Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door MennoPebesma »

Zoals al eerder gemeld zullen er in het nog te openen nieuwe Australiëhuis 11 diersoorten te zien zijn. Eén diersoort wordt pas bij de opening bekend gemaakt en blijft dus nog even een verrassing. De overige 10 soorten zijn inmiddels wel bekend. Dit zijn:

- Koala (Phascolarctos cinereus)
- Goodfellowboomkangoeroe (Dendrolagus goodfellowi)
- Australische springmuis (Notomys alexis)
- Voskoesoe (Trichosurus vulpecula)
- Kowari (Dasyuroides byrnei)
- Gevlekte buidelmarter (Dasyurus viverrinus)
- Rode kangoeroerat (Aepyprymnus rufescens)
- Borstelstaartkangoeroerat (Bettongia penicillata ogilbyi)
- Suikereekhoorn (Petaurus breviceps)
- Noordelijke blauwtongskink (Tiliqua scincoides intermedia)

Bron: https://www.bild.de/regional/stuttgart/ ... .bild.html

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
11 jul 2023, 13:05
Zoals al eerder gemeld zullen er in het nog te openen nieuwe Australiëhuis 11 diersoorten te zien zijn. Eén diersoort wordt pas bij de opening bekend gemaakt en blijft dus nog even een verrassing. De overige 10 soorten zijn inmiddels wel bekend. Dit zijn:

- Koala (Phascolarctos cinereus)
- Goodfellowboomkangoeroe (Dendrolagus goodfellowi)
- Australische springmuis (Notomys alexis)
- Voskoesoe (Trichosurus vulpecula)
- Kowari (Dasyuroides byrnei)
- Gevlekte buidelmarter (Dasyurus viverrinus)
- Rode kangoeroerat (Aepyprymnus rufescens)
- Borstelstaartkangoeroerat (Bettongia penicillata ogilbyi)
- Suikereekhoorn (Petaurus breviceps)
- Noordelijke blauwtongskink (Tiliqua scincoides intermedia)

Bron: https://www.bild.de/regional/stuttgart/ ... .bild.html
Prachtige soortenlijst. Indien ik goed geïnformeerd ben komen er op termijn in het daggedeelte ook nog wat vogels (wellicht de soorten uit de Australiëvolière die te zien is in de een van de eerste plantenserres).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Limburg vooruit »

Mooie collectie, en er is best nog wel wat moois binnen Europa te vinden om aan te vullen. Ik weet wel niet of hier nog ruimte voor is natuurlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
11 jul 2023, 16:41
Mooie collectie, en er is best nog wel wat moois binnen Europa te vinden om aan te vullen. Ik weet wel niet of hier nog ruimte voor is natuurlijk.
Buiten is er geen ruimte voorzien voor grote kangoeroes of duivels mocht dat je vraag zijn. In het gebouw ben ik wel verwonderd dat ze niet meer Australische reptielen gestoken hebben. Misschien heeft dat laatste te maken met het feit dat ze in het Reptielengebouw reeds een mooie aparte ruimte hebben (krokodillenhal) voor Australische soorten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
11 jul 2023, 16:53
Limburg vooruit schreef:
11 jul 2023, 16:41
Mooie collectie, en er is best nog wel wat moois binnen Europa te vinden om aan te vullen. Ik weet wel niet of hier nog ruimte voor is natuurlijk.
Buiten is er geen ruimte voorzien voor grote kangoeroes of duivels mocht dat je vraag zijn. In het gebouw ben ik wel verwonderd dat ze niet meer Australische reptielen gestoken hebben. Misschien heeft dat laatste te maken met het feit dat ze in het Reptielengebouw reeds een mooie aparte ruimte hebben (krokodillenhal) voor Australische soorten.
Je beantwoord meer dan mijn vraag ;)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door lintworm »

Naast het huis zal in de komende 1-2 jaar nog een perk voor grijze reuzenkangoeroes en wombats gemaakt worden. De 11e soort is net uit Australië geimporteerd en ik zet mijn geld nog steeds in op quokka's.

Stuttgart heeft in haar aquarium al een prima collectie Australische reptielen en in meerdere volieres ook een goede Australische vogelcollectie. Je hoeft niet alles op een plek te proppen en geografisch is deze tuim gelukkig sowieso niet geordend.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
11 jul 2023, 17:55
Naast het huis zal in de komende 1-2 jaar nog een perk voor grijze reuzenkangoeroes en wombats gemaakt worden. De 11e soort is net uit Australië geimporteerd en ik zet mijn geld nog steeds in op quokka's.
Dat wist ik nog niet. Op het grasveld tegenover het gebouw dan, tegen de ommuring van de Moorse tuin (waar de inheemse reptielen zitten)? Ernaast lijkt er me te weinig plaats.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Asbolus »

lintworm schreef:
11 jul 2023, 17:55
ik zet mijn geld nog steeds in op quokka's.
Heb je feiten deze opmerking te onderbouwen of pure speculatie?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Jarne »

Quokka’s lijken mij een kanshebber maar geen grote, ik denk eigenlijk eerder aan vogelbekdieren of bilby’s.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
11 jul 2023, 21:10
lintworm schreef:
11 jul 2023, 17:55
Naast het huis zal in de komende 1-2 jaar nog een perk voor grijze reuzenkangoeroes en wombats gemaakt worden. De 11e soort is net uit Australië geimporteerd en ik zet mijn geld nog steeds in op quokka's.
Dat wist ik nog niet. Op het grasveld tegenover het gebouw dan, tegen de ommuring van de Moorse tuin (waar de inheemse reptielen zitten)? Ernaast lijkt er me te weinig plaats.
Dit zou op de plek van het voormalige Jungtieraufzuchthaus tussen het Australiehuis en de tropenhal moeten zijn, dat is nu ook al onderdeel van de bouwplaats.

Jarne schreef:
11 jul 2023, 22:06
Quokka’s lijken mij een kanshebber maar geen grote, ik denk eigenlijk eerder aan vogelbekdieren of bilby’s.
Anubite schreef:
11 jul 2023, 21:55
lintworm schreef:
11 jul 2023, 17:55
ik zet mijn geld nog steeds in op quokka's.
Heb je feiten deze opmerking te onderbouwen of pure speculatie?
Bilby's en vogelbekdieren worden het allebei niet. Het verblijf in kwestie is een buitenverblijf wat volgens stambezoekers voor een kleine kangoeroe zou zijn. Bilby's staan wel op de planning, maar de directeur van de Wilhelma (en EEP stamboekhouder) heeft aangegeven dat de Australische populatie nu te klein is voor een export naar Europa. Als er ooit bilby's komen, dan komen die ook naar dit huis.

De reden voor quokka's is omdat deze soort in de planningsfase expliciet genoemd is en ook in een artikel van een van de architecten eerder dit jaar nog genoemd werd als soort voor dit project. Tel daarbij op dat ze heel geheimzinnig doen, dus dat moet een topsoort zijn (ook omdat de huidige directeur een echte soortenliefhebber lijkt) en het toekomstige verblijf is op maat voor deze soort. Ik laat me graag verrassen en als het iets anders leuks is, dan zal ik de laatste zijn die klaagt ;).

Edit het bericht van de architect dit jaar is ook alweer verwijderd, maar is dankzij web archive nog wel te vinden en daar worden de quokka's (en bilby's) genoemd: https://web.archive.org/web/20230606015 ... stuttgart/

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door JvG »

lintworm schreef:
11 jul 2023, 22:24
Bilby's en vogelbekdieren worden het allebei niet. Het verblijf in kwestie is een buitenverblijf wat volgens stambezoekers voor een kleine kangoeroe zou zijn. Bilby's staan wel op de planning, maar de directeur van de Wilhelma (en EEP stamboekhouder) heeft aangegeven dat de Australische populatie nu te klein is voor een export naar Europa. Als er ooit bilby's komen, dan komen die ook naar dit huis.

De reden voor quokka's is omdat deze soort in de planningsfase expliciet genoemd is en ook in een artikel van een van de architecten eerder dit jaar nog genoemd werd als soort voor dit project. Tel daarbij op dat ze heel geheimzinnig doen, dus dat moet een topsoort zijn (ook omdat de huidige directeur een echte soortenliefhebber lijkt) en het toekomstige verblijf is op maat voor deze soort. Ik laat me graag verrassen en als het iets anders leuks is, dan zal ik de laatste zijn die klaagt ;).
Maar is een quokka een topsoort? Het is toch eigenlijk gewoon een kleine kangoeroe voor de doorsnee bezoeker? Australische topsoorten in mijn ogen zijn meer de koala/vogelbekdier/Tasmaanse duivel en in mindere mate een wombat/mierenegel/loris (vooral omdat je die laatste kan voeren). Een kangoeroe hoort erbij maar de meeste bezoekers zijn echt geen verschil. Een kleine kangoeroe is niet hetgene waarmee je het grote publiek trekt hoe leuk het ook is voor "ons".

Is de Australische populatie wel groot genoeg om een Europese import van quokka's aan te kunnen? Aan weer een minimale import van enkele dieren van een soort is denk ik minder behoefte in Europa en zou je je beter kunnen focussen op de al aanwezige kleine populaties kangoeroesoorten...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Apenarend »

Ik vermoed dat Lintworm er met de quokko helemaal op zal zitten. Ik had zelf even op bilby's gehoopt (gelet op het EEP olv Stuttgart), maar er is zeer recent aangegeven dat de populatie in Australië nog te klein is.

Voor ons wel een speciale soort, maar ik treed JvG wel bij dat deze op het eerste zicht geen verschil zal maken bij het grote publiek. Maar blijkbaar is er een mini hype rond de 'smiling quokka'
https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxserp=0 en zal de Wilhelma dat ongetwijfeld willen uitspelen bij de komst van deze dieren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door MennoPebesma »

In Wilhelma Zoo zijn twee servals geboren. Het koppel servals zit pas sinds maart dit jaar in hun nieuwe verblijf.

Bron: Facebook Freunde und Förderer der Wilhelma

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
11 jul 2023, 13:05
Zoals al eerder gemeld zullen er in het nog te openen nieuwe Australiëhuis 11 diersoorten te zien zijn. Eén diersoort wordt pas bij de opening bekend gemaakt en blijft dus nog even een verrassing. De overige 10 soorten zijn inmiddels wel bekend.
De verrassingsdiersoort is bekend: quokka's!

Bron: https://www.baden-wuerttemberg.de/de/se ... -eroeffnet

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
24 jul 2023, 14:59
MennoPebesma schreef:
11 jul 2023, 13:05
Zoals al eerder gemeld zullen er in het nog te openen nieuwe Australiëhuis 11 diersoorten te zien zijn. Eén diersoort wordt pas bij de opening bekend gemaakt en blijft dus nog even een verrassing. De overige 10 soorten zijn inmiddels wel bekend.
De verrassingsdiersoort is bekend: quokka's!

Bron: https://www.baden-wuerttemberg.de/de/se ... -eroeffnet
Ze hebben 3 quokka's in 2 buitenverblijven... Ergens ben ik best teleurgesteld hierin... Leuk om te hebben maar met maar 3 dieren kan je toch eigenlijk niets beginnen? Ze zijn er nog zo trots op dat ze de enige in Europa ermee zijn dus dat geeft mij het gevoel dat verdere import momenteel niet aan de orde is... Dan had ik liever een soort kangoeroe gezien die al in Europa te vinden is en nieuw bloed/houders nodig heeft of een grotere groep verspreidt over meerdere dierentuinen.
Ik kom nu misschien enorm negatief over, maar ik ben vooral teleurgesteld in de beperkte import wat waarschijnlijk geen lange houdingstermijn gaat hebben of qua bloedlijnen een vreselijk verhaal gaat worden..

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
24 jul 2023, 15:20
MennoPebesma schreef:
24 jul 2023, 14:59
MennoPebesma schreef:
11 jul 2023, 13:05
Zoals al eerder gemeld zullen er in het nog te openen nieuwe Australiëhuis 11 diersoorten te zien zijn. Eén diersoort wordt pas bij de opening bekend gemaakt en blijft dus nog even een verrassing. De overige 10 soorten zijn inmiddels wel bekend.
De verrassingsdiersoort is bekend: quokka's!

Bron: https://www.baden-wuerttemberg.de/de/se ... -eroeffnet
Ze hebben 3 quokka's in 2 buitenverblijven... Ergens ben ik best teleurgesteld hierin... Leuk om te hebben maar met maar 3 dieren kan je toch eigenlijk niets beginnen? Ze zijn er nog zo trots op dat ze de enige in Europa ermee zijn dus dat geeft mij het gevoel dat verdere import momenteel niet aan de orde is... Dan had ik liever een soort kangoeroe gezien die al in Europa te vinden is en nieuw bloed/houders nodig heeft of een grotere groep verspreidt over meerdere dierentuinen.
Ik kom nu misschien enorm negatief over, maar ik ben vooral teleurgesteld in de beperkte import wat waarschijnlijk geen lange houdingstermijn gaat hebben of qua bloedlijnen een vreselijk verhaal gaat worden..
Is dat niet een beetje hoe het werkt met import uit Australië? De duivels waren dacht ik ook eerst maar met 4 naar Kopenhagen gegaan, en ook de vogelbekdieren zijn met 1.1 naar SD gedaan. Wellicht de voorbode van meer in de toekomst, eerst trial & error wellicht.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door lintworm »

JvG schreef:
12 jul 2023, 00:00
lintworm schreef:
11 jul 2023, 22:24
Bilby's en vogelbekdieren worden het allebei niet. Het verblijf in kwestie is een buitenverblijf wat volgens stambezoekers voor een kleine kangoeroe zou zijn. Bilby's staan wel op de planning, maar de directeur van de Wilhelma (en EEP stamboekhouder) heeft aangegeven dat de Australische populatie nu te klein is voor een export naar Europa. Als er ooit bilby's komen, dan komen die ook naar dit huis.

De reden voor quokka's is omdat deze soort in de planningsfase expliciet genoemd is en ook in een artikel van een van de architecten eerder dit jaar nog genoemd werd als soort voor dit project. Tel daarbij op dat ze heel geheimzinnig doen, dus dat moet een topsoort zijn (ook omdat de huidige directeur een echte soortenliefhebber lijkt) en het toekomstige verblijf is op maat voor deze soort. Ik laat me graag verrassen en als het iets anders leuks is, dan zal ik de laatste zijn die klaagt ;).
Maar is een quokka een topsoort? Het is toch eigenlijk gewoon een kleine kangoeroe voor de doorsnee bezoeker? Australische topsoorten in mijn ogen zijn meer de koala/vogelbekdier/Tasmaanse duivel en in mindere mate een wombat/mierenegel/loris (vooral omdat je die laatste kan voeren). Een kangoeroe hoort erbij maar de meeste bezoekers zijn echt geen verschil. Een kleine kangoeroe is niet hetgene waarmee je het grote publiek trekt hoe leuk het ook is voor "ons".

Is de Australische populatie wel groot genoeg om een Europese import van quokka's aan te kunnen? Aan weer een minimale import van enkele dieren van een soort is denk ik minder behoefte in Europa en zou je je beter kunnen focussen op de al aanwezige kleine populaties kangoeroesoorten...
Je kan het ook omdraaien, omdat ze zo trots op deze nieuwe soort zijn, is het ook reeel dat het niet bij een import blijft. Op dit moment zijn er slechts 60 quokka's in Australische dierentuinen volgens ZIMS, dus dan kun je er niet zomaar veel wegsturen. Dat naast een man van 6 jaar ook 2 relatief jonge vrouwtjes naar Stuttgart zijn gekomen, is een signaal dat het wel om te kweken zal zijn en met 2 verblijven is het wel serieus aangepakt. Ik had ook meer dieren verwacht en op gehoopt, maar het glas is zeker ook half vol.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Limburg vooruit »

Laat ze eerst even met deze 3, een extra man is altijd mogelijk eens er vrouwelijke jongen zijn.

Word er bij kangoeroes aan KI gedaan? Zou ook een mooie optie zijn voor een kleine populatie.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
24 jul 2023, 16:56
JvG schreef:
24 jul 2023, 15:20

Ze hebben 3 quokka's in 2 buitenverblijven... Ergens ben ik best teleurgesteld hierin... Leuk om te hebben maar met maar 3 dieren kan je toch eigenlijk niets beginnen? Ze zijn er nog zo trots op dat ze de enige in Europa ermee zijn dus dat geeft mij het gevoel dat verdere import momenteel niet aan de orde is... Dan had ik liever een soort kangoeroe gezien die al in Europa te vinden is en nieuw bloed/houders nodig heeft of een grotere groep verspreidt over meerdere dierentuinen.
Ik kom nu misschien enorm negatief over, maar ik ben vooral teleurgesteld in de beperkte import wat waarschijnlijk geen lange houdingstermijn gaat hebben of qua bloedlijnen een vreselijk verhaal gaat worden..
Is dat niet een beetje hoe het werkt met import uit Australië? De duivels waren dacht ik ook eerst maar met 4 naar Kopenhagen gegaan, en ook de vogelbekdieren zijn met 1.1 naar SD gedaan. Wellicht de voorbode van meer in de toekomst, eerst trial & error wellicht.
lintworm schreef:
24 jul 2023, 19:33
Je kan het ook omdraaien, omdat ze zo trots op deze nieuwe soort zijn, is het ook reeel dat het niet bij een import blijft. Op dit moment zijn er slechts 60 quokka's in Australische dierentuinen volgens ZIMS, dus dan kun je er niet zomaar veel wegsturen. Dat naast een man van 6 jaar ook 2 relatief jonge vrouwtjes naar Stuttgart zijn gekomen, is een signaal dat het wel om te kweken zal zijn en met 2 verblijven is het wel serieus aangepakt. Ik had ook meer dieren verwacht en op gehoopt, maar het glas is zeker ook half vol.
Vogelbekdieren kweken eigenlijk niet in gevangenschap, dus het opbouwen van een fokprogramma (zeker buiten Australië) zie ik niet snel gebeuren. De eerste Tasmaanse duivels waren toch ook een geschenk voor het Deense koningshuis? Maar dan nog, iets vergelijkbaars hadden/hebben we niet in Europa en dan vind ik het toch anders. Denk eens aan de geelvoetrotskangoeroes, zandwallabies, tammerwallabies, de bruijnpademelon en bepaalde ondersoorten kangoeroes die minimale aantallen of maar een enkele bloedlijn hebben in Europa. In hoeverre is een qoukka dan zo verschillend voor een bezoeker?

Zeker als Australië zelf maar 60 dieren heeft naast een enkele tuin in Japa. Is het dan verstandig om die kleine populatie te gaan verkleinen voor een continent die niet echt om de hoek ligt... Kweken ze dan momenteel zo goed in Australië? Of wilt niemand ze hebben? Het voelt nu voor mij alsof Stuttgart op eigen houtje importeerd voor de unieke soort. Ik denk niet dat de EAZA op deze import stond te wachten... Een duurzame populatie heeft minimaal 100 dieren, als dat in Australië nog niet bereikt is en in Europa er maar een paar soorten goed gehouden wordt en de rest er maar een beetje bijhangt bij enkele tuinen?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Wilhelma Zoo Stuttgart

Bericht door Apenarend »

Zou de ZAA of toch op zijn minst de Australische overheid geen toestemming moeten geven hebben voor de komst van deze soort (en ook vroeger voor de eerste duivels)? En op basis van welke overwegingen doet men dat dan indien de populatie in Australië klein is (quokka), er niet mee gekweekt wordt (vogelbekdier) en er geen verdienmodel mee gemoeid is (cfr. reuzenpanda).

Op zich ben ik wel blij met dit soort import, aangezien de verschraling van het soortenaanbod voor zoogdieren in Europese zoos toch schrikwekkend is. Al ben ik het wel eens met JvG dat bv. de geelvoetrotskangoeroe of de zandwallaby meer verdienen, persoonlijk vind ik ze ook een pak aantrekkelijker dan de rode of grijze reuzenkangoeroe.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie