COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Nederland geeft de Belgische provincie Antwerpen een oranje code en dus negatief reisadvies. De drie grotere Vlaamse dierentuinen vallen hier allen drie onder. Zowel Zoo Antwerpen in de binnenstad als Zoo Planckendael en Pawaki park aan de provinciegrenzen.

Met dit reisadvies vraagt men Nederlanders in het betreffende gebied om zo snel mogelijk naar Nederland terug te keren en eenmaal thuis twee weken quarantaine te gaan.

Wie een langer verblijf in Antwerpen gepland had of er nog heen wil, wordt dringend geadviseerd niet te gaan. De Nederlandse reisadviezen zijn echter niet bindend. Maar Nederlandse verzekeraars keren doorgaans niets uit wanneer u iets overkomt in een oranje gebied. We lezen mee met het AD

https://www.ad.nl/politiek/negatief-rei ... rIZs_Dr0a0
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Ook niet onbelangrijk voor eventuele Nederlanders die toch één van de drie Antwerpse tuinen wilt bezoeken, het is vanaf morgen in de gehele provincie verplicht om continu een mondmasker op te hebben op alle publieke plaatsen zelfs als je niet in de buurt van andere mensen bent (helaas naar mijn mening).

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Klopt, enkel in de eigen wagen niet... In principe is het zelfs verplicht wanneer je met je plooifiets vanaf het station in Mechelen naar Planckendael zou willen fietsen.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
29 jul 2020, 12:29
Klopt, enkel in de eigen wagen niet... In principe is het zelfs verplicht wanneer je met je plooifiets vanaf het station in Mechelen naar Planckendael zou willen fietsen.
Ben ik blij dat ik al maanden mag thuiswerken van mijn werkgever. Vanuit W VL H/T 4.5 tot 6 uur op de trein met masker, te voet dan nog eens naar en van de werkplaats op het Raegheno Business Park met masker, en in het kantoor altijd met masker tenzij aan je eigen bureau. Alle respect voor de mensen in de medische sector die dit dagelijks zo ervaren maar ik ben blij dat het voor mij niet hoeft.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Burgers'Zoo en de Apenheul zijn op basis van undercover beelden op de vingers getikt door hun veiligheidsregio, omdat daarop te zien was dat corona maatregelen niet goed nageleefd werden. In Burgers'Zoo werden tafels niet goed schoongemaakt en in de Apenheul gebruikte men alle wastafels waardoor afstand houden moeilijk was. De parken hebben aangegeven veranderingen hierin door te voeren:

Veiligheidsregio tikt attractieparken op de vingers na schenden coronaregels: 'Dit kan niet'
Bron en meer: https://www.looopings.nl/weblog/14969/V ... -niet.html

Overigens toen ik een paar week terug in de Apenheul was vond ik het gebruik van alle wasbakken nou niet het grootste probleem omtrent de corona maatregelen (was me zelfs niet eens opgevallen) en verbaasd het me eigenlijk dat ze alleen daar op aangesproken worden.

Choco115
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 »

Dat Burgers’ zoo niet alle regels juist hanteerde kan ik ook bevestigen na mijn bezoek, maar het schoonmaken van tafels was juist iets wat wel goed gebeurde.
De natuur is het mooiste wat er is

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Nog in de marge een tip... voor wie op pad gaat in de Nederlandse regio van de Veluwe, Arnhem of Nijmegen? Dan is er ook een online-druktebarometer welke je kan raadplegen. Zo kan je steeds veilig op pad, en vermijd je drukke plaatsen. Onder meer Apenheul en het Dolfinarium zijn hier ook op terug te vinden.

Klik hieronder voor meer informatie: https://www.toerismevan.nl/nieuws/monit ... ersdrukte/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Net zoals de Nederlandse overheid deed, voegt ook Duitsland de Antwerpse provincie tot haar lijst met risico-gebieden inzake COVID-19 besmettingen.

Hierdoor worden alle niet essentiële reizen en daguitstappen zoals naar een dierentuin (de provincie Antwerpen telt drie dierentuinen: Zoo Antwerpen, Zoo Planckendael en Pakawi Park) afgeraden. Wie Duitsland in reist (of terugkeert) dient na een bezoek aan Antwerpen (binnen de laatste twee weken) een negatieve Corona-test voor te leggen, of twee weken in quarantaine te gaan.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

De Nederlandse overheid heeft zojuist een persconferentie gehouden met betrekking tot het virus, voor dierentuinen zijn volgens mij vooral de volgende zaken daaruit interessant:
- In de horeca wordt het verplicht om contactgegevens achter te laten, voor het geval er later blijkt dat iemand in de zaak positief is getest. Het kan dus betekenen dat wanneer je een restaurant in een park bezoekt dit ook moet.
- Wanneer uit de cijfers blijkt dat er in een museum, pretpark, dierentuin of op een andere plaats meerdere personen het virus hebben opgelopen kan er besloten worden om deze maximaal 14 dagen te sluiten.

Verder ligt er ook meer macht bij de veiligheidsregio's, deze mogen bijvoorbeeld met een mondkapjesplicht gaan experimenteren (daarop komt dus nog steeds geen landelijk verbod). In Amsterdam en Rotterdam wordt dit ook al gedaan maar de dierentuinen aldaar vallen nog niet onder de gebieden waar het verplicht is.

Plaats reactie