Dierenboekenhoekje

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Zal ik die hier ook maar weer opstarten? Interessante boeken voor dierenliefhebbers.

Aanleiding is het zojuist en vers van de pers ontvangen boek: Lemurs of Madagascar, door Russel A Mittermeier et al.

Het boek is een veldgids en bevat alle (101) op dit moment bekende soorten lemuren van Madagascar met van iedere (onder)soort tekeningen en foto's. Een compleet overzicht dus van alle halfapen van Madagascar.

Het boek begint met een historisch overzicht van het ontstaan van het eiland tot en met de dieren met een lijst van de bekende uitgestorven soorten. Vervolgens komen de hedendaagse bedreigingen - vooral ontbossing en bushmeat - aan bod en tenslotte worden alle soorten aan je voorgesteld. Netjes per familie opgedeeld en zeer overzichtelijk ingedeeld.

Het boek is de derde, uitgebreide en geactualiseerde editie en zoals ik reeds zei: pas verschenen.

Lemurs of Madagascar, ISBN 978-1-934151-23-5, 768 pagina's, 539 tekeningen en heel veel foto's, circa 41 euro.

Mag niet ontbreken in de boekenkast van de apenliefhebber

Afbeelding

Gebruikersavatar
zootrotter
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 462
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:26
Favoriete dierentuin: GaiaZOO, Apenheul
Contacteer:

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door zootrotter »

Mijn 'boekenkast van de apenliefhebber' bevat voorlopig enkel Primates of the World van Ian Redmond (dankzij het oude topic).

Tips zoals deze zijn dan ook altijd welkom.
Ken je ook een goede plek om het boek (on-line) te bestellen?
Bij Amazon (uk) is het tijdelijk uit voorraad...
Mijn foto's op zootrotter.be.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Probeer hier eens daar bestel ik de meeste van dit soort boeken: http://www.nhbs.com/browse.php?cat=1-7-13- (linkt direct naar de afdeling primates)

Gebruikersavatar
zootrotter
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 462
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:26
Favoriete dierentuin: GaiaZOO, Apenheul
Contacteer:

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door zootrotter »

Zal ik zeker doen. Bedankt voor de link!

De 27 resterende pagina's met boeken zal ik maar een andere keer bekijken.
Of doorsturen naar de :kerst:
Mijn foto's op zootrotter.be.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »


Theo

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Theo »

Deel 2 van de Handbook of the Mammals of the World komt er eindelijk aan. Waarschijnlijk ligt ie in juli in de winkel:)

Maar een sneak preview kun je alvastv hier krijgen:
http://www.lynxeds.com/hmw/handbook-mam ... d-volume-2
oa de plaat van de giraffen staat erop. Sowieso bevat dit boek 53 van dit soort platen, waar deel 1 er "maar" 36 had. Met 431 soorten wordt dit deel sowieso wat omvangrijker dan deel 1:)

Vanaf 15 februari kan je voor een vriendelijker prijsje het boek alvast bestellen via www.lynxeds.com

cat-hater

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door cat-hater »

Deel 1 hebben we al, deel 2 is besteld en dan nog wachten tot primaten uitkomt..

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

cat-hater schreef:Deel 1 hebben we al, deel 2 is besteld en dan nog wachten tot primaten uitkomt..
Ik heb mij op de hele serie ingeschreven dus ik wacht rustig af...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Deel 2 van Handbook of the Mammals of the World kan besteld worden. Als je dat nu doet kost het boek 125 euro, later wordt dat 160.

http://www.lynxeds.com/catalog/hmw

Uiteraard heb ik deel 2 reeds besteld. ;)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Afbeelding

Te koop in Artis: Wilde dieren, sterke verhalen, uit de geschiedenis van Artis, door Robert Jan de Boer. Leuke verhalen van oud verzorgers met veel oude foto's. ISBN 978 90 850 6948 5

Hippo

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Hippo »

Leuk! De volgende keer als ik in Artis kom, weet ik dus wat me te doen staat :lala

Theo

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Theo »

uiteraard HMW II ook al besteld. Op de orderstatus zie ik dat hij "available in july" is, dus je kan hem wel al in februari bestellen, maar je krijgt hem dus pas in juli. Ik haat geduld....

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Theo schreef:uiteraard HMW II ook al besteld. Op de orderstatus zie ik dat hij "available in july" is, dus je kan hem wel al in februari bestellen, maar je krijgt hem dus pas in juli. Ik haat geduld....
Ja, maar daarvoor krijg je dan ook korting :D

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

The Amboseli Elephants: A Long-term Perspective on a Long-lived Mammal

Een boek om in de gaten te houden. Eindelijk kunnen we lezen wat de studie van meer dan 30 jaar onder meer dan 2500 olifanten door de Amboseli Trust for Elephants heeft opgebracht. De auteurs zijn ook drie onderzoekers waarbij Cynthia Moss uiteraard geen nadere introductie behoeft.
Chapters explore such topics as elephant ecosystems, genetics, communication, social behavior, and reproduction, as well as exciting new developments from the study of elephant minds and cognition. The book closes with a view to the future, making important arguments for the ethical treatment of elephants and suggestions to aid in their conservation.
The Amboseli Elephants: A Long-term Perspective on a Long-lived Mammal
Samenstelling: Cynthia Moss, Harvey Croze and Phyllis C Lee
ISBN-13: 9780226542232

Verschijnt ergens in maart.
Prijs 49 euro

O.a. te koop bij NHBS Bookstore: http://www.nhbs.com/the_amboseli_elepha ... b_tag=desc

:gerald:

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Theo schreef:uiteraard HMW II ook al besteld. Op de orderstatus zie ik dat hij "available in july" is, dus je kan hem wel al in februari bestellen, maar je krijgt hem dus pas in juli. Ik haat geduld....
Dan wordt je nu op de proef gesteld: de release datum is uitgesteld tot september!!

Nog langer wachten :-(

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Darwin, Wallace en de anderen. Evolutie volgens Redmond O'Hanlon, door Alexander Reeuwijk.

Leuk boekje over de evolutie. Ik citeer de achterplat:

"In de Amsterdamse Artis Bibliotheek, omringd door zeldzame natuurhistorische werken (zoals de eerste druk van Charles Darwins On the Origin of Species), reist Alexander Reeuwijk samen met Redmond O'Hanlon door de geschiedenis van de evolutie.
Het verslag hiervan wordt gelardeerd met de smeuige verhalen van O'Hanlon, praktijvoorbeelden van de evolutie uit de aangrenzende dierentuin Artis en gesprekken met Remco Daalder, Midas Dekker, Kester Freriks, Tijs Goldschmidt, Michael Richardson en Erik Zevenhuizen."

ISBN 978-90-450-1878-2
Uitgeverij Atlas

spidermonkey

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door spidermonkey »

Gerald schreef:Darwin, Wallace en de anderen. Evolutie volgens Redmond O'Hanlon, door Alexander Reeuwijk.
Leuk boekje over de evolutie
Hier hoofdstuk 1: http://www.uitgeverijatlas.nl/omslagena ... _hstk1.pdf

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Apenarend »

Vorige week besteld en vandaag ontvangen:
http://www.amazon.de/Petit-Aquariums-pa ... _rhf_p_t_1

Ik kocht het vooral om een totaal overzicht te hebben in Frankrijk: dierentuinen, aquaria, hertenparken, kinderboerderijen, etc.

Opgesplitst per departement maar helaas is het niet aan de gebruikte symbolen te zien of het volledige zoo betreft dan wel een veredeld hertenpark. De tekst is van middelmatig niveau, in de beschrijving van de weinige parken die ik al bezocht heb, staan toch wel wat fouten. Algemene informatie (bv over stichting EAZA) staat ook verborgen in de beschrijving van een bepaald park.

Slotsom, een stuk minder overzichtelijk en aantrekkelijk dan zijn Duitse tegenhanger.

Maar goed, kost ook maar 13.86 euro.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door Gerald »

Voor de eerste keer ooit is er een naslagwerk dat alle aapachtigen ter wereld beschrijft.

En wat voor een: dit overweldigende standaardwerk blinkt uit in zowel beschrijvingen als illustraties, geschreven door een van de grootste primatologen van de twintigste eeuw en geïllustreerd door een van de beste natuurtekenaars van de wereld. Het illustreert de diversiteit van de primaten en geeft zowel encyclopedisch als onderhoudend uitgebreide informatie over de naaste verwanten van de mens.

Een standaardwerk voor niet alleen onze generatie.

Apen van de wereld
Jean-Jaques Petter, Francois Desbordes
Tirion Natuur, 2011, ISBN 9789052106281, Euro 49,95

http://natuur.defonteintirion.nl/jean-j ... 94947.html

Gebruikersavatar
zootrotter
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 462
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:26
Favoriete dierentuin: GaiaZOO, Apenheul
Contacteer:

Re: Dierenboekenhoekje

Bericht door zootrotter »

Gerald schreef:Apen van de wereld
Jean-Jaques Petter, Francois Desbordes
Die lag hier onder de kerstboom :D
Prachtig boek:
Afbeelding
En nog zoveel apen te fotograferen ;)
Mijn foto's op zootrotter.be.

Plaats reactie