COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Het is nu ook bevestigd op de persconferentie dat de Nederlandse dierentuinen vanaf 19 november weer open mogen met de huidige maatregelen en voorwaarden.

Onder meer musea, theaters, zwembaden en pretparken kunnen na een sluiting van 2 weken weer open en we mogen weer sporten in groepslessen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... aat-verder

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Kleine correctie van mijn kant: dierentuinen en pretparken mogen wel weer take-away horeca openen! De parken krijgen van de overheid een uitzondering op de regel dat consumpties niet bij de afhaallocatie zelf mogen worden genuttigd. Dit is te lezen op de website van de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven

Directeur Erik van Engelen van Wildlands bevestigd op Twitter dat ze dat ook meteen weer gaan doen:

Fijn dat @Wildlands weer open mag as donderdag en mét take away horeca.

https://twitter.com/ErikvanEngelen/stat ... 9437603840


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik begreep net dat de horeca toch weer open mag voor afhaal binnen de Nederlandse dagattracties. Al waren de parken zelf ook niet op de hoogte. Grote dagattracties zoals de Efteling wilde het verbod reeds omzeilen door tijdelijke supermarkten in de parken te zetten, maar dat lijkt alvast overbodig te gaan worden momenteel.

Zoals het hoort... is er dus nog even de nodige verwarring na overheidscommunicatie. Dat kennen we hier ook maar al te goed. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Ik ben blij dat musea, bibliotheken en dierentuinen in Nederland weer open gaan. Vond de sluiting in beginsel al niet logisch. Drukkere bestemmingslocaties als de Ikea of Vondelpark bleven wel gewoon open. Rijen voor attracties in de pretparken kan ik nog wel als een potentieel klein risico zien. Maar via markering aangeven moet voldoende afstand daar bewaren mij wel haalbaar lijken.Daarnaast bleek dat er niet tot nauwelijks besmettingen naar deze locaties waren terug te herleiden. Het voelde voor mij vooral als een symbool maatregel richting te zorg. Juist in deze complexe tijden moeten we niet te veel reageren vanuit emotie maar vanuit ratio. Waarin een afweging wordt gemaakt van de medicische, sociale en economische belangen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
18 nov 2020, 04:59
Ik begreep net dat de horeca toch weer open mag voor afhaal binnen de Nederlandse dagattracties. Al waren de parken zelf ook niet op de hoogte. Grote dagattracties zoals de Efteling wilde het verbod reeds omzeilen door tijdelijke supermarkten in de parken te zetten, maar dat lijkt alvast overbodig te gaan worden momenteel.

Zoals het hoort... is er dus nog even de nodige verwarring na overheidscommunicatie. Dat kennen we hier ook maar al te goed. ;)
Ik zag dat verhaal van de tijdelijke supermarkten in de Efteling ook langs komen, ik vraag me echt af of het zo werkt als zij het stellen. Toen de parken namelijk geen take-away eten en drinken mochten verkopen gold dat ook voor het eten en drinken in souvenirshops, dat mocht ook niet. Dan vraag ik me af of wanneer je het een supermarkt noemt het opeens wel mag, lijkt mij van niet. Aan de andere kant zou het ook weer niet de eerste keer zijn dat er voor de Efteling andere dingen gelden dan voor de rest van het land :)

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Max »

Wellicht overbodig maar dit is iets dat ik me nog steeds afvraag, was het voor de sluiting van twee weken voor ALLE dierentuinen en pretparken verboden om eten en drinken te verkopen (ook take-away)?
Staat me bij dat Artis in die periode gewoon doorging met take-away...
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3521
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Max schreef:
18 nov 2020, 11:30
Wellicht overbodig maar dit is iets dat ik me nog steeds afvraag, was het voor de sluiting van twee weken voor ALLE dierentuinen en pretparken verboden om eten en drinken te verkopen (ook take-away)?
Staat me bij dat Artis in die periode gewoon doorging met take-away...
Hier was veel onduidelijkheid over maar dat was wel de bedoeling inderdaad. Door die onduidelijkheid besloten echter een aantal parken om toch door te gaan met de take-away.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
18 nov 2020, 11:39
Max schreef:
18 nov 2020, 11:30
Wellicht overbodig maar dit is iets dat ik me nog steeds afvraag, was het voor de sluiting van twee weken voor ALLE dierentuinen en pretparken verboden om eten en drinken te verkopen (ook take-away)?
Staat me bij dat Artis in die periode gewoon doorging met take-away...
Hier was veel onduidelijkheid over maar dat was wel de bedoeling inderdaad. Door die onduidelijkheid besloten echter een aantal parken om toch door te gaan met de take-away.
Het hing voornamelijk van de veiligheidsregio af waar het park in lag. In principe was de afspraak tussen de veiligheidsregio's dat het overal hetzelfde zou gelden, zoals Menno zegt. Alleen doordat iedere veiligheidsregio het dan op moet nemen in hun eigen noodverordening ging het per regio verschillend. Een aantal regio's gaf aan dat het per direct zou zijn vanaf het afgesproken moment en anderen wachten eerst tot het moment dat het precies op papier stond, doordat dat tijd kost om het precies op papier te krijgen én omdat in sommige regio's de veiligheidsraad maar eens per week samen komt had dit als resultaat dat een aantal parken 'gewoon' door kon blijven gaan met take away tot de dag dat het hele park dicht moest.

Toen bleek dat er door heel het land verschillende regels waren en er in veel zwaarder getroffen regio's van alles wel mocht, wat in nauwelijks getroffen regio's weer niet mocht, toen hebben er een aantal parken besloten zich niet aan de regels te houden, omdat ze gelijke behandeling wouden. Deze parken zijn hier toen na overleg met hun veiligheidsregio vaak wel op terug gekomen.

Ik weet dat in elk geval de veiligheidsregio's van de Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant (Efteling, SBB) en Amsterdam (Artis) dat die tot de sluiting van de parken niet gehandhaafd hebben, vermoedelijk omdat ze hun noodverordening eerst aan wouden passen.

Het blijft verbazingwekkend dat de veiligheidsregio's met zijn allen afspreken iets te gaan doen en dat ze het dan vervolgens toch allemaal anders handhaven. Dat de parken zelf besluiten om het maximale te doen binnen de regels kan ik alleen maar begrijpen.

EDIT:
Om de onduidelijkheid nog even helemaal compleet te maken hoor ik nu van verschillende kanten dat het nog helemaal niet zeker is of de take away horeca wel weer mag.. Ondanks dat het duidelijk aangegeven staat op de website van de landelijke overheid is het nog maar de vraag of de veiligheidsregio's hier ook in mee gaan.. In de loop van vandaag zou hier meer duidelijkheid over moeten komen.

Je zou toch denken dat de landelijke overheid en de veiligheidsregio's hierover in overleg gaan vóórdat ze het zo expliciet op hun website vermelden.. :s

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Hier staat het toch echt duidelijk op de Rijksoverheid site dat afhalen in dierentuinen weer is toegestaan en lijkt me sterk dat de veiligheidsregio's daar niet in mee gaan aangezien de Overheid toch wel boven hun staat.

Eet- en drinkgelegenheden mogen uitsluitend geopend zijn voor afhalen en bezorgen. Dit geldt ook voor afhalen bij coffeeshops.

Er mag alleen afgehaald worden, dus bijv. het gebruik van fruitautomaten is niet toegestaan.
Consumpties moeten worden meegenomen en mogen niet bij de afhaallocatie zelf worden genuttigd. Bijvoorbeeld in de bioscoop of bij een congrescentrum kunnen geen consumpties worden gekocht om ter plekke op te eten. Afhalen in dierenparken en pretparken is wel mogelijk.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atMmcW0mlo

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Joost »

Dustin1999 schreef:
18 nov 2020, 17:15
Hier staat het toch echt duidelijk op de Rijksoverheid site dat afhalen in dierentuinen weer is toegestaan en lijkt me sterk dat de veiligheidsregio's daar niet in mee gaan aangezien de Overheid toch wel boven hun staat.

Eet- en drinkgelegenheden mogen uitsluitend geopend zijn voor afhalen en bezorgen. Dit geldt ook voor afhalen bij coffeeshops.

Er mag alleen afgehaald worden, dus bijv. het gebruik van fruitautomaten is niet toegestaan.
Consumpties moeten worden meegenomen en mogen niet bij de afhaallocatie zelf worden genuttigd. Bijvoorbeeld in de bioscoop of bij een congrescentrum kunnen geen consumpties worden gekocht om ter plekke op te eten. Afhalen in dierenparken en pretparken is wel mogelijk.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atMmcW0mlo
Klopt, die link heb ik gister zelf ook in dit topic geplaatst.

Als je puur naar wie er boven wie staat dan staat de landelijke overheid inderdaad boven de veiligheidsregio's, maar zo letterlijk is het allemaal niet. Veiligheidsregio's mogen voor hun eigen regio namelijk nog extra maatregelen bepalen bovenop de landelijke maatregelen. Van de landelijke overheid hoefde de take away voor de sluiting ook niet dicht, maar dat is een extra maatregel die de veiligheidsregio's met zijn allen in het veiligheidsberaad hebben afgesproken omdat zij deze toen nodig achtten.

Als de veiligheidsregio's het nodig vinden om de take-aways ook te sluiten dan kan dat nog steeds. En het feit dat ik in mijn vorige post aangaf dat het nog maar de vraag was dat de veiligheidsregio's er ook in mee gaan was gebaseerd op het feit dat verschillende dierentuinen/pretparken op hun site de "take aways zijn open" weer veranderd hadden naar "we horen in de loop van woensdag van de veiligheidsregio of de take aways weer open mogen", dat laat toch wel zien dat het dus helemaal niet zo zeker was dat de veiligheidsregio's er in mee gingen. Overigens heb ik net gekeken en de meesten hebben het nu ook weer terug veranderd naar dat ze "gewoon" open zijn, dus het lijkt me dat ze dan groen licht hebben gekregen van de veiligheidsregio.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3521
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Dustin1999 schreef:
18 nov 2020, 17:15
Hier staat het toch echt duidelijk op de Rijksoverheid site dat afhalen in dierentuinen weer is toegestaan en lijkt me sterk dat de veiligheidsregio's daar niet in mee gaan aangezien de Overheid toch wel boven hun staat.
Een veiligheidsregio mag in principe aanvullende maatregelen nemen. Ze mogen inderdaad niet soepelere maategelen dan die van de overheid nemen, maar wel strengere maatregelen. Of sommige dat ook gaan doen is volgens mij nog niet duidelijk. Het onduidelijke kan ook komen doordat, zoals eerder geschreven door Joost, de veiligheidsregio's nog niet alles met bijvoorbeeld de dierentuinen heeft besproken.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 672
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

In Diergaarde Blijdorp mag Take Away gewoon open lees ik op hun site:

HORECA TAKE AWAY

Vanaf donderdag 19 november is het weer mogelijk om eten en drinken af te halen in Blijdorp. Bepaalde horeca-punten zijn open voor kleine versnaperingen. Grotere restaurants zoals de Terraszaal en de Oewanja lodge moeten helaas gesloten blijven. Ook de Zee van ZOOvenirs is weer open. Een actueel overzicht vind je in de Blijdorp-app.

Bron: https://www.diergaardeblijdorp.nl/faq-heropening/

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door snoopy11 »

En dan dacht ik dat België een soep is ivm de coronaregels.

Als ik het zo lees is het in Nederland niet veel beter, ieder zijn eigen regels en wetten, geraak er maar uit wijs. Blij voor jullie dat alles in elk geval terug open mag, nu nog hopen dat wij vanuit België ook mogen komen. Volgens onze regering is dit niet toegestaan, dus een dagje Blijdorp, Burger's of Efteling zit er voorlopig nog niet in.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

snoopy11 schreef:
20 nov 2020, 17:17
En dan dacht ik dat België een soep is ivm de coronaregels.

Als ik het zo lees is het in Nederland niet veel beter, ieder zijn eigen regels en wetten, geraak er maar uit wijs. Blij voor jullie dat alles in elk geval terug open mag, nu nog hopen dat wij vanuit België ook mogen komen. Volgens onze regering is dit niet toegestaan, dus een dagje Blijdorp, Burger's of Efteling zit er voorlopig nog niet in.
Ik word elke dag een grotere tegenstander van de melkkoe Europa. Deze crisis laat zien wat Europa is, een grote bende nietsnutten die zich politieker noemen, die in eigen land niet meer verkozen raken en dan maar snel een goed betaald postje krijgen in Europa om daar uit te bollen.

Dit circus kan toch niemand meer serieus nemen. Ze hebben niets te zeggen, je ziet het nu, elk land doet het op een andere manier.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door dehaas »

Mag ik je eraan herinneren dat Europa haast niets te zeggen heeft over gezondheidsbeleid. Dit is een nationale competentie.
Als deze crisis een ding laat zien is het dat we meer Europa nodig hebben om deze grensoverschrijdende problemen gezamenlijk goed aan te pakken. En ons juist niet steeds weer achter een denkbeeldige lijn terug trekken. Kijk naar de Europese vaccin inkopen. Als we gezamenlijk staan kunnen we echt stappen zetten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Apenarend »

dehaas schreef:
21 nov 2020, 09:40
Mag ik je eraan herinneren dat Europa haast niets te zeggen heeft over gezondheidsbeleid. Dit is een nationale competentie.
Als deze crisis een ding laat zien is het dat we meer Europa nodig hebben om deze grensoverschrijdende problemen gezamenlijk goed aan te pakken. En ons juist niet steeds weer achter een denkbeeldige lijn terug trekken. Kijk naar de Europese vaccin inkopen. Als we gezamenlijk staan kunnen we echt stappen zetten.
Klopt helemaal.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

dehaas schreef:
21 nov 2020, 09:40
Mag ik je eraan herinneren dat Europa haast niets te zeggen heeft over gezondheidsbeleid. Dit is een nationale competentie.
Als deze crisis een ding laat zien is het dat we meer Europa nodig hebben om deze grensoverschrijdende problemen gezamenlijk goed aan te pakken. En ons juist niet steeds weer achter een denkbeeldige lijn terug trekken. Kijk naar de Europese vaccin inkopen. Als we gezamenlijk staan kunnen we echt stappen zetten.
Klopt, maar zoals ik al zei. Wat is dan het nut van een Europese gemeenschap als het enkel is voor uitgebloeide politiekers een schandalig pensioen te laten verdienen.
Ofwel moet er een president komen met macht over Europa en worden alle landen een soort van provincie met beperkte macht. Ofwel doek je dat circus beter op.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

De gele ster
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2019, 16:05
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door De gele ster »

snoopy11 schreef:
20 nov 2020, 17:17
En dan dacht ik dat België een soep is ivm de coronaregels.

Als ik het zo lees is het in Nederland niet veel beter, ieder zijn eigen regels en wetten, geraak er maar uit wijs. Blij voor jullie dat alles in elk geval terug open mag, nu nog hopen dat wij vanuit België ook mogen komen. Volgens onze regering is dit niet toegestaan, dus een dagje Blijdorp, Burger's of Efteling zit er voorlopig nog niet in.
Waar haal je die info?
Er is geen enkel verbod om de grens over te gaan om te winkelen, wandelen, fietsen of een daguitstap te maken. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De gele ster schreef:
21 nov 2020, 17:40
snoopy11 schreef:
20 nov 2020, 17:17
En dan dacht ik dat België een soep is ivm de coronaregels.

Als ik het zo lees is het in Nederland niet veel beter, ieder zijn eigen regels en wetten, geraak er maar uit wijs. Blij voor jullie dat alles in elk geval terug open mag, nu nog hopen dat wij vanuit België ook mogen komen. Volgens onze regering is dit niet toegestaan, dus een dagje Blijdorp, Burger's of Efteling zit er voorlopig nog niet in.
Waar haal je die info?
Er is geen enkel verbod om de grens over te gaan om te winkelen, wandelen, fietsen of een daguitstap te maken. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Dit is effectief zo verteld op het nieuws door de eerste minister hier tijdens een van de vele nieuwsuitzendingen waarbij deze vraag aan bod kwam.

Het verbod is uitgebleven omdat het dagelijkse leven van de mensen in de grensstreek ook moet mogelijk blijven. Voor sommige is het nu eenmaal effectief logischer om naar een Nederlandse winkel te gaan op loopafstand, dan tien kilometer te rijden in eigen land. Vermits men definities wilt kleven aan die soepelheid, doet men voornamelijk beroep op de morele plicht hierin.

Sowieso vraagt Nederland dat je eerst tien dagen in quarantaine gaat indien je uit België komt voor niet essentiële zaken. Aldus het huidige reisadvies. Tenzij je 11 dagen uitrekt voor een dierentuin bezoekje... mag het in theorie niet. Controle is er echter niet, dus het komt veelal meer op een eigen keuze.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Tec7 »

Benieuwd of de Zoo"s terug gaan open mogen :s

Plaats reactie