 12-jarige jongen aan.

http://www.blick.ch/news/ausland/gestoe ... 72140.html
TWit894 schreef:Misschien stilletjes aan tijd aant worden om olifanten, nijlpaarden, neushoorns en giraffen eens te gaan verbieden in circussen?
Ik wil hier toch eens even op reageren, maar omdat G.G. gelijk heeft met volgende:
Gorilla Gust schreef:
TWit894 schreef:Misschien stilletjes aan tijd aant worden om olifanten, nijlpaarden, neushoorns en giraffen eens te gaan verbieden in circussen?
Terecht punt, doch gaan we het hier vooral over olifanten hebben. ;)
Algemeen circus-discussies horen eerder in het circustopic thuis: viewtopic.php?f=94&t=3957
doe ik het hier:

Ik ben er intussen ook van overtuigd dat er iets moet gaan gebeuren in de circussen. Maar je moet u er ook van vergewissen dat ze geen medewerking krijgen van de gemeenten waar ze gaan staan. Soms krijgt een circus maar de helft van de gevraagde oppervlakte om te staan, en worden ze hier niet van op de hoogte gebracht. Dan sta je daar mooi met al uw beesten en materiaal, heb al plaatsen gezien waar de woonwagens op straat moesten staan!!

Ik blijf echter radicaal tegen een verbod van dieren in een circus, stel maar dat morgen de olifanten verboden worden met een overgangsperiode van 2 jaar. Waar ga je in godsnaam met al die olifanten heen. Op dit moment is er 1 olifantenopvangcentrum in duitsland en dat zit propvol.
In Europa leven er op dit moment volgende olifanten (schatting):

Croatië: 8 (0.8)
Duitsland: 47 (2.45)
Frankrijk: 24 (0.24)
Hongarije: 2 (0.2)
Italië: 14 (0.14)
Nederland: 3 (0.3)
Oostenrijk: 2 (0.2)
Portugal: 3 (0.3)
Roemenië: 3 (0.3)
Spanje: 12 (0.12)
Tjechië: 2 (0.2)
Wit Rusland: 2 (0.2)
Zwitserland: 8 (0.8)

Dat zijn er naar schatting 130 (2.128), waarschijnlijk zullen het er iets minder zijn, maar zeker geen 20. Waar ga je die allemaal plaatsen?? Er is gewoon niet voldoende capaciteit en die zal er in de huidige economische crisis ook niet komen. Dus is er maar 1 oplossing, de kogel, en dat is nog de goedkoopste. Of hebben de 2 heren een betere oplossing die ik niet zie??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gorilla Gust »

Als er reeds een verbod zou kunnen komen op de invoer van bepaalde "nieuwe" circusdieren in het systeem (hetzij door geboorte of aankopen) zou je op lange termijn een soort van oplossing hebben. Zo een uitdoofbeleid lost echter niets op voor de huidige dieren...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Als er reeds een verbod zou kunnen komen op de invoer van bepaalde "nieuwe" circusdieren in het systeem (hetzij door geboorte of aankopen) zou je op lange termijn een soort van oplossing hebben. Zo een uitdoofbeleid lost echter niets op voor de huidige dieren...
Klopt, is een optie. Maar dan zijn we nog minstens 20 jaar verder eens het probleem helemaal opgelost is.

Ik ben eerder voorstander van een Europees verdrag dat als circussen dieren houden zei deze dieren dezelfde ruimte moeten geven dan een dierentuin buiten de voorstellingen. Maar dan moeten de gemeentes en steden ook verplicht worden de circussen deze ruimte te geven als ze toestemming geven om de circussen te laten staan.

Er is echter 1 probleem, België is (dacht ik) het enige Europees land dat een bindende wetgeving heeft voor dierentuinen. Als deze wetgeving Europees door getrokken word is minstens 35% van de dierentuinen gedoemd om te verdwijnen.

Het is niet zo eenvoudig op te lossen,anders was het al lang gebeurd, daar ben ik zeker van.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie