Algemeen dierentuinnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
04 dec 2022, 13:01
Triestig. Laat mensen zelf beslissen. Voorzie op een beperkt aantal plaatsen een rokerszone waar niemand last van heeft. What's next?
Het feit dat sommige parken hier rookzones zonder veel moeite op smalle populaire doorgangen plaatsen, of echt pal aan een speeltuin, zal wellicht wel bijdragen tot een geheel verbod. Ik vermoed dat men doorheeft dat de dalende cijfers qua rokers gestopt zijn na heel wat jaren, en men zich nu op de harde kern qua rokers probeert te richten? Gewoon de prijs verhogen werkt voor de laatste groep immers niet. ;)

In parken zoals Wildlands de rookzones geheel afgezonderd van het publiek, en uit het zicht. Dat lijkt me een betere tussenstop dan een geheelverbod echter. Bij een geheelverbod verlies je volgens mij best wel wat moeite naar handhaving toe, anders wordt het een lege doos qua wetgeving.

Ik ben vooral benieuwd naar de modaliteiten... en of hierdoor de zone vlak voor de ingang geen grote rookzone wordt, waar ook iedereen weer samen doorheen moet.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Micheltje »

Het volledig DWINGEN (want dat is het) van mensen om niet te mogen roken in parken is best ver gezocht.
Iedereen de mogelijkheid bieden om op bepaalde plekken maar te mogen roken past vele malen beter.
Op die manier bereik je ook veel meer dan dat je dadelijk mensen opstandig gaat maken doordat ze helemaal niks meer mogen.

Het is begrijpelijk dat men de rokers wilt aanpakken, maar dit is de manier niet.
Je stimuleert het meer door de mogelijkheden in te perken oa.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Het verplaatst de discussie vooral naar het bepalen of roken een recht is... of niet.

In gebouwen roken mag niet, in bepaalde buitengebieden ook niet. Als dat geheel rechtsgeldig kon, dan lijkt het me dat ze dit kunnen doortrekken naar de volledige dagattractie. Net zoals het verbod op roken in de horeca zal er zeker in het begin protest zijn, maar op den duur ook een gewenning.

Ik ben benieuwd hoe we hier in pakweg 2030 op terugkijken als het effectief zover komt in tussentijd. Want tussen wetsvoorstel en effectief een wet zit ook nog wel een poosje... en mogelijk verschillende regeringen en perspectieven. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Bericht door Choco115 »

Gorilla Gust schreef:
04 dec 2022, 15:01
Apenarend schreef:
04 dec 2022, 13:01
Triestig. Laat mensen zelf beslissen. Voorzie op een beperkt aantal plaatsen een rokerszone waar niemand last van heeft. What's next?
Het feit dat sommige parken hier rookzones zonder veel moeite op smalle populaire doorgangen plaatsen, of echt pal aan een speeltuin, zal wellicht wel bijdragen tot een geheel verbod. Ik vermoed dat men doorheeft dat de dalende cijfers qua rokers gestopt zijn na heel wat jaren, en men zich nu op de harde kern qua rokers probeert te richten? Gewoon de prijs verhogen werkt voor de laatste groep immers niet. ;)

In parken zoals Wildlands de rookzones geheel afgezonderd van het publiek, en uit het zicht. Dat lijkt me een betere tussenstop dan een geheelverbod echter. Bij een geheelverbod verlies je volgens mij best wel wat moeite naar handhaving toe, anders wordt het een lege doos qua wetgeving.

Ik ben vooral benieuwd naar de modaliteiten... en of hierdoor de zone vlak voor de ingang geen grote rookzone wordt, waar ook iedereen weer samen doorheen moet.
Dit dus, rookzones prima maar zonder het dan echt af, in plaats van op locaties waar iedereen langsloopt waardoor ik alsnog die stinkende ziekteverwekkende rook binnenkrijg.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar iedereen zo moeilijk over doet, je hoeft maar te zoeken ‘roken risico’s en je schrikt je een ongeluk wat roken allemaal veroorzaakt. Vindt iedereen het dan ook zo erg dat je geen alcohol mag nuttigen voor het autorijden, op je telefoon tijdens het fietsen of harddrugs in je bezit mag hebben?
De natuur is het mooiste wat er is

Plaats reactie