Eigen tuin- en natuurtopic
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Re: Eigen tuin- en natuurtopic
Ik heb de mijne een keer zeer sterk teruggezet in de herfst.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Dit is in mijn ogen geen invasieve soort. Deze nachtvlinder komt op eigen kracht naar België, meer dan 200 keer gezien dit jaar, de oleanderpijlstaart.
Mooie vlinder trouwens.
Ik kan spijtig genoeg niet het hele artikel lezen.
Als een storm plots orkaan wordt zullen we hem ook weer verslaan.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Ja de opwarming van de Aarde zorgt er voor dat dieren gaan trekken naar andere gebieden he, is inderdaad een mooie vlindersoort. Weet niet of hij veel invloed zal hebben op onze huidige ecosystemen.Limburg vooruit schreef: ↑26 sep 2024, 17:04Dit is in mijn ogen geen invasieve soort. Deze nachtvlinder komt op eigen kracht naar België, meer dan 200 keer gezien dit jaar, de oleanderpijlstaart.
Mooie vlinder trouwens.
-
- Laafsekikker (EW)
Dat weten we nog niet, maar dit is niet zoals de Aziatische hoornaar of de zebramug. Deze zijn via menselijke acticiteit hier gekomen.MClaeys schreef: ↑26 sep 2024, 17:24Ja de opwarming van de Aarde zorgt er voor dat dieren gaan trekken naar andere gebieden he, is inderdaad een mooie vlindersoort. Weet niet of hij veel invloed zal hebben op onze huidige ecosystemen.Limburg vooruit schreef: ↑26 sep 2024, 17:04Dit is in mijn ogen geen invasieve soort. Deze nachtvlinder komt op eigen kracht naar België, meer dan 200 keer gezien dit jaar, de oleanderpijlstaart.
Mooie vlinder trouwens.
Deze vlinder op eigen kracht.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Ik kan enkel de intro lezen en daarin staat toch niet dat deze vlinder als een invasieve soort wordt beschouwd?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
-
- Laafsekikker (EW)
Klopt, de zin is terug uit het artikel gehaald. Stond onder de foto die je te zien krijgt, heb intussen het artikel wel kunnen lezen en daar staat ook niets over invasief. De vlinders en rupsen overleven geen vorst.
Vreemd, maar niet de eerste keer dat deze krant een artikel aanpast na enkele uren.
Prunus kan je zeer rigoreus terug snoeien.Limburg vooruit schreef: ↑20 sep 2024, 10:44Ik heb in mijn tuin 4 enorme Laurierkersen (Prunus laurocerasus) staan, +/- 5 meter hoog in bol van 5-6 meter doormeter of haag van +/- 3 meter dik en 8 meter lang.
Ze zijn me nu toch een beetje boven mijn kunnen gegroeid. Ik weet dat je deze drastisch kan en mag terugsnoeien tot op de dikke stam om ze terug beheersbaar te maken. Maar heb zelf nooit geleerd en kan ook geen duidelijk antwoord vinden wanneer je dit mag doen. Nu, in de winter of het voorjaar.
Ze moeten een stuk kleiner, geen discussie of ik moet ze uitdoen. Qua natuurwaarde zijn deze planten niets waard, maar ik vind ze gewoon mooi, vandaar dat ik ze wil houden.
Toevallig geen tuinman/vrouw hier die me hiermee kan helpen?
Wij hebben er veel en een enkeling bij de vijver werd te groot.
Gewoon tot op het kale hout terug ingekort tot 1,5 meter hoogte en nu staat hij weer vol blad.
Ik zou het wel in de groeiperiode doen en niet in de herfst of winter.
-
- Laafsekikker (EW)
April ergens?Harald schreef: ↑27 sep 2024, 13:46Prunus kan je zeer rigoreus terug snoeien.Limburg vooruit schreef: ↑20 sep 2024, 10:44Ik heb in mijn tuin 4 enorme Laurierkersen (Prunus laurocerasus) staan, +/- 5 meter hoog in bol van 5-6 meter doormeter of haag van +/- 3 meter dik en 8 meter lang.
Ze zijn me nu toch een beetje boven mijn kunnen gegroeid. Ik weet dat je deze drastisch kan en mag terugsnoeien tot op de dikke stam om ze terug beheersbaar te maken. Maar heb zelf nooit geleerd en kan ook geen duidelijk antwoord vinden wanneer je dit mag doen. Nu, in de winter of het voorjaar.
Ze moeten een stuk kleiner, geen discussie of ik moet ze uitdoen. Qua natuurwaarde zijn deze planten niets waard, maar ik vind ze gewoon mooi, vandaar dat ik ze wil houden.
Gewoon tot op het kale hout terug ingekort tot 1,5 meter hoogte en nu staat hij weer vol blad.
Dank voor de antwoorden, is het enkel te hopen dat ze de najaarsstormen overleven en niet klieven want ze gaan nu al lelijk te keer.
April is prima.Limburg vooruit schreef: ↑27 sep 2024, 15:41April ergens?Harald schreef: ↑27 sep 2024, 13:46Prunus kan je zeer rigoreus terug snoeien.Limburg vooruit schreef: ↑20 sep 2024, 10:44Ik heb in mijn tuin 4 enorme Laurierkersen (Prunus laurocerasus) staan, +/- 5 meter hoog in bol van 5-6 meter doormeter of haag van +/- 3 meter dik en 8 meter lang.
Dank voor de antwoorden, is het enkel te hopen dat ze de najaarsstormen overleven en niet klieven want ze gaan nu al lelijk te keer.
En scheuren doen ze niet zo heel snel.
-
- Laafsekikker (EW)
Oké, bedankt
-
- Laafsekikker (EW)
Net niet in eigen tuin, maar in het veld achter de hoek zat daarstraks een raaf (Corvus corax).
Ze komen weer vaker voor, maar een foto trekken is me niet gelukt spijtig genoeg. Wat me wel opviel is dat dit een zeer grote vogel is, veel groter dan ik dacht.
Ze komen weer vaker voor, maar een foto trekken is me niet gelukt spijtig genoeg. Wat me wel opviel is dat dit een zeer grote vogel is, veel groter dan ik dacht.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Velen
Heel indrukwekkende dieren inderdaad. Zelf heb ik ze alleen maar eens op de Veluwe en Hoge Venen gezien. Vooral die trage vleugelslag viel me toen ook op!