Nieuwstopic Circussen (dierenshows) en circusdieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Johnny schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Dit noem ik dan iemand die blijkbaar geen respect heeft voor dieren en circussen een goed idee vind???
En men mag circussen blijkbaar geen goed idee vinden?
Circussen zijn een ontzettend goed idee... zolang ze maar geen dieren gebruiken. :)

Johnny

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Johnny »

Gerald schreef:
Johnny schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Dit noem ik dan iemand die blijkbaar geen respect heeft voor dieren en circussen een goed idee vind???
En men mag circussen blijkbaar geen goed idee vinden?
Circussen zijn een ontzettend goed idee... zolang ze maar geen dieren gebruiken. :)
Dan nog vind ik ze niet slecht ;). Heb er niet zoveel problemen mee, maar ieder zn meug.

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Circussen zijn leuk, maar ze zijn voor de dieren geen optimale leefomstandigheid, de ideologie van een circus met wilde dieren is dus zeker en vast niet het beste idee ;)

Geld trouwens ook voor (de doormij allom geliefde) dierentuinen ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gorilla Gust »

Dat kan je ook interpreteren als het goedvinden van de huidige (algemene) vorm van de meeste circussen naar mijn idee. De zin staat er wel (onbedoeld wellicht) wat kort door de bocht, maar is daarom nog niet zo bedoeld. Vandaar mijn post hierboven... Goed argumenteren, het voorkomt onduidelijkheden. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: [NIEUWS] Circusdieren-nieuws

Bericht door TWit894 »

http://www.ladepeche.fr/article/2012/12 ... gneur.html
Een tijger van het circus Zavatta in Metz heeft een verzorger aangevallen. Als ik het goed heb begrepen is hij zijn arm kwijt.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Circustijger doodt dompteur in Mexico

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2126 ... eur__.html

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7653
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Limburg vooruit »

Heb net beelden gezien op het internet (niet voor gevoelige kijkers!) van het voorval. Spijtig genoeg zie ik niet direct een reden voor het voorval.
Al twijfel ik dat de oorzaak dezelfde is als met het voorval van Roy Uwe Ludwig Horn, deze mistrapte zich in de kooi en werd toen in een vlaag van paniek door 1 van de tijgers gegrepen.
Als je zeer goed ziet zie je dat de dompteur een beweging maakt die totaal overbodig is, vandaar deze theorie. Maar het blijft natuurlijk bij gissen,heb zelf nog nooit met tijgers gewerkt.

Verder staat er 'leeuwen'temmer in het artikel, en een leeuw is geen tijger. Tijgers zijn veel nerveuzer van nature en hebben veel minder nodig om te exploderen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Slovenië verbiedt wilde dieren in circussen en het fokken van dieren voor hun vacht

http://www.nieuwslog.nl/2013/03/15/slov ... hun-vacht/

TWit894

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door TWit894 »

Mooi! Welke landen hebben eigenlijk nog een verbod op wilde dieren in circussen? Ik dacht dat Nederland daar ook werk van aan het maken is? En heeft het VK ook geen verbod?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

TWit894 schreef:Mooi! Welke landen hebben eigenlijk nog een verbod op wilde dieren in circussen? Ik dacht dat Nederland daar ook werk van aan het maken is? En heeft het VK ook geen verbod?
Zie hier: http://www.wildedierendetentuit.nl/poli ... -wetgeving

TWit894

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door TWit894 »

Bedankt Gerald!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Dbelgian »

In het 'vragen aan andere leden'-topic, had ik gevraagd of iemand ervaring had met een zeker circus Pacific, het zou kunnen gaan om Zavatta Pacific en naar wat ik gevonden heb, zouden die zebra's, kamelen, dromedarissen, lama's, leeuwen, lippizaners (paarden) en bizons op sleeptouw nemen.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door seborga »

De stad Mechelen gaat een taks heffen op circusvoorstellingen. Het komt neer op € 200 per voorstelling.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Gerald »

Nieuwe zeer schokkende beelden vanuit een Russisch circus welke laat zien hoe aapjes worden getraind.

http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... en-rusland

Ga niet kijken als je nog lekker wilt slapen. Wat er gebeurt wordt op de website van Wilde Dieren de Tent uit als volgt omschreven:
Zo is in de video onder andere te zien hoe het kleine aapje Johnny geleerd wordt om een handstand te doen op twee metalen buizen. Het tweede aapje, Kuzya, moet toekijken. Wanneer het Johnny het kunstje niet goed uitvoert of een fout maakt, wordt hij door zijn trainer herhaaldelijk toegetakeld. Het kleine aapje wordt in elkaar geslagen, krijgt ervan langs met stokken, wordt op de grond gesmeten, door elkaar gehusseld, met zijn schedel op de grond geramd en aan zijn staart omhoog wordt getild. Op foto's zijn de kromme gebroken vingertjes van een van de aapjes te zien.
Ik werd tijdens het kijken zo boos (en dat ben ik nu nog steeds) dat ik zelfs tegen het scherm begon te schelden om die vent maar te doen stoppen. Mijn reactie op facebook zegt denk ik wel genoeg:

Als er nu nog steeds mensen zijn die dieren in circussen leuk vinden dan moeten ze maar eens op dezelfde wijze behandeld worden. Wat een afschuwelijke beelden, ik ging zelfs keihard schelden tegen die gecensureerd (nou ja, tegen de computer dus) om hem maar te doen stoppen. Die gecensureerd verdient iedere dag hetzelfde als wat hij met deze aapjes doet. Wat mij betreft wordt deze hufter aan de schandpaal genageld. Deze beelden met die vent goed zichtbaar in beeld moeten de hele wereld rond en keer op keer weer onder de aandacht gebracht worden. Deze vent moet absoluut gestopt worden! En met hem alle andere "trainers"! Bah, bah, bah....

En nu niet zeggen dat dit uitzonderingen zijn want daarvan hebben we inmiddels genoeg gezien. Dit zijn geen uitzonderingen meer, dit is regel! :battere:

Jelle

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Jelle »

Je krijgt de neiging zelf dat zweepje te pakken en...

cat-hater

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door cat-hater »

Jelle schreef:Je krijgt de neiging zelf dat zweepje te pakken en...

Nee hoor... welke neiging ik krijg is niet gepast op een forum. Afbeelding

messinkje1

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door messinkje1 »

Het Kasteel park in born heeft 2 kamelen die orgineel ook uit een circus zouden komen.
Foto komt van Facebook.
Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7653
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door Limburg vooruit »

Dit is verre van goed en hier walg ik van. Maar toch blijf ik een beetje de advocaat van de duivel spelen en zeggen dat in West Europese circussen deze praktijken al lang tot het verleden horen.
Dit filpje is uit Rusland, een land dat nog niets om zijn bevolking geeft,laat staan voor een aap. Deze dingen zie ik in Russische dierentuinen ook nog gebeuren.

Ben al mijn lijsten van olifanten aan het updaten en de oudste olifanten in Europa leven bijna allemaal in circussen. Dus dit wil toch ook iets zeggen. Spijtig genoeg leven er veel (veel te veel) circusolifanten alleen, maar er staan er in dierentuinen evenveel alleen en dat vind ik zeker niet kunnen.

Maar ik ga weer geen wellens nietes spelletje beginnen. Praktijken zoals in het filmpje kunnen niet en moeten per direct verboden worden. Moesten deze praktijken toch nog in Westerse circussen gebeuren moeten deze hun dieren ook per direct kwijt spelen. Er is alleen niet voldoende opvang om 1/10 van alle dieren uit circussen te 'redden'.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Circussen en circusdieren

Bericht door seborga »


MiVo
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:20
Favoriete dierentuin: Safaripark Beekse Bergen
Locatie: Leidschendam, Nederland
Contacteer:

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door MiVo »

Ik kreeg vandaag 5 vrijkaarten in de bus van Circus Belly Wien, die volgende week in Leidschendam is. Op het vrijkaartje staat een afbeelding van een giraf waar iemand opzit en 6 tijgers. Precies op het moment dat die kaartjes geldig zijn heb ik al wat anders, maar als ik dat niet had dan weet ik niet of ik wel gegaan was.

Plaats reactie