Beste verblijf van Benelux

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

ZooMan schreef:
30 jun 2022, 19:00
Voor mij gaat het vooral tussen Burgers' Zoo, Planckendael, Vogelpark Avifauna en AquaZoo Leeuwaarden, afgaande op foto's. Het probleem is echter dat ik enkel Planckendael heb bezocht en dus niet goed kan oordelen welke nu het beste is. Qua binnenverblijven lijken Artis en Wildlands me het beste, maar beide heb ik niet met mijn eigen ogen gezien, al komt daar voor die laatste volgende week verandering in. Het verblijf van ZooParc Overloon heeft nog te weinig begroeiing om de beste te zijn, al zal daar in de toekomst ongetwijfeld verandering in komen. Het is makkelijker om het slechtste te kiezen, dat is namelijk dat van BestZoo naar mijn mening, wat de naam van het park geen eer aandoet ;) . Burger's Zoo heeft het voordeel het beste binnenverblijf van de naar mijn mening 4 beste parken te hebben, dus zou Burgers' Zoo misschien wel de winnaar kunnen zijn, al kan het verblijf eerlijk gezegd nog wat grotere bomen gebruiken.
Burgers’ hun binnenverblijf ziet er dan wel mooier uit, maar Planckendael heeft 2 aparte binnenverblijven die ze kunnen gebruike wat voor de dieren wel interessanter is dan 1 grote ruimte. Plus meer privacy aangezien 1 van de 2 niet zichtbaar is voor de bezoekers.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Joost »

Anubite schreef:
30 jun 2022, 16:03
Niels Grootegans schreef:
30 jun 2022, 12:54
meubilaie2 schreef:
28 jun 2022, 22:40

In Amersfoort zitten deze toch samen met de rode vari op die eilanden rondom de bootjes? in mijn ogen gaat dit verblijf lekker de hoogte in maar is het niet groot.
Wat ik mij van Amersfoort kan herinneren (inderdaad bij de bootjes) is zeker groot genoeg. Een combinatie met vari's kan ik me daar echter niet heugen.
Beide vari soorten (0.3 zwartwit) en (0.2) rode zijn sinds 2020 vertrokken uit amersfoort. Of die allemaal daar zaten geen idee want ik heug alleen ringstaarten
Ik heb het nog even opgezocht: de zwartwitte en rode vari's deelden een verblijf tussen de stokstaartjes en de pinguïns. Ik dacht zelfs het oude maki verblijf, maar ze deelden dus geen verblijf met de ringstaarten.

Om ook even op het oppervlakte te komen: ik vind het zeker niet te klein en volgens google is het ook groter dan de hier geroemde verblijven in Blijdorp en Burgers'Zoo.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door meubilaie2 »

Ah god inderdaad in de war met de maki. Kan gebeuren. Zal van de week eens kijken naar het maki verblijf. zit niet in mijn vaste ronde.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 199
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Patrick »

Wat betreft ringstaartmaki's kies ik voor Wildlands. Al is het alleen al omdat ze daar in de koudere maanden niet opgesloten hoeven te worden in een klein binnenhok.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door JvG »

Joost schreef:
01 jul 2022, 15:08
Anubite schreef:
30 jun 2022, 16:03
Niels Grootegans schreef:
30 jun 2022, 12:54
meubilaie2 schreef:
28 jun 2022, 22:40

In Amersfoort zitten deze toch samen met de rode vari op die eilanden rondom de bootjes? in mijn ogen gaat dit verblijf lekker de hoogte in maar is het niet groot.
Wat ik mij van Amersfoort kan herinneren (inderdaad bij de bootjes) is zeker groot genoeg. Een combinatie met vari's kan ik me daar echter niet heugen.
Beide vari soorten (0.3 zwartwit) en (0.2) rode zijn sinds 2020 vertrokken uit amersfoort. Of die allemaal daar zaten geen idee want ik heug alleen ringstaarten
Ik heb het nog even opgezocht: de zwartwitte en rode vari's deelden een verblijf tussen de stokstaartjes en de pinguïns. Ik dacht zelfs het oude maki verblijf, maar ze deelden dus geen verblijf met de ringstaarten.

Om ook even op het oppervlakte te komen: ik vind het zeker niet te klein en volgens google is het ook groter dan de hier geroemde verblijven in Blijdorp en Burgers'Zoo.
Ze hebben gezeten met kroonmaki's en roodbuiklemuren. De roodbuiklemuren zijn amper buiten geweest en de kroonmaki's waren buiten ook niet enorm zelfverzekerd waardoor ze weer vertrokken

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door meubilaie2 »

Amersfoort:
vooraanzicht


zij
Afbeelding

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Wat leuk weer om te zien hoe uitgebreid de verblijven in discussie komen. Hierbij komen de oppervlaktes nu ook ter sprake en dat zou ook zeker iets kunnen zijn om te benoemen in de toekomst.
Ik denk dat er weer geen echte winnaar is omdat Overloon, Blijdorp en Burgers' hier allemaal sterke natuurgetrouwe verblijven hebben die ook voor de bezoeker interessant zijn. Een persoonlijke bias geeft mij de voorkeur tussen BZ en OV, maar dat is natuurlijk niet het spel!

Hierbij zou ik graag de Ringstaartmaki discussie willen afsluiten en door te gaan met de volgende interessante soort met 'Het beste verblijf van de BENELUX'

Graag hoor ik jullie mening over het 'Het beste verblijf van de BENELUX' voor Zwartstaartprairiehond (Cynomys ludovicianus)
Wat maakt het verblijf zo goed voor beide dier en bezoeker? Of misschien zelfs voor verzorger!
Een populaire soort die je bijna overal spot, maar welk park doet deze dieren de meeste eer toe? Is het verblijf natuurgetrouw of juist mooier als stylized is.
Hoe zit het met beplanting? Inrichting? Oppervlakte?

Maar benoem ook alvast leuke soorten voor de toekomst!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Fryzers
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 dec 2021, 18:41
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Fryzers »

In mijn ogen, is er maar 1 de beste. En dat is die van: Wildlands Emmen. Het is een ontzettend groot verblijf, met een mooie grote groep dieren. Daarnaast is het ook nog eens een doorloop verblijf, waardoor de bezoeker super dichtbij de dieren kunnen komen. Door de grote van het verblijf, kunnen de dieren er ook voor kiezen om even uit de buurt te blijven. Daarnaast heb je ook nog eens thematisering. Wat wil en mens nog meer.

Soorten voor de toekomst: leeuwen en zeeleeuwen :)
- You dont take an animal picture, you make it!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Dustin1999 »

Telt het nieuwe verblijf in de Desert bij Burgers Zoo ook mee?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Zoozot »

Voor de prairiehonden denk ik ook dat Wildlands waarschijnlijk de nummer één is, gewoon al door de enorme oppervlakte die er voor de soort beschikbaar is gesteld en de enorme groep die er wordt gehouden.
Een paar andere eervolle vermeldingen:
- Ik heb beide nog niet met eigen ogen gezien, maar het verblijf in Amersfoort en het nieuwe in Burgers' Desert zien er in mijn ogen bijzonder mooi uit door de aandacht die er is besteed aan thematisering. Qua dierenwelzijn zie ik niet direct iets om opmerkingen over te maken.
- Het verblijf in Blijdorp is ook tamelijk oké, maar wat soberder aangekleed dan bovenstaande. Het doorloopgedeelte kan misschien soms wat te druk worden.
- Het verblijf in Ziezoo heeft naar mijn idee een wat rare thematisering met een treinwagon met daarin witte pauwstaartduiven die constant af en aan vliegen. Het heeft wel een goede oppervlakte voor de groep prairiehonden die ze houden.
- Pairi Daiza houdt prairiehondjes in de Oasis-serre. Los van dat het verblijf vrij klein is (hoewel dat voor kleine beestjes niet per se een probleem is), is vooral de plaatsing erg vreemd: prairiehondjes in een tropische serre?
- In Monde Sauvage houdt men prairiehondjes ook in een wat kleiner verblijf. Er is ook een doorloopgedeelte voorzien, maar ik denk dat het voor de grootte beter was geweest dat men het zonder doorloop had gedaan.

Verblijven die ik niet heb opgenoemd kan ik me niet (meer) voor de geest halen of bestaan inmiddels niet meer.
Anubite schreef:
03 jul 2022, 19:41
Maar benoem ook alvast leuke soorten voor de toekomst!
Ik denk dat de klassieke 'grote' dierentuindieren zoals olifanten, grote roofdieren, mensapen, beren etc. altijd wel interessant voer voor discussie kunnen opleveren, ook al is het bij sommige al vrij evident welke verblijven de beste zijn. Misschien kan het ook eens interessant zijn om naar minder voor de hand liggende diersoorten zoals reptielen of vissen te kijken.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

Zoozot schreef:
03 jul 2022, 21:24
- Ik heb beide nog niet met eigen ogen gezien, maar het verblijf in Amersfoort en het nieuwe in Burgers' Desert zien er in mijn ogen bijzonder mooi uit door de aandacht die er is besteed aan thematisering. Qua dierenwelzijn zie ik niet direct iets om opmerkingen over te maken.
Het verblijf in Amersfoort vond ik na alle foto's best een anticlimax. Klein en niet erg bijzonder. Niet verkeerd maar het springt er ook zeker niet uit als zeer goed. Het verblijf in Burgers vind ik persoonlijk mooier dan dat in Emmen, maar de graafruimte is natuurlijk wel veel minder, evenals de zichtbaarheid (hoewel ik dat laatste niet altijd verkeerd vind).

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Drie koplopers waarin dus Wildlands momenteel door voornamelijk de ruimte en graafruimte wint!
De aankleding van Burgers' is ook heel sterk maar is ook gelijk een 'mixed enclosure', waarbij in de toekomst een 3e soort bij komt naast de boomstekelvarkens.
Amersfoort heeft er een leuke ruime doorloop van gemaakt maar lijkt naast aankleding niet heel bijzonder te zijn.
Is er ergens een park misschien buiten deze 3 (en misschien buiten BENELUX) waar onze parken een voorbeeld aan zouden moeten nemen?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

Hagenbeck heeft het esthetische effect van bizons op de achtergrond. Dat vond ik persoonlijk erg mooi (en natuurlijk typisch voor het park).

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door rick04 »

Niels Grootegans schreef:
05 jul 2022, 12:53
Hagenbeck heeft het esthetische effect van bizons op de achtergrond. Dat vond ik persoonlijk erg mooi (en natuurlijk typisch voor het park).
Dat doet Diergaarde Blijdorp ook.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Heb je foto's? Visualisering helpt heel erg!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

Blijdorp, met rechts nog net een stukje bizonhek:
Afbeelding

En Hagenbeck:
Afbeelding

Als je mij vraagt wat ik mooier vind zwicht ik toch echt voor Hagenbeck.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

Hagenbeck voegt met oerzons overigens ook nog een derde soort toe.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Niels Grootegans schreef:
06 jul 2022, 15:59
Hagenbeck voegt met oerzons overigens ook nog een derde soort toe.
Oerzons en Prairi en wat is de 3e soort in dat verblijf?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

De bizons. Ik noemde het express 'geheel' en niet 'verblijf' omdat bizons, prairiehonden en oerzons niet strikt genomen bij elkaar leven, maar alleen naast elkaar te zien zijn ;)

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door ZooMan »

Voor mij is het beste verblijf dat van Wildlands, dat ik 2 dagen geleden nog met mijn eigen ogen heb kunnen bewonderen. Het verblijf van Wildlands is niet alleen gigantisch, maar ziet er ook natuurlijk uit, goed gethematiseerd (al is het 1 van de minder gethematiseerde verblijven van het park) en is het een doorloopverblijf. Het verblijf is echter niet zo ontsnappingsproof, aangezien ik een prairiehond tussen zijn verblijf en het Afrikaans dorp zag, al is dat ook het geval in Diergaarde Blijdorp, waar ik nog meer ontsnapte prairiehonden zag. Het verblijf van Blijdorp zou ik op plaats 2 plaatsen qua buitenverblijf. Het beste binnenverblijf is naar mijn mening dat van Burgers' Zoo.
Zoozot schreef:
03 jul 2022, 21:24
- Pairi Daiza houdt prairiehondjes in de Oasis-serre. Los van dat het verblijf vrij klein is (hoewel dat voor kleine beestjes niet per se een probleem is), is vooral de plaatsing erg vreemd: prairiehondjes in een tropische serre?
Volgens mij zitten we nu in een soort van tussenfase waarbij de Oasis-kas geleidelijk aan verandert in een woestijnkas, in plaats van een tropische kas. Goede voorbeelden hiervan zijn de recent toegevoegde verblijven voor dieren als prairiehonden en gordeldieren en de vervanging van otters door stokstaartjes. Ook komen er steeds meer droogteresistente planten bij in de kas waaronder cactussen.
Goede soorten om in de toekomst te behandelen zouden overigens pachydermen (olifanten, neushoorns, nijlpaarden en tapirs) en roofdieren zijn.

Plaats reactie