(Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Limburg vooruit »

Niet dat ik plannen heb en al helemaal niet het kaitaal.

Maar wat zijn de eisen om een dierentuinvergunning te krijgen.

Stel dat je een kinderboerderij over neemt met alpaca's, wallabys, ... Maar je wil er graag meer exoten gaan houden. Waar moet je aan voldoen, de minimumeisen is geen probleem want de verblijven moeten nog gebouwd worden.
EAZA weet ik niet wat daar de eisen zijn, maar ook hier zijn de verblijven geen probleem.

Personeel? Je vind zonder twijfel personeel met ervaring in een dierentuin, dierenartsen gaat volgens mij ook geen probleem zijn.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2025, 14:01

Stel dat je een kinderboerderij over neemt met alpaca's, wallabys, ... Maar je wil er graag meer exoten gaan houden. Waar moet je aan voldoen, de minimumeisen is geen probleem want de verblijven moeten nog gebouwd worden.
EAZA weet ik niet wat daar de eisen zijn, maar ook hier zijn de verblijven geen probleem.

Personeel? Je vind zonder twijfel personeel met ervaring in een dierentuin, dierenartsen gaat volgens mij ook geen probleem zijn.
De officiële pagina van de Vlaamse overheid voor de erkenningsaanvraag voor dierentuinen: https://www.vlaanderen.be/natuur-milieu ... gsaanvraag

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
12 aug 2025, 14:49
Limburg vooruit schreef:

De officiële pagina van de Vlaamse overheid voor de erkenningsaanvraag voor dierentuinen: https://www.vlaanderen.be/natuur-milieu ... gsaanvraag
Oké, bedankt.
Ik heb zo de minimumeisen nog eens bekeken. Het is echt triest om te zien wat je maar moet voorzien voor de dieren.
20 m² voor een koppel hokko's bv.

Zou ik toch minstens x2 doen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2025, 16:56
Zoozot schreef:
12 aug 2025, 14:49
Limburg vooruit schreef:

Oké, bedankt.
Ik heb zo de minimumeisen nog eens bekeken. Het is echt triest om te zien wat je maar moet voorzien voor de dieren.
20 m² voor een koppel hokko's bv.

Zou ik toch minstens x2 doen.
De oppervlakte normen zijn natuurlijk ook minimumeisen, iedereen mag hoger gaan.

De eerste versies daarvan uit 1999-2000 voerden een geleidelijke verstrenging in en tevens hielden ze in het achterhoofd ook rekening met particuliere kwekers. Die laatste hebben niet altijd de financiële mogelijkheden om een veel grotere infrastructuur uit te bouwen en hebben daar ook geen nood aan: kweekruimtes zijn vaak opvallend 'sober', zowel qua oppervlakte als inrichting. Er is toen zeker rekening gehouden met het belang van de particuliere kweek bij vogels, reptielen en vissen vanuit conservatiestandpunt. Het was toen ook de bedoeling dat dezelfde normen zouden gelden voor iedereen, dierentuinen als hobbykweker, en ze moesten in de eerste plaats een aantal schandalige mistoestanden te bannen: de zgn. particuliere hobbydierentuinen (het Rijk van Lobo in Waarbeke, Terdonk Zoo in Gent, etc.) moesten er toen uit.
Aangezien er tot op heden wel veel wetgeving rond dierenwelzijn (in Vlaanderen) is bijgekomen, toegespitst op dierentuinen en de handel, maar er nog geen regeling is die minimum normen aan particulieren oplegt, zijn de regels voor dierentuinen m.i. nog steeds een soort van leidraad, maar geen verplichting. De private toerako-kweker die ik ken, houdt ze in volières van 50-100m² en voldoet ruimschoots aan die wetgeving; een andere die papegaaien kweekt haalt dat bijlange niet. Voor zover ik weet bestaat er geen positieflijst voor vogels, en hoeven zij geen erkenning aan te vragen. Indien zij een erkenning als dierentuin zouden aanvragen, moeten ze wel beantwoorden aan die normen.

Sinds 1 januari 2025 is er ook de Vlaamse Codex Dierenwelzijn, al zit er daar nog steeds een lacune in voor particuliere hobbykwekers. Wel staat er in die codex een totaalverbod op de handel van in het wild gevangen wilde dieren, en dat geldt ook voor bv. aquariumvissen, tropische vogels, etc. Een serieuze private kweker kan daardoor in principe geen gebruik meer maken van wildvang dieren, wat m.i. een ongelukkig gevolg is van een op zich terechte beslissing.
Ook had ik graag gezien dat de verkoop van bv. visbokalen verboden werd, maar dat is (voorlopig) weerhouden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Op zootierliste vind ik er niet direct iets van.

Maar gezien ze in hetzelfde biotoop leven en beide roofdieren zijn is mijn vraag, bruine beren en lynxen in 1 verblijf? Haalbaar of compleet gestoord?

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Limburg vooruit schreef:
17 aug 2025, 12:24

Maar gezien ze in hetzelfde biotoop leven en beide roofdieren zijn is mijn vraag, bruine beren en lynxen in 1 verblijf? Haalbaar of compleet gestoord?
Ongeacht of er wel of geen gevechten zijn (zie Bv wolven), betwijfel ik dat een lynx zich op zijn gemak gaat vinden en vaak met stress zal zitten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Pater-damiaanshert schreef:
17 aug 2025, 13:49
Limburg vooruit schreef:
17 aug 2025, 12:24

Ongeacht of er wel of geen gevechten zijn (zie Bv wolven), betwijfel ik dat een lynx zich op zijn gemak gaat vinden en vaak met stress zal zitten.
Dat was net waar ik ook aan twijfel, ook de oppervlakte van een gemiddeld berenverblijf lijkt me qua zichtbaarheid van lynxen niet optimaal.
Bedankt in ieder geval voor de reactie

Plaats reactie