Nieuwstopic Circussen (dierenshows) en circusdieren

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Pachyderm

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Pachyderm »

Elephant Haven zal alvast ook een aantal dieren kunnen opvangen. Zeker niet allemaal, verre van, maar niets doen is ook geen optie.

Een olifant dient niet om op bevel trucjes te doen omdat de mens zoiets heeft uitgevonden als een olifantenhaak en de mens het niet meer dan normaal vind om 'baas' over een dier te spelen.

En dan heb ik het nog niet over de erbarmelijke omstandigheden waarin deze dieren moeten leven en behandeld worden.

TWit894

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door TWit894 »

Er zijn genoeg tuinen waar maar 2 of 1 olifant staan, bv Arnhem, Krefeld, Magdenburg, Amiens, Maubeuge, Olmen, Pairi Daiza, ...

In die tuinen kan minstens één dier geplaatst worden (qua plaats, want qua overwegkunnen vd olifanten is iets moeilijker).

Verder kunnen ook veel dierentuinen hun capaciteit gemakkelijk uitbreiden, ik denk aan vb SBB, Dierenrijk, Monde Sauvage, Krefeld, Bellewaerde?

Mits ze geld hebben/ kunnen vastkrijgen ;)

Niet alle dieren zullen kunnen worden opgevangen, en vele zullen wie weet zelfs de geest geven binnen X-aantal jaar. Want er zijn echt wel veel oudere olifanten dan jonge ;)

Jelle

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Jelle »

In Nederland zijn er ook al aardig wat plaatsen waar circussen met wilde dieren niet meer welkom zijn. :)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Dbelgian »

Vandaag op familiebezoek geweest in Lochristi, daar stond een best wel indrukwekkende rode circustent, met nog een entree zoals vroeger. Er stonden ook dieren afgebeeld. Ik weet intussen al dat het Zavatta is, alleen er zijn 2 zavatta's, waarvan al zeker 1 in de clinch ligt met Gaia en meer dan de helft van de Limburgse Gemeenten.
Iemand weet van een homepage van de zavatta's?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Als ik mij niet vergis heeft het circus Zavatta dat voor weinig problemen zorgt een wit dak op hun tenten. Het andere circus (dat bijna nergens meer welkom is) heeft een geel dak op de tenten.

Het ééne heeft nog voor problemen gezorgd in de kuststreek deze zomer terwijl het andere zonder problemen in het voorjaar in de Kempen heeft getoerd.

Site's van beide circussen heb ik niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Dbelgian »

Het is een dubbele punt-tent helemaal in het rood. En ik vraag dit omdat het echt een nostalgiegevoel geeft en omdat 1 van de 2 leeuwen, zebras, kamelen, dromedarissen,... heeft/had.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Dat is de goede voor zover ik weet. De andere heeft 2 tijgers dacht ik (of heeft die ze niet meer,kan ook)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jelle

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Jelle »

Ik zag dit op Facebook staan: http://www.peta.nl/ringlingBros.asp

Verschrikkelijk toch? :battere: :duiveltje: :bah :-(

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Jelle schreef:Ik zag dit op Facebook staan: http://www.peta.nl/ringlingBros.asp

Verschrikkelijk toch? :battere: :duiveltje: :bah :-(
Enkel door de naam van de organisatie twijfel ik al aan deze berichtgeving. Ik zeg niet dat er niets meer gebeurd,maar deze organisatie is een beetje gaia op groter vlak.
Moesten deze foto's echt zijn word het hoog tijd dat er iets gedaan word,maar ik twijfel aan de echtheid van deze foto's. Photoshop kan veel hé!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jelle

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Jelle »

@Lv, ik ken deze organisatie niet, dus ik weet niet of het wel of niet echt is.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Jelle schreef:@Lv, ik ken deze organisatie niet,
Ik zou zeggen, houden zo :lala :lala

Maar alle gekheid op een stokje, ik loop niet zo hoog op met zulke organisatie's. Maar veder ga ik daar niet over uitweiden om andere hier op de forum niet weer op hun tenen te trappen.

Voor mij is het vanaf nu weer :grr op dit onderwerp!!
Laatst gewijzigd door Limburg vooruit op 27 okt 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Dbelgian »

Peta is Greenpeace³ soms reageren ze nogal overdreven (alles om mensen wakker te schudden) maar in Amerika is P!nk een van hun gezichten.

Harm

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Harm »

De beelden spreken voor zich, ongeacht wie het publiceert.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Lekker makkelijk: ik vind die en die organisatie maar niks maar verder ga ik daar niet over uitweiden.

Peta doet wat iedereen zou moeten doen bij het zien en vaststellen van dierenmishandeling: een officiële klacht indienen bij de daartoe bevoegde instanties. Dankzij undercover reportages en het continu volgen van o.a. Ringling Bros and Barnum & Bailey Circus heeft Peta ervoor gezorgd dat dit circus in 2011 een boete kreeg van maar liefst 270.000 dollar wegens dierenmishandeling (periode 2007-2011).

De klachten bestonden onder meer uit het onnodig slaan van olifanten, de dood van een baby olifant tijdens een training, etc. Ringling heeft wat dat betreft een reputatie en Peta heeft alles netjes gedocumenteerd en ook veelvuldig vastgelegd op video.

Uiteraard zullen circusliefhebbers proberen om organisaties als Peta en Wilde Dieren de Tent Uit daar waar mogelijk zwart te maken en blijven ontkennen dat er sprake is van dierenmishandeling. Maar dat is de makkelijke weg.

Altijd als er mensen zijn die opkomen voor de belangen van dieren zullen er ook tegenstanders zijn. Dat geeft niet, meningen mogen verschillen. Maar wegkijken bij vastgestelde overtredingen of weglopen van een discussie is te makkelijk. Probeer eens met feiten aan te komen waarom een organisatie in jouw ogen niet deugt. En wat deugt er dan niet? Nogmaals: feiten! Net zoals de hierboven genoemde vastgestelde feiten van mishandeling die ervoor heeft gezorgd dat een onafhankelijke rechter de conclusie trok dat er sprake was van ernstige dierenmishandeling.

Peta heeft in America al veel klachten ingediend waarvan ook veel zijn toegewezen. Daarnaast organiseren ze allerlei demonstraties bij en tegen circussen met dieren en dat zorgt er regelmatig voor dat een circus wegblijft en in enkele gevallen zelfs het intrekken van vergunningen. Wat mij betreft doen ze het erg goed en laat de discussie maar doorgaan. Ooit komt er een dag dat de mensheid zegt: "dieren in circussen? NEE!"

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Even mezelf quoten:
Limburg vooruit schreef: Moesten deze foto's echt zijn word het hoog tijd dat er iets gedaan word,maar ik twijfel aan de echtheid van deze foto's.
En dan de post waarop ik reageer:

Gerald schreef:Peta doet wat iedereen zou moeten doen bij het zien en vaststellen van dierenmishandeling: een officiële klacht indienen bij de daartoe bevoegde instanties. Dankzij undercover reportages en het continu volgen van o.a. Ringling Bros and Barnum & Bailey Circus heeft Peta ervoor gezorgd dat dit circus in 2011 een boete kreeg van maar liefst 270.000 dollar wegens dierenmishandeling (periode 2007-2011).
In dit geval is er iets aan gedaan, dus kan dit hoofdstuk hopelijk gesloten worden en heeft het betreffende circus zijn les geleerd. Bij een volgende inbreuk mag er gerust een verbod komen op het houden van dieren voor DIT circus.
En dat mag van mij gerust wereldwijd gedaan worden, zulke toestanden kunnen NIET meer. Maar dit wil nog steeds niet zeggen dat elk circus zo is hé.
En dat willen organisatie's als Peta niet inzien.

En bij deze heb ik dan op volgende uitspraak (al dan niet aan mij gericht) gereageerd:
Gerald schreef:Lekker makkelijk: ik vind die en die organisatie maar niks maar verder ga ik daar niet over uitweiden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Limburg vooruit schreef:[...] Maar dit wil nog steeds niet zeggen dat elk circus zo is hé.
En dat willen organisatie's als Peta niet inzien.
Organisaties zoals Peta en WDdTU volgen nauwlettend alle circussen en zullen alle misstanden aankaarten.

Daarnaast hebben beide de opvatting dat dieren niet in een circus thuishoren en ook daar voeren zij aktie tegen. Dus in dat opzicht zijn ze tegen alle circussen met (wilde) dieren, ook die welke (nog) geen veroordeling aan de broek hebben.

Het is dus niet dat ze niet in willen zien dat een circus wellicht "goed" voor hun dieren zouden zorgen maar dat ze gewoon tegen het houden van die dieren in een circus zijn. En daar zijn hun akties op gericht - naast het opsporen van misstanden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Het is dus niet dat ze niet in willen zien dat een circus wellicht "goed" voor hun dieren zouden zorgen maar dat ze gewoon tegen het houden van die dieren in een circus zijn. En daar zijn hun akties op gericht - naast het opsporen van misstanden.
Als ze dit nu eens wouden laten vallen, en de circussen die wel goed voor hun dieren zorgen ook aanhalen zouden ze een pak meer aanhangers hebben, en zouden ze ook sneller gehoord worden. Nu worden ze vaak weggelachen omdat ze enkel maar wantoestanden aankaarten en nooit het tegenovergestelde doen.

Dan zou zelfs ik misschien minder hard zijn voor deze organisatie's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Gerald »

Organisaties die tegen het houden van (wilde) dieren in circussen zijn zullen uiteraard proberen hun gedachtegoed over te brengen aan het grote publiek. Verder pogen ze de wet- en regelgeving aangepast te krijgen.

Of ze daarbij een grote aanhang nodig hebben laat ik in het midden. Het gaat er om bekend te maken wat er in hun ogen niet deugt aan het houden van dieren in een circus in de hoop dat mensen eerst zullen nadenken alvorens een circus te bezoeken. Of een circus nu wel of niet goed voor zijn dieren zorgt (uiteraard zullen ze dat wel moeten) is niet van belang want naar de mening van deze organisaties kan je geen dieren in een circus houden (en dan volgen er de argumenten).

Wilde Dieren de Tent Uit komt daarnaast ook met alternatieven. Op hun website vind je een lijst met circussen zonder dieren! (http://www.wildedierendetentuit.nl/circ ... da#content). Hiermee zeggen ze dat ze niet tegen het fenomeen circus zijn, maar alleen tegen het houden van dieren in een circus.

Johnny

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door Johnny »

Ik kan me goed voorstellen wat limburg vooruit bedoeld. Organisaties als PETA, Greenpeace etc, hebben een bepaald idee, en daar moet alles maar voor wijken. Dat ze het wel eens fout zouden kunnen hebben, dat komt niet bij ze op. Doet me ook een beetje denken aan de orkacoalitie.

En het is goed te weten dat organisaties als greenpeace gewoon bedrijven zijn, die donaties nodig hebben om te blijven draaien. Vandaar ook dat organisaties als greenpeace de waarheid ook niet zo nauw nemen, aan positieve verhalen valt voor hen niks te verdienen.

cat-hater

Re: [Discussie] Circus-discussie topic, pro & contra

Bericht door cat-hater »

"En het is goed te weten dat organisaties als greenpeace (circussen) gewoon bedrijven zijn, die donaties (entreegeld) nodig hebben om te blijven draaien. Vandaar ook dat organisaties als greenpeace (circussen) de waarheid ook niet zo nauw nemen, aan positieve verhalen (gesignaleerde misstanden) valt voor hen niks te verdienen.

En met de woorden tussen haakjes is het wellus-nietus spelletjes weer rond. Fijn hey!! Nou moe...

Plaats reactie