Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
04 feb 2022, 19:07
Zoo Karlsruhe moet tijdelijk de deuren sluiten wegens een aantal fatale gevallen van vogelgriep (o.a. bij hawaiiganzen en een pelikaan).

Bron: https://www.swr.de/swraktuell/radio/kar ... e-100.html
Worden die dieren niet preventief ingeënt, zijn toch geen dieren voor voedselproductie?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo Karlsruhe is afgelopen zaterdag 5 februari de 15-jarige ijsbeerman Blizzard overleden. Aangezien er bloed in zijn vacht werdt gezien werdt hij op 31 januari onder narcose gebracht. Hierbij werd een wond gevonden op zijn dij. Deze is schoongemaakt en behandeld. Daarnaast werdt er toen ook bloed afgenomen voor onderzoek. Uit dat onderzoek bleek toen dat hij slechte nierwaarden had. Hierdoor is hij de dagen daarna binnengehouden om hem goed in de gaten te houden. Gedurende de week bleef de situatie stabiel maar op vrijdag verslechterde zijn situatie aanzienlijk. Een nieuwe narcose voor verder onderzoek stond gepland voor zondag 6 februari, maar de dag ervoor vonden verzorgers hem dood in het binnenverblijf. De oorzaak van de slechte nierwaarden en de exacte doodsoorzaak zijn op dit moment nog niet bekend.

Bron: Facebook Zoo Karlsruhe

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
04 feb 2022, 19:07
Zoo Karlsruhe moet tijdelijk de deuren sluiten wegens een aantal fatale gevallen van vogelgriep (o.a. bij hawaiiganzen en een pelikaan).

Bron: https://www.swr.de/swraktuell/radio/kar ... e-100.html
Op dit moment zijn ongeveer 90 vogels besmet met de vogelgriep. Deze dieren worden strikt gescheiden van de gezonde vogels. Ondertussen zijn er al 27 vogels overleden. Het gaat om 14 pelikanen, 9 hawaiiganzen, 1 zwaangans, 1 brandgans, 1 keizergans en 1 hoendergans. De dierentuin blijft voorlopig gesloten voor bezoekers.

Bron: https://presse.karlsruhe.de/db/meldunge ... FaTFLEnbHg

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
11 feb 2022, 17:44
Zoozot schreef:
04 feb 2022, 19:07
Zoo Karlsruhe moet tijdelijk de deuren sluiten wegens een aantal fatale gevallen van vogelgriep (o.a. bij hawaiiganzen en een pelikaan).

Bron: https://www.swr.de/swraktuell/radio/kar ... e-100.html
Op dit moment zijn ongeveer 90 vogels besmet met de vogelgriep. Deze dieren worden strikt gescheiden van de gezonde vogels. Ondertussen zijn er al 27 vogels overleden. Het gaat om 14 pelikanen, 9 hawaiiganzen, 1 zwaangans, 1 brandgans, 1 keizergans en 1 hoendergans. De dierentuin blijft voorlopig gesloten voor bezoekers.

Bron: https://presse.karlsruhe.de/db/meldunge ... FaTFLEnbHg
Zijn eendachtigen gevoeliger voor vogelgriep of komt dit eerder omdat ze in openlucht samenhokken?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo Karlsruhe zijn ze voorzichtig optimistisch. Al een aantal dagen zijn er geen nieuwe sterfgevallen onder de eenden, ganzen en pelikanen die besmet waren met de vogelgriep. Als de vogelgriep zich gestaag uit de dierentuin blijft terugtrekken hoeven er op dit moment geen dieren prevetief te worden gedood. Dit is eigenlijk wel verplicht volgens de EU-wetgeving na een officiële uitbraak van deze ziekte. De stad Karlsruhe heeft ingestemd met een vrijstelling onder voorbehoud hiervoor. Dit geldt voor bepaalde categorieën dieren, zoals beschermde of bedreigde soorten of dieren met een grote genetische, culturele of educatieve waarde. Voorwaarde hiervoor is wel dat er een risico-evaluatie met betrekking tot de gezondheid van de dieren en uiteraard strenge maatregelen. Hiermee is Zoo Karlsruhe de eerste dierentuin in Duitsland die op deze manier te werk gaat. Indien deze methode slaagt, zou dit ook model kunnen staan voor soortgelijke gevallen in andere Duitse dierentuinen.

Van alle positief bevonden dieren is ongeveer een derde overleden, de andere dieren hebben tot nu toe geen symptomen vertoond. Alle 20 pelikanen waren besmet met vogelgriep. Hoewel er 14 dieren stierven, vertoonden de zes overgebleven dieren geen symptomen. Door de vrijstelling hoeven zij niet gedood te worden. Om vrij van vogelgriep te worden geclassificeerd moeten alle vogels twee keer met een tussenpoos van 42 dagen negatief testen. In de meest recente reeks tests zijn de meeste besmette vogels echter nog positief getest. De dierentuin blijft voorlopig nog gesloten om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Bron: Facebook Zoo Karlsruhe

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De plotse dood van Neushoorns Marcita en Tayo in Tierpark Erfurt werd pathologisch onderzocht, en bracht deels al licht op de doodsoorzaak.

Doch is er nog geen verband of duidelijke oorzaak tussen de plotse opvolgende sterfgevallen gevonden. We lezen mee met wat we reeds weten: https://www.mdr.de/nachrichten/thuering ... e-100.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Door stormschade konden drie lynxen ontsnappen uit Tierpark Gangelt, net voorbij de Nederlands-Duitse grens. Twee dieren werden snel terug gevangen, één dier loopt echter nog vrij rond.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

In Erlebnis-Zoo Hannover is een wombat (Vombatus ursinus tasmaniensis) geboren! Tijdens een routinecontrole ontdekten de verzorgers het jong in de buidel van moeder Maya. De leeftijd wordt geschat op ongeveer drie maanden. In heel Europa zijn maar 14 dieren van deze wombat ondersoort te zien.

Bron: https://www.zoo-hannover.de/de/aktuelle ... r-entdeckt

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Mooi nieuws. Hannover was trouwens de eerste zoo in Europa die kon kweken met deze soort.

Best importeerde die in 2020 rechtstreeks uit Australië.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door rick04 »

In Zoo Dresden is er 0,1 Zwijnshert geboren, de groep bestaat nu uit 1,10 dieren (waarvan 0,4 jongen van de afgelopen jaren).

Ook kwam er 0,1 Kogelgordeldier over vanuit Zoo Boedapest om het aanwezige mannetje te vergezellen en hopelijk te zorgen voor nageslacht.

Bron: Instagram
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

De twee ijsberen die half november in Zoo Rostock zijn geboren hebben hun naam gekregen. Een tijdje geleden werdt duidelijk dat het om twee vrouwtjes gaat. De namen zijn afgelopen vrijdag bekend gemaakt. Ze heten Kaja en Skadi. Kaja betekend de mooie of de zuivere en Skadi is de naam van godin van de jacht en winter.

Vader van de jongen, mannetje Akiak (geboren in Ouwehands), zal eind maart verhuizen naar een andere dierentuin. Hij verhuisd naar Parc Zoologique d'Amnéville in Frankrijk. Daar zal hij samen gaan leven met zijn halfbroer Henk die eerder dit jaar vanuit Dierenrijk hier naartoe verhuisde.

Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... en382.html

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
05 mar 2022, 15:04
Vader van de jongen, mannetje Akiak (geboren in Ouwehands), zal eind maart verhuizen naar een andere dierentuin. Hij verhuisd naar Parc Zoologique d'Amnéville in Frankrijk. Daar zal hij samen gaan leven met zijn halfbroer Henk die eerder dit jaar vanuit Dierenrijk hier naartoe verhuisde.
Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... en382.html
Als die verhuis nog door gaat?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
05 mar 2022, 16:20
MennoPebesma schreef:
05 mar 2022, 15:04
Vader van de jongen, mannetje Akiak (geboren in Ouwehands), zal eind maart verhuizen naar een andere dierentuin. Hij verhuisd naar Parc Zoologique d'Amnéville in Frankrijk. Daar zal hij samen gaan leven met zijn halfbroer Henk die eerder dit jaar vanuit Dierenrijk hier naartoe verhuisde.
Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... en382.html
Als die verhuis nog door gaat?
Misschien mis ik iets, maar waarom zou de verhuizing niet door gaan?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
05 mar 2022, 17:10
Limburg vooruit schreef:
05 mar 2022, 16:20
MennoPebesma schreef:
05 mar 2022, 15:04
Vader van de jongen, mannetje Akiak (geboren in Ouwehands), zal eind maart verhuizen naar een andere dierentuin. Hij verhuisd naar Parc Zoologique d'Amnéville in Frankrijk. Daar zal hij samen gaan leven met zijn halfbroer Henk die eerder dit jaar vanuit Dierenrijk hier naartoe verhuisde.
Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... en382.html
Als die verhuis nog door gaat?
Misschien mis ik iets, maar waarom zou de verhuizing niet door gaan?
Ik weet het niet, ik heb verkeerd gelezen, dacht dat het een tuin uit Rusland was waarvoor mijn excuses :blush:
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
05 mar 2022, 17:16
Ik weet het niet, ik heb verkeerd gelezen, dacht dat het een tuin uit Rusland was waarvoor mijn excuses :blush:
Geeft niet, kan gebeuren. Ik neem aan dat je je dan vergist hebt met een Russische tuin in Rostov-on-don. Die twee heb ik zelf ook wel eens door elkaar gehaald ;) .

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
05 mar 2022, 20:09
Limburg vooruit schreef:
05 mar 2022, 17:16
Ik weet het niet, ik heb verkeerd gelezen, dacht dat het een tuin uit Rusland was waarvoor mijn excuses :blush:
Geeft niet, kan gebeuren. Ik neem aan dat je je dan vergist hebt met een Russische tuin in Rostov-on-don. Die twee heb ik zelf ook wel eens door elkaar gehaald ;) .
Klopt inderdaad, nadeel van snel iets lezen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Joost »

Hoewel het Wasserwelten project in Zoo Osnabrück pas op 7 juli geopend gaat worden is ook het volgende project van de tuin al weer bekend geworden. Men wil 12 miljoen euro bij elkaar rapen voor een verbouwing en vergroting van het huidige olifanten verblijf: https://www.zoo-osnabrueck.de/ruessel-v ... H2NOVhm4yQ

Ik zat even te kijken en ik verwacht persoonlijk dat de uitbreiding dat zal worden in de richting de verblijven van de rendieren en lynxen. Aan de andere kanten wordt het verblijf namelijk ingeklemd door het aquarium, het nieuwe neushoornverblijf en de orangs (ik kan me niet voorstellen dat ze die weg doen en een nieuw verblijf is niet aangekondigd).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
08 mar 2022, 21:42
Hoewel het Wasserwelten project in Zoo Osnabrück pas op 7 juli geopend gaat worden is ook het volgende project van de tuin al weer bekend geworden. Men wil 12 miljoen euro bij elkaar rapen voor een verbouwing en vergroting van het huidige olifanten verblijf: https://www.zoo-osnabrueck.de/ruessel-v ... H2NOVhm4yQ

Ik zat even te kijken en ik verwacht persoonlijk dat de uitbreiding dat zal worden in de richting de verblijven van de rendieren en lynxen. Aan de andere kanten wordt het verblijf namelijk ingeklemd door het aquarium, het nieuwe neushoornverblijf en de orangs (ik kan me niet voorstellen dat ze die weg doen en een nieuw verblijf is niet aangekondigd).
Lijkt me de enige mogelijkheid alhoewel Kajanaland nu ook niet zo oud is. De robben verhuizen wel naar de Wasserwelten maar de toegang vanuit het olifantenperk lijkt mij niet zo ruim te zijn. Jammer dat ze de olifanten op die plaats gaan houden: er staan daar al veel gebouwen. Ik had ze verwacht op het stuk grond naast Takamanda.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
08 mar 2022, 22:23
Joost schreef:
08 mar 2022, 21:42
Hoewel het Wasserwelten project in Zoo Osnabrück pas op 7 juli geopend gaat worden is ook het volgende project van de tuin al weer bekend geworden. Men wil 12 miljoen euro bij elkaar rapen voor een verbouwing en vergroting van het huidige olifanten verblijf: https://www.zoo-osnabrueck.de/ruessel-v ... H2NOVhm4yQ

Ik zat even te kijken en ik verwacht persoonlijk dat de uitbreiding dat zal worden in de richting de verblijven van de rendieren en lynxen. Aan de andere kanten wordt het verblijf namelijk ingeklemd door het aquarium, het nieuwe neushoornverblijf en de orangs (ik kan me niet voorstellen dat ze die weg doen en een nieuw verblijf is niet aangekondigd).
Lijkt me de enige mogelijkheid alhoewel Kajanaland nu ook niet zo oud is. De robben verhuizen wel naar de Wasserwelten maar de toegang vanuit het olifantenperk lijkt mij niet zo ruim te zijn. Jammer dat ze de olifanten op die plaats gaan houden: er staan daar al veel gebouwen. Ik had ze verwacht op het stuk grond naast Takamanda.
Klopt hoor, Kajanaland is pas van 2011, maar bijvoorbeeld het verblijf van de lynxen is niet heel bijzonder (wel leuk overigens), want de omheining is een redelijk basic hekwerk. Dat vervang je dus ook net wat makkelijker dan bijvoorbeeld een gebouw. Enige vraag is wel wat je met het vlonder doet, want als je de uitbreiding alleen tot het vlonder doet is het alsnog een redelijk beperkte uitbreiding volgens mij. Uitbreiding naar de zeeleeuwen zou niet onlogisch zijn vanwege hun vertrek van die plaats, maar ik denk dat dat qua infrastructuur ook wel een flinke uitdaging zou zijn.

Een volledig nieuw verblijf bij Takamanda had ik ook wel zien zitten, zeker ook omdat het huidige binnenverblijf van de olifanten ook niet de meest ruime is en ik niet het idee heb dat die in deze uitbreiding vergroot wordt. Maar Takamanda heeft momenteel alleen maar Afrikaanse diersoorten (toch?) dus dan zouden Aziatische olifanten mogelijk wat uit de toon vallen. In dat opzicht was het destijds misschien logischer geweest om de neushoorns daar te gaan houden en hun grond te gebruiken voor een uitbreiding van de olifanten.

Ik vraag me overigens wel af hoeveel grond men nog heeft aan de kant van Takamanda. Als ik op google maps kijk wordt dit gebied omgeven door aan een kant de snelweg, aan een kant een groot gebouw en aan weer de andere kant lijkt een woonhuis te staan. Weet jij welke mogelijkheden ze hier nog hebben?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
08 mar 2022, 23:30
Apenarend schreef:
08 mar 2022, 22:23
Joost schreef:
08 mar 2022, 21:42
Hoewel het Wasserwelten project in Zoo Osnabrück pas op 7 juli geopend gaat worden is ook het volgende project van de tuin al weer bekend geworden. Men wil 12 miljoen euro bij elkaar rapen voor een verbouwing en vergroting van het huidige olifanten verblijf: https://www.zoo-osnabrueck.de/ruessel-v ... H2NOVhm4yQ

Ik zat even te kijken en ik verwacht persoonlijk dat de uitbreiding dat zal worden in de richting de verblijven van de rendieren en lynxen. Aan de andere kanten wordt het verblijf namelijk ingeklemd door het aquarium, het nieuwe neushoornverblijf en de orangs (ik kan me niet voorstellen dat ze die weg doen en een nieuw verblijf is niet aangekondigd).
Lijkt me de enige mogelijkheid alhoewel Kajanaland nu ook niet zo oud is. De robben verhuizen wel naar de Wasserwelten maar de toegang vanuit het olifantenperk lijkt mij niet zo ruim te zijn. Jammer dat ze de olifanten op die plaats gaan houden: er staan daar al veel gebouwen. Ik had ze verwacht op het stuk grond naast Takamanda.
Klopt hoor, Kajanaland is pas van 2011, maar bijvoorbeeld het verblijf van de lynxen is niet heel bijzonder (wel leuk overigens), want de omheining is een redelijk basic hekwerk. Dat vervang je dus ook net wat makkelijker dan bijvoorbeeld een gebouw. Enige vraag is wel wat je met het vlonder doet, want als je de uitbreiding alleen tot het vlonder doet is het alsnog een redelijk beperkte uitbreiding volgens mij. Uitbreiding naar de zeeleeuwen zou niet onlogisch zijn vanwege hun vertrek van die plaats, maar ik denk dat dat qua infrastructuur ook wel een flinke uitdaging zou zijn.

Een volledig nieuw verblijf bij Takamanda had ik ook wel zien zitten, zeker ook omdat het huidige binnenverblijf van de olifanten ook niet de meest ruime is en ik niet het idee heb dat die in deze uitbreiding vergroot wordt. Maar Takamanda heeft momenteel alleen maar Afrikaanse diersoorten (toch?) dus dan zouden Aziatische olifanten mogelijk wat uit de toon vallen. In dat opzicht was het destijds misschien logischer geweest om de neushoorns daar te gaan houden en hun grond te gebruiken voor een uitbreiding van de olifanten.

Ik vraag me overigens wel af hoeveel grond men nog heeft aan de kant van Takamanda. Als ik op google maps kijk wordt dit gebied omgeven door aan een kant de snelweg, aan een kant een groot gebouw en aan weer de andere kant lijkt een woonhuis te staan. Weet jij welke mogelijkheden ze hier nog hebben?
Indien de Az. olifanten zouden verhuizen naar het stuk grond naast Takamanda, dan zou dat natuurlijk wel een nieuw gebied moeten geworden zijn aangezien Takamanda idd alleen maar Afrikaanse dieren huisvest. Het stuk grond met dat woonhuis is een kwestie van willen verkopen, voor zover ik mij nog kan herinneren bij de eerste uitbreiding (Takamanda dus) is de stad akkoord dat de dierentuin die richting mag uitbreiden.

Het stuk is op zich meer dan groot genoeg. Aan de ene kant ligt idd een groot gebouw (een soort van provinciehuis), maar aan de andere kant ligt in zijn eenvoudigste afmeting ongeveer 6 ha, en met alle hoeken en kanten erbij dicht tegen de 8 ha. Die hoogspanningslijn loopt daar wel over, maar dat is bij Takamanda ook al het geval. En er staat maar 1 huis. Tussen dat stuk en de snelweg ligt dan overigens nog een zone waar men ooit plannen had voor een nieuwe parking. Je zou dan vanaf de afrit rond het koopcentrum richting provinciehuis rijden en vandaar verder naar de parking (dan moet er nog 1 pand worden opgekocht dat in de weg ligt). De huidige parking is op topdagen immers oververzadigd en het parkeren zorgt voor veel overlast in de buurt.

Het feit dat ze in de aankondinging spreken over een uitbreiding van het bestaande gebouw, betekent wellicht dat die uitbreiding om een of andere reden toch niet kan door gaan.

Ze spreken over een investering van 12 miljoen euro, dat lijkt mij te veel voor de loutere integratie van wat andere perken; maar wellicht te weinig voor een volledig nieuw verblijf.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie