Is het zo eenvoudig, ik ging het dus echt veel te ver zoekenZoozot schreef: ↑01 apr 2025, 18:16Eigenlijk is het relatief eenvoudig: Psittacidae omvat alle Amerikaanse papegaaiachtigen + de Afrikaanse geslachten Psittacus en Poicephalus; de Psittaculidae zijn de overige soorten uit Afrika en alle soorten uit Azië en Oceanië (minus de kaketoes en kea/kaka/kakapo natuurlijk).Limburg vooruit schreef: ↑01 apr 2025, 17:59Iemand die me kan uitleggen waar het verschil zit tussen de families Psittacidae en Psittaculidae? Ik dacht dat de eerste familie de papegaaien huisveste en de tweede groep de parkieten.
Maar dat klopt niet, want de edelpapegaaien bv. behoren tot groep 2 terwijl de aratinga's bv. tot groep 1 behoren. Soms begrijp ik de logica echt niet, ofwel is het zo simpel dat ik erover kijk.
Het verschil tussen wat "papegaai" en "parkiet" genoemd wordt is redelijk arbitrair en heeft weinig te maken met taxonomie. In wezen kan elke kleinere papegaaiachtige met een lange staart "parkiet" genoemd worden.

Maar waarom die 2 Afrikaanse soorten erbij?
Bedankt in ieder geval voor de verduidelijking